Kirjoittaja Aihe: Ohjeet Nettipapin palstalle  (Luettu 12349 kertaa)

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 153
    • Profiili
Tässä muutama ohje Nettipapin palstalla vieraileville:


1. TEESI - Nettipapin palstalla saa kysyä mitä tahansa.

En ehkä osaa vastata ihan mihin vain, mutta se ei rajoita kysymysalueita. Pelkään rajoittavani teidän mielikuvitustanne, jos sanon esimerkkejä, mutta luotan, että kukaan ei kangistu kaavoihin. Joten tässä vain esimerkkinä muutamia aihealueita, joihin kysymykset voivat liittyä:
  - Raamattuun ja raamattutietoon
  - Kristinuskoon ja oppiin
  - Uskoon ja elämään
  - Ihmissuhteisiin
  - Seurakunnan toimintaan
Keksi itse lisää ja anna palaa.


2. TEESI - Nettipapin palsta on tarkoitettu kaikille.

Kun näet palstalla jonkun teologisesti tai raamatuntulkinnallisesti vaikean kysymyksen, älä luule, että palsta on vain sellaisia kysymyksiä varten. Jos jätät kysymättä jotain vain siksi, että se on mielestäsi liian perusasia kysyttäväksi, teet suuren virheen. Palsta on nimenomaan kaikenlaisia kysyjiä varten. Jos olet:
  - hieman uskonasioista kiinnostunut
  - teologian tohtori
  - innokas evankeliumin levittäjä
  - ateisti
  - ihan tavallinen rivikristitty
  - kristinuskosta mitään tietämätön
  - hengellisistä asioista ahdistunut
  - oppimishaluinen raamatuntutkija
tai jotain muuta, niin tämä palsta on sinua varten.
 

3. TEESI - Nettipappi voi erehtyä.

Jos minä tähän ikään mennessä olisin oppinut kaiken Raamatusta, olisin Jumala. Ihan varmasti tulen joskus kirjoittaneeksi jotain, mistä itsekin ajattelen myöhemmin eri tavalla, kunhan olen ensin oppinut lisää Raamatusta. Silloin kun minä en osaa olla jonkun kysymyksen suhteen opettaja, olen oppilas ja etsin vastausta sellaiselta henkilöltä, joka tietää. Siksi:
  - Jos olen vastannut epäselvästi, kysy tarkennuksia.
  - Jos olen vastannut mielestäsi tyhmästi, väitä vastaan.
  - Jos en ole tiennyt, odotetaan, että keksin henkilön, joka tietää.


4. TEESI - Nettipappi sanoo viimeisen sanan.

Nettipapin palstan on määrä näyttää Nettipapin näköiseltä. Palstalla esitetyt kysymykset esitetään minulle, joten minä myös vastaan. Moni lukija varmasti haluaisi sanoa oman mielipiteensä ja jopa korjata Nettipapin sanomisia. Lukijoiden pitää tietää, mitkä kaikki palstalla kirjoitetut aiheet Nettipappi allekirjoittaa. Siksi kukaan muu ei voi vastata minun puolestani. Jatkokysymyksiä ja vastakkaisia näkökulmia saa esittää, mutta vuoropuhelu käydään aina Nettipapin kanssa, ei muiden käyttäjien kesken. Nettipapin puolesta annetut vastaukset päätyvät siksi nettiavaruuteen.

Nettipapin palstalla minulla on aina viimeinen sana. Tämä johtuu yksinkertaisesta käytännön syystä. Palstan otsikkosivulla näkee, kuka on kirjoittanut kuhunkin viestiketjuun viimeisen viestin. Tämä on minulle erittäin hyvä helpotus, kun selaan Nettipapin palstaa ja katson, onko siellä kysymyksiä, joihin en ole vastannut.

Joskus ihmiset ovat kiitelleet vastauksesta. Kiitän kiitoksista! Ne ovat lämmittäneet mieltä. Kuitenkin, jos joku kiittää tai moittii vastaustani ilman, että se edellyttää Nettipapilta kommentointia, poistan viestit luettuani palautteen. Tällä tavoin kirjanpitoni vastattujen ja vastaamattomien kysymysten suhteen pysyy ajantasaisena.


4. TEESI - Netti on auki 24h/vrk, mutta pappi pitää taukoja.

Työnimikkeestäni huolimatta en asu netissä, vaan vastailen esitettyihin kysymyksiin kausiluontoisesti. Halu minulla olisi vastata välittömästi, kun uusi kysymys palstalle ilmaantuu. Työni puolesta voin kuitenkin varata Nettipapin töihin yhden päivän kerran viikossa. Viikon aikana keräytyneet kysymykset eivät ehkä selviä yhdessä päivässä. Ja joskus saatan tarvita aikaa tutustua kysymyksen aiheeseen, jos se on asia, johon en osaa sanoa mitään. Toisinaan vastaukseni saattaa viipyä kauemminkin, kun lomat ja kiireiset työkaudet vaikuttavat foorumilla vietettyyn aikaan.


Suuri yleissääntö:

Vastoin yleistä käsitystä myös tyhmiä kysymyksiä on olemassa. Mutta vielä tyhmempää on olla kysymättä silloin, kun jotakin asiaa mielessään pyörittää.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2019 - klo:12:24 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin