Heip Lumina!
eikö papin silloin pitäisi antaa sitä mitä raamattu sanoo, eikä sitä mitä itse ajattelee? Pappi kerta on kuitenkin seurakunnan paimen, siinä missä pastorikin.
Raamattu on ehdottomasti totta. Mutta kukaan ei voi väittää, että ymmärtää Raamattua täydellisesti. Ei pappi eikä kukaan muu. Minun tehtäväni on opettaa sitä, mitä Raamattu sanoo. Tahdon tehdä rohkeasti niin aina, kun tiedän - tai kuvittelen tietäväni - Raamatun viestin. Mutta mitä minun pitää sanoa tilanteessa, jossa en tiedä tarkasti, mitä Raamattu sanoo? Raamattu kertoo esimerkiksi maailman luomisesta ja maailman lopusta suhteellisen vähän. Se pappi, joka väittää tarkasti tietävänsä, miten ne asiat menevät, valehtelee. Tällöin ainoa oikea tapa on todeta rehellisesti: "en tiedä tarkasti, mutta itse ymmärrän sen näin". Silloin on pakko sanoa vain mielipiteensä tai olla sanomatta mitään.
Mikäs sitten on se tuhatvuotinen valtakunta? älkää vain väittäkö, että elämme nyt sitä.
Tämä on juuri yksi sellainen kohta, jota ei voi tietää tarkasti. Raamatuntulkitsijat jakautuvat asian suhteen tasan kahteen leiriin. Toisten mielestä tuhatvuotinen valtakunta on kirjaimellinen asia, toisten mielestä se on vertauskuva. Raamatussa aiheesta puhutaan vain Ilmestyskirjan kuudessa jakeessa:
Minä näin, kuinka taivaasta tuli alas enkeli, jolla oli kädessään syvyyden
avain ja isot kahleet. Hän otti kiinni lohikäärmeen, tuon muinaisaikojen
käärmeen, jonka nimet ovat Paholainen ja Saatana, ja pani sen kahleisiin
tuhanneksi vuodeksi, syöksi sen syvyyteen ja lukitsi ja sinetöi sen jäljestä
syvyyden oven. Enää ei käärme saa johtaa kansoja harhaan, ennen kuin
tuhat vuotta on tullut täyteen. Sitten se on päästettävä irti vähäksi aikaa.
Minä näin valtaistuimia, ja niille, jotka asettuivat istuimille, annettiin
tuomiovalta. Minä näin niiden sielut, jotka oli mestattu Jeesuksen
todistuksen ja Jumalan sanan tähden, niiden, jotka eivät olleet
kumartaneet petoa eivätkä sen kuvaa eivätkä olleet ottaneet sen
merkkiä otsaansa eivätkä käteensä. He heräsivät eloon ja hallitsivat
yhdessä Kristuksen kanssa tuhat vuotta. Muut kuolleet eivät heränneet
eloon, ennen kuin tuhat vuotta oli täyttynyt. Tämä on ensimmäinen
ylösnousemus. Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi
ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa,
vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa
tuhat vuotta. (Ilm. 20:1-6)Tätä tekstiä on selitetty pääsääntöisesti kolmella eri tavalla:
1. Tuhatvuotinen valtakunta on aivan todellinen 1000 vuoden jakso, jolloin Saatana ei voi toimia ihmisten keskellä.
2. Tuhatvuotinen valtakunta on vertauskuva Kristuksen seuraajien - seurakunnan - ajasta, jolloin Saatanalla ei ole enää mitään valtaa pelastettuihin Jeesuksen seuraajiin.
3. Tuhatvuotinen valtakunta on vertauskuvaa taivaan onnesta.
Jokainen tulkintamalli joutuu jonkinlaisiin ongelmiin. Tässä yksi vaikeus jokaisesta mallista:
1. Kirjaimellinen käsitys 1000 vuoden ajanjaksosta on vaikeasti istutettavissa selvempiin maailman lopusta kertoviin kohtiin. Outoa on myös se, miksi tällaisesta ajanjaksosta ei puhuta selvemmissä loppua kuvaavissa kohdissa. Paavali viittaa kirjeissään jotain uskoviin, jotka tuomitsevat maailmaa, mutta sekään ei anna mitään viitteitä itse tuhatvuotisesta valtakunnasta.
2. Rauhan aika ei ulkoisesti ole todellisuutta läheskään kaikille uskoville. Vaikeudet koettelevat isoa osaa kristityistä joka päivä.
3. Jos tuhatvuotinen valtakunta tarkoittaa taivasta, miten on mahdollista, että Saatana päästetään jossain vaiheessa kuitenkin taas vapaaksi.
Itse en osaa kallistua selvästi minkään tulkinnan puolella. Tämä on erittäin vaikea kohta, koska Ilmestyskirja on näky. Näkyjen tarkoitus ei ole kertoa kirjaimellista totuutta, vaan piirtää kuva, jota katselemalla ymmärretään totuus, johon kuva viittaa. Mielestäni Ilmestyskirjaa on mahdotonta lukea kokonaan täysin kirjaimellisesti. Ja epäloogista on puolestaan lukea Ilmestyskirjaa puoliksi kirjaimellisesti ja puoliksi vertauskuvallisesti aina sen mukaan, mikä lukijasta tuntuu parhaimmalta. Siksi hyvin varovaisesti olen sitä mieltä, että tuo kakkosvaihtoehto tuntuisi sopivimmalta. Kuvaus tuhatvuotisesta valtakunnasta voisi olla yksi näkökulma siitä, millaisessa hengellisessä todellisuudessa kristityt saavat elää. Vaikka rauha ei ulkoisesti olekaan näkyvissä, elävät uskovat kuitenkin sydämessään rauhanaikaa. Jeesus on tehnyt rauhan Jumalan ja ihmisten välillä, ja siksi uskovat ovat voittajan puolella. He ovat jo hallitsijoita Kristuksen kanssa, koska Saatana ei enää voi riistää heitä Jeesuksen kädestä.