Edelleen jatkoa ...
Millä perusteella voidaan ajatella, että ennen Jeesusta eläneet ihmiset eivät olisi vielä ylösnousseet? Mitä kohtia raamatussa on tätä ajatusta vastaan?
Olet hyvin tarkkaavainen lukija ja teet hienoja löytöjä Raamatusta. Otit kaksi hyvää kohtaa esille. Valitettavasti ne edelleen liikkuvat alueella, jossa on pakko välillä nostaa kädet pystyyn ja todeta, että - ainakaan minulla - ei niihin ole vastauksia, ainoastaan spekulointeja.
Ja mark. 12:26-27
Ja kun nyt puhumme kuolleiden herättämisestä -- ettekö ole Mooseksen kirjasta lukeneet kertomusta palavasta pensaasta? Siinä Jumala puhuu Moosekselle ja sanoo: 'Minä olen Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala.' 27 Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien. Te olette pahasti eksyksissä."
Tämä jälkimmäinen kohta on minulle helpompi ymmärtää, joten aloitan siitä. Siinä Jeesus nuhtelee saddukeuksia, jotka eivät uskoneet mm. ylösnousemukseen, vaan heille uskoon liittyvät asiat olivat vain tämän maailman asioita. Ja Jumalakin oli siis vain elossa olevien Jumala. Saddukeukset keskittyivät pyhinä kirjoinaan viiteen Mooseksen kirjaan. Niinpä Jeesus otti niistä kirjoista esimerkin, jossa rivien välissä puhutaan ylösnousemuksesta. Kuolema ei olekaan, niin kuin saddukeukset uskoivat, kaiken loppu. Kun Jumala esittäytyy Moosekselle, hän kertoo olevansa Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala - vaikka nämä henkilöt olivat kuolleet satoja vuosia aikaisemmin. Nämä kuolleet olivat siis Jumalan edessä olemassa.
Tämäkään kohta ei kuitenkaan kerro, millä tavalla he olivat olemassa. Uskoisin kuitenkin, että he eivät olleet ylösnousemusruumiissaan. Jeesus nousi kuolleista ja ilmestyi opetuslapsilleen ylösnousemusruummiissaan, joka oli "rakennettu vanhoista palikoista". Jeesuksen ylösnousemusruumiissa oli naulan jäljet ja keihään jättämä haava. Lisäksi hänen hautansa oli tyhjä, eli ruumis luineen oli hävinnyt.
Vanhan testamentin ihmiset eivät voi olla nousseet samassa muodossa kuolleista. Esimerkiksi Joosefin ja hänen isänsä Jaakobin luut tuotiin Kanaanin maahan, kun Israel vapautui Egyptin orjuudesta. Tämä tarkoittaa, että he eivät olleet nousseet ylös kuolleista sillä tavoin kuin Jeesus nousi.
Samoin Raamattu kertoo, että Jeesus on ensimminen kuolleista noussut ihminen:
Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta
jotka ovat kuolleet. (1. Kor. 15:20)
Hän nousi esikoisena kuolleista, jotta hän olisi kaikessa ensimmäinen. (Kol. 1:18b)Näiden kohtien valossa en siis pidä mahdollisena, että Vanhan testamentin ihmiset olisivat nousseet kuolleista. Toisaalta olisi tietenkin mahdollista, että Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen VT:n ihmiset olisivat "näitä sääntöjä rikkomatta" voineet nousta kuolleista. Mutta miksi heidän pitäisi enää tässä vaiheessa "ehtiä muiden edelle", niin kuin Paavali sanoi verratessaan elossa olevia ja Kristuksessa kuolleita.
hepr. 11. luvussa, jossa kerrotaan vanhan testamentin aikaisista henkilöistä jakeessa 16 sanotaan näin: "Ei, he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata. Sen tähden ei Jumalakaan häpeä heitä, vaan sallii itseään kutsuttavan heidän Jumalakseen, sillä hän on heitä varten jo rakentanut valmiin kaupungin".
Edelliset perustelut käyvät tähänkin raamatunkohtaan. Eli en usko, että VT:n ihmiset olisivat jo nousseet kuolleista. Jäin vain pohtimaan tuota tummennettua lausetta. Aimo T. Nikolaisen kommentaarissa päädyttiin siihen, että tuolla lauseella kuitenkin viitataan tulevaisuuteen ja taivaalliseen Jerusalemiin. Sanamuoto olisi siis ikään kuin "profeetallinen perfekti". Asiasta puhutaan menneessä aikamuodossa, koska sen toteutuminen on niin varmaa, että voidaan puhua asiasta, niin kuin se olisi jo toteutunut. Se olisi linjassa Ilmestyskirjan kanssa, kun siitä saa käsityksen, että entisen maailman kadotessa vasta luodaan uudet taivaat ja uusi maa.
Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen
maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. (Ilm. 21:1)