Kirjoittaja Aihe: Etiikan esitelmät ja uskonnon tutkielmat  (Luettu 36546 kertaa)

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili
Hei, etiikan esitelmien tekijät!

Vuosien varrella minulta on kysytty monia erilaisia etiikan esitelmiin liittyviä kysymyksiä. Aihepiirien etsimisen helpottamiseksi tein valmiin linkkilistan asioista, joihin olen jo aikaisemmin etiikan esitelmien pitäjille vastaillut. Osa linkeistä ei ole varsinaisesti esitelmän tekijöiden esittämiä kysymyksiä, mutta liittyvät samoihin aihepiireihin.

Monesti kysymykset alkavat johdantosanoilla: "Tarvitsisin kirkon näkökulman" tai "Mikä on kristillinen näkemys" johonkin asiaan liittyen. Valitettavasti en yksittäisenä pappina tai kristittynä pysty vastaamaan kattavasti lähes koskaan. Etiikkaan liittyvissä kysymyksissä Raamatun, kristinuskon ja kristillisen elämän tulkintoja on useita. Opilliset kysymykset ovat sen sijaan vähän yksiselitteisempiä. Pyrin silti antamaan aina jotain ajattelemisen aihetta. Koskaan kun en voi sitä esitelmääkään kenenkään puolesta valmiiksi tehdä.

Ihmisoikeudet, tasavertaisuus

Yhteiskunta, luonto ja tekniikka

Seksuaalietiikka

Alkoholi ja päihteet

Elämä ja kuolema

Toivotan menestystä tehtäviin! Toivon, että näistä ajatuksistani voisi olla apua ja iloa.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2023 - klo:15:32 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili
OHJEITA ESITELMIEN PITÄJILLE

1. Tarkistakaa yllä oleva lista
Ensinnäkin: kiitos mielenkiinnosta! Mukava, jos pystyn jollain tavalla palvelemaan. Olen vuosien saatossa aika moniin kysymyksiin jo vastaillut, joten tarkistakaa aina ensimmäiseksi yllä oleva lista, josko siellä olisi jo valmiiksi vastauksia esitelmienne aiheisiin.

2. Esittäkää selkeitä kysymyksiä
Kannattaa esittää joku selkeä kysymys, johon minulta toivotaan näkökulmaa. Joskus olen törmännyt sellaisiin sanamuotoihin, joissa lähes toivotaan minun kirjoittavan esitelmä opiskelijan puolesta, mutta se ei oikein ole palstan idea.

3. Esittäkää kysymys tarvittaessa tämän ketjun jatkoksi
Tämän foorumialustan ongelma tai ominaisuus on se, että uuden aihealueen luominen saattaa tuskastuttaa. Kysymyksen esittäjä saattaa ajatella, että sivu meni jumiin, kun viestin lähettäminen kestää joskus jopa pari minuuttia. Olemassa oleviin ketjuihin vastaaminen sen sijaan on yleensä nopeampaa. Joten esittäkää kysymys tarvittaessa tämän viestiketjun jatkoksi.

4. Antakaa vastausaikaa
Omalta kouluajaltani muistan sen, että liian moni tehtävä ja esitelmä tuli noteerattua kalenterista vasta edellisenä iltana. Liian monta yötä tuli käytettyä koulutöihin. Nykyisellään yötöt ovat minulla huomattavasti harvinaisempia. Antakaa siis minulle riittävästi vastausaikaa. Nettipappi ei nimestään huolimatta ole jatkuvasti netissä. Keskimäärin minulla on aikaa nettipapin vastauksille kerran viikossa. Yleensä alkuviikosta.
Marko Sagulin

Noora

  • Vieras
Moikka!

Olen ysiluokalla ja meidän pitäisi tehdä uskonnon tutkielma. Aiheenani on lastensuojelu.
Tutkielman pitäisi olla kolmen sivun pituinen ja sen tulisi sisältää seuraavia asioita: Millaisia eettisiä kysymyksiä tai ongelmia lastensuojeluun liittyy?, Millaisia eri näkökulmia uskonnoilla on lastensuojeluun?/Miten eri uskonnot suhtatuvat siihen?, Millaisia näkemyksiä eri kristillisillä kirkkokunnilla on lastensuojeluun liittyen?.

Mietin jos saisin jotain apua tutkielmaani.
Esimerkiksi vastauksia yllä mainittuihin kysymyksiin.

Yst: Noora

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili
Hei Noora,

"Kristinuskon näkökulma lastensuojeluun" on kysymyksenä sellainen, että siihen ei oikeastaan voi vastata mitään muuta kuin: "Kristinuskon näkökulmasta lastensuojelu on erittäin tärkeää." Eli siis mistä näkökulmasta sinä lastensuojelua haluat tutkia?

Olen tällä nettipapin palstalla vastannut erilaisiin kysymyksiin, joista jotkut ovat suoraan etiikan esitelmien tekijöiltä ja jotkut muuten vain etiikan esitelmien aihepiirejä sivuavia. Liitin kysymyksesi tekemäni listan jatkoksi. Vilkaise siis tämän ketjun ensimmäistä viestiä. Sieltä löydät lasten elämään ja hyvinvointiin liittyviä teemoja eri näkökulmista. Esimerkiksi:

- Adoptio
- Abortti
- Lapsityövoima
- Lapsien kurittaminen
- Ihmisoikeudet
- Naisen asema
- Nettikiusaaminen
- Alaikäisten seurustelu

Kaikki nämä teemat voivat jostain näkökulmasta liittyä lasten suojelemiseen. Ja muitakin näkökulmia löytyy. Suosittelen tutkailemaan tuota listaa ja lukemaan niiden takana olevia kirjoituksia. Jos löydät sillä tavoin materiaalia pohdinnoillesi, niin hieno juttu. Muussa tapauksessa pyydän sinua esittämään vähän yksilöidymmin, mistä näkökulmasta haluat lastensuojelua pohtia.

Menestystä koulutyöllesi!
Marko Sagulin

Ninja

  • Vieras
Heippa nettipappi Marko!

Miksi sinulla ei ole etiikan esitelmissä maahanmuutosta apupalstaa?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili
Hei Ninja,

Minulla ei ole koskaan ollut tarkoitus tehdä mitään kattavaa kirjastoa mahdollisesti eteen tulevista etiikan esitelmistä. Nettipapin palsta on vain kysymyspalsta, jossa vastaan sellaisiin kysymyksiin, joita minulle esitetään. Jos jotain kysymystä ei ole näkyvissä, niin se johtuu vain siitä, että sellaista kysymystä ei minulle ole koskaan esitettykään.
Marko Sagulin