Hei Anniina,
Luulen saavani kiinni pelostasi. Olen itsekin nuoruudessani kuunnellut luentoja ja uskonut hyvin syvästi erilaisia skenaarioita pedonmerkistä. Elin itse sitä aikaa, kun reilut kolmekymmentä vuotta sitten alkoi nousta hyvin vahva kristillinen "tieto" siitä, että pedonmerkki on nimenomaan piisiru, joka istutetaan ihmiseen, ja joka on suora menolippu kadotukseen.
Tällainen julistus saa käyttövoimansa Raamatun yksityiskohdista, joita käsitellään tunteellisilla reaktioilla ja joita edelleen vahvistetaan lähes joukkohysteriaksi nousevalla yhteisöllisyydellä. Tunteet ovat elämän - myös hengellisessä elämän - yksi tärkeimpiä käyttövoimia. Mutta tunne ei ole koskaan oikea työkalu kokonaisvaltaiseen raamatuntulkintaan. Tunnereaktiot eivät saa sumentaa tervettä oppia ja arvostelukykyä.
Muistan hyvin nuoruuteni ajattelua. Jos joku olisi yrittänyt takoa päähäni järkeä, olisin pitänyt sitä suorastaan todisteena hänen sokeudestaan, koska minä näin totuuden. Varovaisesti annettuja neuvoja tai kyseenalaistuksia en puolestani olisi kuunnellut, koska se olisi jäänyt vahvan ja tunteisiin vetoavan pedonmerkkiopetuksen jalkoihin. Toisin sanoen olisin joka tapauksessa pitänyt pääni.
Tämän viestiketjun aikaisemmissa viesteissä olen ottanut maltillisen opettajan roolin. Vaihtelun vuoksi kirjoitan tämän viestin vähän provosoivammin ja enemmän tunteisiin vetoavasti.
”Pedon merkki on uusi tapa joutua kadotukseen!”Uuden testamentin valossa on selvää, että ihmiset ovat joko lampaita tai vuohia. On niitä, jotka pelastuvat ja niitä, jotka joutuvat kadotukseen. Yhtä selvää on, että pelastuminen on mahdollista vain Jeesukseen turvautumalla. Kadotukseen joutuu vain silloin, jos ei turvaudu Jeesukseen. Tämän pitäisi olla itsestään selvää. Silti välillä tunteet nostavat sen rinnalle kaksi kilpailijaa, jotka muka muodostavat poikkeuksia. Vaikka ihminen uskoo Jeesukseen, hänen ajatellaan joutuvan kadotukseen, jos hän syyllistyy Pyhän Hengen pilkkaan tai ottaa käteensä jonkun maksuvälineen.
Kun asia kirjoitetaan tuolla tavoin, se kuulostaa lopulta aika naurettavalta. Kuinka mikään voisi olla suurempaa kuin Jeesus ja hänen pelastustyönsä. Paavali kirjoittaa, että mikään ei voi erottaa meitä Jeesuksesta:
Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 8:38-39)Olen käsitellyt tällä palstalla
Pyhän Hengen pilkkaa ja osoittanut, että Raamattu tarkoittaa sillä Jeesuksen hylkäämistä. Täysin samaa tarkoittaa myös pedon merkki. Sen sijaan, että ihminen laittaisi otsaansa (ajatuksiinsa) ja käteensä (tekoihinsa) merkiksi Jeesuksen seuraamisen, hän seuraa mieluummin jotain muuta.
Tämä on varsin yksinkertaista, mutta moni asia tulee paljon vaikeammaksi, kun tunteet saavat yliotteen. Tämä tapahtuu yleensä siten, että poimitaan Raamatusta satunnaisia pedon merkkiin liittyviä kohtia ja lisätään ympärille tunteellisia vetoomuksia, mutta ei tutkita asiaa kokonaisuutena. Tehokkainta tässä on se ajatus, että pedon merkki on muka ainoa poikkeus sille, että Jeesukseen uskova ihminenkin voisi joutua kadotukseen. Se on valhe ja harhaoppi.
Mitä Raamattu sanoo pedonmerkistä?Esittämäsi tulkinnat pedon merkistä ovat kiertäneet kristikunnassa varmaankin yli kolmekymmentä vuotta. Ja sanon tämän nyt aika suoraan: Valitettavasti ne tulkinnat pohjautuvat kaikkein eniten joukkohysteriaan. Niiden tueksi käytetään äärimmäisen huonoa ymmärrystä Raamatusta. Lopulta kyse on täysin mielivaltaisesta sanojen poimimisesta ja niiden yhdistämisestä sillä hetkellä mieleen nouseviin ajan ilmiöihin. Suosittelen kuuntelemaan
Ilmestyskirjaa käsittelevää luentosarjaani. Luennoilla avaan sitä, miten Ilmestyskirjaa luetaan loogisena kokonaisuutena ja kuinka näkyjen ja profetioiden kieltä on ymmärrettävä. Valitettavasti en pysty tiivistämään 42-osaista sarjaa tähän vastaukseen kattavasti, joten menen oikotietä pedonmerkkikysymykseen.
Ilmestyskirjan ensimmäinen luku antaa meille tulkinnan avaimet siitä, miten Ilmestyskirjaa on luettava. Yksi parhaita esimerkkejä on se, miten Johannes näkee näyssä Jeesuksen, jolla tököttää miekka suusta. Kun me kohtaamme taivaassa Jeesuksen, hänellä ei varmasti ole miekkaa suussa. Ei ollut kertaakaan maan päällisen elämänsä aikanakaan. Raamatussa miekka on kuva Jumalan Sanasta, joten tuo kielikuva kertoo siitä, miten Jeesuksen suusta lähtee Jumalan auktoriteetilla sanottu puhe.
Samalla tavalla vertauskuvallista puhetta on Ilmestyskirjan opetus siitä, että Jumala merkitsee omansa sinetillä. Yhtään ainoaa kristittyä ei ole merkitty millään näkyvällä sinetillä. Sellaista on turha etsiä omasta otsastaan. Se on kielikuva, joka kertoo, että Pyhän Hengen kautta Jeesus tuntee omansa. Täysin sama vertauskuvallisuus koskee pedon merkkiä. Se ei ole konkreettinen merkki, vaan vastakohta sille, mitä jo juutalaisille opetettiin ja mitä Jeesus piti kaikkein tärkeimpänä käskynä Raamatussa:
Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi. Pidä aina mielessäsi nämä käskyt, jotka minä sinulle tänään annan. Teroita niitä alinomaa lastesi mieleen ja puhu niistä, olitpa kotona tai matkalla, makuulla tai jalkeilla. Sido ne merkiksi käteesi ja pidä niitä tunnuksena otsallasi. Kirjoita ne kotisi ovenpieliin ja kaupunkisi portteihin. (5. Moos. 6:4-9)Raamatulle tehdään suurta vääryyttä, jos Ilmestyskirjassa pidetään kirjaimellisena kaikkia niitä kohtia, joille keksitään omassa mielessä hyvä kirjaimellinen selitys – ja loput tulkitaan vertauskuvana. Tällöin ihmisen suurimpana auktoriteettina ovat hänen oma ymmärryksensä ja omat tunteensa. On ilman muuta selvää, että viisaimmankin raamatunlukijan ymmärrys kasvaa päivä päivältä. Mutta minä suostun kuuntelemaan pedonmerkin kirjaimellisen tulkinnan vain niiltä ihmisiltä, joiden mielestä myös Jeesuksen suusta lähtevä miekka on kirjaimellinen asia.
Jos pedon merkkiä kaikesta huolimatta haluttaisiin pitää kirjaimellisena asiana, niin silloin täytyy lukea aivan kaikki merkistä sanottu kirjaimellisesti. Otan tähän lainauksen vanhasta raamatunkäännöksestä, koska se on sanatarkempi kuin nykyinen kirkkoraamattu:
Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin. Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa, ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku. Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi. (Ilm. 13:15-18 KR38)Pedon merkki toteutuu vasta sitten, kun
kaikki seuraavat asiat täyttyvät:
- On kumarrettava pedon kuvaa kuolemanrangaistuksen uhalla.
- Merkki on otettava oikeaan käteen tai otsaan.
- Merkittä jääminen estää kaiken ostamisen ja myymisen.
- Merkki on pedon nimi tai luku 666.
Mikä tahansa asia maailmassa saadaan käännettyä pedon merkiksi, jos ajatellaan, että yksikin asia noista riittää pedon merkin toteutumiseksi. Tässä muutamia esimerkkejä, joita olen itse tavannut:
Luku 666Viivakoodien yleistyessä kristittyjen keskellä kiersi uskomus, että viivakoodit viittaavat pedon merkkiin. Kuulin opetustakin siitä, kuinka viivakoodijärjestelmä on tehty niin, että niissä on aina alussa, keskellä ja lopussa kuutonen. Vaikka numerosarja olisi muuten ihan satunnainen, niin nuo kolme seassa olevaa kuutosta tekevät viivakoodista pedon merkin.
Samalla tavoin eri ihmisten nimistä on laskettu kolmea kuutosta hyvin satunnaisilla gematrian keinoilla. Pyrkimys on ollut osoittaa, että numerosarjan 666 löytyminen osoittaa tämän henkilön antikristilliseksi.
Kirjaimellinen Ilmestyskirjan tulkinta edellyttää, että pedonmerkissä on joko pedon nimi tai tuo numerosarja. Mutta toisaalta kirjaimellinen tulkinta edellyttää, että myös kolme muuta kriteeriä täyttyvät.
Ei voi ostaa eikä myydäMaailma on aina ollut täynnä erilaisia rajoituksia, jotka määrittävät sen, kuka voi ostaa ja myydä. Vaihtokauppaa ei enää juurikaan harrasteta, joten lähtökohtaisesti jokaisella täytyy olla rahaa jossain muodossa. Ilman sitä kaupanteko ei onnistu. Eikä raha itsessään ole antikristillistä edes silloin, jos dollarin setelistä voidaan keksiä erilaisia illuminaatin tunnuksia, niin kuin olen kuullut. Jopa Jeesus käytti epäjumalan, eli jumalana palvottavan keisarin, kuvalla varustettua denaaria, kun hän maksoi asioita.
Rahan lisäksi nykyään monissa ostoksissa vaaditaan henkilökorttia tai passia, jotta ostoksen voi suorittaa. Lisäksi on olemassa asioita, joita ei saa ostaa tai myydä koskaan, koska ne on määritelty rikollisiksi. Yhteiskunnalla on oikeus kontrolloida kaupankäyntiä, eikä se ole antikristillinen asia. Kirjaimellinen pedon merkin tulkinta edellyttää, että ilman merkkiä kukaan ei voi ostaa tai myydä yhtään mitään.
Oikea käsi tai otsaLuottokorttien yleistyessä alkoivat puheet pedon merkistä, koska kortti oli jotain uutta ja se liittyi ostamiseen. Sitten puheet villiintyivät aivan lopullisesti, kun luottokortteihin tuli magneettinauhan lisäksi siru. Olihan kuitenkin jo muutamia vuosia aikaisemmin kristillisissä piireissä päätetty, että pedon merkki on siru. Kaikkein suurin pelonaihe oli kuitenkin se, että ihmisen elimistöön kiinnitettäisiin jotain. Tästä johtuen esimerkiksi erilaiset rokotteet ovat vuorollaan edustaneet pedon merkkiä.
Joka tapauksessa esimerkiksi koronarokotteen kohdalla levinnyt pedonmerkkihysteria on kaikkein helpointa välttää sillä, että ottaa rokotteen vasempaan käteen. Ilmestyskirjan ottaminen kirjaimellisesti edellyttää sen, että pedon merkki otetaan joko oikeaan käteen tai otsaan. Ei minnekään muualle. Kirjaimellisesti tulkittuna ei voida pitää pedon merkkinä mitään sellaista, joka ei ole ihmisen oikeassa kädessä tai otsassa kiinni.
On kumarrettava pedon kuvaa kuolemanrangaistuksen uhallaTässä on lopulta sanottuna koko pedon merkin olemus. Se on jonkin muun kuin Kristuksen kumartamista. Jos joskus tulee käyttöön jokin käteen kiinnitettävä maksuväline, kaikkein oleellisin kysymys on juuri tämä: Onko minun palvottava Jumalana jotain muuta kuin Kristusta, jotta voin sen maksuvälineen ottaa tai sitä käyttää? Jos halutaan sanoa, että pedon merkki on kirjaimellinen asia, niin silloin tämänkin täytyy toteutua kirjaimellisesti. Ei riitä, että "ihminen palvoo markkinataloutta", koska Ilmestyskirja sanoo, että merkin saaminen edellyttää pedon kuvan kumartamista.
Mitä Raamattu ei sano pedon merkistä?Edellä olen yrittänyt kuvata sitä, mitä kirjaimellinen tulkinta oikeasti tarkoittaa. Suurin osa minun tapaamistani kirjaimellisen tulkinnan kannattajista ei oikeasti lue Ilmestyskirjaa kirjaimellisesti. Lukutapa on silloin jotain sellaista, että tehdään oman käsityskyvyn rajoissa mielivaltainen yhdistelmä kirjaimellisia ja vertauskuvallisia tulkintoja, jotka nimitetään "selväksi Jumalan Sanaksi". Tällainen Ilmestyskirjan lukeminen aiheuttaa paljon ahdistusta ja suoranaisia harhaoppeja. Siksi haluan vielä edellä mainitsemieni asioiden lisäksi tehdä pienen katsauksen siihen, mitä Raamattu ei sano pedon merkistä, vaikka hengellisissä piireissä välillä niin annetaan ymmärtää.
"Tämä tuntuu pedon merkiltä."Suurin osa pedon merkkiin liittyvästä opetuksesta ja somessa vallitsevasta joukkohysteriasta on sitä, että otetaan Ilmestyskirjasta joku pedon merkkiin liittyvä yksityiskohta, jota täydennetään omilla tunteilla ja mielikuvilla. Sen johdosta viivakoodi, pankkikortin siru, älypuhelin, sikainfluenssarokotus, koronarokotus, koronapassi jne. ovat saaneet vuorollaan pedon merkin statuksen. Mikään näistä ei täytä Ilmestyskirjan kirjaimellisia kriteerejä, vaikka jokaiseen voidaan yhdistää joku yksityiskohta tai mielikuva.
Kun alkuperäinen kirjaimellisuuden vaatimus vaihdetaan vaivihkaa tunteisiin, päästään uudelle tulkinnan tasolle. Erityisen uutena keksintönä on alettu puhua "pedon merkin esiasteesta". Eli vaikka ei pystyttäisi osoittamaan yhtään täyttynyttä Ilmestyskirjan kohtaa, niin voidaan kuitenkin luoda pelokasta ilmapiiriä asian ympärille. Valitettavasti tällöin kyse on hengellisestä vallankäytöstä, joka irtautuu Jumalan Sanasta.
"Siru on pedon merkki"On mielenkiintoista, kuinka koronarokotteen ympärillä lietsotaan salaliittoteorioita, joiden syvin pelko on rokotteen mukana annettava siru. Viimeisten vuosikymmenien aikana teoria piisirun ja pedonmerkin yhteydestä on muodostunut niin vahvaksi, että salaliittoihin uskovat kristityt eivät ole varoitelleet toisiaan pedon merkistä vaan sirusta. Siru on muuttunut varmaksi totuudeksi, vaikka Ilmestyskirja ei millään tavalla määrittele tällaista teknistä ulottuvuutta pedon merkin kriteeriksi.
"Esivallan kontrolli ja valvonta on todiste pedon merkistä"Tässä asiassa menevät puurot ja vellit sekaisin todella pahasti. Koronapassin äärellä on aivan erityisesti syntynyt kristillisiä vastarintaliikkeitä. ”Jos koronapassi ei itsessään olisikaan vielä pedon merkki, niin ainakin se on esiaste. Tämä osoittaa, että pedon merkkiä valmistellaan ja valtavaa kontrollia suunnitellaan.”
Ihan ensimmäiseksi on kuitenkin huomattava, että Paavali opettaa Raamatussa, että esivallalla on oikeus kontrolloida ihmisten elämää kuolemanrangaistuksiin asti. Paavali painotti tätä ennen kaikkea kirjeessään roomalaisille, jotka elivät pääkaupungissa, jossa esivallan ylin edustaja piti itseään jumalana.
Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. Joka vastustaa esivaltaa, nousee siis Jumalan säädöstä vastaan, ja ne, jotka näin tekevät, saavat rangaistuksensa. Ei sen, joka tekee oikein, tarvitse pelätä viranomaisia, vaan sen, joka tekee väärin. Jos siis tahdot elää pelkäämättä esivaltaa, tee oikein! Silloin saat siltä kiitosta. Se on Jumalan palvelija ja toimii sinun parhaaksesi. Mutta jos teet väärin, pelkää! Esivalta ei kanna miekkaa turhaan. Se on Jumalan palvelija ja panee täytäntöön väärintekijälle kuuluvan rangaistuksen. Siksi on suostuttava esivallan alaisuuteen, ei vain rangaistuksen pelosta vaan myös omantunnon vaatimuksesta. (Room. 13:1-5)Esivallan suorittama kontrolli ei ole todiste pedon merkistä vaan todiste siitä, että esivalta suorittaa Jumalan sille antamaa tehtävää. Vasta sitten, jos kristittyä vaaditaan luopumaan Kristuksesta tai toimimaan vastoin Jumalan ohjeita, on ”ennemmin toteltava Jumalaa kuin ihmisiä”. Mutta siihen asti kristitty, joka kapinoi esivaltaa vastaan omien Raamatun sanasta irrottamien tulkintojensa pohjalta, ei ole oikealla asialla, vaan kapinoi Raamatun sanaa vastaan.
Lisäksi aivan erityisenä epäloogisuutena huomattakoon se, että koronapassi tai koronatodistus on ollut ihmisille tässä rajoitustilanteessa lisävapaus eikä lisärajoitus. Se on ollut kuin matkalippu tai passi, jonka avulla pääsee jonnekin, mikä pidettäisiin muussa tapauksessa suljettuna kaikilta. Tiukkojen koronarajoitusten aikaan on ollut kaksi vaihtoehtoa: Kokoontumisia ei järjestetä ollenkaan tai niitä järjestetään passin kanssa. Jos pelätään yhteiskunnan kontrollia, niin tuo totaalikielto on suurempi kontrolli. Jos kristitty vaatii itselleen vapautta esivallan asettamasta kontrollista, täytyisi loogisuuden nimissä myös sanoutua irti passeista, matkalipuista, rajatarkastuksista, keltakuumerokotustodistuksista yms. asioista, joilla vapaata liikkumista tähänkin asti on kontrolloitu.
Kaikkein ”pahimpana” esimerkkinä tästä kontrollista toimii sosiaaliturvatunnus. Sehän on nimenomaan jokaisen "ihmisen luku", jota ilman hän ei voi olla täysivaltainen yhteiskunnan jäsen. Se on pakotettu asia, koska ihminen ei voi sitä valita tai jättää ottamatta. Hänet merkitään tällä luvulla jo syntymässä. Yhteiskunta kontrolloi tuon numeron avulla alusta loppuun asti hänen henkilöllisyyttään ja myös oikeuksiaan yhteiskunnassa. Ilman sitä numeroa jää moni nykyaikainen ostoväline saamatta. Eikä ilman sitä voi oikein varmistaa rahankaan saamista, kun ilman sosiaaliturvatunnusta ei saa edes työtä. Silti yksikään hengellinen piiri ei ainakaan nykyään pidä meteliä tästä asiasta, vaikka se on monella tapaa parhaiten Ilmestyskirjan kriteerit täyttävä merkki. Jos se tatuoitaisiin oikeaan käteen tai otsaan ja vaadittaisiin pedon kuvan kumartamista, niin päästäisiin jotakuinkin maaliin kirjaimellisen tulkinnan mukaan.
Mutta: Ilmestyskirjaa pitää lukea niin kuin näkyjen ja ilmestysten kieltä. Jeesuksella ei edelleenkään sojota se miekka suussa. Ilmestyskirja on haastava luettava, ja moni hämmennys olisi vältetty sillä, ettei Jumala olisi tuota kirjaa Raamattuun tuonut. Mutta se kirja on myös tärkein työkalu erilaisten kristillisten profetioiden tulkitsemiseen. Sitä taitoa tarvitaan nykyisin hyvin kipeästi. Kristikunta on valitettavasti jakautunut tässäkin asiassa vähintään kahteen leiriin: Ensinnäkin on niitä, jotka innostuvat ja puhuvat paljon profetioista, mutta eivät osaa Raamatun kokonaisuuden valossa arvioida ja koetella niitä. Toiseksi on niitä, joilla on hyvä kokonaiskäsitys ja kontrolli, mutta jotka ovat kontrolloineet profetiat kokonaan pois hengellisyydestään. Kun Ilmestyskirjan avulla opetellaan profetian kieltä, voisivat väärällä tavalla intoilevat saada ymmärrystä. Ja kun ylilyönnit muuttuvat viisaaksi harkinnaksi, myös profetioita vähättelevät piirit voisivat nähdä niiden tärkeyden.
Jos se kieltäminen onkin siinä, että Jumala kieltää ottamasta merkkiä, ja merkin ottaminen jo sinänsä on Jumalan kieltämistä, vaikka edelleen mielestään palvelisi Jumalaa? [...] Jumala voi kieltää asioita, joiden kieltämiselle ei aina nähdä selkeitä perusteluita [...], ja silti jo kiellon rikkominen on paha asia.
Olen tästä täysin samaa mieltä kanssasi. Jumalan käskyn auktoriteettiasema ei perustu siihen, pitääkö ihminen sitä järkevänä. Pedon merkin suhteen on täysin selvää, että Jumala on kieltänyt ottamasta sitä. Mutta on myös täysin selvää, että edes tuo pelkäämäsi siru ei täytä pedon merkin tunnusta niin kuin se Ilmestyskirjassa kuvataan. Se täyttää vain karismaattisissa piireissä 30 vuotta sitten luodun pedonmerkin mielikuvan tunnuspiirteet. Pedon merkki on Ilmestyskirjassa paljon monitahoisempi asia. Se on kuva maailman seuraamisesta ajatuksissa ja teoissa. Se on vastakohta Pyhän Hengen sinetille eli Jeesukseen uskomiselle ja hänen seuraamiselleen niin ajatuksissa kuin teoissa.
Olet kirjoittanut kysymyksesi niin pelokkaana, että se oikein huokui tekstistäsi läpi. Minä vastasin aika suoraviivaisesti. Tein sen tarkoituksella. Olet lukenut tätä palstaa paljon, ja tunnet vastaustyyliäni niin hyvin, ettet kuvittele minun väheksyvän sinun pelkoasi. Olet kuullut paljon rintaäänellä lausuttuja totuuksia siitä, kuinka piisiru on pedon merkki. Siksi olen hyvin varma siitä, että sinua ei olisi lohduttanut mikään ”ei tässä mitään hätää ole” -hyssyttely. Käsittelin asiaa perusteellisesti ja halusin käyttää suunnilleen samanlaista tyyliä, jota käyttävät ne hengelliset piirit, jotka eniten varoittelevat pedon merkistä. Toivon, että tämä vastaukseni on voinut vähän lievittää pelkojasi.