Hei, Fantti!
En tiedä, löysitkö jo yllä olevan kysymyksen ennen kuin esitit omasi. Liitin nämä yhteen, kun samaa aihetta koskevat, vaikka esititkin kysymyksen eri Evankeliumin pohjalta kuin Tuesday. Minulla ei ole juurikaan lisättävää yllä olevaan vastaukseen. Pistän vain hieman havainnollistusta mukaan.
On aina kovin riskialtista ryhtyä luokittelemaan Raamatun kohtia oman ennakkokäsityksensä mukaan. Tällä kertaa kuitenkin sorrun siihen. Markuksen evankeliumin 13. luku näet mielestäni puhuu vuorotellen temppelin hävityksestä ja Jeesuksen toisesta tulemisesta. Jeesuksen puheen kuulleet ihmiset eivät siinä hetkessä varmasti osanneet arvata, että niiden tapahtumien välillä kuluu aikaa vähintään 1940 vuotta. Siksi kaikki Jeesuksen sanat oli helppo kirjata yhdeksi pötköksi ja olettaa, että ne kaikki toteutuvat yhtä aikaa.
Seuraavassa on kyseinen luku jaettuna siten, että punaisella on merkitty kohdat, joiden on nähty liittyvän temppelin hävitykseen. Sinisellä olen merkinnyt kohdat, jotka liittyvät Jeesuksen toiseen tulemiseen. Mustiksi olen jättänyt ne, joita en osaa sijoittaa yksiselitteisesti vain jompaankumpaan kuuluvaksi.
Jeesus puhuu viimeisistä tapahtumista (Mark. 13)
Temppelin hävitys
1. Kun Jeesus oli lähdössä temppelistä, sanoi eräs hänen opetuslapsistaan: "Opettaja, katso!
Mitkä kivet, mikä rakennus!" 2. Jeesus vastasi: "Katso nyt näitä mahtavia rakennuksia.
Kaikki revitään maahan, tänne ei jää kiveä kiven päälle."
Ensimmäiset lopun merkit
3. Kun Jeesus sitten istui Öljymäellä temppeliä vastapäätä, kyselivät Pietari, Jaakob,
Johannes ja Andreas, jotka olivat hänen kanssaan: 4."Milloin se kaikki tapahtuu? Kerro
meille, mikä on merkkinä siitä, että sen toteutuminen on lähellä."
5. Jeesus alkoi puhua heille: "Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. 6. Monet
tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä se olen', ja eksyttävät monia.
7. Kun kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, älkää pelästykö. Niin täytyy käydä,
mutta se ei vielä merkitse loppua. 8. Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta
valtakuntaa vastaan, joka puolella on maanjäristyksiä ja tulee nälänhätä. Tämä on
synnytystuskien alkua.
9. "Pitäkää varanne! Teidät viedään oikeuteen ja teitä piestään synagogissa. Maaherrojen
ja kuninkaiden eteen te joudutte minun nimeni tähden, todistukseksi heille. 10. Mutta sitä
ennen on evankeliumi julistettava kaikille kansoille. 11. Kun teitä viedään luovutettaviksi
viranomaisille, älkää etukäteen olko huolissanne siitä mitä puhuisitte. Puhukaa ne sanat,
jotka teille tuona hetkenä annetaan. Silloin ette puhu te, vaan Pyhä Henki.
12. "Veli antaa veljensä surmattavaksi, isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiaan
vastaan ja tuottavat heille kuoleman. 13. Kaikki vihaavat teitä minun nimeni tähden,
mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.
Suuri ahdinko
14. "Kun te näette turmion iljetyksen seisovan paikassa, jossa se ei saisi olla - huomatkoon
lukija tämän! - silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille. 15. Sen, joka on
katolla, ei pidä mennä alas taloonsa mitään hakemaan, 16. eikä sen, joka on pellolla,
pidä palata noutamaan viittaansa. 17. Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai
imettävät! 18. Rukoilkaa, ettei se tapahtuisi talvisaikaan, 19. sillä noina päivinä tulee
olemaan ahdinko, jollaista ei ole ollut luomakunnan alusta, Jumalan luomistyöstä tähän
päivään asti, eikä tule olemaan. 20. Jos Herra ei olisi lyhentänyt sitä aikaa, yksikään
ihminen ei säästyisi. Mutta niiden tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt sen ajan.
21."Jos joku sanoo teille: 'Täällä on Messias', tai: 'Katso, Messias on tuolla', älkää
uskoko. 22.Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät
tunnustekoja ja ihmeitä johtaakseen, jos mahdollista, valitut harhaan. 23.Pitäkää
siis varanne. Minä olen ennalta ilmoittanut teille kaiken.
Ihmisen Pojan tuleminen
24. "Mutta noina päivinä, tuon ahdingon jälkeen, aurinko pimenee eikä kuu anna
valoaan, 25.tähtiä putoaa taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. 26.Silloin nähdään
Ihmisen Pojan tulevan pilvien keskellä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan, 27.ja
silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valitut neljältä ilmansuunnalta, maan ja
taivaan ääriä myöten.
28."Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja
alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä. 29.Samalla tavoin te
nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
30.Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. 31.Taivas
ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
32.Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä edes Poika,
ei kukaan muu kuin Isä. 33.Valvokaa! "Pitäkää varanne, olkaa valveilla, sillä te
ette tiedä milloin se aika tulee. 34.Kun mies matkustaa vieraille maille ja talosta
lähtiessään antaa kullekin palvelijalle oman tehtävän ja vastuun, niin ovenvartijan
hän käskee valvoa. 35.Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, koska talon herra tulee:
illalla vai keskiyöllä, kukonlaulun aikaan vai aamun jo valjetessa. 36.Hän tulee
äkkiarvaamatta - varokaa siis, ettei hän tapaa teitä nukkumasta. 37.Minkä minä
sanon teille, sen sanon kaikille: valvokaa!"
Luku alkaa siis opetuslasten kysymyksellä siitä, milloin oikein tapahtuu se, että heidän ihailemansa suuri temppelirakennus revitään maan tasalle. Jeesuksen vastaus on hänelle hyvin tyypillinen: hän ei vastaa suoraan, vaan puhuu ensin jostain muusta. Hän alkaa kertoa maailman lopusta. En tiedä miksi, mutta näin hän näyttää toimivan. Ainakin kuulijat ovat herkällä korvalla, kun ovat niin ison kysymyksen esittäneet.
Jeesus puhuu ensin krisityttyjen vainoista ja tulevista ahdingoista. Vasta sitten hän antaa ohjeita, kuinka kuuluu toimia temppelin hävityksen yhteydessä. Historiasta tiedämme, että juuri ennen temppelin hävitystä Rooman keisari pystytti temppeliin oman patsaansa, joka oli juutalaisille kauhistus. Ylipäätään juutalaisuudessa ei haluttu tehdä kuvia ihmisistä. (Luultavasti siksi, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, ja 10 käskyä kieltävät Jumalan kuvan tekemisen ihmisiltä.) Lisäksi Rooman keisarit yleensä julistautuivat jumaliksi, joten temppelissä oli todella epäjumalan patsas. Kristityt, jotka muistivat Jeesuksen sanat, ymmärsivät merkin ja pakenivat silloin Jerusalemista ja selvisivät tuhosta.
Jakeet 17-20 olisin voinut jättää myös mustiksi, mutta varsin luontevalta tuntui pitää koko kappale temppelin hävitykseen liittyvänä. Jakeet 21-23 ovat sellaisia, joita en osaa varmuudella sijoittaa kumpaankaan. Sekin voisi toisaalta olla temppelin hävitykseen liittyvää kerrontaa, koska seuraava jakso alkaa sillä, että Jeesus puhuu ajasta tuon edellä mainitun ahdingon jälkeen. Ja siinä puhutaan jo hyvin selvästi Jeesuksen toisesta tulemisesta.
Jakeet 28-31 voisivat olla jaetta 30 lukuunottamatta mustia, mutta silloin jae 30 olisi keskellä aivan irrallisena juttunaan. Päädyin maalaamaan koko jakson punaiseksi, koska jakeessa 29 sanotaan, että näistä merkeistä nähdään, miten aika on ihan ovella - mikä sopii hyvin juuri temppelin hävitykseen. Ja heti perään Jeesus sanoo jakeessa 32, että kukaan ei voi sitä hetkeä tietää - mikä sopii puolestaan hyvin maailman loppuun.
Eli tässä oli edellisessä vastauksessani sanottu asia vain paljon laajemmin. Hyvin lyhyesti asia tiivistäen: Kysymäsi vaikea kohta on Jeesuksen vastaus opetuslasten kysymykseen siitä, milloin temppelin hävitys tapahtuu.