Moi Aani!
Jumalan nimittäminen Isäksi on Raamatussa niin merkittävä asia, että se ei voi olla ihan random-heitto. Ajattelen, että Isä nimityksellä EI pyritä määrittelemään, millainen Jumala on ylhäisessä yksinäisyydessään. Eli onko hän mies tai nainen. Kun Raamattu nimittää Jumalaa Isäksi, tärkeintä on nimenomaan se, millainen on isän ja lapsen suhde. Jumala suhtautuu luomiinsa ihmisiin, niin kuin isä suhtautuu lapsiinsa.
Painakaa siis mieleenne, että niin kuin isä kasvattaa lastaan,
niin Herra, teidän Jumalanne, kasvattaa teitä. (5. Moos. 8:5)
Niin kuin isä armahtaa lapsiaan, niin armahtaa Herra niitä,
jotka pelkäävät ja rakastavat häntä. (Ps. 103:13)
jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa niin kuin isä omaa lastaan.
(Sananl. 3:12)
Sinä päivänä, jonka minä määrään, he jälleen ovat minun oma kansani,
sanoo Herra Sebaot. - Ja minä olen hyvä heitä kohtaan, niin kuin isä on
hyvä pojalleen, joka tottelee häntä. (Mal. 3:17)
ja sitten autiomaassa. Sielläkin Herra, teidän Jumalanne, kantoi teitä
kuin isä lastaan koko sen matkan, jonka te kuljitte, aina tänne saakka.
(5. Moos. 1:31)
Eli Jumala ei ole isä siinä mielessä, että hän olisi mies tai että hänellä olisi ruumis tai että hän olisi maskuliininen. Jumala on isä siltä osin, miten hän rakastaa, kurittaa, auttaa yms.
Sama Isä termi sopii kuvaamaan myös sitä, mikä on Jumalan ja Jeesuksen suhde toisiinsa. Jeesus nimitti Jumalaa isäkseen. Siinäkään ei ollut kyse maskuliinisuudesta vaan heidän välisestä suhteestaan.
Niinpä Jeesus jatkoi: "Sitten kun olette korottaneet Ihmisen Pojan, te ymmärrätte,
että minä olen se joka olen enkä tee mitään omin neuvoin, vaan puhun niin kuin
Isä on minua opettanut. (Joh. 8:28)
Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä.
Pysykää minun rakkaudessani. (Joh. 15:9)
Tämäkään vastaus ei kuitenkaan anna perimmäistä selvyyttä siihen, miksei rinnalla käytetä myös vertausta äitiin. Ja siihen en osaakaan vastata mitään varmaa. En usko, että miehinen sanavalinta olisi millään tapaa osoitus siitä, etteikö äiti kasvattaisi, nuhtelisi ja rakastaisi lastaan. Joko kulttuurillisista tai joistain muista meille käsittämättömistä syistä Jumala nyt vain on nähnyt hyväksi esitellä itsensä Isänä.