Hei!
Teoriassa vihollinen ja jumalaton eivät ole sama asia. Esimerkiksi jos pakanakansat hyökkäävät Israeliin, he voivat olla ihan "vain" maata valloittamassa. Heillä ei ole mitään erityistä Jumalaan tai Jumalan palvelijoihin kohdistuvaa vihaa taustalla. Tällöin en sanoisi vihollisia jumalattomiksi. Toisaalta esimerkiksi Daavidin rukouksissa pyydetään suojelusta itselle ja tuhoa jumalattomille. Silloin viholliset ovat oman kansan väkeä, joiden pitäisi tuntea Jumala, mutta eivät tunne. Sellaisessa tapauksessa jumalaton ja vihollinen ovat sama asia.
Pyysit minua etsimään psalmien lisäksi myös joitain muita kohtia Raamatusta, joissa toivotetaan tuhoa vihamiehille. Pikaisella hakemisella niitä ei tuntunut kovasti olevan. Katselin vähän Raamattua ja muualla tuomion toivotukset liittyivät enemmänkin vannomisiin ja vannottamisiin. Esimerkiksi:
Eeli kysyi: "Mitä hän puhui sinulle? Älä salaa sitä minulta. Kohdatkoon sinua
Jumalan viha nyt ja aina, jos salaat minulta sanankin siitä, mitä hän sinulle
puhui." (1. Sam. 3:17)
Mutta kohdatkoon Jumalan viha minua nyt ja aina, jos jätän huomisaamuksi
henkiin hänen väestään yhdenkään, joka vetensä seinään heittää!
(1. Sam. 25:22)
Näissä kohdissa ei siis pyydetä suoraan tuhoa, vaan uhataan sellaisella, jos asiat eivät mene niin kuin pitää. Löysin kyllä yhden suoran tuhon toivotuksenkin. Se löytyi Jeremian kirjasta. Sävyltään se on hyvin samanlainen kuin psalmien rukoukset. Jeremia oli aika kovanonnen profeetta. Hän koki tehtävänsä koko ajan hyvin vaikeaksi ja häntä vainottiin paljon, koska hänen tehtävänään oli julistaa Juudan tuhoa. Kaikkien muiden piinaamisten, vangitsemisten ja ruoskimisten lisäksi jopa hänen tappamisekseen tehtiin salaliitto. Siksi hänen rukouksensakin on lähelle samanlainen kuin Daavidin psalmit.
Paranna sinä minut, Herra, niin minä paranen. Auta minua, niin minä saan
avun. Sinua yksin minä ylistän! Ihmiset kysyvät minulta ilkkuen: "Miksei Herran
sana käy toteen? Missä se tuho viipyy?" Sinä, Herra, tiedät, etten ole pakoillut
paimenen tehtävää, jonka minulle annoit. En minä ole toivonut tuhon päivää.
Sinä tiedät kyllä kaiken, mitä olen julistanut. Älä täytä minua kauhulla! Sinä olet
ainoa turvani, kun onnettomuuden päivä tulee. Saakoot onnettoman lopun ne,
jotka minua vainoavat, mutta säästä minut! Anna heidän joutua kauhun valtaan,
älä minun! Tuo heille onnettomuuden päivä, tuhoa heidät, tuhoa perin pohjin!
(Jer. 17:14-18)
Varmasti muitakin kohtia on, mutta tähän hätään niitä ei sattunut silmään enempää. Kerro, jos sinä niitä löydät.