OHJEITA ESITELMIEN PITÄJILLE
1. Tarkistakaa yllä oleva lista
Ensinnäkin: kiitos mielenkiinnosta! Mukava, jos pystyn jollain tavalla palvelemaan. Olen vuosien saatossa aika moniin kysymyksiin jo vastaillut, joten tarkistakaa aina ensimmäiseksi yllä oleva lista, josko siellä olisi jo valmiiksi vastauksia esitelmienne aiheisiin.
2. Esittäkää selkeitä kysymyksiä
Kannattaa esittää joku selkeä kysymys, johon minulta toivotaan näkökulmaa. Joskus olen törmännyt sellaisiin sanamuotoihin, joissa lähes toivotaan minun kirjoittavan esitelmä opiskelijan puolesta, mutta se ei oikein ole palstan idea.
3. Esittäkää kysymys tarvittaessa tämän ketjun jatkoksi
Tämän foorumialustan ongelma tai ominaisuus on se, että uuden aihealueen luominen saattaa tuskastuttaa. Kysymyksen esittäjä saattaa ajatella, että sivu meni jumiin, kun viestin lähettäminen kestää joskus jopa pari minuuttia. Olemassa oleviin ketjuihin vastaaminen sen sijaan on yleensä nopeampaa. Joten esittäkää kysymys tarvittaessa tämän viestiketjun jatkoksi.
4. Antakaa vastausaikaa
Omalta kouluajaltani muistan sen, että liian moni tehtävä ja esitelmä tuli noteerattua kalenterista vasta edellisenä iltana. Liian monta yötä tuli käytettyä koulutöihin. Nykyisellään yötöt ovat minulla huomattavasti harvinaisempia. Antakaa siis minulle riittävästi vastausaikaa. Nettipappi ei nimestään huolimatta ole jatkuvasti netissä. Keskimäärin minulla on aikaa nettipapin vastauksille kerran viikossa. Yleensä alkuviikosta.