Hei Roosa!
Etiikan esitelmän tekijät ovat keksineet tämän palstan sen verran hyvin, että pitäisi kysyä koululta, saisinko minä kohta jonkin tutkintotodistuksen sieltä...
Jep. Kysymääsi asiaa on yhdestä näkökulmasta sivuttu jo Nettipapin palstalla aiheessa
Pääseekö eläimet taivaaseen. Klikkaa tuota linkkiä ja vilkaise myös siellä kirjoitettu asia. Tässä muutamia muita näkökulmia. Tai oikeastaan raamatunkohtia, koska ”kristillinen näkökulma” on vähän liian laaja käsitys hetkessä puitavaksi. Tosi monenlaisia näkökulmia voidaan väittää kristillisiksi, joten siksi keräänkin aiheesta ensin erilaisia raamatunkohtia ja sanon niiden pohjalta pari ajatustani eläinkokeista. Toivottavasti ne ovat kristillisiä.
Ensinnäkin Raamatussa ja siksi myös kristinuskossa eläimet ovat osa luomakuntaa, Jumalan luomia olentoja. Siinä suhteessa ne eivät eroa ihmisistä:
Niin Jumala loi suuret meripedot ja kaikki muut elävät olennot, joita vedet
vilisevät, sekä kaikki siivekkäiden lajit. Jumala näki, että niin oli hyvä. ...
Jumala sanoi: "Tuottakoon maa kaikenlaisia eläviä olentoja, kaikki karjaeläinten,
pikkueläinten ja villieläinten lajit." Ja niin tapahtui. Jumala teki villieläimet,
karjaeläimet ja erilaiset pikkueläimet, kaikki eläinten lajit. Ja Jumala näki,
että niin oli hyvä. (1. Moos. 1:21, 24-25)Mutta luotujen joukossa ihminen on kuitenkin erityisasemassa suhteessa Jumalaan ja muuhun luomakuntaan:
Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme,
kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä,
maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." Ja Jumala loi ihmisen
kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja
täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja
ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu." (1. Moos. 1:26-28)Vedenpaisumuksen jälkeen ihmiselle annettiin entistä suurempi valta eläimiin:
Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset
ja lisääntykää ja täyttäkää maa. Kaikki villieläimet ja taivaan linnut, kaikki
maan päällä liikkuvat eläimet ja meren kalat pelkäävät ja säikkyvät teitä;
ne on annettu teidän valtaanne. Teidän ravintonanne olkoot kaikki olennot,
jotka elävät ja liikkuvat. Ne kaikki minä annan nyt teille, niin kuin annoin
teille vihreät kasvit. Mutta lihaa, jossa vielä on jäljellä sen elämänvoima,
veri, te ette saa syödä. Ja jokaisen, joka vuodattaa teidän verenne, teidän
elämänvoimanne, minä vaadin tilille. Minä vaadin tilille jokaisen eläimenkin.
Vaadin tilille jokaisen ihmisen, joka vuodattaa lähimmäisensä veren. – Joka
ihmisen veren vuodattaa, hänen verensä on ihminen vuodattava, sillä omaksi
kuvakseen Jumala teki ihmisen. (1. Moos. 9:1-6)Eläimen korottaminen ihmisen rinnalle ei ole siis mielestäni Raamatun ja Jumalan tahdon mukaista. Mutta eläinten epäoikeudenmukainen ja väärä käsittely on eri asia. Raamatussa on kohtia, joissa Jumala selvästi sanoo pitävänsä huolen koko luomakunnastaan. Hän antaa myös joitain käskyjä, joissa eläimiä käsketään kohdella asianmukaisesti. Esimerkiksi työnteon suhteen myös eläimiä pitää kohdella järkevästi:
Kuutena vuotena viljele maatasi ja korjaa sen sato, mutta joka seitsemäs
vuosi anna sen levätä ja olla kesannolla. Kansasi köyhät saavat siitä
silloin ravintoa, ja sen, mikä heiltä jää, voivat villieläimet syödä.
Tee samoin viinitarhoillesi ja oliivipuillesi. Tee työtä kuutena päivänä
viikossa, mutta seitsemäntenä pysy työstäsi erossa, niin että härkäsi ja
aasisi voivat levätä ja vierasheimoiset työntekijäsi ja vähäisimmätkin
orjasi saavat virkistäytyä. (2. Moos. 23:10-12)
Älkää sitoko puivan härän suuta. (5. Moos. 25:4)
Jos näet aasin tai härän tielle kaatuneena, älä kulje ohi, vaan auta
omistajaa nostamaan eläin jaloilleen. (5. Moos. 22:4)Mutta toisaalta käskyistä käy ilmi se, mikä jo luomisessa sanottiin, eli että ihmisellä on valta eläimiinkin.
Jos härkä puskee miehen tai naisen kuoliaaksi, härkä kivitettäköön hengiltä
älköönkä sen lihaa syötäkö, mutta eläimen omistaja pysyy syyttömänä.
Mutta jos härkä on jo entuudestaan tunnettu vihaiseksi ja puskijaksi eikä
sen omistaja ole varoituksista huolimatta estänyt sitä karkaamasta ja jos
härkä sitten surmaa miehen tai naisen, se kivitettäköön ja myös sen
omistaja surmattakoon. (2. Moos. 21:28-29)
Jos kulkiessasi näet puussa tai maassa linnunpesän, jossa on poikaset tai
munat sekä emo makaamassa niiden päällä, älä ota emoa poikasineen,
vaan päästä emo lentoon, ennen kuin viet poikaset. Kun noudatat Herran
käskyjä, menestyt ja saat elää kauan. (5. Moos. 22:6-7)Yhtä lailla Raamatussa kerrotaan, että Jumala pitää huolen myös eläimistä:
Vanhurskautesi on vuoria korkeampi ja oikeutesi kuin syvyyksien syvyys.
Ihmistä ja eläintä sinä autat, Herra. (Ps. 36:7)
Enkö minä säälisi Niniveä, tuota suurta kaupunkia! Siellä on enemmän kuin
satakaksikymmentätuhatta ihmistä, jotka eivät pysty edes tekemään eroa
oikean ja vasemman käden välillä, ja lisäksi paljon eläimiä." (Joona 4:11)Mutta myös tässä huolenpitoasiassa Jumala tekee eron ihmisen ja eläimen välillä:
Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa
varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te
paljon enemmän arvoisia kuin linnut! (Matt. 6:26)Raamatusta välittyvä ajatus on siis se, että ihminen on eläimen yläpuolella. Ihmisellä on oikeus käyttää eläimiä ravinnokseen ja apuna työssä. Myös muiden eläimistä saatavien tuotteiden – villan, nahan yms. – käyttämistä pidetään itsestään selvänä. Mutta toisaalta ihmisen on valtansa lisäksi käytettävä viisautta. Eläimien piinaaminen ei ole Raamatun mukaista.
Tässä rajanvedossa juuri kysymäsi eläinkokeet ovat erittäin vaikeita asioita. Jos minun pitäisi valita, autanko minä rahoillani ja voimavaroillani koditonta kissaa vai koditonta ihmistä, niin teen mielestäni väärin, jos kissan auttamisen takia jätän ihmistä auttamatta. Mutta miten suhtaudun kokeeseen, jossa eläimelle aiheutetaan tuskaa siinä tarkoituksessa, että onnistutaan kehittämään lääke johonkin sairauteen?
Minun henkilökohtainen mielipiteeni on, että eläinkokeet ovat väärin kosmetiikkateollisuudessa. Ihmisen kauneuden vuoksi ei saa aiheuttaa eläimille tuskaa. Se ei ole viisasta luomakunnan hallintaa. Mutta ihmisen sairauksien ja ihmisen kärsimän tuskan voittamiseksi asia on vähän erilainen. Jos minä sairastaisin tappavaa tautia, niin itseni ja samaa tautia sairastavien vuoksi en ensimmäiseksi tulisi ajatelleeksi sitä, mitä eläin niistä kokeista ajattelee. Mutta kaikki riippuu niin tapauksesta. Joskus eläinkoe tarkoittaa suorastaan eläimen kiduttamista. Toisinaan koe on vain varmistus siitä, ettei lääkkeellä ole jotain ennakkolaskelmista poikkeavia sivuvaikutuksia.
No joo. Enpä osannut mitään ihmeellistä sanoa. Toivottavasti näistä näkökulmista oli jotain apua. Liikutaan jälleen enemmänkin etiikan kuin kristinopin alueella, joten siksi kysymykseesi ei ole olemassakaan mitään ehdottomasti oikeita ja vääriä vastauksia. Raamatun antamat suuntaviivat ovat laajat ja antavat perusperiaatteet eläintenkin kohteluun. Tarkempien käytännön ratkaisujen tekeminen jää juuri sen viisauden varaan, jolla Jumala käski ihmisen viljellä ja varjella luomakuntaa.