Kirjoittaja Aihe: Kolmiyhteinen Jumala  (Luettu 12704 kertaa)

malla

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Miten luterilaisessa uskonnossa tulkitaan kolmiyhteisyys? Sillainko, että Jumala, Jeesus ja Pyhähenki ovat yksi ja sama persoona ? Vai sillain, että Jumala on maailman kaikkeuden Luoja ja Jeesus on Jumalan Poika ja Pyhähenki on Jumalan vaikuttava voima, niin, että Jumala ja Jeesus ovat erillisiä persoonia?

EDIT: Hienosäätöä otsikkoon. Marko
« Viimeksi muokattu: 13.01.2009 - klo:14:28 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Malla!

Luterilaisessa uskossa Kolmiyhteys tai Kolminaisuus tulkitaan samoin kuin lähes kaikissa kristillisissä kirkoissa. (En itse asiassa nyt muista poikkeuksia, mutta kaiken varalta sanon lähes kaikissa...) Pientä hienosäätöä yksityiskohdissa saattaa olla, mutta pääperiaate on kaikissa sama.

Kolminaisuus on vaikea käsite. Sitä ei mainita Raamatussa ja ihmisjärjen logiikalla se on myös hankala. Oppi on syntynyt siksi, että Raamattu ei ole tehnyt mitään kaaviota Jumalasta, vaan kertoo erilaisia asioita hänestä. Tiedonhaluinen ja ymmärrystä etsivä ihminen on koonnut Raamatun kohtia yhteen, ja siitä on syntynyt oppi Kolmiyhteisestä Jumalasta.

Ensinnäkin Raamattu sanoo, että on olemassa vain yksi Jumala. Juutalaisten uskontunnustuksessa ja ensimmäisessä käskyssä tämä sanotaan selvästi:

Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin. (5. Moos. 6:4)

Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä,
     orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia. (2. Moos. 20:2-3)

Toiseksi koko Uuden testamentin läpi kulkee toistuvasti viesti siitä, että Jeesus on Jumalan Poika ja Jumala:

Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli.
     Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan
     olla Jumalan vertainen (Fil. 2:5-6)

Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään, (Kol. 2:9)

Kolmanneksi Pyhästä Hengestä puhutaan siten, että hän näyttää toimivan omana itsenäisenä persoonanaan:

Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada,
     sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet,
     sillä hän pysyy luonanne ja on teissä. (Joh. 14:17)

Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää,
     opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken,
     mitä olen teille puhunut. (Joh. 14:26)

Kolmiyhteys on siis oppi tai ”teoria”, joka on syntynyt jo kirkon alkuaikoina, kun on haluttu selittää Jumala mahdollisimman hyvin ihmisjärjelle sopivaksi, mutta niin, ettei tehtäisi vääryyttä Raamatun opetukselle. Kolmiyhteinen Jumala tarkoittaa yhtä ainoaa Jumalaa, joka on samalla kolme eri persoonaa. Ei siis ole olemassa kolmea eri Jumalaa, niin kuin esimerkiksi kreikkalaisessa mytologiassa, jossa on monia erilaisia Jumalia, jotka ovat aivan eri tyyppisiä ja voivat vaikka tapella keskenään. Mutta toisaalta Isä, Jeesus ja Pyhä Henki eivät ole myöskään saman Jumalan eri näkökulmia, vaan kyse on itsenäisistä persoonista.

Usein vertauskuvana on käytetty apilaa. Yhdessä apilassa on kolme toisistaan selvästi erottuvaa terälehteä. Lehdet ovat itsenäisiä, mutta apila on yksi. Persoonia on erotettu toisistaan myös tehtävien avulla. Isä on luoja, Poika on sovittaja ja Pyhä Henki on pyhittäjä ja kristityissä vaikuttava voima. Mutta yhtä lailla kristinopissa tunnustetaan, että kaikissa näissä tehtävissä Jumalan kaikki persoonat toimivat yhdessä, vaikka ”päävastuu” annetaankin yhdelle.

Tämä lyhyt selitys on perinteinen luterilainen (ja perinteinen kristillinen) kolminaisuusoppi. Aiheesta on lisää keskustelua pohdintapalstalla. Jos tämä vastaus tai Pohdintapalstan keskustelu jättää vielä liikaa avoimia kysymyksiä, niin pyydä toki tarkennuksia. Mutta sen osaan jo nyt sanoa, että kaikkiin kysymyksiin en osaa vastata, eikä kaikkiin ole edes vastausta. Luodun ihmisen aivoilla ei voi omaa Luojaansa loppuun asti tutkita.
Marko Sagulin

P.M

• Jäsen
  • **
  • Panu-Petteri
    • Profiili
Jeesus on Jumalan poika mutta samalla myös itse Jumala ja kymmenessä käskyssä sanotaan että "minä olen herra sinun Jumalasi, sinulla ei saa olla muita Jumalia." joten kun menee taivaaseen niin onko siellä odottamassa Jeesus ja Jumala vai pelkkä yksi Jumala toivottamassa tervetulleeksi taivaan kotiin :)
Taas tuli kysymys johon ois kiva saada vastaus :)
« Viimeksi muokattu: 05.01.2009 - klo:14:25 kirjoittanut P.M »
P.M

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Tervehdys P.M!

Kysymyksesi liittyy oleellisesti kolmiyhteyteen, joten liitin kysymyksesi vanhemman Nettipapin vastauksen perään. Lue tuo edellä oleva juttu, niin siinä on hieman pohjaa tälle vastaukselleni.

kun menee taivaaseen niin onko siellä odottamassa Jeesus ja Jumala vai pelkkä yksi Jumala toivottamassa tervetulleeksi taivaan kotiin

Jumala sanaa käytetään monessa merkityksessä, mikä ei aina helpota asioiden hahmottamista. Jumalalla voidaan tarkoittaa ainakin kolmea asiaa. Sinun kysymyksessäsi vilahtivat mielestäni kaikki nämä merkitykset:

1. Kristinuskon Kolmiyhteistä Jumalaa ylipäätään. (Eli uskomme yhteen Jumalaan)
2. Sitä jumaluutta, joka on yhteinen nimittäjä Kolmiyhteisen Jumalan eri persoonien välillä. (Eli Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala)
3. Jumalalla tarkoitetaan Isää, eli yhtä näistä kolmesta persoonasta. (Eli Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki)

Taivaassa meitä on vastassa Kolmiyhteinen Jumala - Isä, Poika ja Pyhä Henki. Millaisessa muodossa tapaamme Isän ja millaisessa Pyhän Hengen, sitä en tiedä. Mutta uskoisin, että Jeesus on ottanut ihmisen hahmon pysyvästi. Jeesuksen taivaaseenastumisesta kerrotaan:

Kun hän oli sanonut tämän, he näkivät, kuinka hänet otettiin ylös, ja pilvi vei hänet
     heidän näkyvistään. Ja kun he Jeesuksen etääntyessä vielä tähysivät taivaalle, heidän
     vieressään seisoi yhtäkkiä kaksi valkopukuista miestä. Nämä sanoivat: "Galilean miehet,
     mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne
     taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän."
     (Ap. t. 1:9-11)

Oletan siis, että Poika tulee takaisin samassa ylösnousseen Kristuksen hahmossa, jossa hän lähtikin. Ja uskon, että sellaisen hahmon kanssa saamme ikuisuuden taivaassakin viettää.
Marko Sagulin

Nuuskamuikkunen

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Tervehdys!

Tömäsin aikoinaan henkilöihin jotka väittivät kolminaisuusopin olevan harhaoppia. Tämä sai minut huolestumaan asian suhteen koska kyseessä on kuitenkin uskontomme eräänlainen kulmakivi. Tutkin hieman asiaa ja on tosiaan löydettävissä monia lähteitä joiossa viitataan siihen että kolminaisuusoppi olisi syntynyt Nikean kirkolliskokouksessa puheenjkohtajana toimineen Konstantinuksen alulle panemana. Ohessa Encyclopedia Britannican maininta:

”Nikean kirkolliskokous kokoontui 20. toukokuuta vuonna 325. Konstantinus itse toimi puheenjohtajana ja ohjasi keskustelua aktiivisesti, ja juuri hän teki ehdotuksen – – ratkaisevasta sanamuodosta ’Isän kanssa yhtä olemusta’, jolla ilmaistiin Kristuksen suhde Jumalaan tuon kirkolliskokouksen julkaisemassa uskontunnustuksessa. Pelonsekaisessa kunnioituksessaan keisaria kohtaan piispat vain kahta poikkeusta lukuun ottamatta allekirjoittivat uskontunnustuksen, monet heistä varsin vastahakoisesti.” (Encyclopædia Britannica, 1970, 6. osa, s. 386.)

Sitten aloin etsiä lähteitä jotak puhuisivat sen puolesta että kolminaisuusoppi perustellaan raamatussa. En ole vielä löytänyt. Kysyin myös oman seurakuntani papilta asiasta mutten saanut vastausta. Ehkäpä sinä kun asioiksesi vastailet ihmisille osaisit neuvoa minulle missä raamatussa on mainittu / miten uskontomme perustelee kolminaisuusopin oikeellisuuden? Loppujen lopuksi minkä tahansa oikean doktriininhan tulisi olla perusteltavissa raamatun opetuksilla eikö totta?

Vastaustasi odotellen..

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Hei Nuuskamuikkunen!

Kolminaisuusoppi on oppi, jota on viilattu kirkolliskokouksissa. Koko sanaa ei mainitakaan Raamatussa. Vaan ei Raamatussa mainita myöskään sanaa "herätys". Siitä huolimatta kristillisessä uskossa on selvä ymmärrys, mistä puhumme, kun puhumme herätyksestä. Samoin sana "kirkko" on Raamatulle lähes tuntematon. Uusi käännös käyttää sitä sanaa pari kertaa, mutta käytännössä taustalla on alkukielen sana "seurakunta". Silti tiedämme, mitä tarkoitamme, kun puhumme esimerkiksi "Kristuksen maailmanlaajasta kirkosta".

Kolminaisuusoppi on kristittyjen perinteinen tapa määritellä, millaiseen Jumalaan uskomme. Vanhat kirkon uskontunnustuksetkaan eivät käytä sanaa kolmiyhteinen, mutta niissä sanotaan, että uskomme Isään, uskomme Poikaan ja uskomme Pyhään Henkeen. Ne kaikki mainitaan Raamatussa, kuten sekin, että meillä on vain yksi Jumala. Tästä syystä on syntynyt tarve pukea sanoiksi se, miten tämä on yhtä aikaa mahdollista.

Tämän ketjun ensimmäisessä viestissä olen käyttänyt jakeita, joissa Raamattu puhuu selvästi Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä. Nyt poimin kohtia, joissa kerrotaan näiden persoonien kuulumisesta yhteen. Otan lainauksia Johanneksen evankeliumin luvuista 13-16. Sieltä löytyy Jeesuksen pitkä puhe, jonka teemat jatkuvat myös luvussa 17, jossa Jeesus rukoilee seuraajiensa puolesta. Suosittelen sinua lukemaan nämä luvut kokonaisuudessaan, vaikka minä poiminkin vain valikoituja pätkiä. Niissä Jeesus puhuu Isästä, Pojasta ja Hengestä tavalla, että näitä persoonia on välillä vaikea erottaa toisistaan, ja kuitenkin niistä puhutaan itsenäisinä ja keskenään kommunikoivina persoonina.

Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa:
     "Anna meidän nähdä Isä"? Etkö usko, että minä olen Isässä
     ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni:
     Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan.
     Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa.
     (Joh. 14:9b-11a)

Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen
     puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. Tämä puolustaja
     on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä
     maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet,
     sillä hän pysyy luonanne ja on teissä. En minä jätä teitä
     orvoiksi, vaan tulen luoksenne. ... Jos joku rakastaa minua,
     hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä,
     ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen
     luokseen. (Joh. 14:16-18, 23)

Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää,
     opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken,
     mitä olen teille puhunut. (Joh. 14:26)

Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota.
     Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta.
     (Joh. 15:26)

Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että
     minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne.
     Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne. (Joh. 16:7)

Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko
     totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen,
     minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva. Hän kirkastaa
     minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.
     Kaikki, mikä on Isän, on myös minun. Siksi sanoin, että hän
     saa minulta sen, minkä hän teille ilmoittaa. (Joh. 16:13-15)

Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä,
     olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä
     meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen
     minut. Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen
     minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme
     yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat
     täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet
     lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet
     rakastanut minua. (Joh. 17:21-23)

Jeesus ei näissä puheissaan määrittele kolminaisuusoppia. Hän puhuu Isästä, Pojasta ja Hengestä selvästi erillisinä persoonina. Ja samalla hän koko ajan korostaa, miten nämä kolme persoonaa ovat yhtä. "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän". Erityisen mielenkiintoinen on kohta, jossa Jeesus puhuu Pyhästä Hengestä, jonka uskova saa, ja samalla hän sanoo: "Minun isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen." Kaikki kolme ovat yhtä.

Jo Jeesuksen aikalaiset ymmärsivät, että Jeesus ei puhunut itsestään superihmisenä vaan Jumalana.

Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän
     teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä
     teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." (Joh. 10:33)

Jeesus puhui itsestään jopa käyttäen Jumalan nimeä. Jumala oli ilmoittanut Moosekselle, että hänen nimensä on "minä olen se, joka minä olen".

Niinpä Jeesus jatkoi: "Sitten kun olette korottaneet
     Ihmisen Pojan, te ymmärrätte, että minä olen se joka
     olen enkä tee mitään omin neuvoin, vaan puhun niin
     kuin Isä on minua opettanut. (Joh. 8:28)

Kolminaisuusoppi on siis ihmisten kehittelemä oppi. Mutta se ei ole syntynyt tyhjästä. Sen juuret ovat Raamatussa. Ei olisi mitään järkeä kehitellä yhtä kristinopin vaikeimmin selitettävää oppia, jos siihen ei olisi nimenomaan raamatullisia perusteita. Olisi paljon helpompi puhua kolmesta eri Jumalasta, tai Jeesuksesta ja Pyhästä Hengestä jonain Jumalan apureina. Kolminaisuusoppi on kuitenkin ollut pakko kehittää, jotta osattaisiin jotenkin tiiviisti määritellä se, mitä Raamattu kertoo Jumalasta.

Kun Jeesus tuli maailmaan, hän kertoi itsestään, Isästä ja Pyhästä Hengestä. Sen myötä ymmärrys on lisääntynyt myös Vanhan testamentin kohdista, joissa Jumala näyttäytyy kolmiyhteisenä. Tässä muutamia ihan satunnaisia poimintoja:

Juutalaisille kaikkein tärkein Raamatun jae on ns. juutalaisten uskontunnustus, joka kristittyjen näkökulmasta katsottuna on hyvin mielenkiintoinen. Otan lainauksen vanhan käännöksen mukaan, joka paljastaa asian selvemmin: Herra, Jumala, Herra = yksi.

Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
     (5. Moos. 6:4)

Varsin huomiota herättävä on myös kertomus, kuinka Jumala kävi tervehtimässä Abrahamia. Abraham kohtasi kolme henkilöä ja puhutteli heitä yhtenä Herrana:

Herra ilmestyi Abrahamille Mamren tammistossa.
     Abraham istui telttansa ovella päivän ollessa kuumimmillaan,
     ja kun hän kohotti katseensa, hän näki kolmen miehen
     lähestyvän. Heti heidät nähtyään hän juoksi teltan ovelta
     heitä vastaan ja tervehti heitä kumartaen maahan asti.
     Hän sanoi: "Herrani, suothan minulle sen kunnian,
     ettet kulje palvelijasi ohi. (1. Moos. 18:1-3)

Myös luomiskertomuksessa näkyvät kaikki kolminaisuuden persoonat. Otan johdannoksi kohtia Uuden testamentin puolelta:

Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
     Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla.
     Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.
     Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. (Joh. 1:1-4)

Meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin,
     ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on vain yksi Herra,
     Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös
     meidät. (1. Kor. 8:6)

Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa
     ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet,
     herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen
     kauttaan ja häntä varten. (Kol. 1:16)

Raamattu sanoo Jeesusta Jumalan Sanaksi. Lisäksi sanotaan, että kaikki on luotu hänen kauttaan. Raamatun ensimmäinen sana "res", voidaan kääntää muun muassa sanoilla "alku", "pää" ja "esikoinen". Juutalaiset oppineet aikoinaan miettivät, että mikä tämä esikoinen oikein, jos halutaan tulkita luomiskertomus sanoilla "esikoisessa Jumala loi taivaan ja maan".

Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Maa oli autio ja tyhjä,
     pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.
     Jumala sanoi: "Tulkoon valo!" Ja valo tuli. (1. Moos. 1:1-3)

Tässä oli nyt muutamia otoksia kolminaisuusopin raamatullisista taustoista. Toivottavasti niistä on apua asian pohtimiseen.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2016 - klo:18:40 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin

Ajattelija

• Vieras
Hei Nettipappi!

Surffailin jokin aika sitten netissä, kun törmäsin erääseen artikkeliin, jossa kirjoittaja painotti Jumalan ykseyttä- artikkeli itse ei koskenut sitä asiaa- eli siis mitään kolminaisuutta ei oikeasti olisikaan. Ellen muista väärin, Jeesus ei hänen mukaansa olisi Jumala vaan tavallinen ihminen, jolle Jumala olisi antanut vallan hallita...no...kaikkea. Tätä hän perusteli mm. sillä, ettei Kristus ollut mukana maailman luomisessa; eikä mikään Uuden testamentin teksteistä puhu Jumalan kolminasuudesta...se olisi kuulemma myöhempien aikojen keksintöä.
En ole kuullut tuollaista väitettä aikaisemmin, koska pidän itse kolminaisuus-ajatusta tavattoman loogisena, kun ajattelee ihmisen rakennetta (ruumis,sielu ja henki) ja ihmisen osuutta Jumalan kuvana. En varsinaisesti epäile tätä asiaa vieläkään, mutta haluaisin kuulla jonkun vähän enemmän teologiaa ymmärtävän mielipiteen.
Kysymykseni siis on: Onko Jumala kolmiyhteinen vai ei ja näkyykö se Raamatussa?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Tervehdys Ajattelija!

Liitin sinun kysymyksesi samaa aihetta käsittelevään vanhempaan viestiketjuun. Itse asiassa huomaan, että olen hyvin pitkälti vastannut pohdintoihisi yllä olevissa vastauksissani. Edellisestä viestistä löydät muutamia raamatunkohtiakin, joissa puhutaan siitä, miten Jeesus on ollut mukana maailman luomisessa.

Aikaisemmissa viesteissäni olen myös listannut useita Raamatunkohtia, joissa mainitaan Jumalan kolme persoonaa. Yksi oleellinen kohta on kuitenkin jäänyt listaamatta. Se kaikkein ilmeisin, joka on jo rippikoulusta asti tuttu:

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
     kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen...
     (Matt. 28:19)

Vastauksena kysymykseesi: Jumala on kolmiyhteinen, ja se näkyy Raamatussa. Mutta lukaise vielä aikaisemmat vastaukseni, ja esitä lisäkysymyksiä sen mukaan, jos joku jää vielä askarruttamaan.
Marko Sagulin