Hyvä, tappara
Olen kuullut erilaisia versioita siitä, missä järjestyksessä Raamattua kannattaa lukea. Ne vaihtelevat kovasti sen mukaan, millaiset raamatunkirjat ovat kutakin lukijaa eniten puhutelleet. Melkoisen suuri enemmistö kuitenkin taitaa olla niiden periaatteiden kannalla, että Uusi testamentti on hyvä ottaa ensiksi käsittelyyn. Ja ensimmäisenä kirjana kannattaa lukea joku evankeliumeista. Olen täysin samaa mieltä. Eikä toisella tavalla lukeminenkaan vahingoksi voi olla. Jumalan sana on kokonaisuudessaan hyvä ja hyödyllinen. Mistä tahansa sitä lukeekin, ollaan Jumalan sanan kanssa tekemisissä. Eikä se voi olla huono asia.
Vanha testamentti on melkoinen aarreaitta. Vanhan testamentin taitajat sanovat, että Uusi testamentti on oikeastaan vain VT:n selitysteos. Ja toisaalta se pitää paikkansa. Mutta kuitenkin UT on niin paljon helpompi ymmärtää, että minun mielestäni sinun kannattaa lukaista Uusi testamentti pariin otteeseen läpi, ennen kuin pureudut Vanhaan. Vanha testamentti itsessään on kuitenkin helppo rytmittää. Se on suurimmaksi osaksi kronologinen teos, joten kun aikanaan siirryt UT:n puolelta VT:iin, kannattaa aloittaa alusta ja edetä järjestään. Psalmit ja Sananlaskut tosin ovat sellaista tavaraa, että niitä voi ja kannattaa lueskella jo vaikka heti Uutta testamenttia aloittaessa siinä sivussa.
No mutta nyt se minun näkemykseni Uuden testamentin lukujärjestykseksi. Kronologinen UT:n lukeminen on aina toimiva vaihtoehto, mutta silloin heti alkuun tulisi luettua neljä melko samanlaista evankeliumia putkeen. Siksi olen jakanut UT:n neljään osaan, joista jokaisen aloittaa yksi evankeliumi.
ENSIMMÄINEN OSA
1. Evankeliumi Markuksen mukaan
2. Ensimmäinen Pietarin kirje
3. Toinen pietarin kirje
Markuksen evankeliumi on lyhin evankeliumi ja se on hyvin yksinkertaista kertomusta Jeesuksen elämästä. Markuksen näkökulma on kirjoittaa Jeesuksen ajasta käsin omille aikalaisilleen. Markus keskittyy erityisesti kertomaan Jeesuksen ihmetekoja. Samoin Pietarin kirjeet ovat yksinkertaisia elämänohjeita kristityille. Niputin nämä yhteen siksi, että perimätiedon mukaan Markuksen evankeliumin kirjoittaja olisi ollut Pietarin matkakumppani ja tulkki. Ja ainakin kerronnan suoraviivaisuus ja mutkattomuus on näille teoksille yhteistä. Tämä on helppo tapa aloittaa.
TOINEN OSA
4. Evankeliumi Luukkaan mukaan
5. Apostolien teot (alusta lukuun 18:17 asti)
6. Ensimmäinen kirje tessalonikalaisille
7. Toinen kirje tessalonikalaisille
8. Apostolien teot (luvusta 18:18 loppuun)
9. Kirje galatalaisille
10. Ensimmäinen kirje korinttilaisille
11. Toinen kirje korinttilaisille
12. Kirje roomalaisille
13. Kirje efesolaisille
14. Kirje kolossalaisille
15. Kirje Filemonille
16. Kirje filippiläisille
17. Ensimmäinen kirje Timoteukselle
18. Kirje Tiitukselle
19. Toinen kirje Timoteukselle
Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot ovat oikeastaan yksi ja sama teos. Tämä kaksoisteos olisi itsessään erinomaisen hyvä tapa aloittaa Raamatun lukeminen. Pistin kuitenkin Markuksen sitä edeltäväksi alkuverryttelyksi. Luukas kirjoittaa erittäin selkeää tekstiä. Hän ei ole itse juutalainen, joten hän kirjoittaa ei-juutalaisille lukijoille - meille pakanoille, jotka emme tunne Vanhaa testamenttia niin kuin juutalaiset. Evankeliumi kertoo Jeesuksen ajasta. Apostolien teot kertovat sen jälkeisestä ajasta. Käytännössä nämä kaksi kirjaa siis sisältävät koko sen ajan, josta Uusi testamentti kertoo. Pelkästään näillä kahdella kirjalla saa hyvän kuvan UT:n tapahtumista.
Koska Apostolien teot kertoo suurelta osalta Paavalista, on luontevaa, että Paavalin kirjeet luetaan sen jälkeen. Pistin Tessalonikalaiskirjeet kuitenkin Apostolien tekojen keskelle siihen kohti, jossa on juuri kerrottu niistä tapahtumista, joista Paavali näissä kirjeissä puhuu. Pari muuta kirjettäkin voitaisiin samalla tavalla sijoittaa Apostolien tekojen keskelle, mutta sitten kyseinen teos menisi niin pirstaleiseksi, että juonta on vaikea seurata. Niinpä loput kirjeet ovat pitkänä listana Apostolien tekojen jälkeen. Lukujärjestykseni noudattelee suunnilleen perimätiedon mukaista aikajärjestystä. Raamattuun ne on laitettu siten, että pisimmät ja sitä myöten myös ehkä merkityksellisimmät ovat ensin. Siinäkin järjestyksessä ne voi hyvin lukea.
KOLMAS OSA
20. Evankeliumi Matteuksen mukaan
21. Jaakobin kirje
22. Juudaksen kirje
23. Kirje heprealaisille
Nyt mennään jo vähän vaikeampaan tavaraan. Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu juutalaisille lukijoille. Sen hyvä ymmärtäminen edellyttää Vanhan testamentin tuntemusta. Toki siitä saa paljon irti ilmankin. Myös kolme tähän osaan liittämääni kirjettä ovat vahvasti juutalaisille lukijoille suunnattuja. Joissakin kohdissa voi meistä pakanakristityistä tuntua, että ei pääse ihan samalle aaltopituudelle kirjoittajan kanssa. Kirjoittajat kun pyrkivät osoittamaan, että Jeesus on VT:n lupaama Messias, ja silloin uppoudutaan siihen maailmaan aika syvälle.
NELJÄS OSA
24. Evankeliumi Johanneksen mukaan
25. Ensimmäinen Johanneksen kirje
26. Toinen Johanneksen kirje
27. Kolmas Johanneksen kirje
28. Johanneksen ilmestys
Jotkut raamatunopettajat suosittelevat Johanneksen evankeliumia kirjaksi, josta Raamatun lukeminen kannattaa aloittaa. Mielestäni se ei ole paras vaihtoehto. Johannes kirjoittaa niin kuin hän olettaisi lukijoiden tuntevan muut evankeliumit. Hän ei kirjoita enää uudelleen kaikkea samaa. Hän kertoo uusia asioita ja syventää jo tunnettuja juttuja. Hänellä on erityisesti haluna osoittaa, että Jeesus todella oli Jumalan Poika. Hänen kirjoitusotteensa on paljon henkilökohtaisempi, mutta myös usein vertauskuvallisempi ja hieman vaikeampi ymmärtää. Teksti on tiivistä ja syvällistä. Samaa sarjaa jatkavat Johanneksen kirjeet.
Johanneksen ilmestys on ehdottomasti niin vaikea kirja, että sen voisi jättää rauhaan siihen asti, että on ensin lukenut UT:n pari kertaa läpi ja VT:n kertaalleen. Mutta kun kuitenkin se lukijoita niin kovasti kiinnostaa, niin se on lukujärjestyksessäni neljännen osan ja samalla koko lukujärjestyksen viimeinen kirja.