Hei, Stranger!
On käynyt melkoinen moka. Erästä vastaustani varten katselin tätä aihetta ja kauhukseni huomasin, että täällä viestien lomassa on yksi kysymyksesi, johon en ole vastannut. Olen vastannut sen jälkeiseen kysymykseen, joten vanhempi kysymys on jäänyt piiloon. Kolmen vuoden vastausviive ei mielestäni ole enää toleranssissa, joten pahoittelen syvästi kömmähdystäni.
Ja raamatussa sanotaan, että lähimmäistä tulisi rakastaa niin kuin itseään. Olen saanut raamatusta sellaisen kuvan, että lähimmäistä tulisi rakastaa enemmän kuin itseään, olenko oikeassa?
Kaiken rakastamisen ylin ohje ja nyrkkisääntö on minun mielestäni rakkauden kaksoiskäsky:
Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi
ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä:
Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki
ja profeetat." [Matt. 22:37-40]Olen kuullut joskus tulkinnan, että tämä on "rakkauden kolmoiskäsky", eli siinä käsketään rakastamaan Jumalaa, lähimmäistä ja itseä. Minä ymmärrän niin, että käskyn taustalla on ajatus, että ihminen joka tapauksessa rakastaa itseään. Jopa jollain tavalla sairas vaatimattomuus tai itsetuhoinen käyttäytyminen on itselle siinä hetkessä mieluisimpien toimintamallien valitsemista, vaikka se ei todellakaan täytä keskimääräistä käsitystä rakkaudesta. Ihmiselle on vain luontevaa olla itsekäs ja ajatella asioita omasta näkökulmastaan. Siksi rakkauden kaksoiskäsky laittaa hurjat vaatimukset: Jumalaa on rakastettava enemmän kuin itseä. Lähimmäisen rakastamiseksi "riittää" sama taso kuin se, jolla itseä rakastetaan.
Kultainen sääntö vahvistaa tuon jälkimmäisen puoliskon:
Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.
Tässä on laki ja profeetat. [Matt. 7:12]On vain tavattoman hyvä nyrkkisääntö toimia näin. Kun miettii, miten haluaisi itseään miellyttää, niin pitääkin tehdä se toiselle. Oikein toimivaa vaikkakin äärimmäisen vaikeaa itsekkäälle ihmiselle. Samankaltaisia ohjeita Raamattu on pullollaan:
Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisen parasta. [1. Kor. 10:24]
Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhamaisuudesta, vaan olkaa nöyriä
ja pitäkää kukin toista parempana kuin itseänne. Älkää tavoitelko vain omaa
etuanne vaan myös muiden parasta. Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka
Kristuksella Jeesuksella oli. [Fil. 2:3-5]
Meidän, jotka olemme vahvoja, on kestettävä heikkojen vajavuuksia. Emme
saa ajatella vain sitä, mikä on itsellemme mieluista. Meidän on jokaisen
otettava huomioon lähimmäisemme, ajateltava, mikä on hänelle hyväksi
ja vahvistaa häntä. [Room. 15:1-2]Näitä ohjeita voidaan helposti lukea niin, että ihminen ei saa ajatella millään tavalla koskaan mitään hyvää itselleen - vaikka niissäkin sanottiin, että oman edun ohella pitää ajatella yhtä lailla toisten etua. Ei tietenkään ole kyse siitä, että tavoitellaan omaa kärsimystä. Jos oman edun tavoitteleminen kielletään, ei se tarkoita, etteikö elämästään pidä pitää huolta. Ja jos ei pidä millään tavalla huolta itsestään, niin kuinka silloin olisi mitään järkeä rakastaa toista yhtä paljon.
Mielestäni rimaa ei kannata nostaa korkeammalle kuin Raamattu sen nostaa. Jos todella pystyy rakastamaan lähimmäistään yhtä paljon kuin itseään, niin sen jälkeen voi harkita, halutaanko vielä parantaa. En vain jaksa uskoa, että sellaisia ihmisiä löytyisi, jotka edes sen tason saavuttaisivat.
Jos olen oikeassa niin missä menee mielestäsi terveen lähimmäisen rakastamisen raja?
Minä pidän terveen lähimmäisenrakkauden rajana juuri sitä, että rakastaa yhtä paljon lähimmäistä kuin itseään. Seurakunnan paimenelle annettu ohje on mielestäni varsin toimivasti irrotettavissa asiayhteydestään ja sovellettavissa myös lähimmäisenrakkauteen:
Jos joku ei osaa pitää huolta omasta perheestään, kuinka hän voisi
huolehtia Jumalan seurakunnasta? [1. Tim. 3:5]Jos joku ei tiedä, mitä on itsensä rakastaminen, kuinka tämä voisi rakastaa ketään niin kuin itseään? On ihmisiä, jotka ruoskivat itseään palvelemaan toisia ihmisiä yli voimiensa, mutta lopputulos on, että he väsyneinä ja kärttyisinä levittävät ympärilleen kaikkea muuta kuin tarkoitus oli. Tämä on tietysti harvinainen ongelma verrattuna siihen, että yleensä ihmiset vain ajavat omaa etuaan ja ovat laiskoja rakastamaan.