Kirjoittaja Aihe: Raamatun kanta huumoriin  (Luettu 4459 kertaa)

Murdochh

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Olen jo pitkään miettinyt; otetaanko raamatussa missään kohden kantaa huumoriin, noin niinku millään asteella? Onko vitsailu syntiä? Myönnän jo suoraan, että tämä on Murdochh ja sarjassamme urpoimmat kysymykset, mut tulipahan mieleen.

Kai Herra on luonut meille huumorintajun, mutta sitäkin voi käyttää väärin kuten montaa muutakin Hänen luomaansa asiaa? (Tästä taasen urpolla aasinsillalla "syvällisempään" kysymykseen; onko kaikki mitä hän on meille luonut yleensä hyödyksi? siis sellaiset asiat mitkä suoranaisesti eivät ole syntiä) Tarkoitan että eikös se ole syntiä, jos vitsailee toisesta ilkikurisesti, vaikkakin ihan "leikkimiellä"?

Olen muistaakseni jossain törmännyt siihen että VT:ssä olisi jotakin asiasta, en vaa saa päähäni että missä..


Niin tai sitten olen vaan tapani mukaan kujalla as natural..

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili

Terve Murdochh!

Raamattu puhuu Jumalan luomista asioista aika selvästi:

     Kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä siitä tarvitse hylätä mitään,
     kun se otetaan kiittäen vastaan. Jumalan sana ja rukous pyhittävät sen.
     (1. Tim. 4:4-5)


Voisihan joku toki väittää, että huumorintaju on syntiinlankeemuksen seurausta, mutta se pitäisi myös pystyä Raamatulla perustelemaan. Näissä jutuissa ei pidä mennä liian hengelliseksi. Huumori on yksi osa ihmisyyttä ja siksi Jumalan luoma asia. Sen kanssa voi elää hyvin tai huonosti. Silloin kun se palvelee toisia ihmisiä, se on erittäin hyvää. Jos se loukkaa toisia ihmisiä, se on väärin. Raamattuhan ei juurikaan keskity puhumaan tällaisista jutuista. Esimerkiksi koko maailmankaikkeuden luomisesta kerrotaan kahden luvun verran. Enempää Jumala ei ole hyväksi nähnyt asiasta puhua. Myöskään huumori ei ole Raamatun ytimessä. Käytännössä aiheesta annetaan ohjeita sen verran, että ihmiset osaisivat olla loukkaamatta toisiaan:

     Siveettömyydestä, kaikenlaisesta saastaisuudesta ja ahneudesta ei teidän
     keskuudessanne saa olla puhettakaan, eihän mikään sellainen sovi pyhille.
     Myöskään rivoudet, typerät jutut tai kaksimielisyydet eivät teille sovi,
     teidän suuhunne sopii kiitos. (Ef. 5:3-4)

     Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä
     kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä ja kuulijoille iloksi. (Ef. 4:29)


Samoin Jaakobin kirjeen kolmannessa luvussa puhutaan paljon kielen synneistä. Mutta niissä ei missään tapauksessa tuomita huumoria. Ohjeissa käsketään katsoa, että ei puheillaan tee syntiä.

Raamattu ei ole vitsikirja, joten mitään vedet silmissä naurattavia sutkautuksia sieltä on turha hakea. Mutta ihan varmasti joissakin kohdissa on asioita katsottu pilke silmäkulmassa. Aivan varmasti jotkut Jeesuksen kuulijoista ovat tirskuneet, kun hän on kertonut seuraavaa vertausta:

     Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi
     on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: "Annapa, veli, kun otan roskan silmästäsi"?
     Ethän sinä näe edes hirttä omassa silmässäsi. Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi
     omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä. (Luuk. 6:41-42)


Jeesus oli ylipäätään siinä mielessä epäsovinnainen henkilö, että jotkut hänen vastustajansa moittivat Jeesuksen tapaa syödä ja juoda viiniä. Jeesukselle usko ei tarkoittanut pää kumarassa kulkemista ja jatkuvaa valitusta ja vaikerrusta. Enkä minä pidä sitä muulle Raamatullekaan vieraana asiana. Esimerkiksi Sananlaskujen kirja heittää minun mielestäni aika hyviä läppiä:

     Verenimijällä on kaksi tytärtä: Anna vielä! Anna vielä! (Sananl. 30:15a KR38)

(Toim. huom. Vanha käännös lisää tahattomasti komiikkaa, kun Anna on myös nimi. Uudessa käännöksessä on tylsempi versio: Lisää! Lisää!)

     Kolme on, joita en käsitä, neljä, jotka ylittävät ymmärrykseni: kotkan tie taivaalla,
     käärmeen tie kalliolla, laivan tie ulapalla, miehen tie nuoren neidon luo.
     (Sananl. 30:18-19)

     Sillä maitoa pusertamalla saa voin, nenää pusertamalla saa veren,
     ja vihoja pusertamalla saa riidan. (Sananl. 30:33 KR38)


Profeetta Elia intoutui Karmelin vuoren vakavien tapahtumien lomassa kerran varsin humoristiseen pilkantekoon epäjumalien palvelijoista:

     He ottivat sonnin ja valmistivat uhrin. Aamusta keskipäivään saakka he sitten
     kutsuivat Baalia huutaen: "Baal, Baal, vastaa meille!" Ei kuulunut ääntä, ei tullut
     vastausta, vaikka he hyppivät paikalle rakennetun alttarin ympärillä. Tuli
     keskipäivä, ja Elia pilkkasi heitä sanoen: "Huutakaa kovempaa! Onhan hän
     jumala, mutta hänellä taitaa olla kiireitä. Jospa hän on pistäytynyt tarpeilleen,
     vai olisiko hän matkoilla? Ehkä hän nukkuu ja herää kohta." (1. Kun. 18:26-27)


Tässäpä oli muutamia ajatuksiani Raamatusta ja huumorista.
Marko Sagulin

Dents

  • Vieras
Olen huomannut, että täälläkin foorumilla on kerrottu vitsejä liittyen esimerkiksi Jeesukseen. Eräs esimerkki, jonka olen pari kertaa eteenpäin kertonut:

"Murtovaras tunkeutuu taloon yöllä, ja alkaa pihistää tavaroita mukaansa. Samassa pimeydestä kuuluu ääni:
'Jeesus katsoo sinuun.'
Varas säikähtää, muttei näe ketään. Pian kuuluu taas:
'Jeesus katsoo sinuun.'
Varas päättää laittaa taskulampun päälle, muttei näe ketään. Hän jatkaa toimiaan, kunnes kuuluu kolmannen kerran
'Jeesus katsoo sinuun.'
Tällöin varas sytyttää valot päälle, ja näkee nurkassa papukaijan. Varas naurahtaa.
'Ai, sinähän se vain puhuit. No kukas sinä olet?'
Papukaija vastaa: 'Nimeni on Mooses.'
Varas virnistää. 'Kuka muka nimeäisi papukaijansa Moosekseksi?'
Papukaija raakkuu: 'Se sama tyyppi, joka antoi dobermannilleen nimeksi Jeesus.' "

Onko se syntiä kertoa tälläisiä juttuja? (Toisena esimerkkinä voisi olla vaikkapa vitsi, jossa moottoripyöräilijä pääsee taivaaseen, mutta häneltä kielletään pitkät hiukset ja moottoripyörä. Samassa hänen vierestään ajaa pitkätukkainen mies moottoripyörällä. Ennen kuin moottoripyöräilijä ehtii sanoa mitään, huomauttaa Pietari: 'Hän on johtajan poika.' )

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili
Hei Dents!

Kysymystäsi voidaan lähestyä valtavan monesta näkökulmasta. Mielestäni pääperiaate vitsailussa on aina se, että vitsit täytyy valita kuulijakunnan mukaan. Sama vitsi voi olla jollekin joukolle äärimmäisen loukkaava, toinen porukka nauttii vain hyvästä huumorista. Rautalankaesimerkkinä: naiset voivat keskenään kertoa aika sivaltaviakin miehiin kohdistuvia vitsejä hyvässä hengessä. Erilaisen ajattelumallin vuoksi sama huumori voi kuulostaa miehen korvissa puhtaalta pilkkaamiselta.

Uskonnollisissa piireissä erilaiset kuulijat pyritään usein vitsailun suhteen ottamaan huomioon. Vanhastaan tämä reagointi on johtanut siihen, että vitsejä ei ole kerrottu juuri lainkaan, kun ei olla oltu varmoja, mahtaako joku loukkaantua. Toisaalta vitsailun on saatettu kokea tekevän puhujasta vähemmän uskottavan. Harvemminhan opetustehtävässä oleva kertoilee myöskään kakkureseptejä tai antaa autonkorjausvinkkejä. Yleensä keskitytään pääasiaan. Siksi Raamattukaan ei ole kehittynyt vitsailun taidonnäytteeksi. Pientä pilkettä silmäkulmassa siellä joskus kyllä näkyy:

     Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa,
     että omassa silmässäsi on hirsi? (Luuk. 6:41)

     Tuli keskipäivä, ja Elia pilkkasi heitä sanoen: "Huutakaa kovempaa!
     Onhan hän jumala, mutta hänellä taitaa olla kiireitä. Jospa hän on
     pistäytynyt tarpeilleen, vai olisiko hän matkoilla? Ehkä hän nukkuu
     ja herää kohta." (1. Kun. 18:27)

     Kolme on, joita en käsitä, neljä, jotka ylittävät ymmärrykseni:
     kotkan tie taivaalla, käärmeen tie kalliolla, laivan tie ulapalla,
     miehen tie nuoren neidon luo. (Sananl. 30:18-19)

     Verenimijällä on kaksi tytärtä: Anna vielä! Anna vielä!
     (Sananl. 30:15 KR38)

     Jos ylpeilit - olipa se houkkamaisuutta tai harkittua - niin laske
     käsi suullesi. Sillä maitoa pusertamalla saa voin, nenää pusertamalla
     saa veren, ja vihoja pusertamalla saa riidan. (Sananl. 30:32-33 KR38)


Varsinaiseen kysymykseesi en siis osaa antaa mitään patenttiratkaisua. Tässä kuitenkin muutama näkökulma:

Huumoria pitää olla
Minä edustan sitä koulukuntaa, että kaikista maailman asioista voi kehittää myös huumoria. Minun mielestäni on myös olemassa erinomaisen nerokkaita ja hyviä Jeesus-vitsejä - niin kuin on myös väkisin väännettyjä. Ehkä toimivin eikä vähääkään pilkallinen on tämä ehkä eniten 90-luvulle sopiva vitsi:

Mitä yhteistä on Jeesuksella ja nykynuorella? Molemmilla on pitkä tukka, asuvat kotona kolmekymppisiksi ja jos jotakin tekevät, se on ihme.

Huumorilla pitää olla rajat
Kaikki asiat eivät ole huumoria, vaikka kuinka perusteltaisiin hauskaksi jutuksi. Ensinnäkin kuulijakunta pitää ottaa huomioon. Pelkästään iän tai sukupuolen perusteella jotkut asiat ymmärretään paremmin huumoriksi kuin jotkut toiset. Myös Raamattu laittaa jotain rajoja vitsailulle:

     Siveettömyydestä, kaikenlaisesta saastaisuudesta ja ahneudesta
     ei teidän keskuudessanne saa olla puhettakaan, eihän mikään
     sellainen sovi pyhille. Myöskään rivoudet, typerät jutut tai
     kaksimielisyydet eivät teille sovi, teidän suuhunne sopii kiitos.
     (Ef. 5:3-4)


Vitsien synnyttämät mielikuvat
Vaikka Jeesus-vitsi itsessään olisi harmiton, on pieni vaara, että vitsin varjolla mieleen jää elämään joku mielikuva, joka häiritsee jatkuvasti. Eihän esimerkiksi mistään saada varmuutta siitä, että Jeesus olisi pitkätukkainen. Vitseissä hänet kuitenkin aina sellaisena esitellään.

Nämä neljä pientä vitsiä ovat keskenään hyvin samankaltaisia, mutta minun mielessäni niissä on isoja sävyeroja:

a) Miksi Jeesus diskattiin Genetsaretin ympärijuoksussa? Hän oikaisi.
b) Miksi Jeesus sai liikunnasta nelosen? Hän käytti ristiriipunnassa apuna nauloja.
c) Mitä Jeesus sanoi kun sai sukset joululahjaksi? Jee sukset!
d) Mitä Jeesus sanoi oppilailleen kohdatessaan karhun? Älkää peljätkö, se on täytetty!


A on hauska, vaikkakin arvoituksena itsestäänselvä. Mutta se ei ole minun korvissani yhtään pilkallinen.
B:tä olen aina pitänyt sitä vähän ongelmallisena. Rakenteeltaan se on täysin samanlainen kuin A, mutta jotenkin se osuu minun mielessäni vähän enemmän pyhiin asioihin ja Jeesuksen kärsimyksiin. En siksi pidä siitä yhtä paljon kuin muista Jeesus-vitseistä.
C on puhtaasti sanaleikki. Uskoisin, että aika harva kiskoo tästä hernettä nenäänsä.
D luo sen vaaran, että Jeesuksen yksi suurimmista lausahduksista saa kaksoismerkityksen. On hieman harmillista, jos joka kerta pitkäperjantain tekstejä lukiessa tulee ensimmäisenä mieleen täytetty karhu, vaikka on ihan muusta kyse.

Turhaan lausuminen
Kaikki edellä mainitut asiat ovat pitkälti tuomarilajeja. Jokainen ihminen kokee ne eri tavalla. Yleisen toisten ihmisten huomioimisen lisäksi Raamattu käskee, ettei Jumalan nimeä kuulu lausua turhaan. Toisaalta Jumala ei ole tarkasti määritellyt, mikä on turhaa ja mikä ei. Juutalaiset tulkitsivat asian varman päälle, eivätkä lausuneet Jumalan nimeä edes Raamattua lukiessaan. Niin pitkälle ei pidä mennä, mutta vitsejä kertoessakin on hyvä lähteä siitä, että Jumalan nimi säilyisi kunnioitettavana. Jumalan nimi on tarkoitettu ihmisille käyttöön, muttei väärään käyttöön. Jos Jumalan nimen käyttäminen tekee meille Jumalan läheisemmäksi ja rakkaammaksi, on sen käyttö hyvää käyttöä. Jos nimen käyttäminen helveksii tai pilkkaa Jumalaa, on se väärää ja turhaa käyttöä. Mielestäni vitsit voivat kuulua kumpaan tahansa sarjaan.

Vastausta aloittaessani tiesin, etten osaa vastata sinulle "kyllä" tai "ei". Toivottavasti näistä pohdinnoista sait rakennuspalikoita.
Marko Sagulin