Kirjoittaja Aihe: Mikä nettipapin vastauksia ohjaa?  (Luettu 4949 kertaa)

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Kun joku teiltä jotakin kysyy mitkä ovat antamasi vastauksiesi ohjaavat linjat. Ainakin usein selkeästi Raamatun teksti jos sellainen aiheesta löytyy. Vaan mikä muuten kiinnostaa on se, että miten sen tulkitset. Hengellisesti, symbolisesti,kirjaimellisesti,kirkkohistorian kautta vaiko sen kautta mitä olet oppia saanut? Jokainen kun kumminkin jotenkin asiat käsittää ja luo ketjun jossa pääsee johonkin lopputulokseen.

Edit: Otsikkoa muutettu kuvaavammaksi. Marko
« Viimeksi muokattu: 05.04.2022 - klo:12:53 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Hei Moottorisaha!

Pohdin pitkään, millainen tyyli vastaukseeni olisi paras. Mutta en lopulta keksinyt mitään muuta kuin hyvin yksinkertaisen luettelotyylin. Antamiani vastauksia ohjaavat ainakin seuraavat asiat.

1. Raamatun sana

Niin kuin itsekin kysymyksessäsi totesit, pyrin löytämään minulta kysyttyyn asiaan Raamatun opetuksen, jos sellainen on löydettävissä. Uskonpuhdistuksen aikaan korostettiin hyvin kovasti Raamatun arvovaltaa. Siltä ajalta on jäänyt elämään lause: sola scriptura, "yksin Raamattu". Minulle ensisijainen vastauksiani ohjaava tekijä on Raamattu.

Toivoisin, että asia vain olisi loppuun asti näin yksinkertaista. Ikävä kyllä - vaikka löytäisin mielestäni hyvän ja aiheesta puhuvan kohdan - törmätään aina samaan vaikeuteen: Kuinka minä löytämääni raamatunkohtaa tulkitsen? Raamatun opettaminen on aina tulkintaa. Otan esimerkin.

Tupakointia sanotaan usein synniksi vetoamalla siihen Raamatun ajatukseen, että ruumis on Pyhän Hengen temppeli, ja sitä temppeliä kielletään turmelemasta.

Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen
     temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan
     teissä. Te ette itse omista itseänne. (1. Kor. 6:19)

Minulla on siis selkeä kohta Raamatusta, joka hyvin yksiselitteisesti ja kirjaimellisesti sanoo, että ruumista nykylääketieteen valossa pahasti saastuttava tupakointi on syntiä.

Toisaalta, jos haluan laajentaa näkökulmaani, ja ottaa mukaan myös edellisen jakeen, asia kääntyy päälaelleen.

Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit,
     joita ihminen tekee, kohdistuvat muualle kuin hänen
     ruumiiseensa, mutta siveetön teko osuu ihmisen
     omaan ruumiiseen. (1. Kor. 6:18)

Tämän kohdan valossa ruumista voi saastuttaa ainoastaan haureuden synneillä. Joten, vaikka haluaisin omantunnon tarkasti opettaa Raamattua, minulla täytyy olla myös ymmärrystä siitä, kuinka Raamatun kokonaisuutta tulee lukea. Siitä päästäänkin toiseen ohjaavaan asiaan.

2. Tulkintaperinne

Edellisessä kohdassa mainitsemani uskonpuhdistuksen ajan lause oli pätkitty - niin kuin sitä usein pätkittynä käytetäänkin. Kokonaisuudessaan se kuuluu: Sola scriptura numquam sola, "yksin Raamattu ei ole koskaan yksin".

Jokainen raamatunlukija lukee tekstiä oman ymmärryksensä, oppimiensa asioiden ja ympäröivän seurakunnan tulkintojen valossa.

Minä olen kasvanut pyhäkoulupoikana kansankirkossa. Opiskelin nuorisotyönohjaajaksi viidesläisen herätysliikkeen oppilaitoksessa Raamattuopistolla. Olen istunut teologian luennoilla Helsingin yliopistolla. Opiskelun ohessa kävin sunnuntaisin evankelisen herätysliikkeen messuissa Pyhän Sydämen kappelilla, ja tein työtä viidesläisessä Opiskelija- ja koululaislähetyksessä.

Näiden kaikkien hengellisten ja teologisten koulujen penkkejä kuluttaessani kuulin opettajia, joita arvostin, ja opettajia, joiden opetuksesta olin eri mieltä tai joista en saanut mitään irti. On varmaan mahdotonta jäljittää, mitkä kaikki tekijät ovat jättäneet jälkensä, ja missä määrin. Varsinkin, kun kaiken ohessa on myös satunnaisia tapaamisia erilaisten opettajien tai hengellisten ilmiöiden äärellä.

Kaikkein mieluiten Raamatun tulkinnassa pitäydyn vanhimpiin tulkintamalleihin. Minun omassa ajattelussani kirkon perinne on saanut yhä vain tärkeämmän sijan. Mitä enemmän olen hengellisten asioiden äärellä ollut, sitä useammin osoittautuvat kestämättömiksi omat nuorena syntyneet uudistusmieliset intoilut. Kaksituhatvuotisessa kirkon uskossa on jotain hyvin toimivaa ja syvää.

Mutta pelkkä perinne itsessään ei riitä. Perinteestä voidaan opettaa myös hyvin monella tapaa ja monenlaisella auktoriteetilla. Siksipä joutuu aina kyselemään sitä, kuka siitä tulkintaperinteestä on opettanut ja millä tavalla.

3. Opettaja

Raamatussa annetaan opettajille todella hurja vastuu:

Näytä itse esimerkkiä hyvän tekemisessä. Opetuksesi
     olkoon puhdasta ja arvokasta ja puheesi tervettä ja
     vakuuttavaa, niin että vastustajasi joutuu häpeään,
     koska ei pysty sanomaan meistä mitään pahaa.
     (Tit. 2:7-8)

Kenenkään ei pidä väheksyä sinua nuoruutesi vuoksi.
     Näytä sinä uskoville hyvää esimerkkiä puheissasi ja
     elämäntavoissasi, rakkaudessa, uskossa ja puhtaudessa.
     (1. Tim. 4:12)

Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet
     siitä varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. Olet
     myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka
     voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla
     Kristukseen Jeesukseen. (2. Tim. 3:14-15)

Raamattu käskee seuraamaan sellaisia opettajia, jotka elävät itse opetuksensa mukaan, ja osoittavat siten, että heille itselleen heidän opetuksensa on totta. Kun arvioin opettajia ja heidän tulkintaansa Raamatusta ja kirkon perinteestä, siihen väkisin vaikuttaa paljon se, osoittavatko opettajat omalla elämällään sitä, mitä opettavat.

Minun vastauksieni sävyyn vaikuttaa varmasti paljon se, miten olen kuullut luottamieni opettajien aiheesta opettavan. Samalla tavoin he ovat kuunnelleet omia opettajiaan. Toivon, että minun opetukseni voisi tällä tavoin juontaa ihan alkuun asti:

Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien
     opetusta. (Ap. t. 2:42a)

4. Toimiiko se?

Raamattu käskee koetella opetuksen. Se, mikä on oikein, kestää koetuksen. Jeesus sanoi hyvin painavat sanat samasta asiasta:

Jeesus sanoi heille: "Se, mitä minä opetan, ei ole
     minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
     Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä
     selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai
     puhunko omiani. (Joh. 7:16-17)

Raamatun sana on edelleen kaiken perusta. Sen ymmärtämiseksi tarvitaan oikeita ja luotettuja opettajia, jotka osaavat ohjata ymmärtämään asiat niin kuin ne kuuluu ymmärtää. Lisäksi tähän pakettiin kuuluu herkkä omatunto ja opetuksen tutkiminen.

Minun on vaikea opettaa sellaista raamatuntulkintaa, jonka toimivuutta en ole jollain tavalla havainnut. Omat kokemukset tässä suhteessa vaikuttavat hyvin paljon.

5. Pyhä Henki

Minä en ole ollenkaan karismaattinen ihminen. Enkä siksi koe mitään erityisiä Hengen ilmoituksia mistään asioista. Mutta Pyhä Henki ei rajoitukaan vain hurmoksellisiin kokemuksiin. Pyhän Hengen yksi tärkeimpiä tehtäviä on opettaa meitä ymmärtämään Raamatun sanaa ja Jeesuksen opetusta.

Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni
     lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne
     kaiken, mitä olen teille puhunut. (Joh. 14:26)

Rukoukseni ennen Nettipapin vastauksia on, että Jumala johdattaisi minua työssäni siten, että antamani vastaukset olisivat hänen mielensä mukaisia. Sitä en tiedä, kuinka paljon Hän on viisautta antanut ja ohjannut. Tiedän, että täydellisesti en ole onnistunut, kun monissa vastauksissani olen vuosien myötä kasvanut ja huomannut korjaamisen tarvetta. Samaan aikaan luotan silti siihen, että Pyhä Henki toimii Sanassaan sekä sitä luettaessa että sitä opetettaessa.

Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät
     pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin
     neuvoin selitettävissä. Yksikään profeetallinen sana
     ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat
     puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat
     Jumalalta saaneet. (2. Piet. 1:20-21)

Lyhykäinen Nettipapin esittely sisältää myös jotain ajatuksia vastauksieni taustoista.
Marko Sagulin