Tervehdys Sa!
Videolla näkyvä kaveri pitää varsin dynaamisen, sujuvan ja kohtalaisen hyvän puheen. Hänen pointtinsa eivät ole mitään uusia. Niitä kuulee aika paljon eri muodoissa eri yhteyksissä. Tiivistettynä hänen viestinsä oli seuraava:
Jeesus ja uskonto ovat toistensa vastakohtia. Jeesus saa aikaan hyvää, mutta uskonto pahaa. Esimerkiksi uskonto rakentaa kirkkoja, muttei ruoki köyhiä. Uskonto saa aikaan sotia. Hän käytti jopa sanamuotoa: Jeesus vihaa uskontoa. Vastakkainasettelua hän korosti myös tekemällä seuraavat parit:
USKONTO - JEESUS
Ihmisten keksintö - Jumalan teko
Sairaus - Parannuskeino
"Tee!" - "Valmis"
Orja - Poika
Sitoo - Vapauttaa
Tekee sokeaksi - Auttaa näkemään
Ihminen etsii Jumalaa - Jumala etsii ihmistä
Videon kaveri sanoi monia hyviä asioita. Hän korosti sitä, kuinka kristitty ei voi olla kristitty vain yhdellä elämän osa-alueella. Usko on kokonaisvaltainen asia, jonka kuuluu läpäistä kristityn elämän kaikki puolet. Lisäksi kirkon kuuluu olla sairaala rikkinäisille ihmisille, ei museo ja näyttely onnistuneista ihmisistä. Hän kyseli, laskevatko kirkot Jeesuksen sisään.
Videon tarkoitus on mielestäni erittäin hyvä, mutta kuten olet itsekin huomannut, siitä on monia ristiriitaisia mielipiteitä. Puhujan hyvä tarkoitus kun perustuu väkisin väännettyyn vastakohtaisuuteen. Hän antoi uskonnolle ensin kaikenlaisia pahoja ominaisuuksia, jonka jälkeen oli helppo todeta, että kaikki paha on uskontoa ja kaikki hyvä uskoa. Siitä asiasta pari vastaväitettä:
a) Ei uskonto saa aikaan sotia. Ihmiset ne saavat aikaan. Uskonto on vain yksi helppo tapa lietsoa ihmisiä sotajalalle, kun se on niin herkkä ja tunteisiin vetoava ihmisen osa-alue.
b) Uskonnot ovat rakentaneet monia kauniita kirkkoja isolla rahalla - ja usein varmasti myös huonoin motiivein - mutta ne kirkot ovat olleet monelle turvapaikka. Samat kirkkojen rakentajat ovat usein tehneet myös paljon hyvää avustustyötä.
Pohjimmiltaan uskonnon ja uskon vastakkainasettelu aiheuttaa sen, että usko ei olekaan enää kokonaisvaltainen asia, vaan uskon ulkopuolelle suljetaan paljon Raamatunkin totuuksia. Uskonto on helppo syyttämisen kohde siksikin, että silloin ei tarvitse puhua ihmisistä. "Uskonto tekee sitä ja uskonto tekee tätä." Ei ole olemassa uskontoa ilman ihmisiä. Hyvää tekevässä uskonnollisessa yhteisössä on aina ihmisiä, jotka tekevät myös pahaa. Ja pahaa tekevässä uskonnollisessa yhteisössä on aina niitä, jotka tekevät hyvää. Esimerkiksi juuri tuon avustustyön suhteen useimmiten suurin puute on, että organisaatio haluaisi auttaa, muttei löydä riittävästi innokkaita yksittäisiä uskovia sitä avustustyötä tekemään.
Jumala itse perusti juutalaisuuden ja käski kaikki uhrimenot yms. Jumala siis perusti uskonnon, vaikka hän itse Vanhassa testamentissa ja Jeesus Uudessa testamentissa ripittävätkin juutalaisia siitä, että he eivät ole ymmärtäneet, uskoneet ja eläneet sen mukaan oikein. Uskonto ei siis ole itsessään paha asia. Uskontoa voidaan käyttää pahasti väärin.
Jeesus ei puhunut mitään siitä, että hän olisi perustamassa uskontoa, mutta on hurskastelua väittää, että usko Jeesukseen ei olisi uskonto. Kristinusko on Jeesukseen uskovien yhteisön elämäntapa. Kyllä se uskonto on. Merkitystä on sillä, uskovatko uskonnon edustajat oikeasti sen uskontonsa uskon mukaan.
Lisäksi tuossa vastakohtaparien listassa on asioita, jotka voidaan kärjistyksen takia ymmärtää pahasti väärin. Puhuja laittoi Raamatussa mainittuja hyviä uskoon liittyviä asioita pahalle uskonnon puolelle: Raamattu puhuu siitä, kuinka meidän täytyy palvella Jumalaa niin kuin olisimme Jeesuksen orjia - vaikka samalla puhutaan sydämen vapaudesta. Jeesus itse sanoo monta asiaa, jota kristityn täytyy tehdä - vaikka Jeesus puhuu myös levosta, jonka hän antaa. Jeesus myös käskee etsimään Jumalan valtakuntaa - vaikka Raamattu puhuu myös siitä, kuinka Jumala etsii ihmistä.
Vastakkainasettelu on hyvä opettamisen tehokeino, mutta se ei ole koskaan lopullinen totuus. Se on kärjistys. Jos tätä ei ymmärrä, voi tuollaisen videon sanoma saada jopa ahdistuksen aikaan.
Eli mielipiteeni on, että videon kaveri haluaa opettaa vilpittömästi kokonaisvaltaista uskoa Jeesukseen. Hänen käyttämänsä vastakkainasettelu on tehokeino, joka ei sovi sellaisenaan kristinopin oppikirjaksi ja saattaa pahimmillaan aiheuttaa pahoja väärinkäsityksiä. Erityisen helppo tuollaista tyyliä on käyttää lyömäaseena: "Sinä olet liikaa kiinni uskonnossa ja sen tavoissa."