Kirjoittaja Aihe: Satanismi  (Luettu 5713 kertaa)

piupadau

  • Vieras
Moi! Teen etiikan esitelmää satanismista.. netistä ei löydy mistään kirkon kantaa tähän asiaan... voisitko sä laittaa tähän tietoja mitä tiiät kirkon kannasta satanismiin? :)

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili
Morjens Piupadau!

Luterilainen kirkko ei ole yhteisö, joka antaisi virallisia lausuntoja ja kannanottoja erilaisiin kysymyksiin. Toisaalta saatananpalvonta ja satanismi ovat asioita, joista annetut viralliset lausunnot olisivat aika hassu asia. Jos kristinuskon idea on levittää sanomaa Jeesuksesta, miksi pitäisi siinä sivussa levittää myös mielipiteitä Jeesusta vastustavista opeista.

Saantananpalvonta ja satanismi ovat eri asioita, mutta kummatkin ovat Raamatun vastaisia ajattelumalleja. Saatananpalvojat uskovat persoonailliseen pahaan. Toki myös kristityt pitävät paholaisen olemassaoloa totena, mutta uskominen Raamatussa tarkoittaa jotain enemmän kuin vain totena pitämistä. Uskominen on turvautumista ja kaiken toivonsa laittamista uskon kohteeseen. Siinä mielessä kristitty ei usko paholaiseen. Saatananpalvojat tekevät niin. Raamattu opettaa täysin päinvastoin:

     Taipukaa siis Jumalan alaisuuteen, mutta vastustakaa
     Paholaista, niin se lakkaa ahdistamasta teitä. (Jaak. 4:7)

     Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte
     pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan. Emmehän
     me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia
     vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja
     avaruuden pahoja henkiä vastaan. (Ef. 6:11-12)

     Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän
     vastustajanne Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä
     leijona ja etsii, kenet voisi niellä. Vastustakaa häntä,
     uskossa lujina! Tiedättehän, että veljenne kaikkialla
     maailmassa joutuvat kokemaan samat kärsimykset.
     (1. Piet. 5:8-9)


Satanismi puolestaan ei usko Saatanaan ja persoonalliseen pahaan. Satanismissa paholainen on vertauskuva ja ideologia. Ajattelumallin pääpointti on siinä, että ihminen on itse itsensä jumala - eikä kukaan heikompi ihminen voi tulla tällaisen ihmisen tielle. Satanisti siis uskoo, että hänellä on oikeus nujertaa heikommat tieltään. Tämäkin sotii pahasti Raamatun opettamaa elämäntyyliä vastaan:

     Mutta Jeesus kutsui heidät luokseen ja sanoi: "Te tiedätte,
     että hallitsijat ovat kansojensa herroja ja maan mahtavat
     pitävät kansoja valtansa alla. Niin ei saa olla teidän keskuu-
     dessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi,
     se olkoon toisten palvelija, ja joka tahtoo tulla teidän
     joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon toisten orja. Ei
     Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan
     ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta."
     (Matt. 20:25-28)

     Teille on opetettu: "Silmä silmästä, hammas hampaasta."
     Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa.
     Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle
     vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta
     paidan, anna hänelle viittasikin. Jos joku vaatii sinut
     mukaansa virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
     Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille,
     joka haluaa lainata sinulta. Teille on opetettu: "Rakasta
     lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi." Mutta minä sanon
     teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne
     puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa
     aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää
     sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. (Matt. 5:38-45)

     Meidän, jotka olemme vahvoja, on kestettävä heikkojen
     vajavuuksia. Emme saa ajatella vain sitä, mikä on
     itsellemme mieluista. Meidän on jokaisen otettava
     huomioon lähimmäisemme, ajateltava, mikä on hänelle
     hyväksi ja vahvistaa häntä. (Room. 15:1-2)


Tässä on vain pari esimerkkiä. Raamatun sivuilla jatkuvasti muistutetaan, että vahvempien on pidettävä huolta heikommista. Satanismin idea on täysin päinvastainen.
Marko Sagulin