Tervehdys Anon!
Upottamalla toimitettu kaste on perinteinen tapa kastaa. Jo juutalaisuudesta tuttu käännynnäiskaste toimitettiin mitä ilmeisimmin upottamalla, koska esimerkiksi kaivauksissa Qumranin aluella löytyneestä juutalaisen lahkon asuma-alueesta on paikallistettu kääntymisseremonioihin liittyneitä isoja kastealtaita. Samalla tavoin Johanneksen kaste toimitettiin upottamalla.
Niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista,
ja Johannes kastoi hänet Jordanissa. Vedestä
noustessaan Jeesus näki, kuinka taivaat
aukenivat ja Henki laskeutui häneen
kyyhkysen tavoin. (Mark. 1:9-10)
Sama tapa jatkui apostoleilla, jotka toimittivat Jeesuksen käskemän kristillisen kasteen.
Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos
ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi
Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta
jatkoi iloisena matkaansa. (Ap. t. 8:38-39)
Upottamalla toimitetussa kasteessa on nähtävissä monet kasteeseen liittyvät raamatulliset vertauskuvat.
Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin
ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka
voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. (Kol. 2:12)
Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja
haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin
alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän
kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. (Room. 6:4)
Hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme
tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät
pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme
uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. (Tit. 3:5)
Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin
sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna
puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla
vedellä pestynä. (Hepr. 10:22)
Siksi en pitäisi ollenkaan pahana, että myös luterilaisessa kirkossa kaste toimitettaisiin upottamalla. En tunne opillista ja käytännöllistä kirkkohistoriaa, mutta Wikipedia toteaa, että vielä Lutherin aikaan lapsetkin kastettiin upottamalla. Sen tarkemmin en uskalla veikata, milloin niin sanottu valelukaste on tullut mukaan kuvioon. Käsittääkseni ortodoksisessa kirkossa myös vauvat kastetaan tai ainakin pyritään kastamaan upottamalla.
Opillisesti ja merkityksensä kannalta kasteen suorittamisen tavalla ei ole merkitystä. Jeesuksen käsky ei määrittele kastamisen tapaa. Se kuuluu toimittaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja siinä käytetään vettä, niin kuin kaste jo nimensä perusteella velvoittaa.
Kirkkokuntien välillä on painotuseroja siinä, mikä merkitys kasteelle annetaan. Sen kummemmin asiaan perehtymättä vaikutelmani on, että mitä vertauskuvallisempi merkitys kasteella toimituksena on, sitä tärkeämpänä pidetään, että kasteessa toteutuvat myös nämä vertauskuvalliset elementit. Luterilaisessa kirkossa kastetta pidetään Jumalan käskemänä Jumalan tekona, jossa ihmiset ovat tämän tapahtuman toteuttajia. Kasteen sisältö on siis Jumalan toiminta, ja veikkaisin, että siksi kasteen toimittamisen tavan ei ole koettu olevan niin merkittävä. Kunhan Jeesuksen käskyn elementit täyttyvät.