Tervehdys Tuomas!
Kiitos hyvästä kysymyksestäsi! Olen usein muistuttanut itseäni siitä, että minun kuuluisi perehtyä tähän aiheeseen tarkemmin. Kaatamisesta ja kaatamiskokouksista puhutaan paljon, ja mielipiteitä on yhtä paljon kuin on puhujiakin. Usein mielipiteet paljastavat, että kärkevimmät sanojat eivät ole itse asiaan perehtyneet, vaan he toistavat oman hengellisen yhteisönsä piirissä kerrottavia asioita. Olen yrittänyt kiertää tämän sudenkuopan ja odottanut hetkeä, kun saisin aikaiseksi jotenkin itse perehtyä aiheeseen. Kysymyksesi vuoksi tilaisuus oli otettava nyt. Toivottavasti en kuoppaan astu.
Aihe on kuitenkin sen verran laaja, että noin vain siihen ei pysty pureutumaan. Vastaukseni tulee joka tapauksessa venymään pitkäksi. Enkä silti lupaa vastata jokaiseen nyanssiin kysymyksessäsi. Vilkaisin esimerkiksi Mesmeristä kertovaa artikkelia, jossa oli jonkinlainen tiivistetty historia hänestä. Erilaisista suggestiivisista tekniikoista siinä puhuttiin, mutta siitä artikkelista en löytänyt mainintaa kaatamisista. En pureudu siihen. En myöskään erottele hurjasti erilaisia kaatamiskokouksia tai yksittäisiä tapauksia. Pyrin käsittelemään Raamatun kohtia muutaman eri otsikon alle jaoteltuna, kerron jotain omia ajatuksiani ja jätän sitten asian jokaisen itsensä loppuun käsiteltäväksi.
Pyhää Henkeä ei voi määrätä
Jumalan Pyhä Henki ei ole ihmisen käskettävissä tai rajoitettavissa. Jeesus sanoo selvästi:
Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan,
mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee.
Samoin on jokaisen Hengestä syntyneen laita."
(Joh. 3:8 )
Kovin usein Hengelle kuitenkin asetetaan rajoja. Kirkkokunnat ja kristityt, jotka eivät liikaa puhu Pyhästä Hengestä, ovat helposti sanomassa, että Henki ei voi toimia tällä tai tuolla tavalla. Ja päinvastoin Pyhää Henkeä suuresti korostavat tahot yllättävän usein määrittelevät, kuinka Pyhä Henki toimii, ja antavat samalla hyvin rajoittuneen kuvan Hengestä, esimerkiksi rajaamalla Hengen toiminnan vain ”hengellisiin” ilmiöihin, kuten kielillä puhumiseen ja profetoimiseen. Tässä muutama erilainen esimerkki siitä, miten Pyhä Henki on ihmisissä toiminut. Osa niistä voi olla jollekulle vähän vaikeasti hyväksyttävissä:
Minä olen valinnut Urin pojan Besalelin, Hurin pojanpojan
Juudan heimosta, ja täyttänyt hänet Jumalan hengellä, niin
että hänellä on viisautta ja ymmärrystä, tietoa ja taitoa
suunnitella ja valmistaa taidokkaita töitä kullasta, hopeasta
ja pronssista, hioa ja kiinnittää korukiviä, veistää puuta ja
tehdä kaikkia taitoa vaativia töitä. (2. Moos. 31:2-5)
Samassa Simsonin valtasi Herran henki, ja hän repi leijonan
kappaleiksi paljain käsin niin kuin se olisi ollut karitsa. (Tuom. 14:6a)
Silloin Herran henki valtasi Simsonin. Hän meni Askeloniin ja
surmasi siellä kolmekymmentä miestä. (Tuom. 14:19a)
Herra laskeutui pilveen verhoutuneena ja puhui Moosekselle.
Sitten hän siirsi Mooseksen saamaa henkeä näihin seitsemään-
kymmeneen vanhimpaan, ja kun henki laskeutui heihin, he
joutuivat profeetalliseen hurmokseen. Myöhemmin tätä ei heille
enää tapahtunut. (4. Moos. 11:25)
Sen jälkeen tulet Jumalan kukkulalle Gebaan, missä on
filistealaisten vartiosto. Saapuessasi kaupunkiin tapaat joukon
profeettoja, jotka ovat tulossa uhrikukkulalta. Heidän edellään
soivat harput ja rummut, huilut ja lyyrat, ja he ovat hurmoksissa.
Silloin Herran henki valtaa sinut ja sinäkin joudut hurmoksiin ja
muutut toiseksi ihmiseksi. ... Kun hän lähti kulkemaan
sinnepäin, Jumalan henki yllätti myös hänet, niin että hän
vaelsi hurmostilassa koko matkan Raman Najotiin saakka.
Hänkin riisui vaatteensa ja riehui hurmoksissa Samuelin
edessä kunnes kaatui maahan, ja siinä hän makasi
alastomana koko sen päivän ja yön. Näin syntyi sananparsi
"Onko Saulkin profeetta?". (1. Sam. 19:5-6, 23-24)
Samalla kun on täysin totta, että Jumalan Henki ei ole ihmisen määrättävissä, on totta, että Jumala itse on sitoutunut joihinkin rajoituksiin. Ehkä siksi, että ihminen voisi jollain tavalla erottaa Jumalan Hengen ja muiden henkien toiminnan. Kyllähän Raamattu näet selvästi opettaa, että myös väärien henkien on mahdollista tehdä ihmeellisiä asioita ja saada ihmisiä hurmoksiin. Muun muassa Elian tapaamat Baalin profeetat olivat Karmelin vuorella hurmoksissa niin kuin yllä kerrotut profeetat ja Saul, mutta heidän henkensä ei ollut Jumalan henki. Yksi tällainen Jumalan itselleen antama rajanveto on:
Kaikki te voitte profetoida, kukin vuorollanne, jotta kaikki
oppisivat ja saisivat rohkaisua. Profeetat pystyvät
hallitsemaan henkilahjojaan, sillä Jumala ei ole
epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita
kaikissa pyhien seurakunnissa, (1. Kor. 14:31-33)
Pyrin olemaan hyvin varovainen rajojen vetämisen suhteen. Jumalan Henki voi toimia niin monella tavalla minun käsitykseni yläpuolella. Mutta jos aletaan korostaa Hengen ilmiöitä, joille ihminen ei vaan yksinkertaisesti voi mitään, ollaan vaarallisilla vesillä. Ainakin armolahjojen suhteen Jumala on vetänyt sen rajan, että hänen antamiaan lahjoja voi lahjan saaja kontrolloida.
Kaataminen, kaatuminen ja heittäytyminen
Kysymäsi ”kaatamiskokousten” ilmiö jakaa mielipiteitä. Jotkut ovat täysin vakuuttuneita siitä, että Pyhä Henki vaikuttaa niissä. Toiset ovat täysin vakuuttuneita eksytyksen hengen toiminnasta. Olen myös tavannut hyvin vakaita ja luotettaviksi tuntemiani kristittyjä, joilla on keskenään täysin päinvastaisia kokemuksia. Joku on käynyt tällaisessa ”kaatamiskokouksessa”, mennyt alttarin ääreen rukoiltavaksi hyvin epäilevällä ja jopa vastustavalla mielellä, ja huomannut yhtäkkiä vain kaatuneensa. Toinen on puolestaan jäänyt kyselemään ja miettimään, miksi hän ei kaatunut.
Raamatussa kaatuminen ei itsessään ole mitenkään positiivinen asia. Löysin 186 kaatumiseen ja 113 kaatamiseen liittyvää kohtaa. Suurin osa kaatumisista liittyy sodassa kaatumiseen ja kaatamisista monet kohdat ovat täysin neutraaleja, kuten öljyn kaataminen astiaan tai vastaavaa. Vertauskuvina kaatuminen ja kaataminen kuitenkin ovat pääasiassa negatiivisia. Tässä muutamia otoksia:
Nuo toiset kompastuvat ja kaatuvat, mutta me pysymme
pystyssä ja kestämme. (Ps. 20:9)
Aina kun olin vähällä kaatua, sinun armosi, Herra,
oli minun tukenani. (Ps. 94:18)
Nyt on jo kirves pantu puun juurelle. Jokainen puu,
joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään
tuleen. (Luuk. 3:9)
Sinä, Herra, tiedät kaikki heidän juonensa: he aikovat
tappaa minut. Älä anna anteeksi heidän rikostaan, älä
unohda heidän syntiään. Kaatukoot he eteesi, lyö heidät
maahan vihasi päivänä! (Jer. 18:23)
Kun Efraim puhui, kaikki vapisivat kauhusta, hän kohosi
yli muiden Israelin heimojen. Mutta hän alkoi palvella
baaleja, se oli hänen syntinsä, siihen hän kaatui. (Hoos. 13:1)
Kuka on niin viisas, että ymmärtää nämä kirjoitukset?
Kuka niin ymmärtäväinen, että käsittää ne? Herran tiet
ovat oikeat. Vanhurskaat kulkevat niitä, mutta
väärintekijät kaatuvat. (Hoos. 14:10)
Raamattu kertoo useita kertomuksia, joissa ihmiset kohtaavat Pyhän Jumalan. Yleisenä linjana voidaan sanoa, että on huono asia, jos Pyhän edessä ihminen joutuu väkisin kaatumaan. Jälleen muutama esimerkki:
Hän oli hohtava kuin salama ja hänen vaatteensa olivat
valkeat kuin lumi. Vartijat pelästyivät häntä niin, että
alkoivat vapista ja kaatuivat maahan kuin kuolleet.
(Matt. 28:3-4)
Kun Jeesus sanoi: "Minä se olen", he kaikki
perääntyivät ja kaatuivat maahan. (Joh. 18:6)
Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta
leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen. Hän kaatui
maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul,
miksi vainoat minua?" (Ap. t. 9:3-4)
Varhain seuraavana aamuna asdodilaiset huomasivat,
että Dagon oli kaatunut kasvoilleen Herran liitonarkun
eteen. He nostivat Dagonin takaisin paikoilleen. (1. Sam. 5:3)
Väkisin kaatuva ihminen on Raamatussa yleensä Jumalaa vastustava henkilö, joka kaatuu Jumalan pyhyyden edessä. Vastaavasti hyvänä sen sijaan pidetään sitä, kun ihminen omasta aloitteestaan heittäytyy kasvoilleen Jumalan eteen pyhyyden kohdattuaan:
Kun enkelit saapuivat illan suussa Sodomaan, oli Loot
istumassa kaupunginportin aukiolla. Heidät nähdessään
hän nousi, meni heitä vastaan, heittäytyi kasvoilleen
maahan. (1. Moos. 19:1)
Herra sanoi Moosekselle: "Nouskaa minun luokseni, sinä
ja Aaron, Nadab ja Abihu sekä seitsemänkymmentä Israelin
vanhinta, ja kun olette vielä jonkin matkan päässä,
heittäytykää kasvoillenne maahan. (2. Moos. 24:1)
Silloin Herran tuli iski alas. Se söi polttouhrin ja puut sekä
alttarin kivet ja mullan ja nuoli ojasta veden. Kun kansa näki
tämän, kaikki heittäytyivät kasvoilleen ja huusivat: "Herra on
Jumala! Herra on Jumala!" (1. Kun. 18:38-39)
Kun Daavid nosti katseensa, hän näki Herran enkelin seisovan
maan ja taivaan välillä kädessään paljastettu miekka, joka
osoitti kohti Jerusalemia. Silloin Daavid ja kansan vanhimmat,
kaikki säkkikankaaseen pukeutuneina, heittäytyivät kasvoilleen
maahan. (1. Aik. 21:16)
Minä lähdin laaksoon, ja siellä näin Herran kirkkauden. Se oli
sama kirkkaus, jonka olin Kebarjoen rannalla nähnyt, ja minä
heittäydyin maahan kasvoilleni. (Hes. 3:23)
Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan
kasvoilleen suuren pelon vallassa. (Matt. 17:6)
Kun saastaiset henget näkivät hänet, ne heittäytyivät hänen
eteensä ja huusivat: "Sinä olet Jumalan Poika!" (Mark. 3:11)
Nuo kohdat kertovat sen yleisen linjan, joka Raamatun kertomuksissa on. En tiedä, voidaanko niitä soveltaa ”kaatamiskokouksiin”. Löysin yhden Raamatun kertomuksen, joka poikkeaa tuosta yleisestä linjasta:
Näin sanoo Bileam, Beorin poika, näin sanoo mies, joka näkee
selvästi, näin mies, joka kuulee Jumalan puhuvan, mies, joka
maahan kaatuneena, avoimin silmin, saa katsella Kaikkivaltiaan
näkyjä. (4. Moos. 24:3-4)
Ja hän lausui nämä sanat: - Näin sanoo Bileam, Beorin poika,
näin sanoo mies, joka näkee selvästi, näin mies, joka kuulee
Jumalan puhuvan, joka saa tietonsa Korkeimmalta, mies,
joka maahan kaatuneena, avoimin silmin, saa katsella
Kaikkivaltiaan näkyjä. (4. Moos. 24:15-16)
Raamattu kertoo, että Bileam myöhemmin teki syntiä ja antoi vinkkejä, kuinka israelin kansa saadaan lankeamaan epäjumalanpalvelukseen. Mutta tässä kohdassa hän kertoi aitoja Jumalalta saamiaan ennustuksia ja siunauksia. Hänen saamissaan profetioissa ulkoisena ilmenemismuotona näyttää olleen Hengen vaikutuksesta tapahtunut kaatuminen.
Jos edellä mainittuja kaatumiseen ja heittäytymiseen liittyviä raamatunkohtia ei voida ehdottomalla varmuudella liittää ”kaatamiskokouksiin”, niin vielä vähemmän Bileamin tapaus on automaattisesti merkki näiden kokousten oikeasta tai väärästä sisällöstä. Luulen, että kaikki pitää arvioida aina tilannekohtaisesti.
Sitä arviointia varten löysin pari erinomaisen hauskaa kohtaa, jotka suorastaan pilke silmäkulmassa sopivat juuri tähän aihepiiriin erinomaiseksi muistutukseksi kaikille kristityille:
Mikä oikeus sinulla on tuomita toisen palvelijaa? Oman
isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu - vaikka kyllä hän
seisoo, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä.
(Room. 14:4)
Nämä tapahtumat ovat varoittavia esimerkkejä, ja ne on
kerrottu ojennukseksi meille, joiden osana on elää lopun
aikoja. Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu.
(1. Kor. 10:11-12)
Joukkosuggestio, musiikki ja hurmos
Jumalan Henki toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. En siksi uskalla arvostella Hengen ilmenemismuotoja. Mutta huolissani olen siitä, että psykologian ja joukkosuggestion keinoilla voidaan saada aikaan Jumalan Hengen vaikutusta muistuttavia asioita. Ja pahoilla hengillä on myös mahdollisuus jäljitellä Jumalan toimintaa. Egyptin loitsijat tekivät samanlaisia ihmeitä, joita Jumala käski Mooseksen tehdä. Jeesus kertoi, kuinka ihmiset myös paholaisen voimalla karkottivat riivaajia.
Kaatuminen voi olla Jumalan Hengen vaikutusta. Mutta hieman olen ihmeissäni siitä, miten Toronton ”nauruherätyksen” levitessä Henki alkoi toimia kuten muoti-ilmiö, ja kaatumiskokoukset tulivat eri puolella merkeiksi oikeasta Hengen toiminnasta. Hieman myöhemmin alaa valtasivat erilaiset kultahippu-kokoukset, jotka samalla tavalla levisivät kuten muoti-ilmiö.
Kun joku Hengen ilmiö muuttuu muoti-ilmiöksi, ovat herkällä tunnolla olevat ihmiset helposti johdettavissa harhaan. Muoti-ilmiöön kun liittyvät usein vakuutukset siitä, että nyt tapahtuu jotain erilaista, koska Pyhä Henki on ottanut nyt tällaisen uuden toimintamallin. Sen seuraukset ovat ikäviä. On ihmisiä, jotka menevät kaatumaan vakuudeksi siitä, että ovat kokeneet Hengen, "koska Pyhä Henki toimii sillä tavalla". On kaatajia, jotka kaatavat, jos kaatumista ei tapahdu itsestään. On kokouksia, joissa tunnelmaa nostatetaan niin, että kuka tahansa psykologi voi sanoa, että lopputulos olisi kaatuminen ilman mitään Hengen vaikutustakaan. Tätä on ehdottomasti varottava.
Musiikki ja hyvä tunnelma eivät ole kiellettyjä. Alkupuolella oli kohta, jossa Saul tapasi profeettoja, joiden edellä soitettiin erilaisia soittimia. Profeetta Elisasta kerrotaan, kuinka hän profetoi hurmoksessa, johon musiikilla oli vaikutusta. Samoin Daavidin asettamien temppelimuusikoiden piti soittaa hurmoksessa:
Silloin Elisa sanoi: "Niin totta kuin Herra Sebaot elää ...
hakekaa tänne soittaja!" Kun soittaja näppäili harppua,
Herran käsi tuli Elisan päälle ja hän julisti: "Herra käskee
sinun kaivaa tähän puronuomaan vesikuoppia vieri
viereen..." (2. Kun. 3:14-16)
Daavid ja temppelipalveluksen johtajat määräsivät Asafin,
Hemanin ja Jedutunin jälkeläisten tehtäväksi pyhässä
hurmoksessa ylistää Jumalaa säestäen lauluaan lyyralla,
harpulla ja symbaaleilla. Seuraavassa luetellaan tähän
tehtävään määrätyt miehet. (1. Aik. 25:1)
Omalla kohdallani toivon, että Jumalan Pyhä Henki toimisi minussa yksilöllisesti eikä liukuhihnatyönä. On suuri vaara mennä harhaan, jos ihminen silmäkulmastaan vilkuilee, kuinka Pyhä Henki toimii muissa ja toivoo itselleen samaa. Säännöksi kun ei voida laittaa edes sitä, että Pyhä Henki toimisi yhden ihmisen kohdalla aina samalla tavalla. Muutoin olisi helppo opetella suggeroimaan itsensä tuttuun ja totuttuun toimintamalliin, jolloin todellista Hengen vaikutusta ja itsesuggestiota ei enää erota toisistaan.
Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla,
yhteiseksi hyödyksi. ... Kaiken tämän saa aikaan yksi ja
sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin
tahtoo. (1. Kor. 12:7, 11)