Kirjoittaja Aihe: Tämä sukupolvi ei katoa? (Luuk. 21:32)  (Luettu 12219 kertaa)

Tuesday

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Luin eilen Luukasta ja minua jäi hämäämään yksi kohta kappaleesta jossa kerrottiin Jeesuksen toisesta tulemisesta. Luuk. 21:20-31 kerrottiin ensin lopun merkeistä ja sitten jakeessa 32 sanottiin: "Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu." Mitenhän se pitäisi ajatella, eihän Jeesus kuitenkaan tullut niiden ihmisten elinaikana, joille nämä sanat puhui?

EDIT: Otsikko tarkennettu. Marko
« Viimeksi muokattu: 26.02.2009 - klo:20:28 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet. Matt. 6:34

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Moi, Tuesday!

Kysymyksesi on vaikea, enkä lupaa, että osaisin antaa siihen yksiselitteisen vastauksen. Kerron kuitenkin sen näkemyksen, joka minulla asiasta on. Ota esille Luuk. 21 lisäksi Matt. 24, jossa on sama asia kerrottuna hieman laajemmin.

Kun luet nuo luvut kokonaisuudessaan, huomaat, että Jeesus puhuu sekaisin sekä maailmanlopusta että Jerusalemin ja temppelin hävityksestä. Ja kun hän sanoo, ettei tämä sukupolvi häviä, ennen kuin nämä asiat tapahtuvat, niin se kyllä sopii hyvin juuri tuohon toiseen näkökulmaan, temppelin hävitykseen. Jeesuksen sanoista kesti suunnilleen yhden sukupolven verran (40 vuotta) siihen, kun roomalaiset tulivat ja tuhosivat koko kaupungin temppeleineen.

Historiasta tiedämme, että Matteuksessa mainittu turmion iljetys, roomalaisen keisarin epäjumalan patsas, pystytettiin temppeliin. Se oli muistaakseni viimeinen niitti, joka aloitti juutalaisten kapinan, joka puolestaan johti Jerusalemin ja temppelin hävitykseen. Yhtä lailla historiasta tiedämme, että ne pelastuivat, jotka noudattivat Jeesuksen ohjetta nopeasta karkuun lähtemisestä. Käsittääkseni sotilaat toteuttivat Jeesuksen ennustuksen myös siitä, ettei kiveä jäänyt kiven päälle, kun he kaivoivat mukaansa temppelin polttamisen vuoksi kivien rakoihin sulaneen kullan.

Mielestäni varsin looginen tulkintavaihtoehto olisi siis tämä, että antamallaan aikamäärällä Jeesus tarkoittaa juuri tuota temppelin hävitystä. Se olisi varsin luonnollinen selitys siksikin, että samassa Matteuksen luvussa Jeesus sanoo, ettei edes hän itse tiedä maailman lopun ajankohtaa. Olisi hullua, että Jeesus ensin kertoo, että maailman loppu tulee elossa olevan sukupolven aikana ja sitten sanoo, ettei hän itsekään tiedä oman tulonsa ajankohtaa.

Pari muutakin tulkintamallia olen kuullut. Toisen mukaan Jeesuksen käyttämä sukupolvi-sana voidaan näet kääntää myös tarkoittamaan ihmisryhmää tai sukukuntaa. Juuri ennen kysymääsi kohtaa Jeesus on puhunut viikunapuusta, jota Raamattu käyttää juutalaisen kansan vertauskuvana. Onkin ajateltu, että Jeesus lupasi, että juutalainen kansa ei häviä maan päältä ennen maailman loppua. Heitä on historian saatossa vainottu vaikka kuinka paljon, ja yhä moni kansa aivan virallisesti ilmoittaa tavoitteekseen juutalaisten pyyhkäisemisen pois maailman kartalta. Mutta kansa on säilynyt.

Kolmannen kuulemani selityksen mukaan aikamäärä ilmoittaa, että lopun aikojen ahdistukset eivät kestä yhtä sukupolvea kauempaa. Ajatus olisi siis se, että kun ihmiset alkavat nähdä noita lopun ajan merkkejä, siitä ei kestäisi enää yhtä sukupolvea kauempaa maailman loppuun. En tarkasti tiedä, miten tämä ajatus perustellaan. En pidä sitä parhaana tulkintana, mutta sellaisenkin olen kuullut.
Marko Sagulin

Fantti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Mitä tällä tarkoitetaan liittyen Ihmisen pojan tulemiseen:
Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. ???

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Hei, Fantti!

En tiedä, löysitkö jo yllä olevan kysymyksen ennen kuin esitit omasi. Liitin nämä yhteen, kun samaa aihetta koskevat, vaikka esititkin kysymyksen eri Evankeliumin pohjalta kuin Tuesday. Minulla ei ole juurikaan lisättävää yllä olevaan vastaukseen. Pistän vain hieman havainnollistusta mukaan.

On aina kovin riskialtista ryhtyä luokittelemaan Raamatun kohtia oman ennakkokäsityksensä mukaan. Tällä kertaa kuitenkin sorrun siihen. Markuksen evankeliumin 13. luku näet mielestäni puhuu vuorotellen temppelin hävityksestä ja Jeesuksen toisesta tulemisesta. Jeesuksen puheen kuulleet ihmiset eivät siinä hetkessä varmasti osanneet arvata, että niiden tapahtumien välillä kuluu aikaa vähintään 1940 vuotta. Siksi kaikki Jeesuksen sanat oli helppo kirjata yhdeksi pötköksi ja olettaa, että ne kaikki toteutuvat yhtä aikaa.

Seuraavassa on kyseinen luku jaettuna siten, että punaisella on merkitty kohdat, joiden on nähty liittyvän temppelin hävitykseen. Sinisellä olen merkinnyt kohdat, jotka liittyvät Jeesuksen toiseen tulemiseen. Mustiksi olen jättänyt ne, joita en osaa sijoittaa yksiselitteisesti vain jompaankumpaan kuuluvaksi.


     Jeesus puhuu viimeisistä tapahtumista (Mark. 13)

     Temppelin hävitys
     1. Kun Jeesus oli lähdössä temppelistä, sanoi eräs hänen opetuslapsistaan: "Opettaja, katso!
     Mitkä kivet, mikä rakennus!" 2. Jeesus vastasi: "Katso nyt näitä mahtavia rakennuksia.
     Kaikki revitään maahan, tänne ei jää kiveä kiven päälle."


     Ensimmäiset lopun merkit
     3. Kun Jeesus sitten istui Öljymäellä temppeliä vastapäätä, kyselivät Pietari, Jaakob,
     Johannes ja Andreas, jotka olivat hänen kanssaan: 4."Milloin se kaikki tapahtuu? Kerro
     meille, mikä on merkkinä siitä, että sen toteutuminen on lähellä."

     5. Jeesus alkoi puhua heille: "Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. 6. Monet
     tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä se olen', ja eksyttävät monia.
     7. Kun kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, älkää pelästykö. Niin täytyy käydä,
     mutta se ei vielä merkitse loppua. 8. Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta
     valtakuntaa vastaan, joka puolella on maanjäristyksiä ja tulee nälänhätä. Tämä on
     synnytystuskien alkua.
     9. "Pitäkää varanne! Teidät viedään oikeuteen ja teitä piestään synagogissa. Maaherrojen
     ja kuninkaiden eteen te joudutte minun nimeni tähden, todistukseksi heille. 10. Mutta sitä
     ennen on evankeliumi julistettava kaikille kansoille. 11. Kun teitä viedään luovutettaviksi
     viranomaisille, älkää etukäteen olko huolissanne siitä mitä puhuisitte. Puhukaa ne sanat,
     jotka teille tuona hetkenä annetaan. Silloin ette puhu te, vaan Pyhä Henki.
     12. "Veli antaa veljensä surmattavaksi, isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiaan
     vastaan ja tuottavat heille kuoleman. 13. Kaikki vihaavat teitä minun nimeni tähden,
     mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.


     Suuri ahdinko
     14. "Kun te näette turmion iljetyksen seisovan paikassa, jossa se ei saisi olla - huomatkoon
     lukija tämän! - silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille. 15. Sen, joka on
     katolla, ei pidä mennä alas taloonsa mitään hakemaan, 16. eikä sen, joka on pellolla,
     pidä palata noutamaan viittaansa.
17. Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai
     imettävät! 18. Rukoilkaa, ettei se tapahtuisi talvisaikaan, 19. sillä noina päivinä tulee
     olemaan ahdinko, jollaista ei ole ollut luomakunnan alusta, Jumalan luomistyöstä tähän
     päivään asti, eikä tule olemaan. 20. Jos Herra ei olisi lyhentänyt sitä aikaa, yksikään
     ihminen ei säästyisi. Mutta niiden tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt sen ajan.

     21."Jos joku sanoo teille: 'Täällä on Messias', tai: 'Katso, Messias on tuolla', älkää
     uskoko. 22.Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät
     tunnustekoja ja ihmeitä johtaakseen, jos mahdollista, valitut harhaan. 23.Pitäkää
     siis varanne. Minä olen ennalta ilmoittanut teille kaiken.

     Ihmisen Pojan tuleminen
     24. "Mutta noina päivinä, tuon ahdingon jälkeen, aurinko pimenee eikä kuu anna
     valoaan, 25.tähtiä putoaa taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. 26.Silloin nähdään
     Ihmisen Pojan tulevan pilvien keskellä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan, 27.ja
     silloin hän lähettää enkelinsä ja kokoaa valitut neljältä ilmansuunnalta, maan ja
     taivaan ääriä myöten.

     28."Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja
     alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä. 29.Samalla tavoin te
     nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
     30.Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. 31.Taivas
     ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.

     32.Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä edes Poika,
     ei kukaan muu kuin Isä.  33.Valvokaa! "Pitäkää varanne, olkaa valveilla, sillä te
     ette tiedä milloin se aika tulee. 34.Kun mies matkustaa vieraille maille ja talosta
     lähtiessään antaa kullekin palvelijalle oman tehtävän ja vastuun, niin ovenvartijan
     hän käskee valvoa. 35.Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, koska talon herra tulee:
     illalla vai keskiyöllä, kukonlaulun aikaan vai aamun jo valjetessa. 36.Hän tulee
     äkkiarvaamatta - varokaa siis, ettei hän tapaa teitä nukkumasta. 37.Minkä minä
     sanon teille, sen sanon kaikille: valvokaa!"


Luku alkaa siis opetuslasten kysymyksellä siitä, milloin oikein tapahtuu se, että heidän ihailemansa suuri temppelirakennus revitään maan tasalle. Jeesuksen vastaus on hänelle hyvin tyypillinen: hän ei vastaa suoraan, vaan puhuu ensin jostain muusta. Hän alkaa kertoa maailman lopusta. En tiedä miksi, mutta näin hän näyttää toimivan. Ainakin kuulijat ovat herkällä korvalla, kun ovat niin ison kysymyksen esittäneet.

Jeesus puhuu ensin krisityttyjen vainoista ja tulevista ahdingoista. Vasta sitten hän antaa ohjeita, kuinka kuuluu toimia temppelin hävityksen yhteydessä. Historiasta tiedämme, että juuri ennen temppelin hävitystä Rooman keisari pystytti temppeliin oman patsaansa, joka oli juutalaisille kauhistus. Ylipäätään juutalaisuudessa ei haluttu tehdä kuvia ihmisistä. (Luultavasti siksi, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, ja 10 käskyä kieltävät Jumalan kuvan tekemisen ihmisiltä.) Lisäksi Rooman keisarit yleensä julistautuivat jumaliksi, joten temppelissä oli todella epäjumalan patsas. Kristityt, jotka muistivat Jeesuksen sanat, ymmärsivät merkin ja pakenivat silloin Jerusalemista ja selvisivät tuhosta.

Jakeet 17-20 olisin voinut jättää myös mustiksi, mutta varsin luontevalta tuntui pitää koko kappale temppelin hävitykseen liittyvänä. Jakeet 21-23 ovat sellaisia, joita en osaa varmuudella sijoittaa kumpaankaan. Sekin voisi toisaalta olla temppelin hävitykseen liittyvää kerrontaa, koska seuraava jakso alkaa sillä, että Jeesus puhuu ajasta tuon edellä mainitun ahdingon jälkeen. Ja siinä puhutaan jo hyvin selvästi Jeesuksen toisesta tulemisesta.

Jakeet 28-31 voisivat olla jaetta 30 lukuunottamatta mustia, mutta silloin jae 30 olisi keskellä aivan irrallisena juttunaan. Päädyin maalaamaan koko jakson punaiseksi, koska jakeessa 29 sanotaan, että näistä merkeistä nähdään, miten aika on ihan ovella - mikä sopii hyvin juuri temppelin hävitykseen. Ja heti perään Jeesus sanoo jakeessa 32, että kukaan ei voi sitä hetkeä tietää - mikä sopii puolestaan hyvin maailman loppuun.

Eli tässä oli edellisessä vastauksessani sanottu asia vain paljon laajemmin. Hyvin lyhyesti asia tiivistäen: Kysymäsi vaikea kohta on Jeesuksen vastaus opetuslasten kysymykseen siitä, milloin temppelin hävitys tapahtuu.
Marko Sagulin

tikru

  • Vieras
Luin eilen Luukasta ja minua jäi hämäämään yksi kohta kappaleesta jossa kerrottiin Jeesuksen toisesta tulemisesta. Luuk. 21:20-31 kerrottiin ensin lopun merkeistä ja sitten jakeessa 32 sanottiin: "Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu." Mitenhän se pitäisi ajatella, eihän Jeesus kuitenkaan tullut niiden ihmisten elinaikana, joille nämä sanat puhui?

EDIT: Otsikko tarkennettu. Marko

Alkuraamatussa ja sen käännöksissä käytetty kreikankielen termi 'genea' tarkoittaa: laji, rotu, suku (sama esi-isä) jne. Siitä sekaannus...joita muuten myöhempiin käännöksiin mahtuu harmittavan paljon. Kummallisinta on, että virheellistä käännöstä levitetään hämmentämään kristittyjä vielä edelleenkin   :-\

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili
En pitäisi käännöstä hurjan virheellisenä. Kreikan sanakirja antaa tuossa jakeessa käytetylle sanalle 'genea' seuraavat käännösvaihtoehdot:

1. Sukukunta

2. Sukupolvi
- merkityksessä samoihin aikoihin syntyneet ihmiset

3. Sukupolvi
- merkityksessä toisiaan seuraavien polvien välinen aika

4. Syntyperä, suku tai jälkeentulevaiset
- tosin tällä kohtaa sanakirja sanoi, että käännösvaihtoehdoissa on pientä epäselvyyttä.

Mainitsemasi 'laji, rotu, suku' käännös siis menisi enimmäkseen tämän viimeisen vaihtoehdon alle ja yhdeltä osaltaan ensimmäisen vaihtoehdon alle. Useampi käännöstapa voi kai siis olla mahdollinen. Harva kun voi sanoa hallitsevansa alkukieltä niin sujuvasti, että voi rintaäänellä sanoa, mitä Jeesus todella ajatteli. Eikä käännöstä voida tehdä senkään perusteella, että otetaan joku tietty teologinen tulkinta, jonka annetaan ohjata käännöstä. Varsinkaan näissä lopunajallisissa ennustuksissa, joiden tarkkaa toteutumista eivät ihmiset ole kaikilta osin vielä nähneet.
Marko Sagulin

Juhani Venäläinen

  • Vieras
Vanhempia Markuksen (13. luku) ja Matteuksen evankeliumeja (24. luku) lukiessa ei pitäisi kenellekään jäädä epäselväksi, etteikö Jeesuksen suuhun laitetut sanat tarkoittaneet maailmanlopun tuloa, jonka yhteydessä myös Jerusalemin temppeli tuhoutuu!
Kirjoitetun tekstin perusteella ei voi siis päätellä, että teksti "tämä sukupolvi ei katoa" liittyisi vain Jerusalemin temppelin tuhoutumisen ajankohtaan. Tekstin mukaan tarkkaa vuorokauden aikaa ei kuitenkaan tiedä kukaan muu kuin Isä.
Voiko tämän selvemmin sanoa. Kokonaan toinen asia on, jos lähtee tulkitsemaan tekstiä omien uskomustensa mukaan. Silloin ei tarkoitus olekaan pyrkiä objektiivisuuteen, vaan vahvistaa omaa uskoaan.
Vaikuttaakin siltä, että alkuperäinen teksti olisi kirjoitettu juutalaissodan aikaan vuoden 70 paikkeilla. Näin ainakin useimmat eksegeetikot ajattelevat.

Juhani Venäläinen

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili
Kiitos kommentistasi, Juhani!

Raamatun ennustusten äärellä ollaan aina tulkintojen kanssa tekemisissä. Hyvä nyrkkisääntö onkin, että koskaan ei voi etukäteen tietää tarkasti profetian sisältöä. Vasta toteutuminen näyttää sen. Jumalan toteuttamismahdollisuuksien pankki on niin paljon runsaampi kuin kenenkään ihmisen mielikuvitus. Eikä aina edes itsestäänselvältä vaikuttava tulkinta osu oikeaan. Siksi profetioiden äärellä pitää nöyrästi pitäytyä siihen, että vasta toteutuminen asettaa sen oikeaan mittakaavaan.

Raamatun profetioissa on paljon moniulotteisuutta, mikä myös vaikeuttaa etukäteen tehtyjä arvioita. Edellä käytin juuri peräänkuuluttamasi Markuksen evankeliumin katkelmaa, jossa mielestäni on hyvin selvästi nähtävissä ainakin kaksi tasoa. Toinen niistä on toteutunut Jerusalemin temppelin hävityksen yhteydessä. Toinen odottaa toteutumistaan. Uskon, että opetuslapset kyllä Jeesuksen sanat kuullessaan olettivat koko ennustuksen puhuvan yhdestä ja samasta maailmanlopusta. Mutta toteutuminen näytti, että Jeesus ei tarkoittanut sitä.

Hyvällä syyllä voitaisiin todeta, että tällainen moniulotteisuuden käsite on vain kristittyjen tapa selittää sitä, miksi ennustukset eivät ole toteutuneet niin kuin etukäteen ihmiset luulivat. Mutta silloin kristitty tekisi itsestään ja omista päätelmistään mittarin, jolla arvioi Jumalan sanan totuutta. Kuvion pitäisi mennä juuri toisinpäin. Jeesus itsekin osoitti, että tämä moniulotteisuus on totta profetioissa:

     Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut,
     ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan.
     Hän nousi lukemaan, ja hänelle ojennettiin profeetta
     Jesajan kirja. Hän avasi kirjakäärön ja löysi sen
     kohdan, jossa sanotaan: - Herran henki on minun
     ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt
     minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan
     vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista,
     päästämään sorretut vapauteen ja julistamaan Herran
     riemuvuotta.
Hän kääri kirjan kokoon, antoi sen
     avustajalle ja istuutui. Kaikki, jotka synagogassa
     olivat, katsoivat tarkkaavasti häneen. Hän alkoi puhua
     heille: "Tänään, teidän kuultenne, on tämä kirjoitus
     käynyt toteen." (Luuk. 4:16-21)


Jeesus sanoi, että tämä ennustus on sinä päivänä käynyt toteen. Siksi hän ei lukenut koko ennustusta, vaan jätti lauseen kesken. Viimeisen virkkeen loppuosa ei ollut vielä toteutunut:

     Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut
     minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille
     hyvän sanoman, parantamaan ne, joiden mieli on
     murtunut, julistamaan vangituille vapautusta ja
     kahlituille kahleitten kirpoamista, julistamaan Herran
     riemuvuotta
, päivää, jona Jumalamme antaa palkan.
     (Jes. 61:1-2)


Jeesuksesta kerrotuissa ennustuksissa on useampia tasoja, jotka toteutuvat omina aikoinaan. Jumalan palkanmaksupäivä, vanhan käännöksen mukaan kostonpäivä eli tuomiopäivä, on vielä toteutumatta. Samassa virkkeessä on siis ollut ainakin 2000 vuoden haarukassa olevia asioita. Siksi ei ole mitenkään ihmeellistä, että Jeesus itse lausuu ennustuksen, jossa samaan kokonaisuuteen kuuluvat sekä Jerusalemin temppelin tuhoaminen ja maailmanloppu.

Näiden erottaminen toisistaan on vain valtavan vaikeaa etukäteen. Eikä Raamattu haluakaan ihmisten elävän profetioiden pohjalta tehtyjen tulkintojen varassa. Toteutumistaan odottava profetia on kuin savea, josta tehty rakennelma hajoaa helposti, kun huomataan, että oma tulkinta onkin ollut väärä. Toteutunut profetia on rautaa, joka on osoittautunut Jumalan sanaksi, ja johon usko voi tarrautua kiinni.

     Jos alatte kysellä mielessänne, mistä tiedätte,
     mikä sana ei ole lähtöisin Herralta, muistakaa
     tämä: Jos se, mitä profeetta puhuu Herran
     nimissä, ei toteudu, se ei ole Herran sanaa
     vaan väärän profeetan röyhkeää puhetta.
     Älkää kuulko häntä. (5. Moos. 18:21-22)

     Olen puhunut tästä jo nyt, jotta te uskoisitte,
     kun se tapahtuu. (Joh. 14:29)
Marko Sagulin