Kirjoittaja Aihe: Sukupuoltaan vaihtava pappi  (Luettu 9793 kertaa)

Kätsy

• Seniori
    • Profiili
Hei tänään oli aamulehdessä juttua sukupuoltaan vaihtavasta papista. Kyseinen pappi on 53 vuotias, eronnut, kolmen aikuisen lapsen isä ja kaiken lisäksi Imatran kirkkoherra. (Toivottavasti faktat meni oikein...) Ton lukeminen lehdestä hämmensi kovasti. Miten ihmeessä mun uskovana pitäisi suhtautua asiaan?? Tai yleensäkään yhteisön jäsenenä?? Ja mitä mieltä Raamattu tässä asiassa on?? Tiedän ettei Raamatussa löydy mitään suoraa kohtaa kyseiseen asiaan, mutta jos jotain asiaa helpottavaa löytyisi... Ja jos voisit katsoa lisä tietoa tohon juttuun, etten ihan läpiä päähäni puhunut...

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Kätsy!

Lukaisin saman jutun, ja kovasti koitin samalla miettiä, mitä mieltä minä asiasta olisin. Enkä heti osannut sanoa. Hyvä, että kysyit. Nyt on pakko miettiä perusteellisemmin.

Niin kuin tiesit, ei Raamatussa ole mitään sukupuolen vaihtamisesta, koska se ei ollut lääketieteellisesti Raamatun kirjoittamisen aikoihin mahdollistakaan. Mutta Raamatussa on kyllä yksi kohta, joka varsin selkeästi kertoo jotain siitä, mitä Jumala on mieltä omaan sukupuoleen suhtautumisesta:

Nainen ei saa pitää yllään mitään miehen asuun kuuluvaa, eikä mies saa pukeutua naisen
     vaatteisiin. Jokainen, joka niin tekee, on iljetys Herralle, teidän Jumalallenne. (5. Moos. 22:5)

Niin sanottu transseksuaalinen käyttäytyminen tuomitaan Vanhan testamentin laeissa. Tämä on ehkä aika yksityiskohtainen poiminta. Silti se mielestäni kuvaa sitä Raamatun halki kulkevaa linjaa, että Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi, ja tämä erilaisuus on hyvä ja tarkoituksenmukainen asia.

Tätä kohtaa vastaan voidaan varmaankin hyökätä sanomalla, että sukupuolenvaihdoksessa ei ole kyse transseksuaalisuudesta, vaan siitä että myös ruumis muutetaan sen mukaiseksi, mitä itse persoonaltaan on. Mutta jos sama asia sanotaan paljon kärjekkäämmin, on kyse siitä, että ihminen korjaa sen virheen, joka Jumalalla sattui kyseistä ihmistä luodessaan.

Nykyään sisimmän korostaminen menee joissain asioissa liiallisuuksiin. Aviopuolison vaihtamista ja aviouskottomuutta perustellaan sillä, että todellinen rakkaus ja sydämen ääni kehotti, eikä sille äänelle voinut olla epärehellinen. Seksuaaliset kokeilut ja esiaviolliset suhteet ovat oikeutettuja, koska itse sydämessään kokee, että on valmis. Ja sukupuolen vaihtaminen on nimenomaan oikein, koska sielu sanoo, että on joutunut asumaan väärässä ruumiissa koko tähän astisen elämän. Mutta ei se näin voi mennä. Sydän on tärkeä esimerkiksi suhteessa Jumalaan, mutta ulkoisia asioita ei voi silti sivuuttaa. Jaakob kirjoittaa, että teot kertovat, mihin ihminen todellisuudessa uskoo. Sydän ei saa ohittaa esimerkiksi toisen ihmisen kanssa tehtyä liittoa tai Jumalan käskyä parisuhteisiin ja seksuaalisuuteen liittyen. Eikä sydämen äänellä voida ohittaa sitä selvää tosiasiaa, että on ruumiillisesti jotain sukupuolta.

En pidä hyväksyttävänä, että pappi vaihtaa sukupuoltaan. On selvää, että ihmisillä on erilaisia psykologisia tilanteita, eikä kukaan ihminen ole koskaan täysin sinut kaikkien itsessään olevien asioiden suhteen. Mutta jos pappi vaihtaa sukupuoltaan, on hänen sen jälkeen aika vaikea opettaa esimerkiksi sitä perusasiaa, että ihminen on hyvän Jumalan luoma ja sillä tavoin arvokas. Hänen tekonsahan syyttää Jumalaa siitä, että tämä teki perustavanlaatuisen virheen pelkässä sukupuolen valinnassa.

EDIT: Kirjoitusvirheitä korjattu. Marko
« Viimeksi muokattu: 11.12.2008 - klo:13:53 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin

mauzi

• Tulokas
  • *
  • peace all
    • Profiili
mitäs jos herra olisi nähnyt parhaaksi että yhän syntyy miehen ruumiissa mutta jonain päivänä tulee hänen sukupuolta vaihtaa. ja nyt koitti se päivä. en itsekkään näe tässä hirveästi mitään mutta olen kuitenkin sitä mieltä että tuntemattomat ovat herran tiet.

Zarde

• Vieras
Hmm hmmm.. Vai että ovat kaikki selvästi jompaa kumpaa sukupuolta. Mutta entäs ne, jotka ovat syntyessään molempia (tai eivät kumpaakaan)? Kun sellaisiakin ihmisiä kuulemma syntyy.

Ja sitten sekin, ettei ihmisellä ole lupa muutella ruumistaan syntymänsä jälkeen, koska on Jumalan luomana sellaisenaan arvokas. No mutta, jos ihmisellä vaikka on synnynnäinen sydänvika, eikö sitä saisi korjata? Onko sekin Jumalan luomistyöhön puuttumista? Taikka jos ihmisellä on jokin epämuodostuma? Taikka tuo jo edellä mainitsemani, että syntyy intersukupuolisena?

helena sagulin

• Vieras
Hei!
Onhan kuulema mahdollista että kromosomit eivät  "asetu" oikealla tavalla sukupuolta ajatellen. Toisaalta se Paha enkeli on vaikuttanut erilaisten vikojen , vammojen ja sairauksien ilmenemisiin aikakausien saatossa ihan liian kanssa. Omista vioistani en syytä Taivaan Isää. Thalidomini (oliko sana oikein) lääke sai aikoinaan paljon pahaa aikaan. Ym. vastaavaa.Emme tiedä syitä, tässä tapauksessa vain osan seurauksista.
??? Hoosag

EDIT: Pitkä lainaus - Nettipapin ensimmäinen vastaus - poistettu. Marko
« Viimeksi muokattu: 11.12.2008 - klo:13:55 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Moi, Mauzi!

mitäs jos herra olisi nähnyt parhaaksi että yhän syntyy miehen ruumiissa mutta jonain päivänä tulee hänen sukupuolta vaihtaa.

Tämä ajattelumalli on erittäin ymmärrettävä, mutta samalla myös Raamatun mukaan kestämätön. Meillä ei ole mitään mahdollisuutta varmistua, että kyseinen ihminen on saanut Herralta käskyn toimia näin. Vaikka joku niin väittäisi kirkkain silmin, kyseessä voi olla vain hänen oma halunsa ja mielikuvituksensa. Erityisen vaikea tämä ajattelumalli on siksi, että sitä voidaan soveltaa paljon laajemminkin: Sain Herralta käskyn, että minun on varastettava itselleni auto, koska Herra ei ole nähnyt hyväksi antaa minulle lottovoittoa. Tai sain Herralta käskyn vaihtaa puolison parempaan, kun hän sellaisen johdatti eteeni vasta nyt.

Nuo esimerkit ovat aika kärjistettyjä, mutta ymmärrät pointin. Raamattu kertoo, mikä on Jumalan tahto. Henkilökohtaisesti pidän vääränä profetiana ja Jumalan tahdon vääristämisenä, jos väitetään, että jostain syystä Jumala on antanut jollekulle erityisoikeuden toimia vastoin Raamattua. Merkitystä oikean ja väärän määrittelemisessä on vain sillä, miten Raamattu suhtautuu asiaan.

Sukupuolen vaihtamisessa on se ongelma, että asia ei todellakaan ollut tapetilla Raamatun kirjoittamisen aikoihin. Meillä ei siis ole tarkkaa Raamatun ilmoitusta. Olen sitä asiaa spekuloinut edellä. Mutta vielä vähemmän meillä on näyttöä siitä, että Jumala haluaa, että joku vaihtaa sukupuoltaan.
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Morjens, Zarde!

Hmm hmmm.. Vai että ovat kaikki selvästi jompaa kumpaa sukupuolta. Mutta entäs ne, jotka ovat syntyessään molempia (tai eivät kumpaakaan)? Kun sellaisiakin ihmisiä kuulemma syntyy.

Yleistin asian. Tottakai löytyy poikkeuksia. Myös eräs edesmennyt, kaukainen sukulaiseni oli syntyessään intersukupuolinen, joten tiedän, että tämä ilmiö on olemassa. Ja silloin täytyy toimia parhaan ymmärryksen mukaan. Eivät siamilaiset kaksosetkaan ole normaaleja ihmisiä sanan kaikissa merkityksissä. Jos vain mahdollista, heidät erotetaan leikkauksella toisistaan.

Lainaus
Ja sitten sekin, ettei ihmisellä ole lupa muutella ruumistaan syntymänsä jälkeen, koska on Jumalan luomana sellaisenaan arvokas. No mutta, jos ihmisellä vaikka on synnynnäinen sydänvika, eikö sitä saisi korjata? Onko sekin Jumalan luomistyöhön puuttumista? Taikka jos ihmisellä on jokin epämuodostuma? Taikka tuo jo edellä mainitsemani, että syntyy intersukupuolisena?

On todella vaikea tehdä tarkkoja rajoja. Onko hiusten leikkaaminen tai parran ajaminen luomistyöhön puuttumista? Onko mainitsemasi synnynnäisen sydänvian korjaaminen luomistyöhön puuttumista? Onko kauneusleikkaus Jumalan virheiden korjailua? Onko sukupuolen vaihtaminen luomistyön korjailua?

Tänään kuulin mielenkiintoisen ajatuksen:

Muutamia kymmeniä vuosia sitten Suomessakin saatettiin kuohita homoseksuaaleja. Nykyään pidämme sitä aivan käsittämättömänä julmuutena. Miten esimerkiksi 50 vuoden päästä ajatellaan sukupuolenvaihdosleikkauksista? Pidetäänkö tämän ajan ihmisiä julmina silpojina, kun silloinen tiede osaa sanoa, että tällainen ja tällainen aivojen sähkökemiallinen reaktio kun korjataan, niin ihminen kokee olevansa sitä sukupuolta, jota hänen ruumiinsa on?

Länsimaiden suurin uskonto on tiede. Ja ihmiset eivät edes elä sen uskonsa mukaan. Tieteen itseymmärrykseen kuuluu, että se ei omista totuutta. Se vain määrittelee viimeisimmät tutkimustulokset. Nyt elämme sitä vaihdetta, että tiede osaa keinot vaihtaa ihmisen fyysistä sukupuolta, mutta ei tunne vielä psyykettä tältä alueelta kovin hyvin. Lisäksi halutaan kiistää kaikki auktoriteetit uskonnollisesta kentästä, vaikka niiden ajatukset voidaan mahdollisesti tulevaisuudessa todeta erittäin hyviksi.

Minä itse vain edustan sitä kantaa, että jos ihminen on fyysisesti terve ja selvästi jotain sukupuolta, niin silloin kroppaa ei tarvitse muuttaa. Väärässä ruumiissa -syndrooma on henkisellä puolella. Ruumiista pystytään toteamaan, mitä sukupuolta ihminen on. Ennen olisi sanottu, että ihminen on henkisesti sairas, jos pitää itseään naisena vaikka on mies. On outoa, jos todetaan, että oikeasti hänen ruumiinsa onkin väärä ja mieli täysin terve.
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Tervehdys, Helena!

Onhan kuulema mahdollista että kromosomit eivät  "asetu" oikealla tavalla sukupuolta ajatellen.

Kaikki on mahdollista. En osaa ottaa kantaa vahvasti puolesta tai vastaan. Eikä edes tiede voi sitä tehdä. Se kun saa aina uutta tietoa, kun tekee uusia tutkimuksia. Uskon kannalta ei myöskään ole kovin merkityksellistä, minkä verran asia on synnynnäistä. On olemassa sellaisia taipumuksia - jotka voivat olla synnynnäisiä -  joita yhteiskunta ei hyväksy oikeiksi, esim. kleptomania tai väkivaltainen käyttäytyminen.

Lainaus
Toisaalta se Paha enkeli on vaikuttanut erilaisten vikojen, vammojen ja sairauksien ilmenemisiin aikakausien saatossa ihan liian kanssa. Omista vioistani en syytä Taivaan Isää. Thalidomini (oliko sana oikein) lääke sai aikoinaan paljon pahaa aikaan. Ym. vastaavaa.Emme tiedä syitä, tässä tapauksessa vain osan seurauksista.

On vaikea tässäkin suhteessa sanoa, minkä verran ketäkin voidaan syyttää. Toisaalta Raamatussa Paavali kertoo, kuinka hänen lihaansa runtelee paha enkeli:

Jotta nämä valtavat ilmestykset eivät tekisi minua ylpeäksi, olen saanut pistävän piikin
     ruumiiseeni, Saatanan enkelin kurittamaan itseäni, etten ylpistyisi. (2. Kor. 12:7)

Toisaalta ihmiset itse tekevät pahaa toisilleen, joskus tietoisesti, joskus tietämättä esimerkiksi erilaisten kemikaalien vaikutusta. Ja myös Jumalan suuntaan voidaan kääntää katse, koska hän voisi estää kaiken pahan, mitä hän ei halua tapahtuvan. Mutta niin kuin sanoit, syitä emme voi tietää läheskään aina.
Marko Sagulin

123

• Vieras
Lainaus
    Nainen ei saa pitää yllään mitään miehen asuun kuuluvaa, eikä mies saa pukeutua naisen
     vaatteisiin. Jokainen, joka niin tekee, on iljetys Herralle, teidän Jumalallenne. (5. Moos. 22:5)

Miten tämän palan kanssa tulisi suhtautua naisiin?
Miksi he saavat pukeutua miten haluavat mutta jos mies pukeutuu miten haluaa hänet tuomitaan helvettiin?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Moi 123!

En ehkä oikein ymmärtänyt, mitä haet takaa. Tuo ottamasi Raamatun lainaushan puhuu juuri tasapuolisesti sekä miehistä että naisista. Vai rinnastatko nyt ohjetta nykykäytäntöön? Nykyäänhän länsimaissa mies on outo, jos hän pukeutuu mekkoon tai hameeseen (skotlantilaisia kilttejä lukuunottamatta), mutta naisella edes kravatti ei ole tavatonta.

Tuon ohjeen perusteella on helppo päätellä, että siihen aikaan oli selvä ero pukeutumisessa ja siinä, mikä on miehen ja mikä naisen vaate. Joka tapauksessa minä ymmärrän tuon Raamatun ohjeen niin, että siinä kielletään tekeytymästä toiseksi sukupuoleksi, mitä on. Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi, ja tätä luomaansa tarkoitusta hän haluaa varjella.
Marko Sagulin

Ezc0

• Vieras
Vähän ihmettelen, koska jumalaan viitataan monissa yhteyksissä lähes täydellisenä yms.
Jos hän luo ihmiset, miten sattuisi virhe, että ihminen syntyy miehenä ja tahtookin olla nainen? Eikö jumalan tavallaan pitäisi 'tiedostaa' tämä?

Homoseksuaaleillahan on eroa myös aivojen rakenteessa... Ehkä näin on myös trans-sukupuolisilla?
Eikö toisaalta ole hyvä, jos osa väestöstä on homoseksuaaleja? Rajoittaa kansan kasvua...
Ehkä jumalalla onkin ollut jokin tarkoitusperä?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Hei Ezc0!

Jumalaan viitataan Raamatussa nimenomaan täydellisenä, ei edes lähes täydellisenä.

Hän on turvamme, kalliomme, teoissaan täydellinen.
     Kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Hän on uskollinen
     Jumala, ei hän vääryyttä tee. Hän on vanhurskas,
     tuomioissaan oikea. (5. Moos. 32:4)

Tämän vuoksi onkin aika vaikea käsittää sitä, miten Jumala tekee asioita, joita me ihmiset emme pidä hyvänä. Jos Jumala ajatellaan oikeasti täydellisenä, silloin pitää myös mennä sen logiikan mukaan alusta loppuun. Kovin usein tilanne on se, että ihminen pitää Jumalaa täydellisenä, mutta arvioi hänen tekojaan omalla epätäydellisellä käsityskyvyllään. Jumalan täydellisyyden lisäksi on totta seuraava:

Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne
     eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
     Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä,
     niin korkealla ovat minun tieni teidän teittenne
     yläpuolella ja minun ajatukseni teidän ajatustenne
     yläpuolella. (Jes. 55:8-9)

Job sai kaiken selittämättömän kärsimyksensä jälkeen Jumalalta vastauksen: Sinä et voi käsittää, miksi kaiken tämän olen tehnyt. Jobin ystävät olivat aivan erityisesti yrittäneet keksiä selityksiä kaikelle tapahtuneelle, ja Job oli myös kaikkea pohtinut ja kysellyt, mitä tarkoitusta kärsimyksellä voi olla.

Silloin Herra vastasi Jobille. Myrskyn keskeltä hän puhui:
     - Kuka on tämä, joka peittää minun tarkoitukseni
     mielettömillä puheillaan? (Job 38:1-2)

Minä haluaisin osata vastata Jumalan puolesta, mutta minulla ei ole oikeuksia siihen. Jumala luo ihmisiä tahtonsa mukaan. Jotkut syntyvät vammaisina tai kroonisesti sairaina. Joillakin on syntymästään saakka taipumus tai suurempi mahdollisuus altistua taipumuksille, jotka Jumala itse kieltää. Miksi näin on, siihen meillä ei ole vastausta. Jumala ihan varmasti tiedostaa kaiken, mitä hän on tehnyt - ja mitä ihmiset itse tekevät. Silti jotkut saavat inhimillisesti katsottuna aivan liian suuria taakkoja kannettavakseen.

Joku teistä ehkä kysyy: "Miksi Jumala sitten moittii ihmisiä?
     Eihän kukaan voi vastustaa hänen tahtoaan." Ihmisparka,
     mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa? Sanooko saviastia
     muovaajalleen: "Miksi teit minusta tällaisen?"
     (Room. 9:19-20)

Vastasin kysymykseesi ehkä hyvinkin yleisluontoisesti. Vaikka en ymmärrä alkuunkaan, miksi Jumala tekee jotain asioita, en pysty sanomaan, että hän tekisi virheitä. Enkä pysty näkemään, että nämä erilaiset taipumukset olisivat hänen keinonsa estää liikakansoitusta. Jumala toimii tahtomallaan tavalla.

Opetuslapset kysyivät häneltä: "Rabbi, kuka on
     tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt
     sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?"
     Jeesus vastasi: "Ei hän eivätkä hänen vanhempansa.
     Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat
     hänessä julki. (Joh. 9:2-3)
Marko Sagulin