Kirjoittaja Aihe: Onko itsetyydytys syntiä?  (Luettu 79159 kertaa)

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili

Moi, Speedstream!

Nyt olet asian ytimessä. Jeesus sanoi vuorisaarnassaan monia muitakin asioita, jonka jälkeen kukaan ei voi paukutella henkseleitään ja esitellä omaa erinomaisuuttaan Jumalalle. Ehkä lopullinen naula kenen tahansa arkkuun löytyy tästä:

     Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. (Matt. 5:48)

Jokainen ihminen on siis kusessa - enemmän kuin kaulaansa myöten. Ja vaikka nämä Jeesuksen ankarat sanat vielä herättäisi ketään, niin asia on sanottu muuallakin erittäin selvästi. Tosin tässä kohdassa ei puhuta kusessa olemisesta. Käytetään vähän hienostuneempaa termiä, heh:

     Kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta, mutta saavat hänen
     armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät
     vapaiksi. (Room. 3:23-24)


Uskon ydin ei ole olla synnitön vaan saada synnit anteeksi.

Tämä ei toki anna lupaa vähätellä vaikeita tai mahdottoman tuntuisia käskyjäkään. Ne ovat silti ihmisen parhaaksi, vaikka esim. miehet kyllä rikkovat tuota käskyä ihan luonnostaan. Silti Jumalalla on ollut hyvä syy opettaa sitoutumaan puolisoon ja olemaan jopa ajatuksissaan uskollinen. Harvoinhan syrjähyppy alkaa teoilla. Kyllä se ennen sitä on ajatuksissa.

Mutta ei mennä tähän sen enempää. Menee offtopiciksi.
Marko Sagulin

itselle kivaa

  • Vieras
Mielestäni monissa uskonnoissa (kuten myös kristinusko) on kielteinen suhtautuminen seksuaalisuuteen. Tämä näkyy jo siinä, että tällaista aiheetta kun itsetyydytys ylipäänsä  pohditaan erottaen se erilliseksi osaksi ihmisen jokapäiväisestä elämästä.

Ihmisellä on erilaisia keinoja tuottaa itselleen fyysistä mielihyvää. Tämähän johtuu jostain kemiallisesta aineesta mitä aivoissa toimituksen aikana vapautuu, joten se on oikeastaan kemiallista mielihyvää. Tietysti riippuu henkilöstä, kuka tuottaa tämän mielihyvän mitenkin. Jos mielihyvään jää koukkuun sitä kutsutaan addiktioksi. Henkilö voi addiktoitua ruokaan (varsinkin sokeriseen, suolaiseen tai rasvaiseen), liikuntaan, kofeiiniin, alkoholiin, seksiin (tai itsetyydytykseen), huumeisiin, pelaamiseeen tai lukemattomiin muihin asioihin. Itse olen addiktoitunut sokeriin ja joka iltaiseen kuumaan suihkuun.

Harrastan myös itsetyydytystä, mutta en koe siitä olevan mitään haittaa elämääni toisin kuin tuosta epäterveellisestä sokerinhimosta.Se miksi harrastan itsetyydytystä johtuu siitä että, en saa orgasmia normaalissa sisäänviennissä (=joka tapauksessa orgasmi on tuotettava käsin tai apuvälineitä käyttäen). Joten lienee sama, on sitten vibraattorin varressa oma käteni tai mieheni käsi.

Seksifantasiat myöskin vaihtelevät henkilöstä toiseen, joten on aika yleistävää ajatella, että kiihoittavan ajattelun kohtena olisi toinen sukupuoli. Ajattelun kohteena voi myös olla jokin toiminta, esine tai vaate, paikka ja hyvin usein henkilö itse.Minua esim kiihoittaa katsella sidontakuvia ja kuvitella sidotun naisen paikalle itseni. Minua ei kiinnosta pätkääkään tuo nainen tai vielä vähemmän mukana oleva mies.

Se miksi itsetyydytystä hävetään johtuu noista ulkoisista syistä. Tällaisia ovat esim. uskonnon aiheuttamat häpeän tunteet, mahdollisen addiktion aiheuttamat häpeän tunteet, riittämättömyyden tunteet (=kun ns tavallinen seksi ei onnistu tai ole mahdollista). Kyllä luultavasti suurin osa ihmisistä mieluiten ja ensisijaisesti nauttisisi seksistä oman kullan kanssa, mutta kaikille se vain ei ole syystä tai toisesta mahdollista.

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili

Tervehdys, Itselle kivaa!

Kirjoitit hyvin avoimesti ja rehellisesti. Kiitos! Toivon, että osaan vastata tätä avoimuutta kunnioittaen, vaikka joissain asioissa olenkin eri mieltä. Suoranaisestihan et kysynyt mitään, vaan esitit vastakommentin. Kommentoin kommenttiasi.

Mielestäni monissa uskonnoissa (kuten myös kristinusko) on kielteinen suhtautuminen seksuaalisuuteen. Tämä näkyy jo siinä, että tällaista aiheetta kun itsetyydytys ylipäänsä  pohditaan erottaen se erilliseksi osaksi ihmisen jokapäiväisestä elämästä.

Tämä lienee kohta, josta en voisi olla enempää eri mieltä. Toki kovasti vaikuttaa se, mitä kukin ajattelee kielteisyydellä. Kärjistän rajusti: "Minun mielestäni myös keskimääräiset ei-uskovat avioparit ovat todella seksikielteisiä, kun he eivät hyväksy syrjähyppyjä osaksi jokapaiväistä elämää." Kristinuskoa on pidetty jatkuvasti seksuaalisuutta vähättelevänä uskontona. Minä en vain osaa ymmärtää sitä. Raamattu nimenomaan pitää seksuaalisuutta Jumalan lahjana. Ja Raamatusta löytyy selvä kielto, että aviopari ei saa lopettaa seksin harrastamista. Lisäksi siellä annettan selvät käskyt kummallekin sukupuolelle, että seksin suhteen on oltava valmis täyttämään aviovelvollisuutensa. Raamatun äärellä siis luonnollisempi reaktio pitäisi olla se, että seksi on pakkopullaa eikä tabu.

Ymmärrän toki, että seksikielteisyys nousee kovasti kulttuurillisista seikoista. Ja siitä, että keskusteluissa asiat sekoittuvat toisiinsa. Ilman muuta Raamattu opettaa myös seksin oikeaa käyttöä. Suurin osa ihmisistä ymmärtää, että syrjähyppy ei piristä avioelämää, joten sen pitäisi olla kielletty asia. Mutta harva ymmärtää Raamatun näkemystä siitä, että seksin säästäminen vasta avioliitossa tapahtuvaksi on myös samalla tavalla seksuaalisuuden parhaan mahdollisen nautinnon hakemista. Olen kuvannut asiaa niin, että helmitaulu ja tietokone ovat kestävyydeltään aivan erilaisia. Helmitaulu kestää pientä paiskomistakin, mutta eipä se pidemmän päälle ole kovin kiinnostavakaan. Tietokone vaatii oikeanlaisen käytön, jolloin siitä on iloakin eniten. Seksuaalisuus on ihmisen yksi herkimpiä osa-alueita. Raamattu ei ohjeista seksiin liittyviä asioita siksi, että se pitäisi ajaa nurkkaan, vaan siksi, että siitä saisi parhaan mahdollisen ilon.

Mutta en mene nyt muuhun Raamatun seksuaalietiikkaan. Niistä olen kirjoittanut aiheissa:
Seksi, seurustelu, avoliitto, avioliitto
Naimisiinmenosta
Seksistä avioliitossa

Lainaus
Joten lienee sama, on sitten vibraattorin varressa oma käteni tai mieheni käsi.

Tiettyyn rajaan asti pitää varmasti paikkansa. Mutta itse ajattelen, että seksuaalisuuteen tarkoitettu vuorovaikutus on myös asia, jonka on tarkoitettu tuovan lisää sisältöä. Jos seksin tarkoitukseksi ajatellaan itselle saatu mielihyvä, oma kiihottuminen ja oma laukeaminen, niin silloin asia voidaan pelkistää näin. Mutta jos seksin tarkoitus on toiselle tuotettu mielihyvä, niin silloin tämä pelkistys jättää pois yhden merkittävän ulottuvuuden.

Ja itse ajattelen, että keskustelu itsetyydytyksestä liittynee tähän ulottuvuuteen jossain määrin. Ilman muuta asiaa on tälläkin palstalla lähdetty alkujaan pohtimaan nimenomaan oikea-väärä -akselilla ja Raamatun ohjeita tutkien. Mutta koska Raamattu ei anna mitään teknisiä ohjeita itsetyydytystä koskien, huomio kiinnittyy tähän vuorovaikutusulottuvuuteen. Jeesus antoi ohjeen siitä, että himoitsevat ajatukset ja katseetkin ovat aviorikos. Kun ihminen himoitsee mielessään vaikkapa toisen puolisoa, niin ei se toisen avioliitto siinä samassa hajoa. Eikä ajattelija itsekään samalla hetkellä kaadu kuolleena maahan tai tule seksuaalisesti kyvyttömäksi. Mutta itse uskon, että Jumala ja ihmisen Luoja on antanut ohjeen siksi, että hän tietää, että jonkun muun kuin oman puolison himoitseminen ei ainakaan paranna tulevaa tai olemassa olevaa parisuhdetta. Seksiin liittyy psyykkinen puoli vähintään yhtä paljon kuin fyysinenkin. Jos seksi olisi puhtaasti fysiikkaa tai kemiaa, olisi seksi yhtä kiinnostavaa kenen tahansa ihmisen kanssa, joka on fyysisesti yhteensopiva.

Lainaus
Se miksi itsetyydytystä hävetään johtuu noista ulkoisista syistä. Tällaisia ovat esim. uskonnon aiheuttamat häpeän tunteet, mahdollisen addiktion aiheuttamat häpeän tunteet, riittämättömyyden tunteet (=kun ns tavallinen seksi ei onnistu tai ole mahdollista). Kyllä luultavasti suurin osa ihmisistä mieluiten ja ensisijaisesti nauttisisi seksistä oman kullan kanssa, mutta kaikille se vain ei ole syystä tai toisesta mahdollista.

Häpeän tunteen aiheuttajia on varmasti monia. Itsetyydytys ei ole jokapäiväinen kahvipöytäkeskustelun aihe - onneksi. Eikä siihen ole mitään tarvettakaan. Siksi tällainen nettipapin kanssa käytävä keskustelu tai vaikkapa sielunhoitajan tapaaminen on hyvä asia, että mahdollisesti se voisi avata lukkoja ja hälventää turhaa syyllisyyttä ja vapauttaa pohtimaan asiaa myös Jumalan edessä. Syyllisyyden tunteen yksi karmeimpia puolia on se, että ihminen käpertyy syyllisyyteensä eikä jaksa muistaa, että siihen on vapautus Kristuksessa. Itsetyydytykseen liittyvien asioiden ja tunteiden kanssa on aina lupa mennä juttelemaan Jumalalle, kun ei sitä kahvipöydissä kannata tehdä.

Samoin haluan rohkaista sinua. Älä ajattele, että seksi on alue, joka pitää jotenkin piilottaa Jumalalta ja hävetä sitä. Se on hänen keksintönsä. Siksi voit rohkeasti jutella Jumalalle myös niistä seksiin liittyvistä asioista, joiden toivoisit olevan toisin.
Marko Sagulin

sinkkunainen

  • Vieras
Usein vedotaan itsetyydytyksessä siihen, että "siihen jää koukkuun" ja sitä tahtoo uudestaan... Eikö tämä muka ole seksuaalisuuteen kuuluva normaali asia? Tahtovathan aviopuolisotkin seksiä uudestaan! Seksuaalset tarpeet ovat ihmisessä olevia tarpeita, ja tarpeet toistuvat, tyydyttääpä niitä sitten jollain tavalla tai ei ollenkaan. Minusta se, että itsetyydytystä tahtoo uudestaan ja uudestaan, ei todellakaan ole argumentti sen syntisyydestä tai synnittömyydestä.

En ajattele, että seksuaaliset tarpeet ovat samanlainen tarve kuin nälkä siinä mielessä, että se on välttämätön tyydyttää. Mutta en ymmärrä sitäkään, miksi omasta seksuaalisuudesta ja siihen liittyvistä tunteista ei saisi nauttia - Jumalahan ne on minuunkin luonut, vaikka puolisoa en ole löytänytkään. Kuitenkin olen sitä mieltä, että itsetyydytyksessä jotain jää aina puuttumaan - juuri se kontakti toiseen ihmiseen, antaminen ja saaminen, jakaminen. Mutta ei se asiasta minusta syntiä tee.


Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili

Hei, sinä sinkkunainen!

(Kylläpäs aloitukseni kuulostaa joltain treffipalstan kirjoitukselta. Pitäisi varmaan jatkaa: täällä sinulle vastaa 36 vuotias pastori Kangasalta...)

Kirjoitit mielestäni erittäin viisaasti, enkä tiedä, onko tässä kommenttipuheenvuorossa mitään uutta. Vierastan pahasti sellaista "kaiken varalta -kristillisyyttä". Raamatun tiukentaminen ja uusien sääntöjen kehitteleminen lähes millä perusteella vain on yhtä pahaa Raamatun vääristämistä kuin Raamatun käskyjen huomiotta jättäminen. En tarkoita, että "siihen jää koukkuun" -argumentti olisi automaattisesti sellainen, mutta on siinäkin vähän sellaista sävyä. Kuten kirjoitit, myös aviopuolisot jäävät - tai toivottavasti jäävät - koukkuun toisiaan kohtaan tuntemastaan mielihyvästä. Siksi Paavali oikein kirjoitti, että puolisot eivät saa pitää kuin hetkellisiä taukoja keskinäisestä yhteydestään.

En usko, että ihmisessä tapahtuisi mitään suuria fyysisiä muutoksia avioon astuessaan. Se sama vietti on yksi avaintekijä siinä, että ylipäätään alkaa etsiä puolisoa. Seksuaalinen "koukku" on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus. Merkittäväksi tekijäksi nouseekin kysymys, miten sen kanssa elää. Edellä olen kirjoitellut siitä, miten Raamattu ei ymmärrykseni mukaan ota suoranaisesti kantaa itsetyydytykseen. Siksi en osaa itsekään väittää sitä synniksi. Mutta se on toki selvää, että ihmiselle ei tee pätkääkään hyvää olla halujensa kuljetettavissa. Jos sellaiseen malliin kasvaa nuoresta asti, on aika hankalaa muuttaa itseään esimerkiksi naimisiin mennessä. Itsetyydytystä kannattaa välttää siksi, että tulevaa avioliittoa ajatellen on vääristynyt toimintamalli oppia, että omat halut tyydytetään sillä hetkellä, kun itselle sopii (vaikka Raamattu käskeekin puolisoita hoitamaan aviovelvollisuutensa toisiaan kohtaan). Ruoka, juoma ja uni ovat asioita, joita ilman ei voi elää. Seksuaalisuus puolestaan kuuluu sektorille, jota pitää osata hallita. Itsetyydytykseen koukkuun jääminen ei ole hallintaa.
Marko Sagulin

A-nonyymi

  • Vieras
Yksi kysymys vielä (olen aikaisemminkin kysellyt, vaihdoin nyt nimimerkkiä)

Siis, kun nyt nuori tulee murrosikään, alkaa seksuaalisuus kiinnostaa enemmän, hormonit jyrisevät, ja itsetyydytyskin alkaa kiehtoa. Mutta tämähän on kuitenkin syntiä, mutta nuoren on vaikeaa pitää tälläisiä ajatuksia pois mielestään, olla koittamatta itsetyydytystä yms. Mitä tällaisessa tilanteessa tulisi tehdä? Nuoren varmaan tulisi olla itsetyydyttämättä, ja miettimättä tälläisiä asioita - niin vaikeaa se kun vain onkin. 

Haluan nyt oikeasti kuulla nettipapin mielipiteen.

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili
Hei A-nonyymi!

Nettipapin palstalla on jo kysymys-vastaus -ketju, jossa olen käsitellyt esittämääsi kysymystä. Lukaisepa se läpi, ja esitä tarkentavia kysymyksiä, jos joku vielä jää askarruttamaan. Ketjuun pääset klikkaamalla tätä linkkiä: Onko itsetyydytys syntiä?

Liitän tämän kysymyksesi ketjun jatkoksi kohtapuolin.
Marko Sagulin

A-nonyymi

  • Vieras
Meneepäs tämä nyt vaikeaksi...

Raamatun kaikkien kohtien noudattaminen, sekä niiden ymmärtäminen, ja "nykyaikaisten" asioiden synniksi/synnittömäksi määrittely, on kyllä todella vaikeaa. Ja miten murrosikäinen nuori voi hormoniensa suristessa estää tälläisten ajatusten ajattelun?

Muistan kysyneeni tälläisia asioita eräällä foorumilla, jossa tarvitaan nyt aiheiden tutkimiseen nimimerkki. Voisin pistää pari lainausta vastauksista tähän:

"Tosiaan tulkintakysymys, mutta kristinusko kokee yleisesti irstauden synniksi. Raamattu kehottaa olemaan avioliittoon saakka ilman seksiä, muuten se helposti koetaan huorinteoksi, vaikkakin se nykyajan huoraamista ei vastaakaan. Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että tärkeintä uskossamme on Jumala(a)n (kohdistuva) rakkaus ja se itse USKO, ei niinkään muut asiat. Jos ruvetaan oikeen teologisesti pohtimaan, Jeesushan lunasti kaikki synnit anteeksi; en kuitenkaan tarkoita, että jokainen saisi ajatella "hei, mitä väliä tällä on, saan tämän kuitenkin anteeksi". Pointti oli se, ettei kukaan ole täydellinen, mutta saa silti Jumalan rakkauden ja armon. Toivottavasti tästä oli apua. :)"


"Etsi minulle kohta, jossa Jeesus sanoo, että himoitseminen olisi kielletty. Itse olen Evankeliumit pariinkin otteeseen tarponut läpi, enkä muista moisesta mainintaa. Ja itse uskoisin vieläpä, että Jeesus ei oikeasti ollut sen parempi, vaan, että hänelläkin oikeasti oli lapsi (kiitos Dan Brown :D) Jos olet lutherilainen, ei himoitsemisessa ole mitään väärää ja kaikki pääsevät taivaaseen jos vähän ovatkin himolle antautuneet. Eiköhän himoja kieltävissä kohdissa kielletä himoa äärirajoillaan, niistä ei varmaan tarvitse antaa esimerkkiä. On varmasti täysin sallittua raamatun mukaan miehen himoita omaa vaimoaan ja sama toisin, vaikka kiihkoilijat olisivatkin tämänkin kieltäneet.

Ja hei, raamattukin on himoihin piilotettu! Joskus tylsinpänä iltana kannattaa käydä läpi Laulujen laulu, jos himot vielä mietityttävät :D Ensin raamattu kieltää ne, ja sitten. Noh. Sen näkee itse sitten kun lukee tuon osion ^-^Eli ei hätää, et tarvitse esimerkiksi itsesi kuritusvälineitä heti, kun tunnet himoa! Ei mennä ääriuskovaisten piireihin, normaaleilla lutherilaisilla on oikeus himoita, ainakin teini-iässä! Se on muutenkin niin epävakaata aikaa, että tuollaiset pienet asiat voivat kääntää sen ympäri."

"Raamattua voi tulkita monella tavalla. Joidenkin suuntausten mukaan en uskovainen ole ollenkaan, kun minun tapani tulkita kumpuaa ennen kaikkea ihmisyyden ymmärtämisen kautta. Ulkoisesti se näkyy siinä, että viis veisaan joistain mitä muut pitää ehdottoman oleellisena moraalikäsityksinä. Itselleni kaikki kulminoituu tähän:

Matteus 22:

Lainaus
36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. [5. Moos. 6:5]
38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. [3. Moos. 19:18+; Matt. 19:19+]
40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." 

Eli rakasta Jumalaa ja rukouksessa pyydä johdatusta tekemään oikein. Rakasta lähimmäistäsi niin, ettet tekisi heille tahallisesti pahaa. Niin, ja rakasta ITSEÄSI sillä olet tärkeintä mitä sinulla on. Ja kun rakastat itseäsi etkä tee itsellesi pahaa, pystyt rakastamaan myös lähimmäistäsi samalla tapaa, "kuin itseäsi".

Kristillisyys on vapautta elää, olla ja ajatella. Raamatusta löytää kyllä sääntöjä, ohjeita ja rajoituksia, elämästään saa kyllä tehtyä hyvinkin vaikeaa niiltä osin. Saa rakennettua itselleen sääntöjen vankilan ja elettyä kuin fariseukset aikoinaan, omalla tekemisellään koettaen saavutta Jumalan suosion. No, on minulla toki ikääkin enemmän kuin sinulla, alkuperäinen kirjoittaja... Mutta itse olen löytänyt sen vapauden ja mielenrauhan kristinuskosta (en ole uskonnollinen ollenkaan, olen uskovainen), ja ennen kaikkea se on vapautta olla ihminen heikkouksineen ja vahvuuksineen. Synneistään ei listaa kannata pitää, kun joka tapauksessa kaikki ollaan samalla viivalla sen suhteen miten pelastusta tarvitaan. Tietenkään ei ehdoin tahdoin pidä pahaa tehdä, mutta normaalit elämään kuuluvat seikat ei ole syntiä. Murrosiän hormonimyrskyt ei ole syntiä eikä himoitsemista. Himoitseminen on sitä, että keinoja kaihtamatta hankitaan hyötyä itselle, ajattelematta seurauksia ja että mitä pahaa se tekee läheiselle. Se olisi himoa, että veisit ystäväsi tyttöystävän koska just sinä haluaisit niin. Tunteet, rakkaus, viha ja kaikki sillä välillä, ei ole syntiä. Syntiä on, jos vihan vallassa tekee pahaa. Seksuaalisuus ei ole syntiä, Raamatun ohjeet hyvään elämään toki sisältää asioita myös seksuaalisuuden toteuttamisen osalta. Mutta ne ohjeet on ihmisen suojelemiseksi, ei rajoittamiseksi. Ja niitäkin jokainen voi omantuntonsa kanssa miettiä ja pohtia, ei ole yhtäpitävää oikeaa ratkaisua jokaisen elämään. 

Kaikkea hyvää ja rakastavan Jumalan läsnäoloa elämääsi aiheen aloittaja. =)"


"Raamatussa kyllä kehoitetaan pitämään mieli puhtaana syntisistä ja irstaista asioista ja pidättäytymään avioliittoa edeltävästä seksistä (jotka ovat myös tietysti oman aikansa normeja), mutta nykyajan kristityn ei ole näitäään aivan mahdottoman tärkeää noudattaa, tietysti on oma valinta, miten haluaa esim. seksistä pidättäytyä.
Kuitenkaan Jumala ei meiltä kiellä inhimillisiä tunteita, kuten himoa, vaan kehottaa ennemmin rakastamaan itseään ja muita ja tuntemaan itsensä ja ennen kaikkea hyväksymään itsensä, omat tunteensa ja muut ihmiset, sellaisina kuin he ovat.

Kultaseni, Jumala ei tuomitse sinua ja vaikka tekisitkin jotain väärin, Hän antaa anteeksi ja armahtaa, koska Hän on antanut ainoan poikansa meidän tähtemme.

Siunausta sinulle!"


"Genesis 38:9-10
9Mutta Onan tiesi, ettei lasta pidettäisi hänen omanaan, ja aina kun hän makasi kälynsä kanssa, hän antoi siemenensä mennä maahan, ettei antaisi jälkeläisiä veljelleen. 10 Herran silmissä hänen tekonsa oli paha, ja siksi Herra antoi hänenkin kuolla.

Matteus 5:30
30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.

Mark. 9:43
43 Jos kätesi viettelee sinua, hakkaa se pois. Onhan parempi, että käsipuolena pääset sisälle elämään, kuin että molemmat kädet tallella joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen

Yleensä noilla sanoilla puolustetaan käsitystä masturboinnin lukemiseksi synniksi, mutta suurin osa katolisistakin laskee masturbaation ihmisen luonnollisen seksuaalisuuden ilmenemiseksi, eikä täten ole synti, vaan osa Luojan luomaa ihmistä. Ja ensimmäinen kohtahan ei ainakaan naisten masturbaatiota kosketa, joten ainakin siltä osin voi tytöt huokaista helpotuksesta.

Itse en näe masturbaatiota synniksi, sillä se ei satuta ketään eikä sitä missään ole kirjaimellisesti ehdottomasti kielletty."


Mutta nämä ovat oia tulkintoja...



Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili
Hei A-nonyymi!

Kirjoittelit paljon tekstiä. Poistinkin pari viimeisintä hyvin henkilökohtaista viestiäsi. Kaikesta näkee, että kipuilet todella paljon. Jos niin haluat, saat ottaa myös yhteyttä minuun tai muihin seurakunnan työntekijöihin. Henkilökohtainen keskustelu saattaa olla kaikkein paras apu. Yritän silti myös kirjoittaa jotain.

Seksuaalisuus on ihmisessä valtavan syvällä ja yleensä valtavan vahvana. Usein ihmetellään, että miksi uskovat ihmiset vaahtoavat niin paljon juuri seksiin liittyvistä asioista. Eikö se ole jotain uskon ulkopuolista. Ei se ole, koska uskoon liittyy koko ihminen. Yhtä hyvin voitaisiin kysyä, miksi seksuaalisuus näyttelee niin suurta osaa taiteessa, elokuvissa, musiikissa ja ihmisten seuraelämässä. Siksi, että se on niin iso osa ihmisen elämää.

Samasta syystä myös kipuilut seksuaalisuuden alueella ovat niin vahvoja. Jos minulle joku nuori ihminen haluaa tilittää tuntojaan, kuinka hän sydämessään tuntee olevansa niin syntinen ihminen, osun lähes aina oikeaan, kun ensimmäiseksi epäilen, että hän on kompuroinut seksuaalisuutensa kanssa. Ihmisissä on paljon muutakin syntisyyttä, mutta seksuaalisuus on niin lähellä ihmistä, että sitä ei pääse pakoon. Ja ne tunteet ovat vahvoja aivan riippumatta siitä, millaista raamattuopetusta kyseinen ihminen on saanut. Jos lyö vasaralla peukaloon, se koskee riippumatta siitä, onko koskaan opetettu, että se tekee kipeää. Raamattu kuvaa tätä todellisuutta seuraavin sanoin:

     Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit,
     joita ihminen tekee, kohdistuvat muualle kuin
     hänen ruumiiseensa, mutta siveetön teko osuu
     ihmisen omaan ruumiiseen. (1. Kor. 6:18)


Pistit edellisessä viestissä lainauksia siitä, mitä sinulle on vastattu. Suurin osa vastauksista sisälsi jonkinlaisen yhdistelmän siitä, että seksuaalisuuden suhteen aika on muuttunut ja siksi ei pidä olla liian vanhoillinen tai tuomita, koska kristitty saa kaiken anteeksi. Itse olen sitä mieltä, että tuollainen ohje olisi hyvä - jos se toimisi. Niin kauan kuin Raamattu tuomitsee siveettömyyden ja seksuaalisuus koskettaa ihmistä syvältä, ei mikään vakuuttelu saa synnintunnossa elävää kokemaan oloaan helpottuneeksi. Silloin tulee olo, että pitää turruttaa itsensä, jotta saa piilotettua sisimpänsä ajatukset.

Mielestäni ainoa oikea tapa suhtautua asiaan on tunnustaa, että se ei ole koskaan helppo, eikä naimaton ihminen löydä koskaan levollista ratkaisua. Raamattu antaa muutaman selvän ohjenuoran, jotka eivät koskaan saumattomasti istu yhteen:

1. Raamattu ei puhu itsetyydytyksestä. Sen nimeäminen synniksi on arveluttavaa.
2. Raamattu ei hyväksy esiaviollisia suhteita.
3. Raamattu kehottaa elämään ajatuksiaan myöten siveellisesti.
4. Raamattu tietää, että ihmisen elämä ei pysty olemaan puhdasta ilman avioliittoa - jos se sittenkään täysin puhdasta on edes seksuaalisuuden suhteen.

Viimeisin kohta kiteyttää jollain tavalla suurimman tämän ketjun ongelman. Ja sitä käsittelee ehkä kattavimmin tämä raamatunkohta:

     Otan nyt puheeksi asian, josta kirjoititte. Miehen on
     kyllä hyvä olla koskematta naiseen, mutta haureuden
     välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa
     ja kunkin naisen oman miehensä kanssa. Mies
     täyttäköön aviovelvollisuutensa vaimoaan kohtaan,
     samoin vaimo miestään kohtaan. Vaimon ruumis ei
     ole hänen omassa vallassaan vaan miehen, samoin
     ei miehen ruumis ole hänen omassa vallassaan vaan
     vaimon. Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi
     ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta
     voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas
     yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan
     teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne.
     Sanon tämän myönnytyksenä enkä käskynä. Soisin
     kaikkien elävän niin kuin itse elän. Jokaisella on
     kuitenkin oma Jumalalta saatu armolahjansa, yhdellä
     yksi, toisella toinen. Naimattomille ja leskille minä
     sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin
     minäkin. Mutta elleivät he jaksa hillitä itseään,
     menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin
     kuin palaa himon tulessa. (1. Kor. 7:1-9)


Tässä kohdassa on valtava määrä seksuaalisuutta ymmärtävää viisautta. Himo on pitelemätön voima. Jottei se saisi ihmisiä siveettömyyden valtaan, on syytä mennä naimisiin. Vain aivan erityinen naimattomuuden armolahja - joka Paavalille oli suotu - voi naimattoman ihmisen varjella himon tulelta. Jopa avioliitossa Paavali kehottaa olemaan ahkera seksin harrastamisessa, jotta ihmiseen luotu seksuaalisuus toimisi niin kuin pitää.

Suurin ongelma onkin siis siinä, että Raamattu ei anna mitään helppoa ratkaisua seksuaalisuuden heräämisen ja naimisiin menemisen välisestä ajasta. Ehkä syy on se, ettei siihen ole mitään ratkaisua. Jos se aika sujuisi kivuttomasti, olisi jossain vikaa. Seksuaalisuus ei toimisi niin kuin sen on suunniteltu toimivan.

Haluan antaa sinulle seuraavanlaisen ohjeen: älä mieti tätä asiaa liian hengellisesti. Seksuaalisuus ei ole ikuinen asia, vaan se kuuluu maanpäälliseen elämään. Jeesus sanoi:

     Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä
     vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.
     (Matt. 22:30)


Siksi sinun täytyy ajatella tämä asia siten, että Jumala on antanut seksuaalisuutta koskevat ohjeet, jotta elämä tässä ajassa olisi ehjää. Väärä seksuaalisuuden toteuttaminen särkee itseä ja sitä kautta tulevaa puolisoa - ei Jumalaa.

     Kohota katseesi ylös taivaalle ja katso pilviä.
     Ne ovat korkealla sinun yläpuolellasi. Jos sinä
     teet syntiä, mitä se häntä liikuttaa? Jos teet
     vielä enemmän syntiä, mitä se hänelle merkitsee?
     Tai jos elät oikein, mitä hän siitä hyötyy? Mitä
     sinä pystyisit hänelle antamaan! Ihmistä,
     itsesi kaltaista, sinun syntisi satuttavat,
     ihmisten hyväksi koituu se, että elät oikein.
     (Job 35:5-8)


Raamatussa kaikkien seksuaalisuuteen liittyvien ohjeiden yhteinen nimittäjä on ainutlaatuinen ja eheä suhde tulevan tahi jo olemassa olevan puolison kanssa. Mieti seksuaalisuuteen liittyviä asioita tästä näkökulmasta - älä tee niistä itsellesi ensimmäiseksi synnin tai synnittömyyden kysymyksiä.

Jumala on luonut seksuaalisuuden ja tietää tasan tarkkaan, miten monimutkainen juttu se on. Jeesuksestakin sanotaan, että hän osaa kiusattuja auttaa, koska hän on itsekin ollut kiusattu. Siitä huolimatta Raamattu ei tarkasti määrittele vastauksia esittämiisi kysymyksiin. Pidä kiinni siitä, minkä tiedät, mutta älä kiusaa itseäsi sillä, mihin ei ole selviä vastauksia.
Marko Sagulin

Peruna

  • Vieras
Mun mielestä itsetyydytykseen liittyy aina himoamista. Mutta onko se himo syntiä, jos ei edes ole suhteessa kenenkään kanssa? Ketä siinä silloin muka pettää? Ymmärrän toki, että avioliitossa oleva ei saa haluta kuin omaa puolisoaan, mutta entä sinkku?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili
Tervehdys Peruna!

Aiemmin tässä ketjussa, edellisen sivun puolella, olen käsitellyt tuota kysymystäsi himoitsemisesta ja sen kohteesta. Lukaise myös ne vastaukseni läpi.

Himoitsemisessahan ei fyysisesti petä ketään. Mutta eivätpä puolisot keskimäärin nauti siitäkään, että edes avioliitossa ajateltaisiin toisia himoiten. Siksi kai Jeesus opettikin, että ajatuksissa tehty aviorikos on myös aviorikos. Jos vedettäisiin esimerkki äärimmäisyyksiin, voitaisiin luoda kuviteltu tilanne, jossa puoliso suostuu seksiin oman puolisonsa kanssa, mutta päivät pitkät puhuu ja haaveilee jostakusta toisesta. Vaikka sen toisen kanssa ei mitään konkreettista tapahtuisikaan, olisi se silti todella paha asia parisuhdetta ajatellen.

Myöskään fyysiset suhteet ennen avioliittoa eivät paranna tulevaa avioliittoa. Pikemminkin ne ovat hidasteena tai pahimmillaan suurina kompastuskivinä sen lopullisen suhteen rakentamiselle. Harva ihminen haaveilee siitä, että tuleva puoliso olisi mahdollisimman kokenut ja mahdollisimman pitkän seksihistorian omistava ihminen. Kyllä ainutlaatuisuus on useimman mielestä upea asia. Siksi myös ajatusten ja himojen suhteen on aina vain parempaa ja puhtaampaa, jos suuntautuu ainutlaatuista avioliittoa kohti.

Tässä ketjussa on puhuttu nimenomaan siitä, onko itsetyydytys oikein vain väärin. Olen kirjoittanut toistuvasti, miten Raamattu ei puhu itsetyydytyksen käytännön toteuttamisesta mitään. Eikä sitä siksi saa sanoa synniksi. Mutta en ole osannut vielä mielestäni oikealla tavalla lähestyä itsetyydytyksen liepeillä olevaa oikeaa ongelmaa. Otan aluksi pari raamatunkohtaa:

     Kasvakaa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa
     ja tuntemisessa. (2. Piet. 3:18a)

     Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa,
     uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on
     Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja
     täydellistä. (Room. 12:2)


Jumala haluaa, että ihmiset kasvaisivat hänen tuntemisessaan. Työkaverini kerran totesi, että häneltä usein kysytään, mitä kaikkea kristitty saa tehdä. Hän koki, että kysymyksen sävy on pääsääntöisesti ollut: "Kuinka kaukana Kristuksesta voin elää, jotta minua pidetään vielä kristittynä?" Oikea tapahan olisi kysyä: "Kuinka lähellä Jeesusta pystyn elämään?"

En ainakaan vielä osaa sanoa mitään tarkempaa, mitä tähän mennessä olen kirjoittanut itsetyydytyksestä. Mutta siitä olen varma, että Jeesus haluaa, että jokainen hänen seuraajansa tutkii omaa sydäntään. Kristityn ei ole tarkoitus todeta: "Nyt olen uskova. Enää ei tarvitse kasvaa tai tehdä parannusta mistään." Kristittynä eläminen on jatkuvaa kasvua kohti Kristusta. Jeesus on esikuva, jota kohti Jumala kaikkia kasvattaa. Ja sehän tarkoittaa siis, että kukaan ei tule olemaan valmis ennen taivasta. Siksi oman sydämen tutkiminen on valtavan tärkeää:

     Juuri sydämestähän lähtevät pahat ajatukset, murhat,
     aviorikokset, siveettömyys, varkaudet, väärät todistukset
     ja herjaukset. Nämä ne ihmisen saastuttavat, ei se, että
     syö pesemättömin käsin. (Matt. 15:19-20)


Tätä kohtaa edeltää tilanne, jossa fariseukset ihmettelivät, miksi Jeesus ei ulkoisesti toiminut puhtaussäädösten mukaan. Jeesus opetti, että sydämen asenne on tärkein. Tämä sopii mielestäni erinomaiseksi ohjeeksi myös itsetyydytystä koskien. Ja se asettaa melkoisen haasteen tätä elämää ajatellen.

Yhä vain nuoremmille lapsille on helposti tarjolla internet lukuisine houkutuksineen. Seksiä ja paljasta pintaa tarjoillaan kaikkialla. Kaveripiirien puheissa - jopa uskovien nuorten kesken - leikitellään kaksimielisyyksillä ja rivouksilla. Tai pahimmillaan rohkaistaan muita omiin kokemuksiin vedoten. Lehtien ja keskustelupalstojen viestit ovat täynnä seksiin kannustamista ja erilaistiin kokemuksiin yllyttämistä. Ei tämän kaiken jälkeen ole järkeä enää ihmetellä, onko itsetyydytys ilman himoa mahdollista. Kaikkein tärkeintä on ymmärtää, että kristittyä kutsutaan pois kaikesta tästä. Jeesus rukoili seuraajiensa puolesta ennen kuolemaansa:

     Minä olen ilmoittanut heille sanasi, ja he ovat saaneet
     osakseen maailman vihan, koska eivät kuulu maailmaan,
     niin kuin en minäkään kuulu. En kuitenkaan pyydä, että
     ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät
     pahalta. He eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään
     kuulu. Pyhitä heidät totuudellasi. Sinun sanasi on totuus.
     (Joh. 17:14-17)


Jos antaa sydämelleen vallan ajatella mitä vain, jos antaa silmilleen luvan katsella mitä vain ja jos antaa suulleen luvan puhua mitä vain, ei ole mikään ihme, jos itsetyydytys ilman siveettömiä ajatuksia tuntuu vaikealta. Koko elämähän on silloin suuntautunut siihen suuntaan, että itsetyydytys on kaiken sen jälkeen vain jäävuoren huippu. Se osa, joka tulee näkyväksi. Ja silloin on todella vaikea asetelma se, jos pitää itsetyydytystä syntinä, mutta siveettömiä ajatuksia luonnollisina tai jopa tavoiteltavina. Raamattu ohjaa toimimaan juuri päinvastoin. Job sai hurskaudestaan kiitokset jopa Jumalalta, ja hän totesi:

     Olen tehnyt silmieni kanssa sopimuksen:
     koskaan en katsele naisten puoleen. (Job 31:1)


Tuo on kyllä tavoittelemisen arvoinen suoritus. Siihenhän Jeesuskin kehoitti:

     Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin,
     että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt
     aviorikoksen hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee
     sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi,
     että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko
     ruumiisi joutuu helvettiin. (Matt. 5:28-29)


Murrosiän hormoonimyrsky ei ole helppo. Ja se on varmaa, että vastakkaisen sukupuolen ajattelemista himoiten on täysi mahdottomuus välttää. Mutta on hirvittävän suuri ero siinä, antaako siihen itselleen luvan ja edistääkö sitä. Vai pitääkö sitä Raamatun vastaisena ja haluaako siitä tehdä parannusta.

Karkeasti jos asian sanoisi, kristityn ei ole Raamatun valossa mitään syytä syyllistää itseään itsetyydytyksestä - tai edes kynsin ja hampain taistella sitä vastaan. Kristityn täytyy opetella suuntaamaan sydämensä siihen suuntaan, että hän voisi pitää Jeesusta esikuvanaan ja opetella elämään hänen tavallaan ja tahtonsa mukaan. Sen jälkeen itsetyydytys asettuu varmasti oikeisiin uomiinsa.

Rukous ja paastoaminen, sekä syntien tunnustaminen jollekin toiselle kristitylle ovat ensiarvoisen tärkeitä työkaluja. Niitä ei ole tarkoitettu vain hätävaraksi tai äärimmäiseen kriisiin. Niiden kuuluisi olla säännöllisessä käytössä jokaisella kristityllä. Sitä kautta sydän monella tapaa paranee ja kasvaa oikeaan suuntaan.
Marko Sagulin

Kukkaistyttö

  • Vieras
Nettipappi puhuu itsetyydytyksen oikeutuksesta varsin sujuvasanaisesti. Hän ei ole kuitenkaan oikeassa siinä ettei raamatussa puhuttaisi itsetyydytyksestä.

 "Sinä otit kauniit lahjasi, minun antamani kulta-ja hopeakorut, teit niistä MIEHUUDEN TUNNUKSIA ja harjoitit  haureutta niiden kanssa. " Hes.16:17

Vanhassa testamentissa puhutaan myös haureudesta jota on harjoitettu kivien kanssa, eläinten kanssa jne.

Kukkaistyttö

  • Vieras
Itsetyydytys siis on syntiä.

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili
Hei Kukkaistyttö!

En kiellä ketään pitämästä itsetyydytystä itselleen vääränä asiana. Kuten edellisessä viestissäni kirjoitin, Raamattu käskee ihmisiä tavoittelemaan kaikin tavoin sydämen puhtautta. Itsetyydytys ei saa tulla tämän tavoitteen tielle. Mutta edelleenkään sitä ei saa tehtynä tekona väittää Raamatun valossa itsessään vääräksi asiaksi.

Otit esille kohdan, joka on ollut minulla mielessä näitä vastauksia kirjoittaessani, mutta en ole pitänyt sitä esillä siksi, että se ei puhu seksuaalietiikasta. Jos jae luetaan asiayhteydessään, huomataan sen puhuvan epäjumalanpalveluksesta. Jakeen käyttäminen seksuaalietiikan opetukseen olisi kyseenalaista. Pitäisin sitä jopa vääristelevänä tulkintana. Kyseinen jae on keskellä epäjumalanpalvelusta koskevaa nuhdesaarnaa, jossa Israelia verrataan uskottomaan puolisoon. Seksuaalisten tekojen kuvaukset ovat vertauskuvaa epäjumalanpalveluksesta, jossa Jumalan puoliso - eli israelin kansa ja seurakunta - rikkoo liiton ja kääntyy muiden jumalien, muiden puolisoiden palvelemiseen.

Lainaan tähän koko Hesekielin 16. luvun, niin tilannesidonnaisuuden ymmärtää paremmin. Materiaali on aika häpeilemätöntä. Hesekielin kirjaa ei itse asiassa juutalaisessa perinteessä saanut lukea yksinään alle 30-vuotiaana, koska siinä useassa kohdassa puhutaan epäjumalanpalveluksesta hyvin eroottisia kuvauksia käyttäen.


LUKU 16
Jerusalem, uskoton vaimo


Minulle tuli tämä Herran sana:

2. "Ihminen, tee Jerusalemille tiettäväksi, millaisiin iljettävyyksiin se on syyllistynyt. 3. Sano: Näin sanoo Herra Jumala Jerusalemille: Sinä polveudut Kanaanin kaupustelijoista, sinun isäsi oli amorilainen ja äitisi heettiläinen. 4. Kelpo sukua! Kun synnyit, ei napanuoraasi katkaistu, vedellä ei sinua pesty, suolalla ei sinua hierottu eikä sinua kääritty kapaloihin. 5. Mitään näistä ei sinulle tehty, sen vertaa ei kukaan sinua säälinyt eikä armahtanut. Sinut vietiin ulos ja jätettiin heitteille, niin vähäarvoisena henkeäsi pidettiin, kun synnyit.

6. "Minä kuljin sinun ohitsesi ja näin sinut veressäsi potkimassa, ja kun makasit siinä veressäsi, minä sanoin sinulle: 'Jää eloon 7. ja kasva suureksi!' Ja minä tein sinusta kuin niityn kukan. Sinä kasvoit ja vartuit, kehityit täydeksi naiseksi, sinun rintasi kaartuivat kiinteinä ja hiuksesi kasvoivat ja tuuheutuivat. Mutta sinä olit alaston ja paljas.

8. "Minä kuljin sinun ohitsesi ja näin, että oli tullut aikasi, rakkauden aika. Minä levitin sinun yllesi viittani liepeen ja verhosin alastomuutesi. Minä vannoin sinulle valan ja solmin liiton kanssasi, ja sinä tulit minun omakseni - näin sanoo Herra Jumala. 9. Minä pesin sinut vedellä, huuhdoin yltäsi veren ja voitelin sinut öljyllä.

10. "Minä puin sinut kirjailtuihin juhlavaatteisiin, panin jalkaasi pehmeät nahkakengät, kiedoin päähäsi pellavaisen liinan ja asetin upean viitan harteillesi. 11. Minä kaunistin sinut koruilla ja sinun ranteesi kultarenkailla ja kiedoin kaulaasi kultaiset ketjut. 12. Minä kiinnitin nenääsi kultarenkaan, ripustin korut sinun korviisi ja laskin hiuksillesi kimaltavan otsarivan. 13. Sinä koristauduit kullalla ja hopealla, sinun vaatteesi olivat hienointa pellavaa ja kallista, kirjailtua kangasta. Ruoaksesi sait parhainta vehnäleipää, hunajaa ja oliiviöljyä. Niin sinusta kehkeytyi ihanan kaunis nainen, kuninkaille olisit kelvannut. 14. Sinun maineesi kiiri kansojen keskuuteen, niin kaunis olit, olit täydellinen ihanuudessasi, jonka minä sinulle lahjoitin. Näin sanoo Herra Jumala.

15. "Mutta sinä aloit luottaa omaan kauneuteesi, aloit harjoittaa haureutta maineesi turvin. Sinä tarjosit itseäsi jokaiselle, joka ohitsesi kulki, sinä antauduit jokaisen omaksi. 16. Sinä otit vaatteita ja teit itsellesi monenkirjavat pyhäkköpaikat, missä harjoitit haureutta vaatteittesi päällä. Niin ei ollut kukaan tehnyt, eikä niin ole kukaan tekevä. 17. Sinä otit kauniit lahjasi, minun antamani kulta- ja hopeakorut, teit niistä miehuuden tunnuksia ja harjoitit haureutta niiden kanssa. 18. Sinä otit kirjaillut vaatteesi ja verhosit niillä nuo patsaat, ja niiden edessä sinä uhrasit öljyn ja suitsukkeet, jotka olit minulta saanut. 19. Ja herkut, jotka minä sinulle annoin, minun antamani hienot vehnäleivät, öljyn ja hunajan, sinä panit niiden eteen tuoksuvaksi uhriksesi. Tämän kaiken sinä teit. Näin sanoo Herra Jumala.

20. "Sinä otit poikasi ja tyttäresi, jotka olit minulle synnyttänyt, ja uhrasit heidät jumaliesi ruoaksi. Eikä sekään riittänyt sinulle. 21. Tuliuhrinakin sinä uhrasit minun poikiani. 22. Olit pelkkää irstautta ja iljetystä, mieleesi ei lainkaan tullut, miten lapsena makasit veressäsi, potkit alastomana ja paljaana.

23. "Eikä tuokaan pahuutesi riittänyt sinulle. Voi sinua, sanoo Herra Jumala, voi sinua! 24. Jokaiselle aukiolle sinä pystytit palvontapaikkasi, 25. jokaiseen risteykseen sinä teit itsellesi pyhän paikan. Sinä tahrasit saamasi kauneuden, levitit reitesi jokaiselle ohikulkijalle ja harjoitit haureutta vielä enemmän kuin ennen. 26. Sinä makasit egyptiläisten kanssa, noiden isoelimisten naapuriesi, sinä menit yhä pitemmälle haureudessasi ja herätit minun vihani.

27. "Minä kohotin käteni sinua vastaan, otin sinulta osuutesi pois ja jätin sinut vihollistesi filistealaisten armoille. Jopa heidän silmissään sinun irstas elämäsi oli häpeällistä. 28. Sinä olit yhäti kyltymätön, ja niin harjoitit haureutta myös assyrialaisten kanssa. Kyllääsi sinä et silti saanut, vaikka makasit heidänkin kanssaan. 29. Niinpä tyydytit himoasi yhä ahnaammin, olit Kaldean kauppamiesten oma, mutta vieläkään sinä et kyllääsi saanut.

30. "Miten polttikaan himo sinun sydäntäsi, kun tuota kaikkea teit, kun alennuit portoista pahimmaksi - näin sanoo Herra Jumala. 31. Jokaiseen risteykseen sinä pystytit palvontapaikkasi, jokaiselle aukiolle teit pyhän paikan, mutta toisin kuin muut portot sinä et pyytänyt maksua. 32. Tapa on, että nainen ottaa maksun, kun hän rikkoo liittonsa ja pettää miestään; 33. yksikään portto ei jää palkatta. Mutta sinä, sinä olet maksanut rakastajillesi! Sinä jakelit lahjoja itse, maksoit heille, jotta joka puolelta saisit heidät tulemaan luoksesi. 34. Sinä teit kaiken vielä pahemmin kuin toiset portot: sinun perässäsi ei juossut yksikään mies, ja rakastelusta maksoit sinä itse, sinulle siitä ei maksua annettu. Niin alas sinä vajosit.

35. "Sen tähden, portto, kuule tämä Herran sana. 36. Näin sanoo Herra Jumala: Sinä olet riisunut itsesi alasti, riettaasti olet paljastanut häpysi rakastajillesi ja kaikille iljettäville jumalillesi, ja poikasi sinä olet surmannut ja uhrannut niille. 37. Sen tähden minä kokoan kaikki rakastajasi, nuo kaikki, joihin veresi veti - sekä ne, joita rakastit, että ne, joihin petyit. Minä kokoan heidät eri tahoilta ja tuon heidät sinua vastaan, ja minä asetan sinut alastomana heidän eteensä, niin että he näkevät sinut kaikessa alastomuudessasi. 38. Minä tuomitsen sinut siten kuin avionrikkojat ja murhaajat tuomitaan, vihani vimmassa minä panen sinun veresi vuotamaan. 39. Minä annan sinut heidän käsiinsä, ja he hajottavat sinun palvontapaikkasi ja tuhoavat pyhät kukkulasi, he riistävät vaatteet yltäsi, ottavat korusi pois ja jättävät sinut makaamaan alastomana ja paljaana. 40. He nostavat kansan sinua vastaan, kivittävät sinut hengiltä ja lyövät miekoillaan sinut kappaleiksi. 41. He polttavat kaikki talosi tuhkaksi ja panevat tuomiosi täytäntöön, ja tämä tapahtuu kaikkien muiden naisten nähden.

"Näin minä teen lopun sinun portonelämästäsi, enää et lahjojasi jakele. 42. Minä tyhjennän kaiken vihani sinuun, vasta sitten vimmani kääntyy sinusta pois, minä tyynnyn enkä enää ole vihoissani. 43. Sinä et muistanut nuoruutesi aikaa vaan vihastutit minut teoillasi, ja siksi minä annan sinulle tekojesi mukaan - näin sanoo Herra Jumala. Sinä olet elänyt häpeällisesti, olet syyllistynyt moniin iljettävyyksiin.

44. "Jokainen, joka taitaa sananlaskuja, sanoo sinusta: 'Millainen äiti, sellainen tytär.' 45. Sinä olet äitisi tytär - äitisi, joka vähät välitti miehistään ja lapsistaan. Sinä olet sisartesi sisar - sisartesi, jotka vähät välittivät miehistään ja lapsistaan. Teidän äitinne oli heettiläinen ja isänne amorilainen. 46. Isompi sisaresi oli Samaria, joka tyttärineen sijaitsee sinusta pohjoiseen, ja pikkusisaresi, sinusta etelään, oli Sodoma tyttärineen. 47. Sinä seurasit heidän teitään ja heidän iljettäviä tekojaan, eikä siinä kyllin: hetki vain, ja olit omilla teilläsi tehnyt paljon enemmän pahaa. 48. Niin totta kuin elän, sanoo Herra Jumala, sisaresi Sodoma tyttärineen ei vetänyt vertoja sinulle ja sinun tyttärillesi. 49. Sinun sisaresi Sodoman synti oli julkea itsekkyys. Hän vietti tyttärineen yltäkylläistä ja huoletonta elämää, mutta kurjalle ja köyhälle hän ei avannut kättään. 50. He kävivät yhä julkeammiksi ja ryhtyivät minua uhmaten yhä uusiin iljettävyyksiin, ja silloin minä pyyhkäisin heidät pois, kuten olet nähnyt. 51. Eikä Samaria tehnyt puoliakaan sinun synneistäsi.

"Sinä olet tehnyt iljettäviä tekoja enemmän kuin sisaresi yhteensä. Niiden iljetysten rinnalla, joita sinä olet tehnyt, näyttävät sisaresi puhtailta ja viattomilta. 52. Siispä kanna sinäkin häpeäsi, jolla olet parantanut sisartesi maineen. Syntisi, jotka ovat iljettävämpiä kuin heidän tekonsa, ovat osoittaneet heidät sinua puhtaammiksi. Häpeä siis, kanna häpeäsi, sinä, joka olet saanut sisaresi näyttämään viattomilta!

53. "Minä käännän heidän kohtalonsa, Sodoman ja hänen tyttäriensä ja Samarian ja hänen tyttäriensä kohtalon, ja samalla tavoin käännän sinunkin kohtalosi, 54. jotta ymmärtäisit kantaa häpeäsi ja katuisit kaikkea, mihin alennuit ja millä kohotit sisartesi maineen.

55. "Sisaresi Sodoma ja hänen tyttärensä elpyvät entiselleen, samoin Samaria tyttärineen, ja myös sinä ja tyttäresi elvytte ennallenne. 56. Muistatko, miten mielelläsi parjasit sisartasi Sodomaa, kun itse olit kunniasi kukkuloilla, 57. ennen kuin oma pahuutesi paljastui? Nyt olet sinä vuorostasi pilkan kohteena. Sinua pilkkaavat edomilaiset ja kaikki heidän naapurinsa, ja joka puolelta lankeaa yllesi myös filistealaisten pilkka. 58. Sinun on nyt kannettava häpeällisten ja iljettävien tekojesi seuraukset. Näin sanoo Herra Jumala.

59. "Näin sanoo Herra Jumala: Minä teen sinulle ansiosi mukaan, kun halveksit valaa ja rikoit liiton. 60. Kuitenkin minä muistan liittoni, sen, jonka kanssasi tein, kun vielä olit nuori, ja minä vahvistan välillemme liiton, joka kestää ikuisesti. 61. Ja sinä muistat, miten olet elänyt, ja häpeät, kun otan vanhemmat ja nuoremmat sisaresi ja annan heidät sinulle tyttäriksi - siitä huolimatta, että sinä et ole liittoasi pitänyt. 62. Minä vahvistan liiton sinun kanssasi, ja silloin sinä tiedät, että minä olen Herra. 63. Sinä muistat tekosi, sinä häpeät, et tohdi suutasi avata häpeäsi tähden, kun minä annan anteeksi kaiken minkä olet tehnyt. Näin sanoo Herra Jumala." (Hes. 16:1-63)
Marko Sagulin

lueskelija

  • Vieras
Hei!

Löysin keskustelun "etsiessäni vastausta" ongelmaani, joka koskee itsetyydytystä mutta ajatellen tyttöystäväänsä (lue: kihlattua, kun olemme noin kolmikymppisiä ja seurustelleet yli 2 vuotta). Täällä keskustelijat ovat olleet ajattelevaisia. Myös pastori on antanut paljon ajattelemisen aihetta.

Myönnän, että minulla on taipumus "ulkoiseen asioiden järkeilyyn": järkeistän miten on oikein toimia, sitten kuitenkin itse toimin vastoin hienoa periaatettani, kuitenkaan tunnistamatta sitä synniksi - tai välittämättä. Mitä minuun kristittynä tulee, niin siis..."hedelmästään puu tunnetaan" (Matt. 7:21). Hedelmäni on hengellinen haaleus.

Samalta sivulta löytyy Kultainen käsky (Matt 7:12): "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää myös te samoin heille. Tämä on laki ja profeetat." kattaa ymmärtääkseni myös käänteisen versionsa ("mitä ette tahtoisi ihmisten tekevän teile..."). En tietenkään haluaisi tyttöystäväni ajattelevan muita ja siten rikkovan parisuhteen kulmakiviä. Koen, että edes sen verran vielä jaksan totella, olen kohdistamatta seksuaalisuuttani muualle kuin morsiameeni. Mutta että siirtämään kokonaan (avioliittoon)...

Kultainen käsky pätee kaikkialla maailmassa; muissakin uskonnoissa, jopa eläinlaumoissa, eikä ainoastaan kristinuskossa. Kristinuskossa Jeesus - tälläkin palstalla siteeratussa raamatunpaikassa Matt. 5:43-48 - täsmentää käskyä mm. jakeessa 47 sen kumoten, ettäkö yleisversio riittäisi: "jos te tervehditte ainoastaan veljiänne, mitä erinomaista te sillä saavutatte - eivätkö pakanatkin tee samoin?" Minun täällä Suomessa tuntuu olevan todella helppo noudattaa tuota kristillistä käskyä, mutta entä miten helppo esimerkiksi muiden veljien ja siskojen minua kohtaan?

Seksuaalisuus parisuhteessa on puolisoiden välisen henkisen ykseyden portti. Portti sulkeutuu, ellei seksuaalisuuden olemusta (="kielletyn hedelmän erityisasema") varjella. Mikähän on tuo seksuaalisuuden kaikesta muusta poikkeava erityspiirre?

Päättelisin, raamatunpaikkaan (Matt. 5:27-32) tukeutuen että erityispiirre on, että koska viettiään ei saa kohdistaa kehenkään muuhun kuin omaan puolisoon, niin se erityispiirre on tuo ainut sallittu himo: siis voimakas halu omaa puolisoaan kohtaan. Edellä oleva lause on ehkä vähän epäselvä lukea, koska jätin siitä sanat 'seksuaalisuus' pois, koska himo puolisoaan kohtaan, vaikka konkretisoituu seksuaalisesti, ei kuitenkaan rajoitu siihen.

Lapsi, lapsen usko järkyttyy vanhempiensa seksuaalisesta käyttäytymisestä, koska hän ajattelee vanhempiensa olevan täysin ihmisyytensä ja olemuksensa hallitsevia. Himoa, kuten sanoit, kuuluu hallita ja osata siirtää se molemmille ja ympäristölle sopivaan hetkeen. Seksuaalisuuden hallitseminen ja siirtäminen (puolisolleen avioliittoon) on varmaankin toinen erityispiirre, joka pitää portin avoinna.

Seksuaalisuus siis on portti, jota kautta pääsee omanlaiseensa ykseyteen puolison kanssa. Portin auki pitäminen on siksi tärkeää - se voi myös sulkeutua, jolloin seksuaalisuus jää ulkoiseksi panoksi. Portti sulkeutuu, jos seksuaalisuuden olemus vääristyy erilaiseksi, kuin mitä Jumala on suunnitellut sen olevan.

Seksuaalisuuden portti on erityinen laatuaan, joten sen portin olemuskin on oltava jollain lailla aivan erityinen. Päättelin yläällä, että portin erityiset ominaisuudet voisivat olla esimerkiksi: 1 se on ainut Jumalan sallima himo, eli omaa puolisoaan kohtaan (liittyy: dopamiinin ja oksitosiinin aiheuttamaan mielentilaan rakastellessa); 2 seksuaalisuuden kontrolloiminen ja kanavoiminen vain omalle puolisolleen ja oikeina hetkinä ("kielletty hedelmä", oma erityisyys puolisoaan kohtaan).

Palataksemme Kultaiseen käskyyn (Matt. 7:12), niin ajatellaan puolisoa: millaiset ominaisuudet hänessä pitäisivät tuota porttia ykseyteen avoinna? Seksikäs ulkonäkö ei sitten ole mikään vastaus tähän kysymykseen, nimittäin seksuaalisuuden portti on vähän eri juttu kuin "oman seksuaalisuutensa heräämiseksi tarvittava stimulaatio"! Se, että olisi halu päästä ykseyteen puolisonsa kanssa, ei tarkoita automaattisesti sitä, ettäkö seksuaalisen kanssakäymisen kautta siihen kykenisi. Esimerkkinä pornotähtien elämä.

Onko siis edes itsetyydytys omaa puolisoaan ajatellen sekään Jumalan mielen mukaista toimintaa?