Nettipapin palsta on minun palstani, joten vastaukset heijastavat automaattisesti minun teologiaani. Vastauksiani enemmänkin lukeneet ihmiset ovat helposti päätelleet, millaiselta pohjalta minä vastauksiani olen kirjoitellut. Ajattelen, että minun on silti hyvä pyrkiä jotenkin hahmottamaan teologisia linjauksiani. Tosin pitkää selostusta en aio tehdä. Ihan vain muutama ajatus luettelonomaisesti. Nettipappi on (omasta mielestään):
Raamattuun rakastunut
Pidän Raamattua viimekädessä ainoana Jumalan ilmoituksen lähteenä. Nettipapille esitetyissä kysymyksissä pyrin ensisijaisesti tarjoilemaan vastauksia Raamatun omin sanoin. Raamatussa Jumala on luvannut, että hänen sanansa ei palaa tyhjänä - mutta minun vastauksistani siellä ei ole mitään lupauksia. Joskus lainaan myös muita raamatunopettajia tai kirkon tunnustusta ja perinnettä. En tee tätä silti siinä mielessä, että nostaisin mitään muuta Raamatun rinnalle, vaan arvostan sitä, että monet minua paljon viisaammat ihmiset ovat osanneet selittää Raamattua sellaisin sanoin, ettei minun tarvitse keksiä pyörää uudelleen.
Kirkollinen konservatiivi
Tunnistan itsessäni selvästi enemmän konservatiivisia ajatuksia kuin aivan uusimpia tuulahduksia teologian kentästä. Tottakai ajat muuttuvat, mutta en näe, että 2000 vuoden aikana Jumalan ilmoitukseen olisi tullut jotain uutta. "Uusin tutkimustulos" ei ole argumentti, joka saa minut heittämään perinteisemmät kristinuskon tulkinnat nurkkaan. Kristinuskon sanoma on osattava markkinoida nykyaikaisestikin, mutta itse tuotteen vaihtaminen tai päivittäminen on kuitenkin turmiollista. Pidän Raamatun ilmoittamaa sanomaa ajattomana totuutena.
Yhteyden etsijä
Monet minut tuntevat ihmiset osaavat luetella minusta paljon ehdottomia ja mustavalkoisia piirteitä. Viime vuosina ehkä jotain kulmien pyöristymistä on ollut myös havaittavissa. Ennen kaikkea teologista ajatteluani leimaa yhteyden etsimisen näkökulma. Koen, että Jumala on niin suuri, että kaksi hyvin erilaista kristittyäkin on voinut saada täysin oikean käsityksen Jumalasta. Jumala vain on niin suuri, että usein häneen sopivat yhtä aikaa kummatkin näkökulmat, vaikka niiden yhteen sovittaminen tuntuisi vaikealta pienten ihmisten mielestä. Kristittyjen yhteys on kipuilua yhteyden löytämiseksi ja Jumalan suuruuden ihmettelemiseksi. Tässä valossa tajuan varsin syvästi, että minä raamatunopettajana omine raamatuntulkintoineni hoidan vain kapeaa palstaa Herran viinitarhassa.