Kirjoittaja Aihe: Saatanalle luovuttaminen? (1. Kor. 5:1-13)  (Luettu 5698 kertaa)

Mirjam

• Täysjäsen
    • Profiili
Mites muuten tämä kohta?

Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata
    edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa.
    Ja te vielä pöyhkeilette, vaikka teillä olisi ollut syytä surra ja erottaa joukostanne mies,
    joka on syyllistynyt tuollaiseen. Vaikka minä ruumiillisesti olen poissa luotanne,
    olen kuitenkin hengessä läsnä ja olen kuin paikalla olevana jo päättänyt,
    mitä syylliselle on tehtävä.
Kun te olette yhdessä koolla Herramme Jeesuksen nimessä
    ja minun henkeni ja Herramme Jeesuksen voima ovat läsnä,
    tuo mies on luovutettava Saatanalle ja niin annettava hänen ruumiinsa tuhoutua,
    jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.
Te teette väärin, kun kerskutte.
    Ettekö tiedä, että pieni määrä hapatetta hapattaa koko taikinan?
    Puhdistakaa siis talonne hapantaikinasta, niin että teistä tulee uusi taikina.
    Happamattomiahan te olettekin, sillä meidän pääsiäislampaamme,
    Kristus, on jo teurastettu. Meidän on siis aika viettää juhlaa,
    ei vanhan pahuuden ja kelvottomuuden hapattamina,
    vaan happamattomina, vilpittömyydessä ja totuudessa.
    Sanoin kirjeessäni teille, että teidän ei pidä olla tekemisissä siveettömästi elävien kanssa.
    En tarkoittanut tämän maailman siveettömiä enkä ahneita, riistäjiä tai epäjumalanpalvelijoita,
    sillä silloinhan teidän pitäisi lähteä kokonaan pois maailmasta.
    Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne,
    epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan.
    Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.
    Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia.
    Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

Voisitko selittää?

EDIT: Muokkasin otsikon kuvaavammaksi. Marko
« Viimeksi muokattu: 21.10.2007 - klo:15:56 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Tervehdys Mirjam!

Tässä kohdassa on kysymys ns. avainten vallasta eli kirkkokurin käyttämisestä. Siitä Jeesus itse antoi ohjeita evankeliumeissa:

Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan
     kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. Minä olen antava sinulle
     taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se
     on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on
     myös taivaissa vapautettu. (Matt. 16:18-19)

Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut.
     Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.
     (Joh. 20:23)

Nämä ohjeet koskevat siis koko kirkkoa tai seurakuntaa. Yksittäisellä ihmisellä ei ole oikeutta tehdä ratkaisua siitä, että jollekin ihmiselle ei voida antaa syntejä anteeksi. Niin ankaralta kuin syntien anteeksiantamisen kieltäminen kuulostaakin, se on joissain tapauksissa tarpeellista. Korintin seurakunnassa oli juuri näin. Joku seurakuntalainen eli äitipuolensa kanssa. He olivat muuttaneet avoliittoon, koska edes Rooman laki ei sallinut, että heidät olisi vihitty. Kristittyjen ei siis olisi missään tapauksessa pitänyt sallia tuollaista menettelyä. Jos sellainen käytäntö olisi painettu villaisella, niin kuin Korintin seurakunta teki, olisi Jumalan tahto menettänyt vähitellen kaiken arvonsa seurakunnassa. Ja yhden ainoan ihmisen teon vuoksi pian olisi voinut käydä niin, että koko seurakunta luopuu Jumalan tahdosta ja uskosta Kristukseen. Siksi oli ryhdyttävä toimenpiteisiin.

Paavali käskee seurakunnan koolle ja kertoo, mitä Kristus on apostolille ilmoittanut siitä, kuinka tällaisessa tilanteessa on toimittava: tuo mies on jätettävä Saatanan haltuun. Se tarkoitti yksinkertaisesti seurakunnasta erottamista. Kerran synneistään vapautunut ihminen jätettiin nyt seurakunnan ulkopuolelle, pelastuksesta osattomaksi. Hänelle ilmoitettiin, että sinä et ole kiinni Kristuksessa vaan yhä kiinni synneissäsi.

Jeesukseen uskovat ihmiset ovat Jeesuksen vapauttamia. Ne jotka eivät usko, ovat "tämän maailman ruhtinaassa" eli Saatanassa kiinni. Pelastuksen ulkopuolelle hylkääminen oli Saatanan haltuun hylkäämistä. Se tehtiin siksi, että tämä mies voisi jälleen tulla synnintuntoon ja katumukseen. Seurakunnan suojissa hän olisi voinut jatkaa julkista synnintekemistä ilman katumusta, kun kukaan siitä ei häntä edes nuhdellut. Jos ihmiselle julistetaan kerta toisensa jälkeen anteeksianto sellaisistakin julkisista synneistä, joita hän ei kadu, ei hän ikinä luovu synneistään. Ja samalla seurakunta opettaa, että ei niillä synneillä niin väliä ole. Mutta Paavali ei tehnyt näin eikä hän antanut perustamansa seurakunnan mennä rappiolle. Siksi hän toimi Jumalan käskyn mukaan.

Toisessa Korinttilaiskirjeessä Paavali puhuu asiasta, joka voi liittyä aivan johonkin muuhun tapaukseen, mutta yhtä hyvin se voi olla myös lopputulos ensimmäisessä kirjeessä annettun ohjeen mukaisesta käyttäytymisestä:

Kirjoitin teille suuressa tuskassa, sydän raskaana ja kyynelsilmin, mutta en
     aiheuttaakseni teille surua, vaan osoittaakseni, kuinka suurta rakkautta
     tunnen erityisesti teitä kohtaan. Jos joku on tuottanut surua, hän ei ole
     tuottanut sitä vain minulle vaan teille kaikille - ainakin jossain määrin,
     etten nyt liioittelisi. Tuollaiselle riittää se rangaistus, jonka useimmat
     teistä ovat hänelle jo antaneet. Nyt teidän on päinvastoin annettava
     anteeksi ja lohdutettava häntä, ettei hän menehtyisi suruunsa. Niinpä
     kehotan teitä jälleen osoittamaan hänelle rakkautta. Kirjoitinkin teille juuri
     koetellakseni teitä ja nähdäkseni, oletteko kaikessa kuuliaisia. Kenelle te
     annatte anteeksi, hänelle annan minäkin, ja kun olen antanut anteeksi
     - jos nyt jotakin anteeksi annettavaa on - olen tehnyt sen teidän takianne
     Kristuksen edessä, jottei Saatana pääsisi meistä voitolle. Hänen juonensa
     me kyllä tiedämme. (2. Kor. 2:4-11)

Olipa kyse samasta tai eri miehestä, oli kirkkokuri jokatapauksessa tehnyt tehtävänsä. Seurakunnan ulkopuolelle erottaminen oli niin kova puhuttelu, että se sai katumaan syntejä ja tekemään parannuksen.

Eräs raamatunselittäjä arveli, että Saatanan haltuun luovuttaminen tarkoittisi jonkinlaista kirousta, joka johtaa sairauteen ja kuolemaan. Tämän kuolemanrangaistuksen lähestyessä mies sitten lopulta myöntäisi syntinsä, ja vaikka hänen ruumiinsa tuhoutuu, hänen henkensä pelastuu. Tämä ei minun korvaani kuitenkaan kuulosta kovin toimivalta selitykseltä. En muista, että seurakuntaa olisi kovasti kehotettu mitään kiroamaan. Ja käsittääkseni raamatunselittäjien joukossa on paljon yleisempää ajatella, että Saatanan haltuun luovuttaminen tarkoittaa seurakunnasta erottamista.
Marko Sagulin

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
"Kun te olette yhdessä koolla Herramme Jeesuksen Kristuksen nimesssä ja minun henkeni ja Herramme Jeesuksen voima ovat läsnä, tuo mies on luovutettava Saatanalle ja niin annettava hänen ruumiinsa tuhoutua, jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä." jakeet 4-5

En oikein ymmärrä tätä kohtaa. Jokin käsitys minulla on siitä, mitä tässä tarkoitetaan. En vain ole varma onko käsitykseni oikea.

Siis voiko seurakunta joutua erottamaan jonkun jäsenensä? Mitä tarkoittaa "Saatanalle luovuttaminen"?

Mitä Paavali haluaa meille tässä sanoa ?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Iines100!

Mirjam on samaa asiaa jo kysynytkin. Liitin tämän kysymyksesi sen jatkoksi. Lue edellä oleva vastaus ja kysy lisää tarkennuksia, jos (ja kun) vastaukseni ei ole riittävä.
Marko Sagulin

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
En ollutkaan huomannut, että Mirjamia on sama asia askarruttanut. Vastaus selvensi paljon.

Vähän ihmetystä tuo kohta herättää, kun ajattelen nykyaikaa. Voisiko nykyaikana tulla vastaan sellainen tilanne, että seurakunta erottaisi jonkun jäsenensä? Epäilen, että ei. Nykysinhän pitää suvaita lähes kaikkea. Nykyaikana vain harvoilla taitaa olla rohkeutta  sanoa synti synniksi?

Lyhyesti: koskeeko tämä Raamatun opetus myös tätä päivää ja miten se näkyy kirkon toiminnassa?

Tämä on aika voimakkaasti kirjoitettu teksti, kun taas toisaalla Raamattu kieltää tuomitsemasta lähimmäistä. Esim. miten joku voitaisiin ahneuden takia erottaa seurakunnasta? Tuskinpa löytyy ihmistä, joka ei jollain lailla olisi ahne ja haluaisi rikastua.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2007 - klo:18:48 kirjoittanut Iines100 »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Heip Iines100!

Varsin vaikeaa asiaa pohdit. Ilman muuta seurakunnan täytyy nykyään pitää yhtä lailla huoli laumasta kuin Raamatun kirjojen kirjoittamisen aikaan. Suomessa tilanne vain on varsin poikkeuksellinen koko maailmaa ajatellen. Vähintään 80% ihmisistä kuuluu seurakuntaan jäsenenä, vaikka ei millään tavalla olisikaan kiinnostunut siitä, mitä Raamattu opettaa. Voidaanko siis nykyisen seurakunnan jäseniin soveltaa näitä ohjeita, kun he käytännössä ovat niitä, joille pitäisi kertoa Jeesuksesta ja hänen merkityksestään? Kohtahan puhuu siitä, kuinka kristittyä veljeä ja sisarta on kohdeltava.

Käyttäytymismalli itsessään on melko yksinkertainen: Kristityillä ja seurakunnalla on vastuu toisista kristityistä ja seurakunnan jäsenistä. Heitä on ojennettava tarvittaessa kovallakin kädellä, koska se on silloin rakkautta. Kristityn ja seurakunnan velvollisuus on sanoa synti synniksi. Jos kristityksi itsensä tunnustava ihminen tahallaan elää Raamatun vastaisesti eikä pidä sitä minkäänlaisena ongelmana, täytyy siihen puuttua.

Ongelman ydin onkin siinä, keneen tätä kohtaa pitää soveltaa Suomen erikoisessa kirkollisessa tilanteessa. Onko luterilaisen seurakunnan jäsen automaattisesti tunnustava kristitty? Onko aktiivinen seurakuntalainen ja vastuunkantaja tunnustava kristitty? Vai meneekö raja jossain muualla?

Käytännössä mikään kansankirkon luterilainen seurakunta ei koskaan erota ketään yhteydestään. Enkä osaa sanoa, miten suuri puhuttelu se edes olisikaan. (Saattaa olla, että se kyllä herättäisi ajattelemaan. Kyllähän nykyään saatetaan jo pelkkää kirkon jäsenyyttä pitää pelastavana asiana.) Tärkeintä mielestäni tämän kohdan perusteella onkin, että ne ihmiset, jotka pitävät itseään Jeesuksen seuraajina, rohkaisevat ja tukevat ja tarvittaessa nuhtelevat toisiaan, jotta Jumalan tahdon mukainen elämä voisi vallita seurakunnassa. Erityisesti vastuuta on meillä seurakunnan paimenilla. Meidän pitäisi tuntea laumamme, mikä on mahdoton tehtävä täydellisesti. Mutta kyllähän me opimme tuntemaan ne, jotka useimmin ovat sanan kuulossa. Heille on julistettava armoa Jeesuksessa mutta myös nuhdeltava tarvittaessa. Kannattaa rukoilla meille viisautta tässä tehtävässä.

Kysymykseesi ahneudesta ajattelen, että tässä ei puhuta ihmisen mielen liikahduksista. Jokainen on ahne ja haluaisi rikastua. Mielen syntejä on varmasti kaikilla ja kaikenlaisia. Yhtä lailla epäjumalia ihmisellä on mielessään vaikka kuinka. Vähän väliä ihminen luottaa muuhun kuin Jumalaan. Tämä kohta puhuukin siitä, että kristillinen seurakunta ei voi pitää jäsenenään sellaista, joka palvelee muita Jumalia. Ihan konkreettisesti. Samoin ajattelen kohdan puhuvan ahneudesta. Ihminen, joka sanoo olevansa kristitty, mutta omistaa elämänsä toisten riistämiselle, vaatii toisten kristittyjen rakkaudellista nuhtelua ja opastusta.
Marko Sagulin