Tervehdys Susanna,
Liitin kysymyksesi olemassa olevaan viestiketjuun. Sinun esittämäsi kysymys on osa tätä aihepiiriä, joka sisältää kaksi erittäin klassista teologista ongelmaa:
- Pahan alkuperä: Jos Jumala luo vain hyvää, mistä paha on saanut alkunsa?
- Teodikean ongelma: Jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miksi maailmassa on kärsimystä?
Olen käsitellyt kysymiäsi aiheita tässä pitkässä viestiketjussa. Monien kysymysten johdosta sen lukeminen voi olla vähän sekavaa. En silti kirjoittele kaikkea uudelleen, vaan poimin kysymyksestäsi jotain sellaisia puolia, joita haluan vielä lisätä kaikkeen edellä mainittuun.
Sinun kysymyksesi kanssa samaan aikaan esitettiin toinen aihepiiriä sivuava kysymys, jonka myös liitin tähän ketjuun. Vastaan siihen sinun kysymyksesi jälkeen. Sinun kannattaa lukea sekin vastaus.
Miksi paratiisissa kuitenkin oli hyvän ja pahan tiedon puu? Oliko se hyvää? ... Loiko Jumala puun ja käärmeen?
Tässä aihepiirissä ei ole helppoja kysymyksiä, mutta kysymyksesi puun ja käärmeen luomisesta on sellainen, johon voi vastata aivan yksiselitteisesti.
Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä, ja paratiisin keskelle hän kasvatti elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun. (1. Moos. 2:9)
Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?" (1. Moos. 3:1)Jumalan Sana kertoo, että ihmisen lankeemukseksi koitunut hyvän- ja pahantiedon puu sekä käärmeenä esiintynyt Saatana olivat Jumalan luomistyötä. Tämä on helppo osuus. Sen jälkeen alkavatkin vaikeudet, kun kysytään, miksi näin tapahtui. Sitä ovat kaikki hengelliset ihmiset kyselleet aina, mikä kertoo siitä, että tyhjentävää vastausta ei ole vielä annettu.
Job oli hyvin samoilla linjoilla kaikkien muiden kyselijöiden kanssa. Jobin suurin ongelma oli se, että Jumala oli selvästi laittanut syyttömän kärsimään, eikä Job tiennyt, miksi näin oli tapahtunut. Lopulta hän sai vastauksen:
Kuka on tämä, joka peittää minun tarkoitukseni mielettömillä puheillaan? Vyötä itsesi, puolustaudu kuin mies! Nyt minä kysyn sinulta, ja sinä vastaat. Kuka on laskenut maan perustukset? Missä sinä olit silloin kun minä laskin maan perustukset? Kerro, miten se tapahtui, jos osaat! (Job 38:2-4)Näistä Jumalan sanoista alkaa neljän luvun mittainen vastaus, jossa Jumala käyttää huikeita kielikuvia alleviivatakseen yhden ainoan asian: "Et saa minulta suoraa vastausta!" Voin vain nähdä, kuinka Jobin päässä alkaa hahmottua jatkokysymys: "Miksi et vastaa suoraan ja selkeästi?". Siihen kysymykseen Jumala kyllä vastasi.
Jumalan puhe sisältää erittäin oleellisen lainalaisuuden: Luomistyöhön liittyviä motiiveja voi ymmärtää vain se, jolla on myös kapasiteetti tehdä ne luomistyöt. Koska ihminen ei pysty toimimaan Luojan töissä, ei hän voi ymmärtää luomisen motiivejakaan. Jos uskomme, että tämä on totta, siitä seuraa yksi selkeä johtopäätös: Vaikka Jumala vääntäisi rautalangasta vastauksen jokaiseen luomisen äärellä keksittävään miksi-kysymykseen, ihminen ei kykenisi niitä vastauksia ymmärtämään.
Kärsimyksen ongelman ja pahan alkuperän suhteen ihminen joutuu siis "keksimään vastauksen". Tällä en tarkoita sitä, että ihminen joutuu sepittämään tarinoita tai keksimään, mitä on tapahtunut ja miksi. Tarkoitan sitä, että joihinkin tiedon ja uskon rajapinnalla oleviin kysymyksiin ei voida saada "oikeaa vastausta", vaan ihminen joutuu löytämään niitä asioita, jotka ovat hänelle itselleen merkityksellisiä, jotka tuovat rauhan sydämeen ja jotka lisäävät luottamusta Jumalan viisauteen ja oikeudenmukaisuuteen. Luottamus ja rauha ovat tekijöitä, jotka syntyvät eri ihmisillä eri asioista. Ne ovat niin henkilökohtaisia kysymyksiä, että sama vastaus ei toimi jokaiselle. Lopulta kyse on vain siitä, että ihminen kohtaa Jumalan henkilökohtaisesti, niin kuin kävi Jobille. Edellä lainasin Jobin kirjan kohtaa, joka aloitti Jumalan vastauksen. Kun Job oli kuunnellut Jumalan tiukan puheen, vastasi hän viimeisimmiksi sanoikseen:
Sinä sanoit: "Kuuntele nyt, kun minä puhun. Nyt minä kysyn sinulta, ja sinä vastaat." Vain korvakuulolta sinut tunsin. Nyt ovat silmäni nähneet sinut. Sen tähden minä häpeän puheitani ja kadun niitä tomussa ja tuhkassa. (Job 42:4-6)Job halusi ymmärtää. Hän ei saanut vastausta, joka olisi lisännyt hänen ymmärrystään. Mutta hän "näki Jumalan". Job kohtasi Jumalan tavalla, joka osoitti hänelle, että kärsimys ei johtunut siitä, että Jumala olisi hänet hylännyt. Jumala toimi kuin lastaan lohduttava vanhempi, joka ei selitä selittämästään päästyä vaan puhaltaa kipeään kohtaan, antaa herkun lohdutukseksi tai ottaa syliin - koska vain sillä on pienelle lapselle lopulta merkitystä.
Jobin kirjan viesti on, ettei täydellisinkään teoreettinen vastaus tule koskaan riittämään, kun pohditaan kärsimystä ja pahan alkuperää. Jumalan motiiveja ei vaan voi tietää. Jäljelle jää siis jokaisen ihmisen henkilökohtainen vastaus, joka saa ihmisen kokemaan niin kuin Job koki: "Vaikka minä en ymmärrä, tiedän, että Jumala on kanssani."
Tiesikö Hän siis, että ihminen nousee kapinaan Häntä vastaan ja syö puusta? Oliko syntiinlankeemus tarkoituksenmukaista?
Jumala tiesi, mitä oli tekemässä. Kovin usein syntiinlankeemus kuvataan yllättäväksi säröksi Jumalan virheettömässä suunnitelmassa. Mutta Jumalan Sana osoittaa, että Jeesus ei ollut B-suunnitelma tai paniikkinappula. Jeesus oli A-suunnitelman keskipiste:
Jo ennen maailman luomista hän on valinnut meidät Kristuksessa olemaan edessään pyhiä ja nuhteettomia Kristuksesta osallisina. (Ef. 1:4)Tätä kautta voidaan pahan alkuperän ongelmaa lähestyä tavalla, joka toimii minulle. Voisin kuvata sitä seuraavan ajatusketjun kautta:
1. Pienelle lapselle opetetaan, että Jumala on turvallinen ja häneltä voi pyytää apua mihin tahansa murheeseen. Jumala on kuin täydellinen vanhempi, joka antaa turvan pelkoja, suruja ja kaikkia maailman koettelemuksia vastaan. Lapselle myös opetetaan, kuinka Jumala käskee kaikkien elää oikein, jotta itse ei aiheuttaisi pahaa muille.
2. Lapsuuden jälkeen alkaa paljastua, ettei tuo malli selitäkään kaikkea. Elämä ei ole niin yksinkertaista kuin lapsena. Lapsenusko muuttuu omakohtaiseksi uskoksi. Jumala on turvallinen, mutta hän ei poistakaan kaikkia vaikeuksia. Eivätkä kaikki ihmiset toimikaan niin kuin itseä on opetettu toimimaan. Kaiken lisäksi hyvistä yrityksistä huolimatta itsekin tulee mokailtua. Jumala ei näiden havaintojen jälkeen enää muistutakaan hyvää haltijaa, joka koko ajan urakoi siloittaakseen ihmisen tietä. Hän on enemmänkin turva ja rinnallakulkija, joka auttaa vaikeuksienkin keskellä ja voi jopa käyttää vaikeuksia hyviin tarkoituksiinsa.
Tällainen kasvu on juuri oikeaa kehitystä. Mutta onko tuossa tilanteessa jo kasvettu aivan täysi-ikäisiksi? Ymmärretäänkö silloin kaikki se, mitä Jumalan maailmassa tapahtuu? Vai onko viisainkin ihminen Jumalan silmissä kuin tuo lapsi, joka käsittelee suuria kysymyksiä vain itselleen sopivalla tasolla?
Paratiisin kuvauksessa mies ja nainen elivät "suljetuin silmin", eli he eivät vielä nähneet sitä, mitä näkivät hyvän- ja pahantiedon puusta syömisen jälkeen. Se on varmasti ollut onnellista, mutta oliko se myös tilanne, josta sanotaan: ”Jos ei ole nähnyt pimeyttä, ei voi tietää, mitä valo on”. Olivatko Adam ja Eeva kuin teinejä, jotka pistävät oman huoneensa oveen lapun "pääsy kielletty" ja puhuvat valloittamastaan alueesta niin kuin olisivat omalla työllään sen rahoittaneet, rakentaneet ja ylläpitäneet? Onko tämä nykyinen raadollinen elämä ainoa mahdollinen tapa, jonka kautta ihminen ja Jumala voivat lopulta saada aidon yhteyden? Jos Jumala ihminen ei olisi koskaan langennut ja saanut kokea armoa, voisiko hän koskaan rakastaa Jumalaa täydestä sydämestä ja täydestä ymmärryksestä?
Yksi älyllinen lähestymistapa suureen miksi-kysymykseen voisi olla se, että tämä elämä on kohtalaisen minimaalinen aika verrattuna ikuisuuteen taivaassa. Ihminen toki voi elää todeksi vain tätä aikaa, mutta tulevaan ikuisuuteen katsellaan jo uskon silmin:
Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee. (1. Kor. 13:12)Minulle pahan alkuperää miettiessä tulee sydämeen rauha, kun keskityn siihen, että Jumala tietää, millainen on ihminen. Hän päätti luoda itseensä verrattuna täysin mitättömiä olentoja, joihin hän halusi muodostaa henkilökohtaisen suhteen. Jumala ei voinut siis pakottaa ihmisiä roboteiksi, jotka olisivat ohjelmoituja rakastamaan ja kykenemättömiä syntiin. Eikä hän voinut luoda maailmaa, jossa ei olisi mitään muuta mahdollisuutta kuin rakastaa. Ajattelen niin, että omasta tahdostaan Jumalaa rakastava ihminen on mahdollista ”luoda” vain siten, että jokainen ihminen käy läpi omakohtaisesti hyvän- ja pahantiedonpuun, paratiisista karkottamisen, synnin alla elämisen ja Jeesuksessa armahtamisen. Vasta sitten yhteys voi olla aitoa ja paratiisi tuntuu paratiisilta.
Tämä ajattelumalli ei ratkaise vaikeita kysymyksiä. Päinvastoin se saattaa herättää ihan hirvittäviä vastareaktioita ja synnyttää lisää kysymyksiä. Miksi Jumala luo kärsimystä? Miksi Jumala luo ihmisiä, joilla on mahdollisuus joutua helvettiin? Miksi Jumala luo ihmisiä, joiden elämä on syntymästä kuolemaan pelkkää kärsimystä? Nämä ovat juuri niitä kysymyksiä, joihin Job sai vastauksen: ”Et ymmärtäisi, jos vastaisin.”
Ja silti, niin kuin sanoin, tämä ajattelutapa antaa minulle rauhan. Se jättää paljon kysymyksiä auki, mutta se saa minut kokemaan, että Jumala tietää, mitä on tekemässä ja että hän pitää minusta huolen. Tämä on siis selitys, joka selittää minulle jotain sellaista, mitä ei voi oikeasti selittää.