Hei Anniina,
Ihan pitää hetki hengähtää viestisi jälkeen. Kirjoitit niin isoja asioita ja niin rehellisesti. Koko viestisi huokui sekä nöyryyttä kovien kokemusten äärellä että pelkäämätöntä itsetuntemusta, jossa ei tarvitse silotella ja kaunistella asioita. Minulla on kova työ, että osaisin vastata tavalla, joka taitavasti ja kunnioittaen kattaisi edes suurimman osan siitä, mitä olet tekstiksi vuodattanut.
Aivan ensimmäiseksi haluan rohkaista sinua uskossasi. Pohdiskelit sitä, oletko oikeasti uskossa ollutkaan, kun kirjoittamasi elämänvalinnat ovat olleet kaikkea muuta kuin Jumalan tahdon mukaisia. Lisäksi olet peloissasi siitä, voiko Jumala hyväksyä sinua enää nykyisen elämäntilanteesi vuoksi.
Sinä olet tarttunut aikanaan Jeesukseen. Uskosi on ollut alkuaikoinaan varsin pakkomielteistä ja pelokasta. Olet lähestynyt uskonkysymyksiä mahdollisimman tiukkoja rajoja vetäen ja lopunaikojen odotuksessa ahdistuen. Riipaisevaa oli lukea siitä, kuinka sinusta tuli alkoholisti siksi, että yritit hukuttaa uskonnollisen pelon aiheuttamia ongelmia, minkä jälkeen ajauduit syvemmälle pelon ja uusien syntien kierteeseen.
Sinulle Jumala on ollut todellakin auktoriteetti. Se asema hänellä täytyy kristityn elämässä olla aina. Siitä näkökulmasta sinun ei koskaan pidä päästää irti. Ongelma onkin, että sinulta on puuttunut ymmärrys Jumalasta kokonaisuutena. Olet nähnyt vain yhden puolen Jumalasta, jolloin itsessään oikea näkökulma on vääristynyt kokonaisuuden kannalta irvikuvaksi. Olet tuntenut Jumalan pyhyyden muttet hänen rakkauttaan, vaatimukset muttet armoa. Sain käsityksen, että yhä edelleen tarkistelet uskoa enimmäkseen ohjeiden noudattamisen näkökulmasta.
Jumala ei ole niin kuin ihminen. Ihmisillä on tapa kääntää kelkkansa ja vaihtaa suuntaa sen mukaan, mistä suunnasta tuulee tai mitä muut ajattelevat. Jumala on vakaa ja luotettava kaikessa. Ennen kaikkea Jumala suhtautuu äärimmäisellä vakavuudella lupauksiinsa ja liittoonsa. Oletan, että sinut on kastettu, mikä tarkoittaa sitä, että Jumala on tehnyt omalta puoleltaan liiton sinun kanssasi. Kerroit tulleesi uskoon 22-vuotiaana, joten olet myös halunnut vastata Jumalan liittoon ja tarttua siihen uskolla. Olet siis astunut tielle, jolta ei ole paluuta - positiivisesti sanottuna.
Jos olemme uskottomia, hän pysyy silti uskollisena, sillä omaa olemustaan hän ei voi kieltää. (2. Tim. 2:13)
Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois. (Joh. 6:37)Usko on kasvuprosessi, joka ei valmistu koskaan. Kysymys on siitä, mihin suuntaan haluaa edetä. Fariseusten ja publikaanien ero evankeliumien teksteissä voitaisiin kiteyttää: fariseukset olivat lähellä Jumalaa mutta selin - publikaanit olivat kaukana Jumalasta, mutta kasvot Jumalaa kohti. Joka kääntyy katsomaan oikeaan suuntaan, saa suurimpienkin syntien keskellä todeta niin kuin Johannes Kastaja:
"Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!" (Joh. 1:29)Jumalan lapsen asemassa on paljon samaa kuin ihan tavallisen maallisen lapsen asemassa. Aika monessa perheessä äiti on käynyt tämänkaltaisen keskustelun: "Nyt jos et siivoa huonettasi, puhelimesi takavarikoidaan viikoksi." On kitkaa ja on kurittomuutta. Lapsi voi rikkoa sovittuja rajoja tai varastaa vanhempien lompakosta. Ääritapauksissa lapsi voi tehdä vanhempiensa elämästä yhtä helvettiä. Mikään ei silti muuta sitä biologista tosiasiaa, että lapsi on lapsi. Samalla tavalla saa jokainen kristitty ajatella itsestään, kun haluaa kääntyä kohti Jumalaa. Aina on lupa paluuseen riippumatta siitä, mitä kaikkea on tehnyt.
Olet tehnyt juuri oikein, kun olet palannut takaisin. Mutta paluu on ollut kivulias:
Luulin tekeväni kunniallisesti, kun menin edellisen liiton vahingoista viisastuneena naimisiin ja päätin, etten koskaan enää petä. Ajattelin, että minulle on annettu toinen mahdollisuus, ja nyt korjaan elämäni kurssin. Mutta sitten törmäsin toisen uskovan väitteeseen, että uusi avioliittoni oli väärin. Että minun pitääkin erota uudesta miehestäni, koska oikeastaan en ole edes naimisissa, vaan uusi avioliittoni onkin huorintekoa. Siis koska en ollut avioerossa syytön petetty osapuoli. Raamatun mukaan ainoa mahdollisuus olla enää naimisissa olisi sopia entisen mieheni kanssa ja palata hänen kanssaan yhteen, mutta hänkin on jo uudelleen naimisissa (eikä varmasti halua nyt erota ja mennä kanssani yhteen uudelleen, kun pääsi 20 vuoden jälkeen minusta eroon).
Olet yhdessä asiassa täysin oikeassa: kasvu kohti Jumalaa ei voi tarkoittaa sitä, että kerran anteeksi annetut synnit saa ottaa uudelleen käyttöön. Usko ja armo eivät muuta syntejä luvallisiksi asioiksi. Päinvastoin kristityn täytyy kilvoitella, jotta osaisi elää mahdollisimman hyvin kristityn elämää. Onnistuneet teot ja hyvä elämä ei pelasta ketään, mutta siinä vaiheessa kun kristitty antaa itselleen luvan tehdä väärin, hän myös joko vähättelee anteeksiantoa tai omaa anteeksisaamisen tarvettaan. Sellaisen polun kulkeminen ei ole kasvot Jumalaan päin kulkemista.
Esittämäsi kysymys on herkällä omallatunnolla kulkevan kristityn kysymys. On hienoa, että haluat kuunnella Jumalan ääntä elämäsi valinnoissa. Mutta on todella surullista, kuinka suurta kipua se kysely sinulle aiheuttaa. Eri kristityt antavat myös hyvin erilaisia vastauksia. Minä haluan rohkaista sinua: Olet tilanteessa, jossa ei ole olemassa olotilaa "puhdas pöytä". Elämäsi on ollut rikkinäistä ja se on jättänyt isoja haavoja sinun sydämeesi ja vähintäänkin muutamien kirjoituksessa mainitsemiesi ihmisten elämään. Olen kuitenkin Raamatun valossa hyvin vahvasti sitä mieltä, että parasta Jumalan tahdon noudattamista on se, että olet mahdollisimman hyvä, rakastava ja uskollinen vaimo nykyisessä avioliitossasi, josta sinä et saa pyrkiä eroon.
Minun olisi paljon vaikeampi vastata sinulle, jos olisit nyt tilanteessa, että olet jättänyt oman miehesi ja kyselisit, onko oikein mennä uudelleen naimisiin. Joutuisin kahden suuren jännitteen ristiriitaan. Sielunhoidollisesti olisi tärkeä kohdata sinun kipusi ja yrittää hoitaa haavojasi. Olisi tärkeä pohtia kanssasi sitä, kuinka elämä olisi kaikkein seesteisintä ja onnellisinta jatkossa. Siihen vastaukseen ei voisi satuttamatta sisällyttää kieltoa mennä uudelleen naimisiin. Ja samaan aikaan se sama Jeesus, joka on rakastanut ihmisiä enemmän kuin kukaan, on toistanut sitä samaa, mitä eri puolilla jatkuvasti avioliitoista sanotaan: ei saa erota - tai jos erotaan, pysytään naimattomana.
Jeesus sanoi:
"Maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." (Mark. 10:6-9) Samasta aiheesta jatkaa mm. Paavali:
"Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan." (1. Kor. 7:10-11)Näiden kohtien valossa joutuisin valtavan vaikeaan tilanteeseen, varsinkin kun sinä vielä kysyisit nimenomaan sitä, että mitä saat tulevaisuudessa tehdä. Pitäisin sinua ehdottomasti aitona kristittynä ja armahdettuna ihmisenä, vaikka menisit naimisiin uudelleen. Ja silti en voisi sanoa, että tietenkin Jeesus antaa siihen luvan, kun Raamatussa hän sanoo ihan päinvastoin. Avioliittoetiikan opettaminen on helppoa, jos asiasta puhutaan puhtaalta pöydältä. On helppo sanoa, miten Jumala haluaa asioiden menevän. Mutta mitä pitää tehdä siinä vaiheessa, kun asiat ovat menneet jo monella tavalla pieleen?
Olet lukenut aikaisempia kirjoituksiani, ja niiden pohjalta varmasti olet saanut jo kohtalaisen hyvän kokonaiskuvan, miten itse näen Raamatun ja Jeesuksen avioliittoetiikan. Edellä oleva Jeesuksen sana on Raamatun avioliittoetiikan ydin, koska se on sanottu jo luomiskertomuksessa ja siihen liittyy Jeesuksen lisäksi myös Paavali. Kohtaan antaa lisävaloa tämä Jeesuksen vuorisaarnan kohta:
"Minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen." (Matt. 5:32)Noissa sanoissa on äkkiseltään outo lähestymiskulma: Miksi hylätyksi tuleminen on avioeroon ajamista? Ja miksi hylätyn naisen ottaminen on aviorikoksen tekemistä? Siksi, että avioliitto ei ole vielä varsinaisesti särkynyt, kun kaksi ihmistä on ajautunut asumaan erillään. Luomiskertomuksesta alkaen Raamatun avioliittokäsityksessä on kaksi elementtiä, jotka erottavat avioliiton muista ihmissuhteista: sitoutuminen ("liittyy vaimoonsa") ja sukupuoliyhteys ("tulevat yhdeksi lihaksi").
Jeesus sanoi, että kristillisten ihanteiden näkökulmasta ainoa "lupa" avioliiton sitoutumisen purkamiseen on haureus, eli se, että kahden ihmisen välinen "yhden lihan sidos" on särjetty. Erillään oleminenkin on tästä näkökulmasta asioiden hauduttelua, ja yhteen palaamien on vielä kunniallisesti mahdollista. Mutta jos joku kolmas ottaa hyljätyn osapuolen puolisokseen, yhteen palaaminen on estetty, ja alkuperäinen avioliitto on tämän vuoksi rikkoutunut, eli on tapahtunut aviorikos. (Aviorikos on siis paljon laajempi käsite kuin arkikielen 'syrjähyppy'.) Lisäksi Jeesuksen sanoista käy ilmi, että hyljätty vaimo joutuu tilanteeseen, jossa hän lähes väistämättä joutui tuossa yhteiskunnassa etsimään uuden puolison myös elantonsa vuoksi eikä vain yksinäisyyden tuoman tuskan vuoksi. Niinpä Jeesus toteaa, että hylkääminen on käytännössä hylätyksi tulleen ajamista aviorikokseen, eli tilanteeseen, jossa hän joutuu särkemään edellisen liittonsa.
Tuo edellä kirjoittamani saattaa kuulostaa todella pilkkua viilaavalta teoretisoinnilta, jonka moni muu ohittaisi sielunhoidollista reittiä pitkin. Mutta jos sydämen kysymykset kulkevat opillisesti Jumalan tahtoa kyselevää reittiä, sielunhoidolliset ratkaisut saattavat kuulostaa silmien sulkemiselta. Siksi halusin pöyhiä noita kysymyksiä. Lisäksi ne tarvitsi sanoa, jotta pystyn sanomaan myös seuraavat asiat:
Raamatussa on kohtia, joissa avioliitto tai avosuhde on jumalallisella auktoriteetilla määrätty purettavaksi. Vanhassa testamentissa oli kielto, että vierasheimoisia ei saanut ottaa puolisoiksi. Vaikka avioliitto olisi solmittu hurskain menoin ja kaikki olisi tapahtunut perinteisen avioliittokäsityksen mukaan oikein, olisi liitossa ollut silti virhe, jota mikään aviouskollisuus, hurskaus ja kaikessa muussa tapahtunut Jumalan tahdon noudattaminen ei mitätöinyt: juutalainen ei saanut olla naimisissa ei-juutalaisen kanssa. Tottakai tästä oli poikkeuksia jopa Jeesuksen sukupuussa, mutta Jumalan käsky itsessään ei silti koskaan muuttunut. Tämän vuoksi Esran aikaan (Esran kirja 10. luku) tehtiin todella tiukka päätös: Vaikka Jumala vihaa eroa, silti kielletyt parisuhteet purettiin. Mutkat suoriksi vetämällä ja karkeasti yksinkertaistamalla: oltiin tilanteessa, jossa yksittäinen väärä teko, eroaminen, oli pienempi paha kuin jatkuva kielletyssä suhteessa eläminen. Toinen parisuhteen erottaminen tapahtui, kun Paavali käski (1. Kor. 5:1-2) erottaa seurakunnasta ihmisen, joka eli äitipuolensa kanssa yhdessä. Ratkaisuksi ei mietitty vaihtoehtoja tehdä parisuhteesta mahdollisimman kunniallinen, vaan se täytyi lopettaa.
Sinä elät avioliitossa, joka on kaikkien kristillisen avioliittokäsitysten mukainen: miehen ja naisen välinen vihitty liitto. Tapa, jolla olette päätyneet yhteen, ei ole kunniakas. Matkalla on tapahtunut monen monta syntiä, väärää tekoa ja huonoa valintaa. Silti itse liitto on oikea ja kristillinen. Olisi ehdottomasti väärin tehdä uudelleen samaa syntiä, ja hylätä mies. Ei-uskovan miehen hylkääminen ei tekisi asiasta yhtään enempää oikeutettua:
"Jos uskovalla naisella on aviomies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, vaimon ei pidä jättää miestään. Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä." (1. Kor. 7:13-14)Eroaminen sen vuoksi, että voisi palata takaisin ensimmäiseen liittoon, on nyt tie, joka on jo sulkeutunut. Juutalainen lainsäädäntö on monilta osin temppelipalvelukseen liittyvää, mutta sen taustalla on myös tärkeitä eettisiä ohjeita. Vanhassa testamentissa on yksi kohta, joka ei anna kaunista kuvaa avioliiton purkamisesta edes sillä varjolla, että palattaisiin edellisen miehen luo:
"Jos avioliiton solminut mies lakkaa pitämästä vaimostaan havaittuaan hänessä jotakin epämieluista, hän voi kirjoittaa vaimolleen erokirjan ja lähettää hänet luotaan. Jos nainen hänen luotaan lähdettyään menee toisen miehen vaimoksi ja tämäkin mies alkaa vieroa häntä, kirjoittaa erokirjan ja lähettää hänet luotaan tai jos tämä mies kuolee, edellinen aviomies, joka lähetti naisen pois, ei saa ottaa häntä uudelleen vaimokseen; nainen on tullut hänelle saastaiseksi, ja sellainen liitto on Herran silmissä iljetys." (5. Moos. 24:1-4)Sinulla on elämässäsi paljon kipuja kannettavana, ja toivon osaavani kohdata ne myös sielunhoidollisesti. Otin vastauksessani kuitenkin hyvin opillisen lähestymistavan, koska minun tulkintani mukaan sinun kipusi oli monella tapaa hyvin opillista. Olen itse ollut tilanteissa, joissa minulla on ollut opillinen kipu, ja olen pyytänyt siihen vastausta joltain kristityltä, mutta olen saanut vastaukseksi suunnilleen: "ole huoleti, Jumala rakastaa". Se pitää paikkansa, muttei vastaa varsinaiseen kysymykseeni, joten kipu jää jäljelle. Siksi kirjoittelin nyt aika järeillä sanoilla. Toivon, että ne auttavat.
Vielä sanon lopuksi tiivistäen: Vaikka minä olen napakan opillinen, enkä osaisi kaikkiin avioliittoetiikaa koskeviin kysymyksiin antaa yhtä huojentavaa vastausta, niin sinun tapauksessasi koen, että sydämeni pohjasta ja oman raamattukäsitykseni mukaan pystyn lohduttamaan ja sanomaan: Sinä olet nyt paikalla, josta ei pidä tai saa pyrkiä pois. Noudatat parhaiten Jumalan tahtoa pitämällä hyvää huolta nykyisestä puolisostasi ja liitostanne.