Kirjoittaja Aihe: VT:ssä pappien puhdistautuminen  (Luettu 3838 kertaa)

Suvi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 665
    • Profiili
Ajattelin kysellä tälläistä: kun lukee VT:tä on tosi usein sanottu et kaikki papit ja leeviläiset puhdistautuivat ennen kuin suorittivat uhripalvelusta. mitä tämä käytännössä tarkoitti?

sitten sovellus: onko nykyaikana papeilla jotain 'puhdistautumismenoja' esim. ennen jumista? esim. rukousta tms.
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Hei Suvi!

Vanhan testamentin temppelipalvelukseen liittyi oleellisesti käsite puhtaus. Tällä ei ollut suoranaisesti tekemistä sellaisen puhtauden kanssa, jonka me tunnemme, vaan kyse oli kultillisesta puhtaudesta. (Käytännössä lopputulos kyllä oli se, että hygienian taso oli juutalaisilla erittäin edistyksellinen.) Vanhassa testamentissa on paljon säädöksiä, joissa kerrotaan, mistä syistä ihminen tulee kultillisesti epäpuhtaaksi eli saastaiseksi. Tässä tilassa ihmisellä ei ollut oikeutta mennä temppeliin, ettei hän saastuttaisi sitä.

Mooseksen laissa oli tarkat säädökset siitä, mistä asioista ihminen tuli saastaiseksi, miten pitkäkestoisen saastaisuuden kukin asia aiheutti ja miten siitä puhdistauduttiin. Joskus saastaisuus poistui tietyn ajan kuluessa. Joskus tarvittiin erillinen peseytyminen. Vakavissa tapauksissa puhdistusmenot kestivät pidempään. Tässä muutama esimerkki "kevyestä" saastaisuudesta:

     27. Saastaisia ovat myös kaikki nelijalkaiset eläimet, joilla on käpälät.
     Jokainen, joka koskee tällaisen eläimen raatoon, on epäpuhdas iltaan
     saakka. 28. Jokaisen, joka kantaa pois tällaisen eläimen raadon, tulee
     pestä vaatteensa, ja hän on epäpuhdas iltaan saakka. Näitä eläimiä
     teidän on pidettävä saastaisina. 29. "Maan päällä liikkuvista
     pikkueläimistä ovat saastaisia seuraavat: maamyyrä, hiiri, agamaliskot,
     30. gekko, varaani, sisilisko, skinkki ja kameleontti. 31. Nämä
     pikkueläimet ovat saastaisia. Jokainen, joka koskee tällaisen eläimen
     raatoon, on epäpuhdas iltaan saakka. 32. Kaikki, mitä jonkin tällaisen
     eläimen raato koskettaa, tulee epäpuhtaaksi, olipa kyseessä puuesine,
     vaate, nahka tai säkkikangas. Tällainen esine, mihin tahansa sitä
     käytetäänkin, on pantava veteen ja pidettävä siinä iltaan saakka;
     sitten se on jälleen puhdas. 33. Mutta saviastia, johon saastainen
     eläin on pudonnut, on rikottava. Myös kaikki, mitä astiassa on, tulee
     epäpuhtaaksi. 34. Kaikki ruoka tulee saastaiseksi, jos siihen joutuu
     vettä tällä tavoin saastuneesta astiasta, ja jokainen juoma tulee
     saastaiseksi joutuessaan kosketuksiin tällaisen astian kanssa. 35.
     Leivinuuni tai liesi, jonka päälle saastaisen eläimen raato joutuu,
     täytyy purkaa, sillä siitä on tullut pysyvästi saastainen. 36. Sitä
     vastoin lähde, kaivo ja vesisäiliö pysyvät puhtaina, mutta se, joka
     koskee veteen pudonneeseen raatoon, tulee epäpuhtaaksi.
     (3. Moos. 11:27-36)


Pappien suhteen puhdistautuminen ei poikennut muun kansan puhdistautumiskäytännöistä. Pappien täytyi huolehtia siitä, etteivät he menneet saastaisina temppeliin ja saastuttaneet pyhäkköä. Tämä ei ollut suuri voimainponnistus, koska palvelusvuoro lankesi kohdalle kaksi kertaa vuodessa viikoksi kerrallaan. Tätä ennen oli siis puhdistauduttava - yleensä peseydyttävä ja pestävä vaatteensa - riittävän ajoissa ja pidettävä huoli, että ei saastuta itseään uudelleen.


Rönsyilen nyt aiheesta, mutta mielessäni sattuu juuri olemaan äskettäin lukemani Jukka Norvannon kommentaarin pari näkökulmaa puhdistautumisiin:

Hänen mukaansa erilaisia puhtaussäädöksiä yhdistävä tekijä näyttäisi olevan terveydellisissä näkökulmissa. Bakteerien ja lämpimässä ilmastossa leviävien taudinaiheuttajien leviäminen estyi erittäin hyvin juutalaisen lainsäädännön mukaisella hygienialla. Keskiajalla juutalaisia epäiltiin jopa noituudesta, kun he eivät sairastuneet kulkutauteihin niin helposti kuin ei-juutalaiset.

Saastaisuuden leviämistä ja tartuttamista vääriin kohteisiin kuului siis välttää, vaikka kaikki saastaisuus ei itsessään ollut syntiä. Esimerkiksi siemensyöksyn jälkeen, kuukautisvuodon aikana ja lapsen synnyttämisen jälkeen tultiin epäpuhtaiksi - vaikka asiat itsessään olivat Jumalan lahjoja. Naisen kuukautisajan saastaisuutta pidetään usein todisteena Raamatun sovinistisuudesta, mutta Norvanto ajattelee, että se tuskin siihen aikaan naisesta tuntui kiroukselta. Kuukautistilassa oleva nainen ei näet voinut epäpuhtautensa vuoksi saastuttaa ruuanlaittovälineitä, joten hän sai kerran kuukaudessa "lomaa" kotitöistä, kun muut suurperheiden tai sukujen jäsenet hoitivat kotia.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2007 - klo:08:51 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Hups!

Toinen osa kysymyksestäsi meinasi unohtua.

sitten sovellus: onko nykyaikana papeilla jotain 'puhdistautumismenoja' esim. ennen jumista? esim. rukousta tms.

Jeesuksen tekemän uhrin jälkeen puhdistusmenoja ei tarvita. Jokaisella Jeesukseen turvautuvalla on lupa lähestyä Jumalaa. Heprealaiskirje vertaa VT:n temppelipalvelusta ja Jeesuksen tekemää uhria toisiinsa. VT:n palvelus oli tarpeellinen, mutta koska se oli esikuvaa tulevasta, se jäi tarpeettomaksi Jeesuksen jälkeen. Ennen uhreja tarvittiin toistuvasti, nyt uskovat on kertakaikkisesti puhdistettu Jeesuksen verellä.

     Jos jo pukkien ja härkien veri ja saastuneiden päälle vihmottava hiehon
     tuhka puhdistaa ihmisen ulkonaisiin menoihin kelvolliseksi, kuinka paljon
     paremmin puhdistaakaan Kristuksen veri! Ikuisen henkensä voimalla hän
     on antanut itsensä virheettömänä uhrina Jumalalle, ja hänen verensä
     puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme
     palvella elävää Jumalaa. (Hepr. 9:13-14)


Myöskään papeilla ei ole erityisiä puhdistusmenoja. Toki ennen Jumalanpalvelusta toimittajat kokoontuvat rukoilemaan, mutta se ei liity saastaisuudesta puhdistautumiseen vaan siunauksen ja johdatuksen pyytämiseen alkavaa jumalanpalvelusta varten.
Marko Sagulin