Kirjoittaja Aihe: Voiko Jumalaa miellyttää VT:n säädöksiä noudattamalla?  (Luettu 2466 kertaa)

Arkailija

• Vieras
Voiko Jumalaa miellyttää VT:n säädöksiä noudattamalla? Jos Vanhassa Testamentissa on mainittu esimerkiksi siitä, ettei pellavasta ja villasta kudottua vaatekappaletta sovi pitää, tarkoittaako se, että sekoitekuitujen välttäminen olisi ihailtavaa ja puhdasta? Tai tiettyjen ruokien välttäminen olisi ns. puhtaampi ja oikeamielisempi ruokavalio? Eli onko nämä säädökset kuitenkin tavoite ja ideaali, vaikkei niiden noudattaminen pelastusta toisikaan?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Tervehdys Arkailija,

Kysymyksessäsi on erittäin hyvä peruslähtökohta. Jumalaa rakastetaan ennen kaikkea hänen käskyjään noudattamalla. Vanha testamentti liittää vähän väliä lausepareina yhteen rakastamisen ja Jumalan käskyjen noudattamisen.
  • Rakastakaa Herraa, Jumalaanne, ja noudattakaa aina hänen lakejaan, hänen säädöksiään, määräyksiään ja käskyjään. (5. Moos. 11:1)
  • Huolehtikaa aina siitä, että tarkoin noudatatte niitä käskyjä ja ohjeita, jotka Mooses, Herran palvelija, antoi teille. Rakastakaa Herraa, Jumalaanne, kulkekaa aina hänen teitään, noudattakaa hänen käskyjään, pysykää hänelle uskollisina ja palvelkaa häntä koko sydämestänne ja sielustanne. (Joos. 22:5)

Sama toistuu Uuden testamentin sivuilla monessa kohdin. Otan esimerkit Jeesukselta ja "rakkauden apostoli" Johannekselta:
  • Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. (Joh. 14:15)
  • Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa. (1. Joh. 5:3)

Miellyttäminen ja rakastaminen ovat toki eri sanoja, mutta jos tosissaan halutaan Jumalaa miellyttää, niin kyllähän se tapahtuu nimenomaan Jumalaa rakastamalla. Keskeisimmäksi kysymykseksi jää siis juuri se, mitä sinä pohdit: Mitkä käskyt ovat esimerkiksi Vanhan testamentin sivuilla niitä, jotka edelleen ovat ajankohtaisia ja joilla Jumalaa voi miellyttää?

Olen käsitellyt aihetta laajasti tässä linkissä: Ovatko jotkut Raamatun ohjeet vanhentuneet? Tiivistetysti sanottuna olen jakanut tuossa viestissä Vanhan testamentin käskyt kolmeen osaan:
  • Aina ja kaikille voimassa olevat käskyt
  • Juutalaisen kansan maallinen laki
  • Jeesuksen myötä kumoutunut Vanhan testamentin kulttilaki

1. On selvää, että Jumalaa miellytetään noudattamalla aina ja kaikille voimassa olevia käskyjä, kuten vaikkapa 10 käskyä. Uusi testamentti opettaakin, että näiden noudattaminen on nimenomaan rakkautta:

Käskyt "Älä tee aviorikosta", "Älä tapa", "Älä varasta", "Älä himoitse", samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain. (Room. 13:9-10)

2. Yhtä lailla on selvää, että Jumalaa ei voida miellyttää sillä, että yritetään elää vaikkapa Suomessa Vanhan testamentin maallisten lakien mukaan. Peltojen myynnistä annetut ohjeet erilaisista rangaistus- ja vahingonkorvaussäädöksistä puhumattakaan eivät ole voimassa meidän maassamme. Paavali antaakin hyvin selkeät ohjeet kristityille, jotka elävät jossain muualla kuin Israelissa:

Jokaisen on suostuttava esivaltansa alaisuuteen. Eihän ole esivaltaa, joka ei olisi Jumalalta peräisin, häneltä ovat vallankäyttäjät saaneet valtuutensa. (Room. 13:1)

3. Pelastushistoriassa on kehityskulku. Vanhan testamentin aikaan Jumalan liittoon kuuluttiin ympärileikkauksen kautta ja häntä lähestyttiin erityisesti temppelipalveluksen keinoin. Jeesus täytti tämän lain. Hän ei hylännyt sitä, vaan täytti sen. Eli sillä oli oma aikansa ja paikkansa, mutta Jeesuksen myötä alkoi uusi liitto: Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. (Matt. 5:17)

Paavali nuhteli tämän vuoksi galatalaisia, jotka alkoivat pohtia, täytyisikö Jumalaa miellyttää noudattamalla myös näitä vanhan liiton ajan käskyjä: Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen. Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä. (Gal. 5:1-2)

Kun sinä siis pohdit Jumalan miellyttämistä, niin loppujen lopuksi kaikkein tärkeintä olisi osata erottaa se, mitkä käskyt ovat aina ja kaikkialla voimassa olevia Jumalan käskyjä. Minä en ole ihan varma, onko kahdesta eri langasta tehtyjen vaatteiden pitämisen kielto juutalaisten maallista lakia vai kulttilakia. Ehkä vähän molempia. Kyseinen käsky liittyy siihen, kuinka juutalaisen kansan täytyi osata tehdä ero asioiden välillä. Jumala halusi varjella ylipäätään juutalaista kansaa, koska sen täytyi pysyä erillään muista kansoista ja säilyä selkeästi omana kansanaan. Jumalan lupaus maailman Vapahtajasta näet oli sidottu tuohon kansaan. Jos se olisi sekoittunut muihin kansoihin, ei olisi enää ollut olemassa lupauksen kansaa, johon Jeesus olisi voinut syntyä. Joka tapauksessa olen hyvin varma siitä, että se ei ole aina ja kaikille annettu käsky.

Sinä et siis voi miellyttää Jumalaa tuota käskyä noudattamalla. Jos otamme Vanhasta testamentista jonkun käskyn, joka ei meitä oikeasti koske, niin se on verrattavissa omatekoiseen käskyyn, jonka idea on vain saatu Raamatun sivuilta.

Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"? Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. Nämä omatekoista hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä. (Kol. 2:20-23)

Toki "väärien" käskyjen noudattamisen taustalla on jalo ja hyvä tarkoitus, mutta siitä huolimatta itse käskyn noudattaminen ei miellytä Jumalaa. Otan esimerkiksi ihan tavallisen ihmisten välisen kanssakäymisen. Jos haluan miellyttää jotakuta ihmistä, niin minun täytyy silloin tehdä tekoja, jotka häntä oikeasti miellyttävät. Toki tämä ihminen saattaa hymyillä ja kiittää minua kauniista ajatuksesta, mutta silloin hän iloitsee vain hyvästä motiivistani eikä itse teosta. Samoin Jumalaa miellytetään noudattamalla niitä käskyjä, joita hän haluaa meidän nyt noudattavan.

Monissa Vanhan testamentin puhtaussäädöksissä on nähtävissä terveyteen positiivisesti vaikuttavia asioita. Mutta vaikka jotkin ruokavalioon liittyvät käskyt edistäisivätkin omaa terveyttä, ei niiden noudattaminen ole suoranaisesti Jumalan miellyttämistä. Uuden testamentin sivuilla Jeesus itse julistaa kaiken ruuan kultillisesti puhtaaksi: "Ettekö käsitä, ettei mikään ulkoapäin ihmiseen tuleva voi saastuttaa häntä? Eihän se mene hänen sydämeensä - vatsaan se menee, ja sieltä se sitten ulostuu."  Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta. (Mark. 7:18-19) Koska ihmisellä on lupa syödä kaikkea, ei kieltäytyminen joistain ruuista ole Jumalan miellyttämistä, vaan parhaimmillaankin oman terveyden edistämistä.
Marko Sagulin