Kirjoittaja Aihe: Onko sauna syntiä  (Luettu 2480 kertaa)

Harmin

• Vieras
3 Mooseksen kirjassa sanotaan monta kertaa että ei saa nähdä toisen häpyä eikö sauna riko tätä Sanan paikkaa vastaan

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Hei Harmin,

Sauna ei ole syntiä.

Kuitenkin totta on se, että alastomuuden suhteen suomalaiset ovat paljon keskimääräistä häpeämättömämpiä. Tämä on outoa verrattuna moneen muuhun kulttuuriin. Pelkästään yhdysvaltalaiset ovat - elokuvateollisuuden antamasta mielikuvasta poiketen - keskimäärin hyvin häveliäitä alastomuuden suhteen omassa arjessaan.

Raamatun sivuilla julkinen alastomuus ei ole missään tapauksessa luonnollista, vaikka ihminen onkin silloin luonnonmukaisessa tilassaan, kuten myös Job asian ilmaisi: "Alastomana minä tulin äitini kohdusta, alastomana palaan täältä." (Job 1:21) Välillä törmään ajatuksiin, että paljaan pinnan esittelystä pahastuneille ihmisille saarnataan luonnollisuutta. Mahdollisesti vauhtia otetaan siitä, että esimerkiksi lapsi ei osaa hävetä alastomuutta. Mutta on lapsella monta muutakin asiaa, jossa hänen on määrä kasvaa Paavalin mainitseman lainalaisuuden mukaisesti: "Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen." (1. Kor. 13:11)

Raamatun suhtautuminen alastomuuteen alkaa jo luomis- ja syntiinlankeemuskertomuksista, joissa alastomuus ja häpeä liitetään yhteen.
  • He olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää. (1. Moos. 2:25)
  • Heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen. (1. Moos. 3:7)
  • Mies vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin." (1. Moos. 3:10)

Tässä on oikeastaan kaikki siitä, mitä Raamatussa yleisellä tasolla opetetaan alastomuudesta. Alastomuuden synnyttämä häpeä ja turvattomuudentunne on jotain syntiinlangenneessa ihmisessä luonnostaan olevaa. Eikä tätä luonnollista taipumusta vastaan pidä taistella väärällä tavalla. Päinvastoin syntiinlankeemuskertomuksen suurimpia jumalallisia viisauksia on se, että syntiinlankeemuksen seurauksissakin on nähtävissä hyvän Jumalan huolenpito. Esimerkiksi miehelle lausuttu synnin seuraus, työn vaiva, saa ihmisen pitämään huolta niistä asioista, joiden eteen hän on nähnyt vaivaa. Sama pätee naiselle sanottuun raskauden vaivaan ja synnytyskipuihin. Nämä ovat osatekijöitä sille, että omat lapset ovat aina rakkaampia ja tarkemmin varjeltuja kuin naapurin lapset.

Syntiinlankeemuksen myötä kuvattu alastomuuden häpeä on tasapainottava vastavoima seksuaaliselle vetovoimalle. Oletan, että ihmiskunta olisi melkoisissa ongelmissa, jos vahva seksuaalinen vetovoima ei sisältäisi mitään jarruttavaa elementtiä. Vähintäänkin seksuaalisuudesta häviäisi sitouttava ja ainutlaatuista ihmissuhdetta vahvistava puoli, jos syntiin langennut ihminen käyttäisi täysin estoitta seksuaalisia kykyjään.

Syntiinlankeemuskertomus ei kuitenkaan määrittele alastomuutta itsessään synniksi. Se on syntiinlankeemuksen seuraus - ja hyvin vahva sellainen. Nooan aikana alastomuuden häpeään suhtauduttiin äärimmäisen vakavasti.

Nooa ryhtyi viljelemään maata ja istutti ensimmäisen viinitarhan. Mutta kun hän joi viiniä, hän juopui ja jäi alastomana makaamaan telttaansa. Haam, Kanaanin isä, näki isänsä alastomuuden ja kertoi siitä ulkona molemmille veljilleen. Silloin Seem ja Jafet ottivat viitan, levittivät sen harteilleen, menivät sisään selkä edellä ja peittivät isänsä alastomuuden. Heidän kasvonsa olivat poispäin, eivätkä he nähneet isäänsä alastomana. (1. Moos. 9:20-23)

Tapahtumien johdosta Nooa kirosi Kanaanin pahanpäiväisesti. Hän ei kuitenkaan noudattanut siinä mitään Jumalan antamaa käskyä tai kieltoa. Hän teki sen omasta aloitteestaan. Tilanne vain kertoo, kuinka häpeälliseksi asiaksi alastomuus koettiin. Tätä taustaa vasten profeetta Jesaja sai kohtalaisen häpeällisen tehtävän. Jumala itse näet käski profeetta Jesajan kulkea alasti. Esimerkillään hän vahvisti sanomaa, joka hänellä oli julistettavana. Tässä on Jesajan kirjan 20. luku kokonaisuudessaan:

Profeetta ennusmerkkinä
1. Herra oli puhunut Jesajalle, Amosin pojalle, ja kehottanut: "Mene ja riisu pois säkkivaatteesi ja jalkineesi." Jesaja oli tehnyt kuten Herra käski ja kulkenut vaatteetta ja paljain jaloin. Kun kolme vuotta oli kulunut, Assyrian kuninkaan Sargonin joukkojen ylipäällikkö marssi Asdodiin, piiritti kaupungin ja valloitti sen.
3. Nyt Herra sanoi: "Niin kuin palvelijani Jesaja on kolme vuotta kulkenut vaatteetta ja paljain jaloin, enteenä ja merkkinä Egyptille ja Nubialle, 4. niin kuljettaa Assyrian kuningas sotavankeja Egyptistä ja pakkosiirtolaisia Nubiasta, nuoria ja vanhoja, alastomina, jalat ja pakarat paljaina. Egypti ilki alasti! 5. Kauhun ja häpeän valtaan joutuvat silloin myös ne, jotka ovat toiveikkaina katselleet Nubiaan ja ylpeilleet Egyptin ystävyydestä. 6. Ja tämän rannikon asukkaat huokaavat sinä päivänä: 'Siinä meni meidän toivomme! Noin kävi sille maalle, josta me riensimme hakemaan apua pelastuaksemme Assyrian kuninkaan kynsistä! Kuinka me nyt selviydymme?'" (Jes. 20:1-6)

Eedenin paratiisissa lankeemus toi mukanaan alastomuudesta nousseen häpeän ja pelon. Se oli kärkenä myös tässä Jesajan alastomuudessa ja julistuksessa. Jumala käytti alastomuuteen liittyneitä kokemuksia ja tunteita sanomansa alleviivaamisessa.

Mieleeni nousee kuitenkin kaksi tilannetta, jossa alastomuuden häpeä ja synti liittyvät toisiinsa. Ensimmäinen oli pappien alttaripalvelus temppelissä. Kaikkein pyhimpiä palvelutehtäviä suoritettaessa oli varmistuttava siitä, että kaapumaisten vaatteiden alta eivät vilku sukukalleudet. Se olisi ollut kulttuurillisesti häpeällistä, ja maailmankaikkeuden Herran edessä epäkunnioittavaa. Jumalan käskyn näkökulmasta se oli myös synti:

Älkääkä tehkö minun alttarilleni portaita, ettei niitä noustessanne häpynne paljastuisi. (2. Moos. 20:26)
Pue Aaron ja hänen poikansa näihin vaatteisiin, voitele heidät pyhällä öljyllä, vihi heidät virkaansa ja pyhitä heidät, että he voivat pappeina palvella minua. Tee heille myös vyötäröltä reisiin ulottuvat pellavahousut, jotka peittävät heidän alastomuutensa. Aaronilla ja hänen pojillaan tulee olla ne yllään, kun he menevät pyhäkkötelttaan tai kun he astuvat alttarin ääreen suorittamaan pyhiä palvelustehtäviään. Muuten he syyllistyvät rikkomukseen, joka on heille kuolemaksi. Tätä määräystä on hänen ja hänen jälkeläistensä aina noudatettava. (2. Moos. 28:41-43)

Toinen tilanne on se, jossa alastomuuden häpeä liitetään kiellettyihin sukupuolisuhteisiin. Näistä sinä mainitsit kysymyksessäsi. Tässä luvussa Vanha raamatunkäännös käyttää ilmausta 'hävyn paljastaminen', kun puhutaan sukupuolisuhteesta: Älköön kukaan teistä ryhtykö veriheimolaiseensa paljastaakseen hänen häpyänsä. Minä olen Herra. Isäsi häpyä ja äitisi häpyä älä paljasta. ... Älä paljasta äitipuolesi häpyä... Älä paljasta sisaresi häpyä... (3. Moos. 18:6-9)

Tämä sama on käännetty uudessa käännöksessä asiansa puolesta ymmärrettävämmin: Älköön kukaan teistä yhtykö lähisukulaiseensa. Minä olen Herra. Älä häpäise isääsi yhtymällä äitiisi ... Älä myöskään häpäise isääsi yhtymällä kehenkään hänen muista vaimoistaan. Älä yhdy sisareesi... (3. Moos. 18:6-9)

Käytin aika paljon palstamillimetrejä taustoihin. Näiden kahden käännöksen vertailulla kuitenkin lyhyesti kokoan vastaukseni: Kyse ei siis 3. Mooseksenkirjassa ole siitä, että olisi kiellettyä esimerkiksi saunaa vastaavassa tilanteessa nähdä samaan perheeseen kuuluvan alasti.
Marko Sagulin