Kirjoittaja Aihe: Raamatun alueet, paikat, kaupungit  (Luettu 11190 kertaa)

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 780
    • Profiili
Hei taas ^^

Oon ihan sivistymätön kun en tiedä ikinä että missä kaupungissa / paikassa tapahtuu / on tapahtunut mitäkin Raamatussa. Voisitko hieman selventää, että mille kaikille alueille (ei siis tarvitse joka kolkkaa kertoa) Raamatun tapahtumat sijoittuvat ja missä tapahtuu mitäkin? Esim. joku Juudea - ei mitään tietoa mikä se on ja miksi ja mitä siellä on tapahtunut.

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Hei Aani!

Vastaus kysymykseesi voitaisiin antaa kovin monella tavalla. Päätin rajata vastaukseni siten, että kerron hyvin lyhyesti jotain tärkeimmistä paikoista, jotka liittyvä Jeesuksen elämään ja evankeliumien kertomuksiin. Niihin raamatunlukija useimmin törmää.

Aivan uudet maailmat avautuvat, jos mennään Apostolien tekojen ja Paavalin kirjeiden maailmaan Rooman valtakunnan alueelle tai Israelista itään ja länteen Vanhan testamentin maailmaan. Niistä on kuitenkin helpompi kertoa, jos voit esittää jotain yksityiskohtaisempia kysymyksiä.

Yritän järjestää tähän oheen sellaisen modifioidun kartan, jossa olisi vain ne kohteet, joista kerron. Hyviä ja kattavia karttoja on paljon, mutta minä en ainakaan jaksa lukea niitä, kun niissä on ihan liikaa tavaraa.


GALILEA

Uuden testamentin Palestiina käsitti kolme maakunta, joista pohjoisin oli Galilea. Vanhan testamentin aikana sen alueella asuivat Asserin, Isaskarin, Naftalin ja Sebulonin sukukunnat. Nämä sukukunnat hävisivät osittain, kun v. 733 eKr Assyria valloitti Israelin pohjoisosan. Juutalainen historioitsija Josefus arvioi Galilean väkiluvuksi 3 miljoonaa, mikä lienee vähän yläkanttiin vedetty. Hänen mukaansa kaupunkeja ja kyliä oli yli 400. Evankeliumeissa näistä mainitaan ainakin Kapernaum, Magdala, Korasin, Betsaida, Nasaret, Kaana ja Nain.
Galilealaiset olivat köyhiä ja yksinkertaisia juutalaisia, jotka olivat isänmaallisuudestaan ja kiivasluonteisuudestaan tuttuja. Galileassa puhuttiin virkakielenä kreikkaa, puhekielenä murteellista arameaa. Nämä vähemmän arvostetut galilealaiset, Jeesus mukaan lukien, tunnistettiin siis helposti puhetavasta. (Vrt. savolaiset  ;D)

Nasaret
Ennen Betlehemin tapahtumia Joosef ja Maria asuivat Nasaretissa. Lukuunottamatta heti Jeesuksen syntymän jälkeen tapahtunutta parin vuoden pakolaisuuden aikaa Egyptissä, Jeesuskin asui Nasaretissa 30-vuotiaaksi. Kotikaupungissaan Jeesus tunnettiin rakentajana, isänsä Joosefin ammatin mukaan. Julistajaksi ryhtyminen ja maailmalta kuullut huhut Jeesuksen profeetallisesta tehtävästä eivät vakuuttaneet nasaretilaisia. He eivät ottaneet julistavaa Jeesusta suopeasti vastaan, vaan yrittivät tappaa hänet.

Kapernaum
Jeesus asettui kasteensa jälkeen asumaan Kapernaumiin, josta tuli hän julkisen toimintansa keskus. Kapernaumissa oli muun muassa juutalainen synagoga, roomalainen tulliasema ja varuskunta.

Kaana
Jeesus teki täällä ensimmäisen ihmetekonsa muuttamalla hääjuhlissa veden viiniksi. Myös kuninkaan virkamiehen pojan parantaminen tapahtui täällä.

Gennesaretinjärvi
Raamatussa järveä kutsutaan myös nimillä Galilean järvi ja Tiberiaan järvi. Muista järvistä evankeliumeissa ei kerrotakaan. Gennesaretinjärvi on 21 km pitkä, 12 km leveä ja 50m syvä, ja sen pinta on 208 m merenpinnan alapuolella. Osittain jyrkkäreunainen järvi muistuttaa kattilaa. Reunoissa olevista kapeista solista vuoriston tuuli saattoi puhaltaa ja nostattaa aivan hetkessä myrskyn. Järvi on kalaisa, ja monet lähistön kaupungit ja kylät saivat elantonsa kalastuksesta. Monet Jeesuksen ihmeet tapahtuivat järven ympäristössä, ja tällä järvellä Jeesus myös tyynnytti myrskyn ja käveli veden päällä.


SAMARIA

Uuden testemantin aikaan Samariaksi kutsuttiin Palestiinan keskiosaa. Vanhan testamentin aikana Samarian kaupunki oli 10 Israelin heimon pääkaupunki. Vuonna 722 eKr. Assyria valloitti alueen ja vei osan kansasta pakkosiirtolaisuuteen. Tilalle tuotiin muiden maiden asukkaita, jolloin Samarian alueen väestö sekottui. He eivät olleet puhtaasti juutalaisia eivätkä puhtaasti pakanoita. Tämän vuoksi juutalaiset halveksivat samarialaisia erittäin paljon. Uskonnollisten erimielisyyksien takia juutalaiset ja samarialaiset olivat olleet kahnauksissa keskenään 500-luvulta eKr. asti.
Pohjoisessa Galileassa asuvat juutalaiset kävivät uskonnonharjoituksen vuoksi eteläisessa Juudeassa, Jerusalemin temppelissä. Matka kuljettiin Jordanin joen laaksoa pitkin, jotta temppeliin menijä ei saastunut Samarian halki kulkiessaan. Samarian kaupungeista Uusi testamentti mainitsee Sykarin, jossa Jeesus keskusteli naisen kanssa kaivolla.


JUUDEA

Jerusalemia ympäröivää Palestiinan eteläosaa kutsuttiin Juudeaksi. Nimitys tulee siitä, että Vanhan testamentin aikana Israelin heimoista Juuda asutti suurelta osin kyseistä aluetta. Pääkaupunki antoi Juudealle merkittävän erityisaseman, koska jumalanpalveluskultti keskittyi Jerusalemin temppeliin.

Jordan
Jordan-joki on linnuntietä 150 km pitkä ja keskimäärin 3-4 m syvä (syvimmilläänkin vain 6 m). Se laskee ensin pieneen Hulejärveen, josta se virtaa Gennesaretin järveen ja päättyy lopuksi Kuolleeseen mereen. Gennesaretin järven ja Kuolleen meren välin Jordan virtaa maailman syvimmässä laaksossa. Linnuntietä matkaa on 105 km, mutta mutkittelun vuoksi joen pituus on ainakin kaksinkertainen.
Jordanin laakso oli matkareitti Galileasta Jerusalemiin ja takaisin. Johannes Kastaja toimi Jordanin ympäristössä, missä Jeesuskin kastettiin.

Jeriko
Jeriko on maailman vanhin tunnettu kaupunki. Uuden testamentin aikana Jerikon ja Jerusalemin välinen reitti oli merkittävä liikenneväylä. Galileasta tulevat matkustajat alkoivat Jerikon kohdalta nousta Jordanin laaksosta kohti Jerusalemia. Jerikosta - maailman alimpana sijaitsevasta kaupungista - on korkeuseroa Jerusalemiin n. 1000 m.

Betania
Betania oli pieni kylä tai kaupunki Jerusalemin lähettyvillä. Tavallaan se oli Jerusalemin esikaupunki, koska Jerusalemissa vieraileva matkalainen saattoi mennä yöpymään Betaniaan. Jeesus ainakin teki niin, koska Betaniassa asuivat hänen ystävänsä Martta, Maria ja Lasarus. Betania yhdistetään myös Jeesuksen taivaaseen astumiseen. Israelissa oli myös toinen Betania Jordanin itäpuolella. Sen läheisyydessä arvellaan Jeesuksen kasteen tapahtuneen.

Betfage
Betfage oli Betanian kaltainen pieni kylä Jerusalemin vieressä, Öljymäen lähellä. Betfage sijaitsi Jerikon ja Jerusalemin välisen tien varrella, joten Galileasta saapuva matkustaja kulki Betfagen läpi. Sieltä Jeesus lainasi aasin varsan, kun hän ratsasti Jerusalemiin.

Jerusalem
Jerusalem sijaitsee Juudean vuoristossa n. 800 m korkeudessa meren pinnasta. Matkaa Välimereen on 52 km ja Kuolleeseen mereen 22 km. Vanhan testamentin ajoista asti Jerusalem oli merkittävä uskonnollinen keskus temppelinsä takia. Hurskaat juutalaiset kävivät Jerusalemissa aina tärkeinä juhlapäivinä. Johannes kertoo Jeesuksen kolmesta Jerusalemin vierailusta julkisen toimintansa aikana. Muut evankelistat kertovat vain viimeisestä käynnistä, jolloin hänet ristiinnaulittiin kaupungin ulkopuolella olevalla Golgatan kukkulalla.

Öljymäki
Oliivipuiden ja palmujen peittämä vuori, jonka Gidronin laakso erotti Jerusalemista. Öljymäellä sijaitsi Getsemanen puutarha, jossa Jeesus rukoili yönä, jona hänet vangittiin.

Betlehem
Jeesus syntyi Betlehemissä, kun Joosefin ja Marian oli lähdettävä Nasaretista ja mentävä verotusta varten sukunsa syntysijoille kuningas Daavidin kotikaupunkiin. Betlehem sijaitsee 770 m korkeudessa Juudean vuoristossa, 8 km Jerusalemista. Profeetta (Miika 5:1) ennusti jo Vanhassa testamentissa Jeesuksen syntymäpaikan.
Marko Sagulin

kyselijä

  • Vieras
moi! tähän vois samaan laittaa et mikä ja missä on Siion.. ja mikä sen merkitys siis on..

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Morjens, Kyselijä!

Siion on sana, jonka merkitys on pikkuhiljaa muuttunut konkreettisesta abstraktiksi. Iso Raamatun tietosanakirja listaa viisi erilaista juttua, jotka taitavat mennä aika hyvin aikajärjestyksessä, joka kuvaa sanan merkityksen kehitystä:

1. Isaskarin heimon alueella ollut kaupunki. Se mainitaan vain nimenä kaupunkiluettelossa, kun luvattua maata jaettiin Israelin heimoille Joosuan aikana. (Joos. 19:19)

2. Jerusalemin kaakkoisosassa olleella kukkulalla sijainnut linnoitus. (2. Sam. 5:7)

3. Aluksi Salomonin temppelin temppelialue. Myöhemmin koko vuorta, jolle temppeli oli rakennettu, alettiin kutsua Siionin vuoreksi. Ja vielä laajemmassa merkityksessä koko Jerusalemia kutsuttiin Siioniksi. (Jes. 33:20)

4. Juudan kansa, joka uskonnollisena keskuksena oli Jerusalem ja temppeli. (Jer. 30:17)

5. Uudessa testamentissa kuva uudesta Jerusalemista, seurakunnasta ja taivaasta. (Hepr. 12:22, Ilm. 14:1)


Siion on siis alunperin ollut paikka, jonka nimi on saanut tärkeän merkityksen sinne rakennetun temppelin vuoksi. Temppeli oli Jumalan kohtaamisen paikka, joten Siion alkoi tarkoittaa pyhää paikkaa ja Jumalan läsnäolon paikkaa. Samalla tavalla sana on kehittynyt ja elänyt edelleen. Nykyisin kristillisessä kielenkäytössä Siionilla tarkoitetaankin usein seurakuntaa ja Jeesukseen uskovia ihmisiä. Jeesushan on ottanut uudessa liitossa sen paikan, joka vanhassa liitossa temppelillä oli. Esimerkiksi hyvin yleistä on puhua "Suomen Siionista", jolla tarkoitetaan kaikkia Jeesuksen seuraajia Suomen maassa.
Marko Sagulin

pyrski

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 848
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Siionista:

puhuit vuoresta, ja eikös tähän liity just kans se, että siionin vuori on "pelastuksen vuori" ja siinain vuori (lain antamisen paikka) "lain vuori"? (vai menikö näin?  ??? )

Eli voidaanko Siionista puhuttaessa tarkoittaa myös pelastusta?
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Moi Pyrski!

Kyllä mielestäni Siion voidaan näinkin laajasti ajatella. Ja edellisessä luokittelussa kohta 5 - ja tietyllä tavalla ajateltuna jopa kohta 4 - tarkoittaakin pelastusta.

En sitä vastoin automaattisesti asettaisi Siinaita ja Siionia vastakkain. Siinain vuori oli toki lain antamisen vuori, mutta se oli vain yksi osatekijä isommassa kokonaisuudessa. Siinain vuori oli liiton tekemisen vuori. Ja Jumalan tekemä liitto ihmisen kanssa merkitsee pelastusta. Myös Vanhan testamentin aikana. Siionin vuori temppelivuorena oli nimenomaan keskeisin ja näkyvin liiton ilmenemismuoto. Siion voisi hyvin siis tarkoittaa pelastusta sekä vanhan että uuden liiton ihmisille. Vanhassa liitossa pelastuksen keskus oli temppeli, jossa synnit sovitettiin ja temppelin ympärillä elävä seurakunta oli pelastettujen Siion, juutalainen kansa. Uuden liiton pelastuksen keskus on Jeesus, joka on tullut temppeliksi kaikille kansoille, ja sen ympärillä elää seurakunta, Jeesukseen uskovien Siion, kristitty kansa.
Marko Sagulin