Tervehdys RetroSpective!
Varhaisimmille kristityille risti ei ollut näkyvä tunnus tai symboli. Siksi meillä ei ole mitään varmaa todistusaineistoa, jolla selvitettäisiin, millaiseksi silminnäkijät olisivat Jeesuksen ristin piirtäneet.
Wikipedian selityksessä kerrotaan joitain samoja asioita kuin sinä mainitset kysymyksessäsi: "Jeesuksen ristin on arvioitu olleen T:n muotoinen, joskin myös nykyisin yleisin muoto oli siihen aikaan käytössä. Rististä tuli kristillinen symboli Jeesuksen ristiinnaulitsemisen seurauksena vähitellen ajanlaskun ensimmäisinä vuosisatoina. Göteborgin yliopiston tutkija Gunnar Samuelsson on esittänyt vanhojen tekstien analyysien pohjalta, että Jeesusta ei surmattukaan ristillä vaan paalulla, ja että käsitys rististä teloitusvälineenä on syntynyt vasta myöhemmin kirkon piirissä."
Tuossa artikkelissa varovasti kallistutaan tau-ristin suuntaan ja kerrotaan, että ensimmäisten vuosisatojen aikana symboli vakiintui. Täysin omana spekulointina pohdin, voisiko olla mahdollista, että ristin lopullinen läpimurto olisi tapahtunut vaikkapa siihen aikaan, kun keisari Konstantinus teki kristinuskosta Rooman virallisen uskonnon.
Legenda kertoo: "Historiallisen myytin mukaan Konstantinus Suuri näki Roomassa ennen Mulviuksen sillan taistelua vuonna 312 näyn, jossa nousevan auringon yläpuolella oli valoristi ja sen ympärillä teksti "tällä voitat" ['tässä merkissä olet voittava']. Taistelussa Konstantinus voitti vastustajansa Maxentiuksen ja nousi keisariksi."
Risti oli antiikin aikana niin kauheaksi kehitetty telotusväline, että Rooman kansanalaisen kansalaisoikeuteen kuului, että pahimmastakaan rikoksesta häntä ei saa ristiinnaulita. Siksi ristiinnaulitseminen ei ollut sovelias puheenaihe, eikä ristejä varmasti käytetty kaulakoruina. Tilanne olisi vähän sama kuin nyt aloitettaisiin kantaa koruna sähkötuolin tai myrkkyruiskun kuvaa. Seuraavat Paavalin kirjeiden sanat eivät siis ole niin romanttisen kauniita kuin ne nykylukijan korvaan helposti kuulostavat:
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. (1. Kor. 1:18)
Minä taas en ikinä tahdo kerskailla mistään muusta kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä. Siinä on maailma minulle ristiinnaulittu ja minä maailmalle. (Gal. 6:14)Vainojen aikana ensimmäisiä näkyviä tunnuksia oli sellainen kalakuvio, joka nykyisin näkyy mm. joidenkin autojen peräkontin luukussa. Kreikankielisen kalaa tarkoittavan sanan - ICHTYS - kirjaimista kirjaimista saadaan kreikaksi alkukirjaimet sanoille "Jeesus Kristus Jumalan Poika Vapahtaja". Sillä salaisella merkillä kristityt tunnistivat toisensa. Samanlaista tietoa meillä ei ole rististä, vaikka ristinkuolema onkin ollut sanoman keskus.
Ristiinnaulitsemisen pääasiallinen tarkoitus on ollut kiinnittää ihminen puuhun lyömällä naulat mahdollisimman kipeistä hermojen kohdista läpi siten, että ihminen kuitenkin pysyisi kitumalla hengissä mahdollisimman kauan. Siihen tarkoitukseen sopivat kaiken muotoiset ristit.
Kapinoiden yhteydessä - erityisesti Jerusalemin tuhoamisen aikaan 70 jKr. - roomalaiset ristiinnaulitsivat valtavan määrän ihmisiä Jerusalemin muurien ulkopuolelle. Historiankirjoitus tietää sanoa, että siihen tarkoitukseen sopiva puumateriaalikin alkoi loppua. Ristiinnaulitseminen oli tällöin mahdollista yhtä lailla elävään puuhun, jossa oli sopivat oksat tai johon lyötiin lisäksi jokin poikkipuu. Ristien muodot ovat siis olleet hyvin moninaiset.
Jehovantodistajien mielestä risti ei ole perinteisen ristin muotoinen vaan pelkkä pystypaalu ilman poikkipuuta. He perustelevat tätä sillä, että kreikan kielen sana "stauros" tarkoittaa paalua eikä ristiä. Perustelu kuitenkin ontuu siinä, että kreikan kielessä ei ole mitään paremmin ristiä kuvaavaa sanaa, joten sillä on tarkoitettu myös ristiä. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että ihmisiä on ristiinnaulittu myös tällaiseen pystypaaluun.
Kaikesta huolimatta on varsin perusteltua, että perinteiden mukaista latinalaistaristiä pidetään alkuperäisenä. En tiedä, mikä tutkimus on päätynyt tuohon tau-muotoon Jeesuksen kohdalla, eikä se mahdotonta ole. Vaikka meillä ei ole ensikäden lähdettä, perimätietoa ei silti tällaisissa asioissa ole syytä epäillä. Evankeliumeissakin sanotaan:
Hänen päänsä yläpuolelle he kiinnittivät kirjoituksen, josta kävi ilmi hänen tuomionsa syy: "Tämä on Jeesus, juutalaisten kuningas." (Matt. 27:37) Jotta ristiinnaulitun ihmisen yläpuolelle voidaan kiinnittää kyltti, täytyy ristissä olla jonkin verran myös vapaata puuta pään yläpuolella tai sitten teloitettavan käsiä ei saa kovasti levittää, että kyltti sopii ilman pystypuun jatkettakin.