Hei Miriva!
Kysymyksesi jälkimmäiseen osaan on erittäin helppo vastata: Kaikki ei voi olla sattumaa. Maailmassa on valtavan paljon asioita, joihin Jumala vaikuttaa ja joissa Jumala johdattaa. Mutta se onkin jo vähän vaikeampi asia, voidaanko sanoa, että kaikella on tarkoituksensa.
Onko sillä joku tarkoitus, jos näen punaisen kuplavolkkarin liikenteessä?
Onko sillä joku tarkoitus, jos nukun pommiin tärkeänä päivänä?
Onko sillä joku tarkoitus, jos törmään kaupungilla johonkin ihmiseen, jonka kanssa tulee hedelmällinen keskustelu?
Onko sillä joku tarkoitus, jos loukkaannun pysyvästi liikenneonnettomuudessa?
Eri ihmiset ajattelevat tarkoituksen ja sattuman eri tavoilla. Kuvitellaan, että kaksi uskovaa loukkaantuu onnettomuudessa. Toinen pitää sitä sattumana ja toinen ajattelee, että sillä on jokin tarkoitus. Kummatkin kuitenkin jatkavat elämää Jumalaan turvatutuen ja luottavat, että Jumala pitää tässä uudessa tilanteessa huolen. Kumpi on oikeassa?
Minä ajattelen, että monella asialla on tarkoituksensa. Elävä esimerkki siitä on tämä sinun kysymyksesi. Kun äsken etsin Raamatusta kohtia, joita tässä vastauksessa käyttäisin, sattui silmiini eräs jae, joka helpotti suuresti minua eräässä monta vuotta mieltäni vaivanneessa kysymyksessä. En ollenkaan muistanut, että sellainen kohta löytyy Vanhasta testamentista.
Ajattelen, että oli myös minun kannaltani merkityksellistä, että kysyit tämän kysymyksen. Mutta ovatko muut kysymykset minun kannaltani merkityksettömiä, jos en koe samanlaisia asioita?
No niin, filosofiasta aiheeseen... Raamattu puhuu yllättävän vähän "kaiken tarkoituksesta". Löysin vain kolme asiaa sivuavaa kohtaa. Mutta ne ovatkin hyviä. Ensinnäkin Jumala tietää kaiken ja vaikuttaa kaikessa:
Varpusia saa kolikolla kaksi, mutta yksikään niistä ei putoa maahan,
ellei teidän Isänne sitä salli. Teidän jokainen hiuskarvannekin on laskettu.
Älkää siis pelätkö. Olettehan te arvokkaampia kuin kaikki varpuset.
(Matt. 10:29-31)Ilman Jumalan tietämystä ei siis tapahdu mitään. On sitten aivan eri juttu, onko kaikella tarkoituksensa. Onko sillä joku tarkoitus, että Jumala tietää hiustemme lukumäärän? Olisiko elämä erilaista, jos jokaisella olisi yksi hius vähemmän? Ajattelen, että Raamattu aivan tarkoituksellisesti korostaa sitä, että Jumala tietää kaiken. Elämä menee hieman ahdistavaksi, jos jokaista asiaa pitäisi miettiä tarkoituksen kautta. Pian alkaisi ottaa stressiä siitä, että pitäisikö suojatiellä astua valkoiselle vai mustalle? Ja miten se vaikuttaa, jos astun väärin?
Jumala tietää kaiken. Vaikka aivan kaikilla pienimmilläkin asioilla olisi tarkoituksensa, niin sen tarkoituksen pohtiminen on ennen kaikkea Jumalan itsensä asia, Hän osaa ne asiat parhaiten säätää. Ihmiselle kaikkien asioiden tarkoitus ei varmasti selviä, mutta Jumalalla homma on hanskassa:
Kaiken on Herra tehnyt tarkoituksiaan varten, jumalattomankin
- kohtaamaan kovan päivän. (Sananl. 16:4)Mihin sitten vedetään raja? Tarkoittaako tuo lause sitä, että Jumalalle on merkitystä sillä, missä asennossa hiekan jyvänen tipahtaa jalkakäytävälle, kun käytävää hiekotetaan? En osaa sanoa. Tärkeintä onkin tietää, että Jumala pystyy itse pitämään huolen niistä asioista, joilla on tarkoitus. Ihmisen näkökulmasta elämässä on enemmän vapautta. Ihminen ei voi tietää, mikä tarkoitus sillä on, sataako tänään vai paistaako aurinko. Mutta erään asian voi tietää:
Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat
Jumalaa ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen.
(Room. 8:28)Uskon, että monella asialla maailmassa on meidän ihmisten kannalta jokin tarkoitus. Mutta minä en voi tietää, mitkä sellaisia asioita ovat. Minä vedän rajan siihen, että joka kerta kun minä joudun tilanteeseen, jossa mietin sen asian tarkoitusta, saan luottaa tuohon Raamatun sanaan. Kaikki asiat koituvat ennemmin tai myöhemmin uskovan ihmisen parhaaksi. Jumala on niin luvannut.