Kirjoittaja Aihe: kristinusko ja isänmaallisuus  (Luettu 3787 kertaa)

miriva

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 128
    • Profiili
hei taas. :)

tuli mieleen lippulaulu. siinä kohotetaan mielestäni suomenlippu aika korkeaan asemaan (mitä se toki onkin). olen aina isänmaallinen ja mietin, että voiko olla että tämä laulu olisi jotenkin ristiriidassa kristinuskon kanssa? siis että suomenlipulle annettaisiin liian korkea asema, niin että sitä voisi ajatella epäjumalana tms.?
tässä vielä laulun sanat: :)

Siniristilippumme,
sulle käsin vannomme, sydämin:
sinun puolestas elää ja kuolla
on halumme korkehin.
 
Kuin taivas ja hanki Suomen
ovat värisi puhtahat.
Sinä hulmullas mielemme nostat
ja kotimme korotat.

Isät, veljet verellään
vihki sinut viiriksi vapaan maan. 
Ilomiellä sun jäljessäs käymme 
teit' isäin astumaan.

Sun on kunnias kunniamme,
sinun voimasi voimamme on.
Sinun kanssasi onnemme jaamme 
ja iskut kohtalon.

Siniristilippumme, 
sulle valan vannomme kallihin:
sinun puolestas elää ja kuolla
on halumme korkehin.

(Sanat V.A. Koskenniemi, sävel Yrjö Kilpinen)

(toivottavasti meni säveltäjät ja sanottajat ja sanat ja  muut oikein. korjatkaa jos ei.)

« Viimeksi muokattu: 29.04.2007 - klo:16:17 kirjoittanut miriva »

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Heip Miriva!

Runojen tulkitseminen on aina vaarallista puuhaa. Usein niiden merkitys on juuri sellainen, millaiseksi runon kuulija sen ajattelee. Niin on tässäkin laulussa, vaikka tämä ei ole kyllä lähellekään mikään Pekka Ruuskan Rafaelin enkeli, josta en ole ottanut mitään tolkkua...

Äkkiseltään keksin pari eri vaihtoehtoa, miten näitä sanoja voidaan tulkita joko Raamatun vastaisesti tai niiden mukaisesti.

Ensinnäkin voidaan ajatella, että tässä korotetaan Suomen lippu ja Suomen maa yli Jumalan. Mikään ei ole sen suurempaa kuin lippu ja sen puolesta vuodatettu veri. Ja siitä pidetään kiinni vaikka Jumalasta jouduttaisiin luopumaan. Ensimmäinen, neljäs ja viides säkeistö voidaan silloin saada kuulostamaan jo epäjumalanpalvelukseen viittaaviksi.

Toisaalta asia voidaan nähdä aivan päinvastoin. Jos laulun kirjoittaja on kiitollinen Jumalalle siitä, että Suomi on säilynyt vapaana maana kovienkin koettelemusten keskellä, sävy on aivan toisenlainen. Kolmannessa säkeistössä lauletaan siitä, kuinka toiset suostuivat kuolemaan toisten puolesta - ja ensimmisessä ja viimeisessä säkeistössä todetaan, että itse ollaan valmiit osoittamaan samaa uhrautuvaisuutta, jos tilanne niin vaatii. Uhrautuva rakkaushan on Raamatun mukaan suurinta rakkautta.

Käytännössä en itse usko, että kyse olisi kummastakaan ääripäästä. Ajattelen, että runo on kirjoitettu hyvin ylväin mielin, ja sen tarkoituksena on luoda yhteenkuuluvuutta ja ylpeyttä omasta maasta. En osaa ajatella, että siinä otettaisiin jotenkin kantaa hengellisiin asioihin.
Marko Sagulin