Kirjoittaja Aihe: Kaste ja sakramentit  (Luettu 33572 kertaa)

anon

  • Vieras
Hei!
Miksi luterilaisessa kirkossa kastetta ei tehdä upottamalla?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 157
    • Profiili
Tervehdys Anon!

Upottamalla toimitettu kaste on perinteinen tapa kastaa. Jo juutalaisuudesta tuttu käännynnäiskaste toimitettiin mitä ilmeisimmin upottamalla, koska esimerkiksi kaivauksissa Qumranin aluella löytyneestä juutalaisen lahkon asuma-alueesta on paikallistettu kääntymisseremonioihin liittyneitä isoja kastealtaita. Samalla tavoin Johanneksen kaste toimitettiin upottamalla.

     Niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista,
     ja Johannes kastoi hänet Jordanissa. Vedestä
     noustessaan Jeesus näki, kuinka taivaat
     aukenivat ja Henki laskeutui häneen
     kyyhkysen tavoin. (Mark. 1:9-10)


Sama tapa jatkui apostoleilla, jotka toimittivat Jeesuksen käskemän kristillisen kasteen.

     Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos
     ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
     Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi
     Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta
     jatkoi iloisena matkaansa. (Ap. t. 8:38-39)


Upottamalla toimitetussa kasteessa on nähtävissä monet kasteeseen liittyvät raamatulliset vertauskuvat.

     Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin
     ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka
     voimallaan herätti Kristuksen kuolleista. (Kol. 2:12)

     Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja
     haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin
     alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän
     kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. (Room. 6:4)

     Hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme
     tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät
     pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme
     uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. (Tit. 3:5)

     Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin
     sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna
     puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla
     vedellä pestynä. (Hepr. 10:22)


Siksi en pitäisi ollenkaan pahana, että myös luterilaisessa kirkossa kaste toimitettaisiin upottamalla. En tunne opillista ja käytännöllistä kirkkohistoriaa, mutta Wikipedia toteaa, että vielä Lutherin aikaan lapsetkin kastettiin upottamalla. Sen tarkemmin en uskalla veikata, milloin niin sanottu valelukaste on tullut mukaan kuvioon. Käsittääkseni ortodoksisessa kirkossa myös vauvat kastetaan tai ainakin pyritään kastamaan upottamalla.

Opillisesti ja merkityksensä kannalta kasteen suorittamisen tavalla ei ole merkitystä. Jeesuksen käsky ei määrittele kastamisen tapaa. Se kuuluu toimittaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja siinä käytetään vettä, niin kuin kaste jo nimensä perusteella velvoittaa.

Kirkkokuntien välillä on painotuseroja siinä, mikä merkitys kasteelle annetaan. Sen kummemmin asiaan perehtymättä vaikutelmani on, että mitä vertauskuvallisempi merkitys kasteella toimituksena on, sitä tärkeämpänä pidetään, että kasteessa toteutuvat myös nämä vertauskuvalliset elementit. Luterilaisessa kirkossa kastetta pidetään Jumalan käskemänä Jumalan tekona, jossa ihmiset ovat tämän tapahtuman toteuttajia. Kasteen sisältö on siis Jumalan toiminta, ja veikkaisin, että siksi kasteen toimittamisen tavan ei ole koettu olevan niin merkittävä. Kunhan Jeesuksen käskyn elementit täyttyvät.
Marko Sagulin