Tervehdys Anniina!
Pahoittelen, että vastaukseni on hetken aikaa viipynyt. Olen odottanut sopivan rauhallista ja keskittynyttä mielentilaa vieraskielisen saarnan kuuntelemiselle. Varsin helppoa kieltä hän kyllä käyttikin, joten kuvittelen saaneeni puheesta hyvän tolkun.
Odotin toisensävyistä ja uudentyyppistä puhetta esipuheesi jälkeen. Pidin tämän saarnamiehen opetusta varsin perinteisenä aikuiskastetta puoltavana ja lapsikastetta vastustavana puheena. Hyvä ja innostava puhetyyli hänellä kyllä oli, kuten myös paljon raamatunkohtia. Itse koin, että eroa perinteiseen kastekäsitykseen oli laajemminkin kuin vain yhdessä opinkohdassa.
Ennen kuin pureudun hänen tekstiinsä, haluan yhden tarkennuksen sanoa yllä olevista kasteopetuksistani. Olen korostanut niissä tosi vahvasti kasteen ja Pyhän Hengen yhteyttä toisiinsa. Olen siksi esitellyt paljon siihen liittyviä raamatunkohtia. Kenenkään ei pidä kuitenkaan luulla, että haluan erottaa Pyhän Hengen ja uskon toisistaan. Nämä asiat yhdessä muodostavat kolmion, jonka keskinäistä järjestystä ja aikataulua Raamattu ei erottele toisistaan. Paras yhteenveto löytyy Jeesukselta huonolla suomella sanatarkasti käännettynä: "Joka on uskossa ja on kastettu, pelastuu." (Mark. 16:16) En siksi enää toista kasteen ja Pyhän Hengen yhteen liittäviä kohtia uudelleen. Voit tonkia niitä yllä olevista vastauksista. Tässä yksi uskon ja Pyhän Hengen yhdistävä kohta:
Vastatkaa vain tähän kysymykseen: saitteko te Hengen tekemällä
lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin?
Kuinka voitte olla noin mielettömiä! Te aloititte Hengen varassa.
Pyrittekö nyt päämäärään omin avuin? Turhaanko tämä kaikki on
tullut teidän osaksenne? Tuskinpa vain. Lahjoittaako Jumala teille
Hengen ja antaako hän voimatekojen tapahtua teidän keskuudes-
sanne sen tähden, että te noudatatte lain käskyjä, vai sen tähden,
että te uskotte kuulemanne evankeliumin? … Koska me uskosta
olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme
toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden. (Gal. 3:2-5, 5:5)
Mutta nyt siihen puheeseen…
Saarnamiehellä on perinteinen lapsikastetta vastustava näkemys. Kaikkein klassisin lähtökohta on se, että Raamatussa kaikki ihmiset kastettiin vasta sitten kun he ensin uskoivat. Tämän lisäksi hän painotti sitä, että kaste on kuin vihkisormus. Se on ihmisen lupaus ja tunnustautuminen toisten ihmisten edessä. Kasteessa ihminen tekee lupauksen, että hän on ylittänyt rajan, jonka taakse hän ei enää palaa.
Lapsikastetta hän vastusti erityisesti siksi, että ihminen itse ei muista tilannetta. Hän julisti rohkeasti, että lapsikaste voi olla merkittävä vanhemmille, mutta ei kastetulle itselleen, koska tämä ei sitä muista. Myös aikuisena tehty kaste pitää uusia, jos ihminen ei kunnolla muista, millaisessa sydämen tilassa hän silloin oli. Jos aikuinen on epävarma siitä, turvautuiko hän Jeesukseen kasteensa hetkellä, kaste on syytä uusia. Jos sen sijaan aikuinen muistaa, että hänellä oli edes heikko usko Jeesukseen, hänen kasteensa on pätevä.
Puhujan mukaan kaste ei vielä saa mitään erityistä aikaan, vaan se antaa hyvän mahdollisuuden kokea anteeksiantamus vahvasti. Kaste on ikään kuin rukous Jumalalle. Kaste itsessään ei ole Pyhän Hengen välittäjä, vaan kasteeseen liittyvä rukous tekee sen. Esimerkiksi hän otti Jeesuksen kasteen, jossa Jeesus vedestä noustuaan rukoili, jolloin Pyhän Hengen nähtiin laskeutuvan hänen päälleen kyyhkysen muodossa. Puhuja koristi myös sitä, kuinka Pietarin saarnassa kasteen ja Pyhän Hengen liittäminen toisiinsa ei tarkoittanut automaatiota, vaan sitä, että kaste antaa mahdollisuuden siihen:
Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste
Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin
anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä
tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös
kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän
Jumalamme, kutsuu." (Ap. t. 2:38-39)
Saarnan sanoman tueksi hän otti Raamatusta myös esimerkit, joissa ristin ryövärille julistettiin uutinen pelastuksesta, vaikka häntä ei voitu kastaa. Lisäksi mainittiin myös ihmisistä, jotka ylistivät Jumalaa, vaikka heitä ei vielä ollut kastettu eivätkä he vielä edes kunnolla tajunneet Jeesuksen merkitystä. Olivat vain kokeneet ihmeellisiä asioita.
Olen saarnamiehen kanssa samaa mieltä siinä, että ainakin Jeesuksen ajan kulttuurissa ja nykyisessä Lähi-Idässä on valtavan suuri merkitys kasteen ottamisella. Silloin ihminen tunnustautuu kuuluvansa kristittyjen joukkoon. Esimerkiksi muslimi saa olla kiinnostunut kristinuskosta, mutta vasta kaste on raja, jonka jälkeen häneen suhtautuminen muuttuu omassa yhteisössä ja perhepiirissä. Vaikka konfirmaatio on meillä samanlainen tunnustautumisen paikka, ei sillä ole samaa tehoa, koska se on tapa. Kaikki tietävät, että harva todella sydämessään tunnustautuu, vaikka huulillaan ja teoillaan sen tunnustaakin konfirmaatiossa. Olisi hienoa, jos todellakin kristityt olisivat ylpeämmin sitä mitä ovat. Toisaalta ihan samanlaista ilmiötä on niiden suhteen, jotka ovat käyneet rippikoulun ja haluavat kasteen. Eivät läheskään kaikki jää näkyvästi elävinä jäseninä kirkkoon.
Tämän saarnamiehen korostuksissa oli itse asiassa harvinaisen paljon sitä elementtiä, että kaste on pätevä vasta, kun ihminen on itse tehnyt tarpeeksi. Lapsikasteen vastustaminen perustuu aina siihen, että ihmisen pitää tehdä yhteistyötä, jotta kaste olisi myös Jumalan puolelta pätevä. Tämä saarnaaja korosti sitä erityisen paljon, koska hänen mukaansa edes aikuiskaste ei ole pätevä, jos ei muista olleensa kunnolla uskossa kasteensa aikana.
Minun ymmärrykseni Raamatusta on toisenlainen. Kaste on yksi armon välineistä. Sen kautta Jumala kumartuu jokaisen ihmisen puoleen yksitellen ja kertoo, että hänen kosmisen suuret pelastustekonsa eivät jääneet historiaan 2000 vuoden taakse. Hän omalta puoleltaan lupautuu niiden takuumieheksi kasteen kautta. Ympärileikkaus oli Jumalan liiton merkki. Se tehtiin vielä nuoremmille lapsille kuin nykyisin lapsina kastettaville. Raamattu vertaa kastetta ja ympärileikkausta toisiinsa:
Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin
tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois.
Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin
eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen
kuolleista. Te olitte kuolleita rikkomustenne ja ympärileikkaamatto-
muutenne vuoksi, mutta Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen
kanssa. Hän antoi meille kaikki rikkomuksemme anteeksi, hän kumosi
meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen
mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin. (Kol. 2:11-14)
Ympärileikkaus on mahdotonta peruuttaa ja mahdotonta suorittaa uudelleen. Ihminen voi omalta puoleltaan hylätä sen tai hylkäämisen jälkeen palata taas liittoon. Jumalan puolelta se on voimassa koko ajan.
On hyvin tärkeä huomioida, kenelle Raamatussa kulloinkin puhutaan. Koska Raamattu puhuu myöhäisimmillään ajasta, jolloin evankeliumi lähti leviämään, ei ollut mahdollisuutta, että siellä puhuttaisiin lapsena kastetuille ihmisille. Kun evankeliumia levitettiin, kyseessä olivat aina kastamattomat ihmiset. Heidät kastettiin aina, kun he halusivat kasteen ottaa vastaan. Samassa yhteydessä puhutaan siitäkin, miten esimerkiksi perheen pään kastamisen yhteydessä kastettiin koko perhekunta.
Toivottavasti tämä runsassanainen vastaukseni edes hieman vastasi kysymykseesi. Suunnilleen näillä ajatuksilla lähtisin saarnamiehelle perustelemaan lapsikasteen oikeutusta. Se, että lähtisinkö käytännössä sitä tekemään, on eri juttu. Yleensä kasteasioissa ihmiset ovat omien näkemystensä poteroissa niin syvällä, että saadaan aikaiseksi vain sota, jos sitä lähdetään tonkimaan. Aikuiskaste on minun näkökulmastani erittäin hyvä asia. Niin kuin tuo saarnamies sanoi: jos et ole kastettu, niin kiireesti kasteelle. Ainoa miinus on, että hänen tapansa vastustaa lapsikastetta vähättelee Jumalan työtä kasteen kautta ja jättää lapset kasteen armosta osattomiksi, kun ihmisen omasta työstä tehdään pätevyyden kriteeri.