Kirjoittaja Aihe: Miksi Jumala ei kuule?  (Luettu 6599 kertaa)

anja

• Vieras
Hei vaan! Miksi en saa minkäänlaista rukousvastausta vaikka kuinka rukoilen ahdinkooni? Rukoilen että Jumala jotenkin voisi koskettaa, jotta tietäisin että kuulee rukoukseni. Yksin kun ei jaksa! Olen uskossa, käyn kokouksissa, kaikki päivät on radio dei vaan auki, luen raamattua, mutta kun en saa mitään vastausta rukouksiin, niin silloin lannistun ja lukeminen ja kokoukset taas unohtuu. MIKSI JUMALA EI KUULE KUN HÄTÄ ON SUURI?

EDIT: Otsikko vaihdettu kuvaavammaksi. Marko
« Viimeksi muokattu: 22.10.2008 - klo:10:57 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Tervehdys Anja!

Kysymyksesi on kova, eikä siihen ole olemassa oikeita vastauksia. Tai on toki, mutta jollei Jumala jotain kautta kerro tarkasti suunnitelmistaan, ne jäävät hänen tutkimattoman viisautensa varaan ja meille täysin salaisiksi.

Sen kuitenkin osaan varmasti sanoa, että Jumala kuulee kaikki rukoukset. Psalmissa sanotaan kohtalaisen napakasti:

Milloin te mielettömät tulette järkiinne? Te tyhmistä tyhmimmät! Miettikää vähän. Hän, joka
     on luonut korvan - hänkö ei kuule? Hän, joka on tehnyt silmän - hänkö ei näe? (Ps. 94:8-9)

Minulle tulee helposti mieleen, että Jumala ei halua kuulla eikä varmaan edes kykene siihen, jos hän ei anna rukousvastauksia. Kirjoittelin juuri erääseen vastaukseen raamatunkohtia, joissa Jumala lupaa kuulla rukouksia. Tästä linkistä löydät niitä. Tosin ... kun on vaikeaa tai suorastaan katkera olo Jumalaa kohtaan, nämä kohdat saattavat aiheuttaa vain entistä suurempia kysymysmerkkejä. Jos hän kuulee, miksi en saa mieleisiäni vastauksia? Suurista kysymyksistä huolimatta on selvää, että Jumala kuulee. On itse asiassa mahdotonta sanoa tai edes ajatella mitään ilman, että Jumala kuulisi.

En tunne sinua, enkä pysty siksi kohdistamaan vastaustani haluamallani tavalla. Joudun yleispätevästi toteamaan, että usein kaikkein suurin rukoilijan ongelma ei ole siinä, etteikö hän uskoisi Jumalan kuulevan. Yleensä enemmän epäilee sitä, haluaako Jumala kuulla. Välittääkö hän? Ja ahdistuksen kierre on valmis, jos näihin kysymyksiin etsii vastausta siitä, vastaako Jumala juuri sillä tavalla kuin itse haluaisi. Jos Jumala ei vastaa juuri niin kuin itse tahtoo, tekee johtopäätöksen, että hän ei kuule.

Vanha tarina kertoo miehestä, joka pakeni nousevaa tulvaa talonsa katolle. Häntä kävivät pelastamassa vuorollaan pari venettä ja vielä helikopterikin, mutta hän ei halunnut nousta kyytiin. Mies huusi pelastushenkilökunnalle, että hän ei tule kyytiin, koska Jumala on luvannut pelastaa hänet. Tulva kuitenkin vei miehen mukanaan. Taivaassa hän sitten kyseli, miksi Jumala ei pelastanut. Jumala ihmetteli: "Vai en muka pelastanut? Ensin lähetin kaksi venettä ja sitten vielä helikopterinkin? Mitä sinä olisit oikein halunnut?"

Jobin kirja on ihmeellinen kirja. Siinä Job kärsii suunnattomia menetyksiä ja tuskia. Ensin tuhoutuu valtava omaisuus. Sitten lapset menehtyvät. Ja lopuksi menee Jobin oma terveys niin, että hän riutuu aivan kuolemaisillaan. Job pyytää apua, kyselee kärsimystensä syitä ja syyttää Jumalaa. Jumala vastaa aivan oudosti, mutta samalla valtavan viisaasti:

Oletkos nähnyt virtahevon? Tai krokotiilin? Osaisitko luoda sellaisen tai uskaltaisitko edes tapella niiden kanssa? Entäpä oletko käynyt siellä varastossa, jossa minä säilytän lunta ja rakeita? Entä missäpä muuten olit silloin, kun minä loin maailman ja ripustelin tähdet paikoilleen? Osaisitko pitää huolta villieläimistä, niin kuin minä teen?

Job ymmärsi, mitä Jumala ajoi takaa:

Nyt minä ymmärrän, että kaikki on sinun vallassasi eikä mikään suunnitelmasi ole mahdoton
     sinun toteuttaa. Sinä kysyit: "Kuka on tämä, joka näin peittää minun tarkoitukseni mielettömillä
     puheillaan?" Minä se olen. Olen puhunut mitään ymmärtämättä asioista, joita en käsitä - ne ovat
     minulle liian ihmeellisiä. (Job 42:2-3)

Job ei saanut vastausta kysymykseen "miksi". Mutta hän ymmärsi, että Jumala on valtavan paljon suurempi kuin ihminen. Jumalan kaikkia suunnitelmia on täysin mahdotonta ymmärtää.

Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne eivätkä teidän tienne ole minun teitäni,
     sanoo Herra. Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä, niin korkealla ovat minun tieni
     teidän teittenne yläpuolella ja minun ajatukseni teidän ajatustenne yläpuolella. (Jes. 55:8-9)

Minä olen kauhean kärsimätön ihminen. Haluaisin aina vastauksen kaikkeen. Ja se vastaus täytyisi saada välittömästi, kun sitä kaipaan. Siksi on kauhean vaikea luottaa siihen, että Jumala kuulee, jos hän ei vastaa heti, näkyvästi ja minun tahtoni mukaan. Mutta Jumala itse osoittaa Raamatussa, että hän ei toimi niin. Hän toimii oman viisautensa ja oman aikataulunsa mukaan. Ihmisen osaksi jää luottaa siihen, että viisas ja kaikkivaltias Jumala on hyvä:

Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa ja jotka hän
     on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen. (Room. 8:28)

Toisinaan vastausta kaipaava ihminen joutuu odottamaan. Itse asiassa Jumala tuntuu toimivan hyvin usein niin, että rukoilija ei saa vastausta heti. Hän ei panttaa vastauksiaan siksi, että hän ei haluaisi, pystyisi tai ehtisi toimia nopeammin. Hän tekee kaiken tavalla, joka on rukoiliijalle parhaaksi. Sitä on vaan kamalan vaikea hyväksyä, kun ihmisellä ei ole samaa viisautta ja näkökykyä kuin Jumalalla.

Kysymyksessäsi oli vielä eräs sivujuonne, johon kiinnitin huomiota:

Olen uskossa, käyn kokouksissa, kaikki päivät on radio dei vaan auki, luen raamattua, mutta kun en saa mitään vastausta rukouksiin, niin silloin lannistun ja lukeminen ja kokoukset taas unohtuu.

Kysymyksestäsi jää sellainen olo, että teet paljon hengellisiä harjoituksia, jotta Jumala kuulisi sinua paremmin. Jos hän vastaisi pyyntöihisi sinun toivomallasi tavalla juuri sillloin, kun olet kovasti uurastanut käymällä kokouksissa, rukoilemalla ja lukemalla Raamattua, niin eikö silloin sinulle jäisi sellainen kuva, että Jumala on vastannut rukouksiisi sen ansiosta, mitä sinä olet tehnyt? Toivon, ettet ajattele niin.

Rukoile, koska Jumala on niin käskenyt ja sillä tavoin voit vuodattaa sydämesi tuskan hänelle. Lue Raamattua, jotta kuulisit Jumalan puheen. Käy kokouksissa tapaamassa muita kristittyjä ja rakentumassa yhteisestä uskosta. Mutta älä tee näitä asioita, jotta yrittäsit niitä suorittamalla jotenkin miellyttää Jumalaa. Ne ovat sinun omaksi parhaaksesi ja oman uskosi hoitamiseksi. Ne eivät ole uhreja.

Jumala haluaa kuulla sinua Jeesuksen Kristuksen tähden. Hän haluaa sinulle parasta Jeesuksen Kristuksen tähden. Ja hän toimii koko ajan, vaikka sinä et sitä näe. Jumalan viisaus on käsittämätön - sanan kaikissa merkityksissä.

Nämä sanat eivät välttämättä lohduta tai auta. Ei ole kiva kuulla, jos oman ahdingon aikana joku tulee vierelle viisastelemaan siitä, miten asiat oikeasti ovat. Rukoilen sinulle voimia ja kärsivällisyyttä luottaa Jumalan hyvyyteen ja rakkauteen sinua kohtaan.
Marko Sagulin