Kirjoittaja Aihe: Juutalaisuus  (Luettu 6881 kertaa)

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 780
    • Profiili
Moiks!

Tällä palstalla on jonkin verran puhuttu jo juutalaisuudesta, mutta teen tästä nyt oman aiheen, koska haluan saada tarkempia vastauksia.

Niin, mitä juutalaisuus on, miksi juutalaisia on vainottu ja miksi "juutalaisten kuningas" oli niin kirosana?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Hei Aani!

Kysymyksesi ovat niin valtavan suuria, että päätän yrittää ensin helppoa ratkaisua: Vastaan vain sen, minkä tiedän...

Niin, mitä juutalaisuus on

Juutalainen on Abrahamin jälkeläinen. Abraham oli n. 1800 eKr. elänyt mies, joka sai Jumalan kutsun lähteä omasta kotikaupungistaan Kaldean Urista (nykyisen Irakin alueella) kohti tuntematonta maata. Jumala lupasi 100-vuotiaalle lapsettomalle miehelle, että hänestä polveutuu lukemattoman suuri kansa, jolle tämä maa lahjoitetaan. Abraham luotti Jumalan lupaukseen ja hänestä tuli tämän kansan kantaisä.

Juutalaisuus on a) kansa, joka polveutuu Abrahamista ja b) usko, joka on ilmoitettu tälle kansalle. Kolmaskin vaihtoehto sanalle voidaan antaa, jos tarkaksi heretään: c) Juudan (yksi Israelin heimoista) jälkeläiset - mutta heistä käytetty nimitys on laajentunut niin, että Uuden testamentin aikana sillä tarkoitettiin jo juutalaista uskoa edustavia ihmisiä.

Juutalaisuus ja kristinusko kuuluvat yhteen. On vain yksi Taivaan Jumala. Hän on kertonut itsestään ihmisille ja tehnyt liiton ihmisten kanssa. Vanhan liiton aikana näitä Taivaan Jumalan seuraajia kutsuttiin ensin israelilaisiksi (Abrahamin pojanpojan uuden nimen mukaan) ja pakkosiirtolaisuuden jälkeen juutalaisiksi (kun muut heimot olivat sekoittuneet ja hävinneet). Uuden liiton aikana Jeesuksen jälkeen Taivaan Jumalan palvelijoita kutsutaan kristityiksi, koska Kristuksessa täyttyi se, mitä koko juutalaisuuden ajan oli odotettu.

Nykypäivinä uskonnollisesti juutalaisia ovat ne, jotka ovat jääneet Vanhan liiton aikaan, eivätkä ole "päivittäneet" Jumalalta saatua viestiä ja uskoneet Jeesukseen. Mutta on myös messiaanisia juutalaisia, jotka uskonsa puolesta ovat kristittyjä, mutta syntyperänsä puolesta periytyvät Abrahamista.

Lainaus
miksi juutalaisia on vainottu

Syitä voi olla monia. Hengellisesti katsoen Paholainen haluaa aina vastustaa Jumalan seurakuntaa. Hän kyllä onnistuu kuiskuttelemaan ikäviä asioita niille, jotka häntä mielellään kuuntelevat. Mutta syyt voivat olla myös varsin käytännöllisiä. Esimerkiksi keskiajalla juutalaisia saatettiin vainota syyttämällä heitä noidiksi. Juutalaiseen kulttuuriin ja uskoon kuuluvat tarkat hygieniasäädökset. Siksi he välttyivät muita ihmisiä useammin rutolta. Koska silloin ei ollut tietoa mistään bakteereista ja pieneliöistä, luultiin juutalaisten selviävän sairauksista noituuden avulla. Toisaalta juutalaiset ovat aina olleet ilmeisen hyviä raha-asioissa. Juutalaisissa on paljon pankkiirisukuja, joten kateus saa paljon pahaa aikaan.

Lainaus
miksi "juutalaisten kuningas" oli niin kirosana?

Varmastikin kahdesta syystä. Ensinnäkin se viittasi Messiaaseen. Ylipapit ja lainopettajat eivät tunnustaneet Jeesusta VT:n lupaamaksi Messiaaksi, joten nimitys juutalaisten kuningas ei kelvannut heille. Toisaalta maallisen hallinnon näkökulmasta se oli tulenarka asia. Israel oli Rooman valtakunnan hallinnassa. Juutalaisten keskuudesta nouseva ja kuninkaaksi julistautuva ihminen osoitti selvää kapinaa Roomaa vastaan. Vaikka Jeesuksen ajan Israelissa oli totuttu näkemään vieraan vallan sotilaita kaduilla partioimassa, elämä oli kuitenkin suhteellisen rauhallista. Rauha olisi mennyttä, jos keisarille olisi mennyt viesti, että yhdessä Rooman provinssissa kapinoidaan ja noustaan keisaria vastaan.
Marko Sagulin

Stranger

  • Vieras
Moi!
Mitä mieltä olet  tästä raamatunkohdasta?
room. 11:
25 Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen.
26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
27 Ja tämä on minun liittoni heidän kanssaan: minä otan pois heidän syntinsä.
28 Evankeliumin torjuessaan he ovat Jumalan vihollisia, teidän tähtenne, mutta valinnan perusteella he ovat Jumalalle rakkaita, isien tähden.
29 Jumala ei peruuta lahjojaan eikä antamaansa kutsua.
30 Te olitte ennen tottelemattomia Jumalaa kohtaan, mutta noiden toisten tottelemattomuuden vuoksi Jumala on nyt armahtanut teidät.
31 Samalla tavoin he ovat nyt olleet tottelemattomia, jotta myös heidät armahdettaisiin, kun te olette saaneet armahduksen.
32 Jumala on näet tehnyt kaikki tottelemattomuuden vangeiksi, jotta hän voisi antaa kaikille armahduksen.

Tarkoittaako tuo, että Juutalaiset eivät usko Jeesukseen siksi, että ”pakanatkin” (muut kuin juutalaiset) voisivat saada pelastuksen? Ja pelastuvatko Juutalaiset kuitenkin vaikka he eivät uskokaan Jeesukseen, vai mitä nuo jakeet 28-29 tarkoittaa?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Hei Stranger!

Kysyit, että mitä mieltä olen tästä raamatunkohdasta. Vastaus on yksinkertainen: ei kovin helppo. :) No joop. Kysyit onneksi helpoimpia jakeita tuosta jaksosta:

28 Evankeliumin torjuessaan he ovat Jumalan vihollisia, teidän tähtenne, mutta valinnan perusteella he ovat Jumalalle rakkaita, isien tähden.
29 Jumala ei peruuta lahjojaan eikä antamaansa kutsua.

Tarkoittaako tuo, että Juutalaiset eivät usko Jeesukseen siksi, että ”pakanatkin” (muut kuin juutalaiset) voisivat saada pelastuksen? Ja pelastuvatko Juutalaiset kuitenkin vaikka he eivät uskokaan Jeesukseen, vai mitä nuo jakeet 28-29 tarkoittaa?

Paavalin Roomalaiskirje kertoo kirkkaasti siitä, kuinka ihminen - myös juutalainen - pelastuu vain yksin uskosta Jeesukseen. Esimerkiksi:

     Miten siis on? Olemmeko me muita parempia? Emme lainkaan. Olen jo
     esittänyt sen syytöksen, että kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin,
     ovat synnin vallassa. Onhan kirjoitettu: - Ei ole yhtäkään vanhurskasta,
     ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa. ...
     Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä
     noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on.
     Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa,
     josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee
     uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka
     uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä
     ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi
     vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
     Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen
     uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa.
     ... Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman
     lain vaatimia tekoja. Vai onko Jumala pelkästään juutalaisten Jumala?
     Eikö hän ole myös muiden kansojen Jumala? On toki, kun kerran Jumala
     on yksi ja ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaiksi, jos he uskovat,
     ja ympärileikkaamattomat, kun he uskovat. (Room. 3:9-11, 20-25a, 28-30)


Jumala ei peruuta kutsuaan ja antamiaan lupauksia ja lahjoja. Hän kutsui Abrahamin seuraajakseen ja lupasi hänelle, sekä hänen pojalleen Iisakille ja tämän pojalle Jaakobille, että heistä tulee suuri kansa, joka on Jumalan valittu kansa. Ja tätä kutsuaan Jumala ei ole peruuttanut. Tämän vuoksi Jeesus lähetettiin nimenomaan valittuun kansaan:

     Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin
     kansan kadonneita lampaita varten." (Matt. 15:24)


Samasta syystä Jeesus lähetti opetuslapset "harjoituskierrokselle" juutalaisten keskuuteen:

     Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan annettuaan heille ohjeet:
     "Älkää menkö vierasheimoisten keskuuteen älkääkä mihinkään Samarian
     kaupunkiin. Sen sijaan menkää Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo
     ja julistakaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle.' (Matt. 10:5-7)


Samasta syystä sanoma Jeesuksesta lähti liikkeelle juutalaisesta kansasta alkaen:

     Hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja
     kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja kaikille kansoille, Jerusalemista
     alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien
     anteeksiantamista. (Luuk. 24:46-47)

     Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen
     kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille.
     (Room. 1:16)


Jumala oli ja on valinnut Israelin omaksi kansakseen, eikä hän peruuta sitä kutsua. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä sen kanssa, että he olisivat etuoikeutetussa asemassa pelastuksen suhteen. Ainoastaan Jeesus on pelastustie. Juutalaisten etuoikeus oli siinä, että heidän kansansa keskuudessa lupaukset Jeesuksesta ovat kaikkein selvimmin kaikuneet historian saatossa:

     Mitä etuja sitten on juutalaisilla, ja mitä hyötyä on ympärileikkauksesta?
     Paljonkin, kaikin tavoin. Jumala on ensiksikin uskonut sanansa juuri heille.
     ... Ovathan he israelilaisia, jotka Jumala on ottanut lapsikseen ja joille hän
     on antanut kirkkautensa. Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot, heille hän
     on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset. Heidän ovat kantaisät,
     heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella,
     ikuisesti ylistetty Jumala, aamen! (Room. 3:1-2, 9:4-5)


He eivät vain pystyneet hyödyntämään tätä "etulyöntiasemaa". He hylkäsivät Jeesuksen ja ristiinnaulitsivat hänet - niin kuin kaikki muutkin kansat olisivat varmasti tehneet. En tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos he olisivat ottaneet Jeesuksen vastaan. Se on toisaalta mahdoton tilanne, koska silloin Jeesus ei olisi kuollut ihmisten puolesta ristillä, eikä ihmiskunnalla olisi mitään evankeliumia julistettavana. Mutta jos he olisivat edes pian ylösnousemuksen jälkeen uskoneet apostoleja ja koko israel olisi kääntynyt, niin varmaan meitäkin sanottaisiin nyt juutalaisiksi. Sanomaa Jeesuksesta olisi julistettu juutalaisten suurena ilosanomana kaikille kansoille. Mutta koska he eivät ottaneet sanomaa vastaan, meitä sanotaan kristityiksi. Paavali kirjoittaa, että tavallaan se oli meidän onnemme, että juutalaiset hylkäsivät Kristuksen. Siksi viestinviejät keskittyivät viemään sanomaa sinne, missä se otettiin vastaan - eli pakanoiden keskuudessa:

     Kun juutalaiset näkivät väenpaljouden, kiihko valtasi heidät ja he kiistivät
     herjaten sen, mitä Paavali puhui. Silloin Paavali ja Barnabas sanoivat heille
     suorat sanat: "Kaikkein ensimmäiseksi Jumalan sana oli julistettava teille.
     Mutta koska te torjutte sen ettekä pidä itseänne iankaikkisen elämän arvoisina,
     me käännymme pakanoiden puoleen. Herra on näet antanut meille tämän
     käskyn: - Minä panen sinut valoksi kansoille, pelastukseksi maan ääriin saakka."
     Tämän kuullessaan pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa, ja kaikki ne,
     jotka oli säädetty iankaikkiseen elämään, tulivat uskoon. Herran sana levisi
     yli koko maakunnan. (Ap. t. 13:45-49)


Toki me pakanakristityt emme saa luulla, että Jumala vasta ikään kuin B-suunnitelmana halusi, että evankeliumi julistetaan meillekin. Kyllähän Jeesus jo lähetyskäskyssä sanoi, että se kuuluu myös meille. Ja Uusi testamentti puhuu Jeesukseen uskovista kristityistä jopa niin kuin valitusta kansasta. (Tästä olen jo kirjoittanut aiheessa: Keitä "Israel" nykyään tarkoittaa?) Mutta julistaminen silti aloitettiin valitusta kansasta.
Marko Sagulin

MaryMagdalene

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 375
    • Profiili
Lainaus
He hylkäsivät Jeesuksen ja ristiinnaulitsivat hänet...

Saanko vähän heittää vastakommenttia - tulen niin surulliseksi aina lukiessani tällaista tekstiä.

Itse asiassa juutalaiset eivät tappaneet Jeesusta.

Yksi linkki: http://www.teologia.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=16

Moraalisessa mielessä Jeesuksen olemme tappaneet me kaikki ihmiset maan päällä. Konkreettisesti roomalaiset noin v. 30 j.Kr.

Onko viisasta, että meidän kristityiksi itseämme sanovien keskuudessa niin vähän tunnistetaan omaa korvausteologiaa ja antisemitististä juonnetta kirkossa, kun mietitään, keitä Israel nykyään tarkoittaa?
MaryMagdalene

Stranger

  • Vieras
Kiitos vastauksesta! :)

Vielä jäin pohtimaan näitäkin jakeita:
25 Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen.
26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
30 Te olitte ennen tottelemattomia Jumalaa kohtaan, mutta noiden toisten tottelemattomuuden vuoksi Jumala on nyt armahtanut teidät.
31 Samalla tavoin he ovat nyt olleet tottelemattomia, jotta myös heidät armahdettaisiin, kun te olette saaneet armahduksen.
 
Kun jotenkin hämärästi saisi tuosta sellaisen kuvan, että juutalaiset on paadutettu, että muut kansat saisi mahdollisuuden pelastua ja sitten 30 jakeessa mainitaan, että heidätkin armahdetaan..
Olisi mukava saada selvennys noihinkin kohtiin?

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Moi MaryM!

Itse asiassa juutalaiset eivät tappaneet Jeesusta.

Hyvä tarkennus. Olin tässä huolimaton. Mutta sitä ei voi myöskään kiistää, että juuri Jeesuksen oma kansa ajoi hänet roomalaisten ristiinnaulittavaksi.

Lainaus
Moraalisessa mielessä Jeesuksen olemme tappaneet me kaikki ihmiset maan päällä. Konkreettisesti roomalaiset noin v. 30 j.Kr.

Onko viisasta, että meidän kristityiksi itseämme sanovien keskuudessa niin vähän tunnistetaan omaa korvausteologiaa ja antisemitististä juonnetta kirkossa, kun mietitään, keitä Israel nykyään tarkoittaa?

Juutalaisvastaisuus on ollut tosi surullinen vaihe myös kirkon historiassa. Itse en ole sitä vaihetta elänyt, joten en osaa katsoa antisemitististen lasien läpi tätä asiaa. En kiistä sitä, etteivätkö juutalaiset ole edelleenkin Jumalan kutsuma kansa. Mutta en voi mitenkään ohittaa myöskään niitä Raamatun kohtia, joissa puhutaan kristyistä samalla tavoin kuin juutalaisista. Itselleni sillä ei ole mitään antisemitististä merkitystä, enkä näe, että Raamattukaan sellaista tarkoittaisi. Siksi en pidä ongelmallisena puhua asioista niin kuin Raamattukin ne sanoo. On kurjaa, että väärin tulkitsevat ihmiset ovat historiassa käyttäneet erilaisia teologisia ajattelumalleja juutalaisten vainoamiseen. Mutta niiden vuoksi emme voi myöskään ikään kuin kompensoinnin nimissä poiketa myöskään toiseen suuntaan.

Juutalainen kansa vaati Jeesusta ristille. Jeesuksen ristinkuolema koitui meidän pakanoidenkin hyväksi. Ja Jeesus kuoli myös meidän pakanoiden syntien tähden. Jeesuksen kuolemaa ei siis saa käyttää missään mielessä juutalaisten vainoamiseen. Mutta en näe missään tapauksessa, että asian sanominen ääneen olisi jotenkin kirkon paremmuuden tavoittelua juutalaisiin verrattuna. Minä pidän sitä vain neutraalina toteamisena.
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 179
    • Profiili

Moi Stranger!

Kun jotenkin hämärästi saisi tuosta sellaisen kuvan, että juutalaiset on paadutettu, että muut kansat saisi mahdollisuuden pelastua ja sitten 30 jakeessa mainitaan, että heidätkin armahdetaan.

Kysymäsi jakeet näyttävät viittaavan ajanjaksoon ja tapahtumiin, jotka toteutuvat juuri ennen Jeesuksen toista tulemista:

     Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä
     salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää
     siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen. Sen
     tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: - Siionista
     on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
     ... Te olitte ennen tottelemattomia Jumalaa kohtaan, mutta noiden toisten
     tottelemattomuuden vuoksi Jumala on nyt armahtanut teidät. Samalla tavoin
     he ovat nyt olleet tottelemattomia, jotta myös heidät armahdettaisiin, kun te
     olette saaneet armahduksen. (Room. 11:25-26, 30-31)


Tämä on ennustus siitä, kuinka israelin kansaa kohdannut paatumus päättyy siinä vaiheessa, kun pakanoiden määrä on tullut täyteen. Tämä viitannee erääseen Jeesuksen mainitsemaan asiaan, jonka hän sanoi lopunajallisissa puheissaan:

     Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille
     kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu. (Matt. 24:14)


Kun Jeesukselta kyseltiin sitä, milloin maailma loppuu, tämä oli yksi asia, jonka hän vastasi. Evankeliumi Jeesuksesta täytyy julistaa kaikkialla maailmassa - niin kuin lähestyskäskyssäkin tehtäväksi annetaan - sen jälkeen Jeesus tulee takaisin.

Roomalaiskirjeessä Paavali puolestaan kirjoittaa asiaan ikään kuin tarkennuksen. Juutalaisia oli kohdannut paatumus, joten evankeliumi leviää tehokkaammin pakanoiden parissa. Mutta ennen loppua tapahtuu sellainen iloinen asia, että juutalaisetkin kansana tunnustavat Jeesuksen Messiaaksi.

Evankeliumin julistaminen kaikille kansoille tai koko Israelin kääntyminen tuskin tarkoittavat, että jokainen yksittäinen ihminen näistä ihmisryhmistä pelastuu. Silloinhan pelastumiseen täytyisi sisältyä jonkinlainen pakko. Kyse on todennäköisemmin siitä, että juutalaisuudessa tapahtuu jotain, minkä vuoksi juutalaisuus ikään kuin ottaa virallisesti kantaa Jeesuksen puolesta. Yksittäisillä ihmisillä on aina mahdollisuus toimia toisin kuin "virallinen linja". Nykyään on Jeesukseen uskovia juutalaisia, vaikka juutalaisuus ei Jeesusta kokonaisuudessaan tunnusta. Ja tuossa vaiheessa varmastikaan kaikki yksittäiset juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta omaksi Vapahtajakseen, vaikka juutalaisuus uskontona kääntyisikin Jeesuksen puoleen. Näin minä nämä jakeet ymmärrän.

Kirjoitit, että näistä jakeista saa sellaisen kuvan, että juutalaisten paatumuksen vuoksi pakanat saavat armon, mutta myöhemmin juutalaisetkin löytävät sen. Sellaisen kuvan minäkin saan. Jakeet itsessään eivät ole hankalia. Vaikeus onkin siinä, että näiden jakeiden äärellä helposti miettii, onko Jumala oikeudenmukainen. Sanotaanko tässä, että Jumala antaa joskus paremmat mahdollisuudet juutalaisille ja joskus pakanoille? Näin näyttäisi olevan, mutta kaksi asiaa on otettava huomioon. Ensinnäkin paatumuksesta ihminen voi syyttää vain itseään, jos ei halua ottaa evankeliumia vastaan. Toisaalta tässä puhutaan kokonaisista kansoista - ei yksittäisistä ihmisistä. Vaikka juutalainen kansa ei kokonaisuudessaan olisikaan kääntynyt Jeesuksen puoleen, yksittäisillä ihmisillä on aina siihen mahdollisuus. Ja sama koskee pakanoita.
Marko Sagulin