Hei Stranger!
Kysyit, että mitä mieltä olen tästä raamatunkohdasta. Vastaus on yksinkertainen: ei kovin helppo.
No joop. Kysyit onneksi helpoimpia jakeita tuosta jaksosta:
28 Evankeliumin torjuessaan he ovat Jumalan vihollisia, teidän tähtenne, mutta valinnan perusteella he ovat Jumalalle rakkaita, isien tähden.
29 Jumala ei peruuta lahjojaan eikä antamaansa kutsua.
Tarkoittaako tuo, että Juutalaiset eivät usko Jeesukseen siksi, että ”pakanatkin” (muut kuin juutalaiset) voisivat saada pelastuksen? Ja pelastuvatko Juutalaiset kuitenkin vaikka he eivät uskokaan Jeesukseen, vai mitä nuo jakeet 28-29 tarkoittaa?
Paavalin Roomalaiskirje kertoo kirkkaasti siitä, kuinka ihminen - myös juutalainen - pelastuu vain yksin uskosta Jeesukseen. Esimerkiksi:
Miten siis on? Olemmeko me muita parempia? Emme lainkaan. Olen jo
esittänyt sen syytöksen, että kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin,
ovat synnin vallassa. Onhan kirjoitettu: - Ei ole yhtäkään vanhurskasta,
ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa. ...
Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä
noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on.
Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa,
josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee
uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka
uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä
ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi
vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen
uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa.
... Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman
lain vaatimia tekoja. Vai onko Jumala pelkästään juutalaisten Jumala?
Eikö hän ole myös muiden kansojen Jumala? On toki, kun kerran Jumala
on yksi ja ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaiksi, jos he uskovat,
ja ympärileikkaamattomat, kun he uskovat. (Room. 3:9-11, 20-25a, 28-30)Jumala ei peruuta kutsuaan ja antamiaan lupauksia ja lahjoja. Hän kutsui Abrahamin seuraajakseen ja lupasi hänelle, sekä hänen pojalleen Iisakille ja tämän pojalle Jaakobille, että heistä tulee suuri kansa, joka on Jumalan valittu kansa. Ja tätä kutsuaan Jumala ei ole peruuttanut. Tämän vuoksi Jeesus lähetettiin nimenomaan valittuun kansaan:
Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin
kansan kadonneita lampaita varten." (Matt. 15:24)Samasta syystä Jeesus lähetti opetuslapset "harjoituskierrokselle" juutalaisten keskuuteen:
Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan annettuaan heille ohjeet:
"Älkää menkö vierasheimoisten keskuuteen älkääkä mihinkään Samarian
kaupunkiin. Sen sijaan menkää Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo
ja julistakaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle.' (Matt. 10:5-7)Samasta syystä sanoma Jeesuksesta lähti liikkeelle juutalaisesta kansasta alkaen:
Hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja
kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja kaikille kansoille, Jerusalemista
alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien
anteeksiantamista. (Luuk. 24:46-47)
Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen
kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille.
(Room. 1:16)Jumala oli ja on valinnut Israelin omaksi kansakseen, eikä hän peruuta sitä kutsua. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä sen kanssa, että he olisivat etuoikeutetussa asemassa pelastuksen suhteen. Ainoastaan Jeesus on pelastustie. Juutalaisten etuoikeus oli siinä, että heidän kansansa keskuudessa lupaukset Jeesuksesta ovat kaikkein selvimmin kaikuneet historian saatossa:
Mitä etuja sitten on juutalaisilla, ja mitä hyötyä on ympärileikkauksesta?
Paljonkin, kaikin tavoin. Jumala on ensiksikin uskonut sanansa juuri heille.
... Ovathan he israelilaisia, jotka Jumala on ottanut lapsikseen ja joille hän
on antanut kirkkautensa. Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot, heille hän
on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset. Heidän ovat kantaisät,
heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella,
ikuisesti ylistetty Jumala, aamen! (Room. 3:1-2, 9:4-5)He eivät vain pystyneet hyödyntämään tätä "etulyöntiasemaa". He hylkäsivät Jeesuksen ja ristiinnaulitsivat hänet - niin kuin kaikki muutkin kansat olisivat varmasti tehneet. En tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos he olisivat ottaneet Jeesuksen vastaan. Se on toisaalta mahdoton tilanne, koska silloin Jeesus ei olisi kuollut ihmisten puolesta ristillä, eikä ihmiskunnalla olisi mitään evankeliumia julistettavana. Mutta jos he olisivat edes pian ylösnousemuksen jälkeen uskoneet apostoleja ja koko israel olisi kääntynyt, niin varmaan meitäkin sanottaisiin nyt juutalaisiksi. Sanomaa Jeesuksesta olisi julistettu juutalaisten suurena ilosanomana kaikille kansoille. Mutta koska he eivät ottaneet sanomaa vastaan, meitä sanotaan kristityiksi. Paavali kirjoittaa, että tavallaan se oli meidän onnemme, että juutalaiset hylkäsivät Kristuksen. Siksi viestinviejät keskittyivät viemään sanomaa sinne, missä se otettiin vastaan - eli pakanoiden keskuudessa:
Kun juutalaiset näkivät väenpaljouden, kiihko valtasi heidät ja he kiistivät
herjaten sen, mitä Paavali puhui. Silloin Paavali ja Barnabas sanoivat heille
suorat sanat: "Kaikkein ensimmäiseksi Jumalan sana oli julistettava teille.
Mutta koska te torjutte sen ettekä pidä itseänne iankaikkisen elämän arvoisina,
me käännymme pakanoiden puoleen. Herra on näet antanut meille tämän
käskyn: - Minä panen sinut valoksi kansoille, pelastukseksi maan ääriin saakka."
Tämän kuullessaan pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa, ja kaikki ne,
jotka oli säädetty iankaikkiseen elämään, tulivat uskoon. Herran sana levisi
yli koko maakunnan. (Ap. t. 13:45-49)Toki me pakanakristityt emme saa luulla, että Jumala vasta ikään kuin B-suunnitelmana halusi, että evankeliumi julistetaan meillekin. Kyllähän Jeesus jo lähetyskäskyssä sanoi, että se kuuluu myös meille. Ja Uusi testamentti puhuu Jeesukseen uskovista kristityistä jopa niin kuin valitusta kansasta. (Tästä olen jo kirjoittanut aiheessa:
Keitä "Israel" nykyään tarkoittaa?) Mutta julistaminen silti aloitettiin valitusta kansasta.