Kirjoittaja Aihe: Kuka on "Viisaus"? (Sananl. 8:22-36)  (Luettu 3597 kertaa)

Kätsy

• Seniori
    • Profiili
Aloitin tässä yksi päivä lukemaan Sananlaskujen kirjaa. Ainakin sen alussa puhutaan todella paljon viisaudesta, kerrotaan millainen viisaus on yms. Sitten kahdeksannessa luvussa jakeesta 22 luvun loppuun teksti on jotenkin erilaisempaa. Tai siis se kuulostaa hyvin paljon samalta kuin mitä Jeesuksesta puhutaan. Onko siis tähän kohtaan sujautettu jokin ennustus Jeesuksesta, vai puhuuko koko Sananlaskujen kirjan alku Jeesuksesta, eli onko Jeesus viisaus? Voitko selventää kyseistä kohtaa minulle hieman? Toivottavasti ymmärrät, mitä yritin tässä kysyä...

EDIT: Otsikko muutettu kuvaavammaksi. Marko
« Viimeksi muokattu: 15.10.2010 - klo:11:59 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Moi, Kätsy!

On kamalan vaikea sanoa, mitä Jumala on ajatellut, kun hän on antanut kirjoittajalle viisauden ja aiheen kirjoittaa Viisaudesta. Onko kyse ennustuksesta vai muuten vain hyvin suuresta samankaltaisuudesta? Lopputulos kuitenkin on se, että Sananlaskujen 8. luku puhuu viisaudesta ikään kuin persoonana. Ja ne asiat todellakin voidaan lukea hämmästyttävän paljon Jeesukseen liittyen. Henkilökohtaisesti en usko, että Jumalan maailmassa olisi näin suuria sattumia.

Siinä olikin oikeastaan vastaus kysymykseesi. Mutta pistän vielä pari raamatunkohtaa, joissa on sanottu samanlaisia asioita Jeesuksesta, joita tuosta kysymästäsi luvusta löytyy - tai joita minulle tulee mieleen kyseistä lukua lukiessani.

Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt.
     Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja
     näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen
     kauttaan ja häntä varten. Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta, ja hän pitää
     kaiken koossa. [Kol. 1:15-17]

Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Jo alussa Sana oli
     Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole
     syntynyt ilman häntä. [Joh. 1:1-3]

Toivon, että he rakkauden yhteen liittäminä saisivat rohkeutta ja saavuttaisivat
     rikkaimman ja syvimmän tiedon: tulisivat tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
     jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.  [Kol. 2:2-3]

Pidän todella sitä kaikkea pelkkänä tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen
     tunteminen on minulle arvokkaampaa kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen
     menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken roskana pois, jotta voittaisin omakseni
     Kristuksen. [Fil. 3:8]

Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua.
     Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan
     ja ilmaisen hänelle itseni. [Joh. 14:21]

Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn,
     tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään. [Joh. 15:5]

Paljon muitakin ajatuksellisia yhteyksiä varmasti löytyy, mutta tässä muutamia.
Marko Sagulin