Kirjoittaja Aihe: Sela?  (Luettu 6755 kertaa)

Aani

• Konkari
    • Profiili
Ymmärsit varmaan jo tousta otsikosta kysymykseni, mutta annan esimerkin, jotta kaikki varmasti ymmärtävät ^^

Ps. 89:49 Onko ketään, joka ei kerran kuolisi, joka välttyisi joutumasta tuonelan kouriin? (sela)

Eli siis, mitä sela tarkoittaa.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Moi Aani!

Sela vilahtelee siellä täällä psalmitekstien lomassa. Ensimmäisen kerran se esiintyy Psalmissa 3, ja siinä kohdassa Raamattuun on laitettu alaviite. Sen mukaan sela on esitysohje, jonka merkitys on tuntematon.

Iso Raamatun tietosanakirja ei uskalla sanoa edes noin paljoa. Sen mukaan sela on tuntematon sana, josta yleisesti olisi arveltu, että sillä olisi joku liturginen tai musikaalinen merkitys. Septuaginta (vanha Vanhan testamentin kreikankielinen käännös) kääntää selan sanalla, joka saattaa merkitä välisoittoa tai kertosäkeistöä.

Jostain elämäni varrelta mieleeni on jäänyt myös arvaus siitä, että sela voisi tarkoittaa kuoron vaihtoa. Eli jos psalmia olisi laulettu useamman lauluryhmän voimin, niin selan kohdalla kuorot olisivat vaihtaneet lauluvuoroa. Tätä tietoa en kuitenkaan voinut nyt tarkistaa, enkä muista, mistä sen olen kuullut.

Veikkaus musiikkitermistä voi todella hyvin pitää paikkansa. Sitä tosin jään väkisinkin miettimään, että millainen esitysohje voidaan laittaa myös koko laulun loppuun. Näin on juuri tuossa mainitsemassani Psalmissa 3. Yleensähän musiikin esitykselliset ohjeet annetaan ennen laulua eikä sen jälkeen.

Psalmi 3:

Herra on ahdistetun turva

Daavidin psalmi. Daavid pakenee poikaansa Absalomia. Herra, miten paljon
     minulla on ahdistajia! Monet nousevat minua vastaan, monet sanovat minusta:
     "Ei Jumalakaan häntä auta." (sela) Sinä, Herra, sinä olet minun kilpeni ja kunniani,
     sinä nostat minun pääni pystyyn. Minä huudan avukseni Herraa, ja hän vastaa
     minulle pyhältä vuoreltaan. (sela) Minä menen levolle ja nukahdan, sitten herään
     taas aamuun. Koko yön Herra suojelee minua. En pelkää, vaikka tuhatpäinen
     joukko joka puolelta saartaisi minut. Tule avukseni, Herra! Jumalani, pelasta minut!
     Sinä lyöt vihollisiani vasten suuta, sinä murskaat jumalattomien hampaat.
     Yksin Herralta tulee apu, sinulta kansasi saa siunauksen. (sela)
Marko Sagulin