Kirjoittaja Aihe: Kirjat  (Luettu 3363 kertaa)

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Kuten varmaan olet huomannut on hengellisellä saralla tuhatmiljoonaa kirjaa kirjoitettuna. Tokko niin montaa tai mistä tietää, mutta mointa silti.
No senkin oot varmaan huomannut, että kun katsot mitä se joku kirja opettaa jostakin aiheesta ja sitten katsot samaa asiaa toisesta niin huomaat, että ne saattaa kumpikin kumota toisessa olleet väitteet mielestään kumpikin yhtä pätevästi.

Miten itse ajattelet, että mistä tunnistaa lukemisen arvoisen kirjan? Paljon niitä kun skippaan kun ei jaksa kaikkiin keskittyä.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Hei Moottorisaha!

Nyt iskit minua hieman arkaan paikkaan. Olen näet aika kelvoton teologi tuolla lukemisen saralla. Luen tosi vähän kirjoja, joten en juurikaan ole harjaantunut tässä kysymässäsi asiassa. Kaksi perusprinsiippiä minulla kuitenkin on. Onnistun löytämään niihin jopa jakeita Raamatusta kaveriksi. Nämä jakeet eivät ole oikeasti minulle mitään perusteita, koska totta kai jokainen saa valita kirjoja ihan mieltymystensä mukaan. Mutta tulivatpa mieleen:

Pidä sinä kiinni siitä, minkä olet oppinut. Sinähän olet siitä varma,
     koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. (2. Tim. 3:14)

En osaisi ostaa kirjakaupasta jotain kristillistä kirjaa ihan vain kannen perusteella. Minun täytyy tietää kirjoittajasta jotain. Ja se homma toimii vähän niin kuin puoluepolitiikka. Jos tunnen ehdokkaan hyväksi edustajaksi, voin huoletta äänestää häntä. Mutta useimmiten ehdokkaat eivät ole tuttuja, joten pitää tehdä valinta taustaryhmän perusteella. Jos hän kuuluu puolueeseen, joka ajaa itselle tärkeitä asioita, niin sellaisen ehdokkaan äänestäminen ei mene pahasti pieleen. Sama on kirjavalinnoissa: Jos tiedän tai tunnen kirjoittajan ja pidän hänen tavastaan opettaa Raamattua ja uskonasioita, niin hyvä, kirja on ostamisen arvoinen. Aina kirjoittaja ei ole tuttu, joten vähimmäisvaatimus minulle on, että tiedän, minkä tyyppiseen hengelliseen viitekehykseen kirjoittaja kuuluu. Oli kirjoittaja miten hyvä tyyppi tahansa, niin sisältö on todellakin riippuvaista siitä, kuuluuko hän äärikarismaattiseen liikkeeseen, Luther-säätiöön, katoliseen kirkkoon tai Rauhanyhdistykseen vai onko hän niin sanottu riviluterilainen.

Toinen näkökulma on hyvin samantyyppinen:

He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista,
     pitikö kaikki paikkansa. (Ap. t. 17:11b)

Kirjoja lukiessani - silloin kun luen - mietin samalla, kuinka hyvin sen sanoma menee yksiin Raamatun kanssa. Jos joku kirjoittaja tuntuu pistävän liikaa omiaan, en varmasti hanki häneltä muita kirjoja. Mutta tämä periaate ei tietenkään vaikuta ensimmäisen kirjan hankkimiseen...

Summa summarum: Jos ei ole ketään, joka olisi lukenut kirjan tai tuntisi kirjoittajan, ei voi sanoa mitään varmaa etukäteen. Käytännössä minä hankin kirjan silloin, kun joku ihminen, johon luotan, suosittelee sitä.
Marko Sagulin