Hei Minne!
Keskustelufoorumi on keskustelufoorumi, joten siellä ihmisillä on oikeus keskustella omista mielipiteistään. Kääntöpuolena on se ikävä seikka, että monet mielipiteet voivat aiheuttaa vääränlaista ahdistusta. Äänekkyys ei ole merkki siitä, että olisi oikeassa. Olet aivan oikein lukenut Raamattuasi. Uskoon tullut ihminen on syntinen ihminen, vaikka hän on samalla armahdettu ihminen. Sen Raamattu sanoo erittäin selvästi:
Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä.
Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa
meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos väitämme,
ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole
meissä. Rakkaat lapset! Kirjoitan tämän teille, jotta ette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin
syntiä tekee, meillä on Isän luona puolustaja, joka on vanhurskas: Jeesus Kristus.
Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman.
(1. Joh. 1:8-2:2)
Joka sanoo, että kristitty on tullut synnittömäksi, on itsensä pettäjä ja tekee Jumalasta valehtelijan. Jumalahan on sanonut, että kaikki ovat syntisiä, eikä tee siinä erotusta onko kyse uskovasta vai ei-uskovasta:
sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen
armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
(Room. 3:23-24)
Jukka Moisio ja nimimerkki Green8972 nostavat mielellään esille seuraavan kohdan:
Syntiä ei tee kukaan, joka hänessä pysyy. Ei kukaan, joka tekee syntiä, ole häntä nähnyt
eikä tunne häntä. Lapseni, älkää antako kenenkään johtaa itseänne harhaan. Joka tekee
Jumalan tahdon, on vanhurskas, niin kuin Kristus on vanhurskas. Joka tekee syntiä, on
Paholaisesta, sillä Paholainen on tehnyt syntiä alusta asti. Juuri sitä varten Jumalan Poika
tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot. Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee
syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt
Jumalasta. Tästä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan, ketkä Paholaisen lapsia: se, joka ei tee
Jumalan tahtoa, ei ole Jumalasta, ei siis myöskään se, joka ei rakasta veljeään.
(1. Joh. 3:6-10)
Tämä kohta pitää lukea kuitenkin muistaen, että juuri kaksi lukua aikaisemmin samassa kirjeessä sanotaan, että jos kristitty väittää olevansa synnitön, hän tekee Jumalasta valehtelijan. Ainoastaan Jeesus on näet syntynyt kokonaan Jumalasta. Hän sikisi Pyhästä Hengestä, joten hänellä ei ole maallista isää eikä perisyntiä. Hän on ainoa, joka ei ole koskaan tehnyt syntiä. Kristitty on syntynyt uudestaan ylhäältä, mutta ei se tarkoita sitä, että hän olisi vapautunut tästä maallisesta majastaan, josta syntiä ei saa mitenkään pois. Vaikka kristityssä on Jumalan Henki, joka ei tee syntiä, on kristityssä myös oma syntinen ruumis ja sielu, joista syntiä ei tässä elämässä voi kitkeä pois. Siitä Paavali tilittää omakohtaisesti:
Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään
hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä
tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en
tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti. Huomaan siis, että minua
hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.
Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, mutta siinä, mitä teen, näen
toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani
vaikuttavan synnin lain vanki. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä
kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden!
Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin
lakia. (Room. 7:18-25)
Kristityn syntisyydestä löytyy Raamatusta monia esimerkkejä. Yksi tällainen olkoon vielä tämä kehotus:
Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte.
Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan. (Jaak. 5:16)
Miksi apostolin tarvitsisi kirjoittaa syntien tunnustamisesta synnittömille ihmisille?
Lopuksi kehottaisin sinua lukemaan läpi Galatalaiskirjeen. Se ei ole pitkä ja siinä on tähän tilanteeseen erittäin hieno sanoma. Paavali joutui kirjoittamaan Galatalaiskirjeen siksi, että hänen perustamaansa seurakuntaan oli tullut vääriä opettajia, jotka puhuivat uskoa, armoa ja kristityn vapautta vastaan. Paavali joutuu oikein jyrähtämään koko arvovallallaan. Lue koko kirje läpi, vaikka otankin tähän joitain poimintoja.
Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan
kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin. Mitään toista
evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja
koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia. Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia,
joka on vastoin meidän julistamaamme - - vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli
- hän olkoon kirottu. (Gal. 1:6-8)
Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.
(Gal. 1:11)
Tosin joukkoomme oli tullut eräitä valeveljiä urkkimaan, millaista on se vapaus, jonka
me olemme Kristukselta Jeesukselta saaneet. Heidän tarkoituksenaan oli saattaa meidät
lain orjuuteen. Mutta me emme hetkeksikään antaneet heille periksi, jotta evankeliumin
totuus säilyisi teille puhtaana. (Gal. 2:4-5)
Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja
vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen,
jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja.
Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii. Mutta jos meidätkin,
jotka tahdomme tulla vanhurskaiksi Kristuksessa, havaitaan syntisiksi, onko Kristus siis
synnin palveluksessa? Ei toki! (Gal. 2:16-17)
Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa; jos näet vanhurskaus saadaan lakia noudattamalla,
silloin Kristus on kuollut turhaan. (Gal. 2:21)
Te mielettömät galatalaiset, kuka teidät on lumonnut? Asetettiinhan teidän silmienne
eteen aivan avoimesti Jeesus Kristus ristiinnaulittuna! Vastatkaa vain tähän kysymykseen:
saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin?
(Gal. 3:1-2)
On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla,
sillä "uskosta vanhurskas saa elää". (Gal. 3:11)
Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette
Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. (Gal. 3:26-27)
Nuo toiset koettavat innokkaasti vaikuttaa teihin, mutta heidän intonsa ei ole oikeaa.
He tahtovat erottaa teidät meistä, jotta te intoutuisitte kannattamaan heitä. (Gal. 4:17)
Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden
ikeeseen. ... Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon
Kristuksesta, armon ulkopuolelle. (Gal. 5:1, 4)
Herraan luottaen minä olen varma siitä, että te tulette ajattelemaan samoin kuin minä.
Mutta se, joka on hämmentänyt teidän ajatuksenne, tulee saamaan rangaistuksensa,
olipa hän kuka tahansa. (Gal. 5:10)
Teidät on kutsuttu vapauteen, veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla päästäkö
itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa toisianne. (Gal. 5:13)
Veljet, jos joku tavataan tekemästä väärin, on teidän, joita Henki ohjaa, lempeästi
ojennettava häntä. Olkaa kuitenkin varuillanne, ettette itse joudu kiusaukseen. (Gal. 6:1)
Eiväthän ympärileikkauksen kannattajat itsekään noudata lakia, vaan he tahtovat saada
teidät ympärileikatuiksi voidakseen kerskailla siitä, mitä teille on tehty. Minä taas en ikinä
tahdo kerskailla mistään muusta kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä.
Siinä on maailma minulle ristiinnaulittu ja minä maailmalle. (Gal. 6:13-14)