Hei Stranger!
Raamatun keskeisin opetus uudestisyntymisestä löytyy Johanneksen evankeliumista, varsin tutun kohdan ympäristöstä:
Jeesus vastasi hänelle: “Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä,
hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa.“ Nikodemos kysyi: “Miten joku
voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä
toisen kerran?“ Jeesus vastasi: “Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä
ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa,
mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle:
‘Teidän täytyy syntyä uudesti.’ Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan,
mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee. Samoin on jokaisen Hengestä
syntyneen laita.“ “Miten tämä kaikki on mahdollista?“ Nikodemos kysyi. Jeesus
vastasi: “Etkö sinä, Israelin opettaja, ymmärrä sitä? Totisesti, totisesti: me puhumme
mitä tiedämme ja todistamme siitä mitä olemme nähneet, mutta te ette ota vastaan
meidän todistustamme. Jos te ette usko, kun puhun teille tämän maailman asioista,
kuinka voisitte uskoa, kun puhun taivaallisista! Kukaan ei ole noussut taivaaseen,
paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika. Niin kuin Mooses
autiomaassa nosti käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava,
jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän. Jumala on rakastanut
maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo,
joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Ei Jumala lähettänyt Poikaansa
maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen. Sitä, joka uskoo häneen, ei
tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan
Poikaan.” (Joh. 3:3-18)
Jeesus sanoo, että taivaaseen ei päästä ennen kuin on syntynyt uudelleen. Ja sitten hän vääntää Nikodemokselle rautalangasta, miten taivaaseen päästään: Uskomalla evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta. Jeesuksen opetuksen mukaan pienoisevankeliumi siis kertoo meille, mitä uudestisyntyminen on.
Vaikka kohta itsessään on hyvin selkeä, yhdet Jeesuksen sanat saattavat aiheuttaa epäselvyyttä. Mitä tarkoittaa, kun Jeesus sanoo: ”Jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä”? Mielestäni näissä sanoissa Jeesus hyvin selvästi tuo esille sen, että uskoon kuuluu kaste, ja usko ja kaste lahjoittavat Pyhän Hengen:
Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli
näkyviin, hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä
armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti
ja Pyhä Henki uudisti meidät. (Tit. 3:4-5)
Pietari vastasi: “Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen,
jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. (Ap. t. 2:38)
Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
(Mark. 16:16)
Usko Jeesukseen Kristukseen ja kaste hänen nimeensä ovat välineet, joiden kautta Jumala haluaa synnyttää ihmisen uudelleen. Pelastus on niin suuri asia, että sitä voidaan hyvällä syyllä sanoa uudestisyntymiseksi. Ihminen ei olekaan enää kadotuksen perillinen vaan syntynyt uuteen elämään, joka tulee lopullisesti näkyväksi taivaassa:
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Suuressa
laupeudessaan hän on synnyttänyt meidät uuteen elämään ja antanut meille elävän
toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista. (1. Piet. 1:3)
Kiittäkää iloiten Isää, joka on tehnyt teidät kelvollisiksi saamaan pyhille kuuluvan
perintöosan valon valtakunnasta. Hän on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja
siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan, hänen, joka on meidän
lunastuksemme, syntiemme anteeksianto. (Kol. 1:12-14)
Tässä jälkimmäisessä kohdassa ei käytetä sanaa ’uudestisyntyminen’, mutta se kuvaa hyvin sitä totaalista olomuodon muutosta, joka uudestisyntymisessä tapahtuu. Mutta vaikka ihmisen asema Jumalan edessä muuttuu täysin, ihmisestä itsestään ei tule kuitenkaan uudestisyntymisessä synnitöntä. Jeesuskin sanoi: ”Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä.” Uudestisyntynyt ihminen on saanut Jumalan Pyhän Hengen lahjaksi, mutta muu osa hänestä on vielä lihasta syntynyttä. Ainakin koko ruumiimme ja sielumme. Viimeaikoina foorumilla on kovasti keskusteltu tästä jakeesta:
Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä.
Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta. (1. Joh. 3:9)
Uudestisyntyminen antaa meille uuden elämän eikä Jumalan Henki meissä teekään missään tapauksessa syntiä. Mutta ruumis ja sielu tekevät. Pietarikin joutuu kehottamaan uudestisyntyneitä ihmisiä elämään sen arvoisesti, mitä uudestisyntyneelle sopii. Tällaista kehotusta ei tarvittaisi, jos uudestisyntyminen muuttaisi ihmisen synnittömäksi:
Kun te totuudelle kuuliaisina olette puhdistautuneet elääksenne vilpittömässä,
veljellisessä rakkaudessa, niin rakastakaa toisianne uskollisesti ja kaikesta
sydämestänne. Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä,
vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta. (1. Piet. 1:22-23)
Uudestisyntyminen on Jumalan lahjaa, mutta ikävä kyllä kaikki eivät ota sitä vastaan, vaikka se on niin upeasti tarjolla:
Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan
lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. He eivät ole syntyneet verestä, eivät
ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta. (Joh. 1:11-13)
Jumala on antanut oman Sanansa sitä varten, että sen kautta ihmiset voisivat löytää totuuden ja syntyä uudesti:
Päätöksensä mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, että olisimme hänen
luomistekojensa ensi hedelmä. (Jaak. 1:18)
Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.
(Room. 10:17)
Myös Paavali Sanan julistajana oli ikään kuin välikappaleena uudestisytymisessä:
Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä.
Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen
uskoviksi. (1. Kor. 4:15)
Tällaisia asioita minä löysin Raamatusta uudestisyntymisen tiimoilta. Kysele lisää, jos joku asia jäi mietityttämään.