Kirjoittaja Aihe: Taivasten valtakunnan avaimet (Matt.16:18-19)  (Luettu 4609 kertaa)

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 780
    • Profiili
Moi Marko!

Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni.
Sitä eivät tuonelan portit voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet.
Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan
päällä, se on myös taivaissa vapautettu.
Matt. 16:18-19

Mitä tämä tarkoittaa? Että paavius on oikeutetusti perusteltu tällä kohdalla? ;D

Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 152
    • Profiili

Hei Aani!

Tässä kysymäsi kohta on sellainen, jossa helposti liitetään yhteen kaksi toisiinsa kuulumatonta asiaa. Itse olen myös sen virheen tehnyt monta kertaa, kunnes ystäväni avarsi ajatteluani. Jae pitää näet ottaa vähän isompana kokonaisuutena käsittelyyn:

     "Entä te?" kysyi Jeesus. "Kuka minä teidän mielestänne olen?" Simon Pietari
     vastasi: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika." Jeesus sanoi hänelle:
     "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha
     eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja minä sanon sinulle: Sinä
     olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit
     voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä
     sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä,
     se on myös taivaissa vapautettu." Sitten hän kielsi opetuslapsiaan kertomasta
     kenellekään, että hän oli Messias. (Matt. 16:15-20)


Tarkalleen ottaen Jeesus ei sano: "Sinä olet Pietari ja sinun varaasi minä rakennan kirkkoni." Jeesus käyttää sanaleikkiä, kun hän sanoo Pietarille (tarkoittaa 'kallio') että tälle kalliolle hän rakentaa kirkkonsa. Mutta en olisi valmis suoralta kädeltä yhdistämään näitä kahta kalliota toisiinsa. Mielestäni kallio, jolle Jeesus sanoo kirkkonsa rakentavan, on se tunnustus, jonka Pietari hieman aikaisemmin sanoi: "Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika." Tämä tunnustus on kallio, jonka varassa kristillinen kirkko seisoo. Selittäisin jakeen seuraavasti: "Sinä olet Pietari, Kallio, ja sinun lausumasi tunnustuksen kalliolle minä rakennan kirkkoni."

Pietari oli toki itsekin melkoinen kallio. Hän oli luonteensa puolesta järkähtämätön. Lisäksi hän oli saanut Jeesukselta apostolin tehtävän ja oli myös opetuslapsijoukon johtaja. Nimenomaan tähän apostolin tehtävään perustuen hänellä oli myös "avainten valta", mikä kristillisellä seurakunnalla on yhä. Seurakunnan ja ennenkaikkea sen johtajien pitää Raamatun sanan perusteella sitoa ja vapauttaa. Ihmisiä on vapautettava synnin orjuudesta synninpäästön sanoilla. Mutta tähän liittyy myös kääntöpuoli, josta harvemmin mitään myönteistä nykyään puhutaan. Seurakunnan tehtävä on myös julistaa sitä, että katumattomat ihmiset eivät ole synneistään päässeet vaan ovat niihin yhä sidottuja. Avainten valta tarkoittaa tätä sitomisen ja päästämisen valtuutusta, mutta senkin saa tehdä vain Jumalan sanan varassa, ei mielivaltaisesti oman halun mukaan.

Eli siis. Mielestäni tässä raamatunkohdassa ovat nämä kaksi eri puolta: Pietarin tunnustus ja Pietarin tehtävä apostolina. Ensimmäisen varaan rakentuu kirkko, toiseen kuuluu tehtävä käyttää avainten valtaa. Ja kumpaankaan ei sisälly mitään perustetta paaviudesta.
Marko Sagulin