Hei Aani!
Vastaus kysymykseesi voitaisiin antaa kovin monella tavalla. Päätin rajata vastaukseni siten, että kerron hyvin lyhyesti jotain tärkeimmistä paikoista, jotka liittyvä Jeesuksen elämään ja evankeliumien kertomuksiin. Niihin raamatunlukija useimmin törmää.
Aivan uudet maailmat avautuvat, jos mennään Apostolien tekojen ja Paavalin kirjeiden maailmaan Rooman valtakunnan alueelle tai Israelista itään ja länteen Vanhan testamentin maailmaan. Niistä on kuitenkin helpompi kertoa, jos voit esittää jotain yksityiskohtaisempia kysymyksiä.
Yritän järjestää tähän oheen sellaisen modifioidun kartan, jossa olisi vain ne kohteet, joista kerron. Hyviä ja kattavia karttoja on paljon, mutta minä en ainakaan jaksa lukea niitä, kun niissä on ihan liikaa tavaraa.
GALILEAUuden testamentin Palestiina käsitti kolme maakunta, joista pohjoisin oli Galilea. Vanhan testamentin aikana sen alueella asuivat Asserin, Isaskarin, Naftalin ja Sebulonin sukukunnat. Nämä sukukunnat hävisivät osittain, kun v. 733 eKr Assyria valloitti Israelin pohjoisosan. Juutalainen historioitsija Josefus arvioi Galilean väkiluvuksi 3 miljoonaa, mikä lienee vähän yläkanttiin vedetty. Hänen mukaansa kaupunkeja ja kyliä oli yli 400. Evankeliumeissa näistä mainitaan ainakin Kapernaum, Magdala, Korasin, Betsaida, Nasaret, Kaana ja Nain.
Galilealaiset olivat köyhiä ja yksinkertaisia juutalaisia, jotka olivat isänmaallisuudestaan ja kiivasluonteisuudestaan tuttuja. Galileassa puhuttiin virkakielenä kreikkaa, puhekielenä murteellista arameaa. Nämä vähemmän arvostetut galilealaiset, Jeesus mukaan lukien, tunnistettiin siis helposti puhetavasta. (Vrt. savolaiset
)
NasaretEnnen Betlehemin tapahtumia Joosef ja Maria asuivat Nasaretissa. Lukuunottamatta heti Jeesuksen syntymän jälkeen tapahtunutta parin vuoden pakolaisuuden aikaa Egyptissä, Jeesuskin asui Nasaretissa 30-vuotiaaksi. Kotikaupungissaan Jeesus tunnettiin rakentajana, isänsä Joosefin ammatin mukaan. Julistajaksi ryhtyminen ja maailmalta kuullut huhut Jeesuksen profeetallisesta tehtävästä eivät vakuuttaneet nasaretilaisia. He eivät ottaneet julistavaa Jeesusta suopeasti vastaan, vaan yrittivät tappaa hänet.
KapernaumJeesus asettui kasteensa jälkeen asumaan Kapernaumiin, josta tuli hän julkisen toimintansa keskus. Kapernaumissa oli muun muassa juutalainen synagoga, roomalainen tulliasema ja varuskunta.
KaanaJeesus teki täällä ensimmäisen ihmetekonsa muuttamalla hääjuhlissa veden viiniksi. Myös kuninkaan virkamiehen pojan parantaminen tapahtui täällä.
GennesaretinjärviRaamatussa järveä kutsutaan myös nimillä Galilean järvi ja Tiberiaan järvi. Muista järvistä evankeliumeissa ei kerrotakaan. Gennesaretinjärvi on 21 km pitkä, 12 km leveä ja 50m syvä, ja sen pinta on 208 m merenpinnan alapuolella. Osittain jyrkkäreunainen järvi muistuttaa kattilaa. Reunoissa olevista kapeista solista vuoriston tuuli saattoi puhaltaa ja nostattaa aivan hetkessä myrskyn. Järvi on kalaisa, ja monet lähistön kaupungit ja kylät saivat elantonsa kalastuksesta. Monet Jeesuksen ihmeet tapahtuivat järven ympäristössä, ja tällä järvellä Jeesus myös tyynnytti myrskyn ja käveli veden päällä.
SAMARIAUuden testemantin aikaan Samariaksi kutsuttiin Palestiinan keskiosaa. Vanhan testamentin aikana Samarian kaupunki oli 10 Israelin heimon pääkaupunki. Vuonna 722 eKr. Assyria valloitti alueen ja vei osan kansasta pakkosiirtolaisuuteen. Tilalle tuotiin muiden maiden asukkaita, jolloin Samarian alueen väestö sekottui. He eivät olleet puhtaasti juutalaisia eivätkä puhtaasti pakanoita. Tämän vuoksi juutalaiset halveksivat samarialaisia erittäin paljon. Uskonnollisten erimielisyyksien takia juutalaiset ja samarialaiset olivat olleet kahnauksissa keskenään 500-luvulta eKr. asti.
Pohjoisessa Galileassa asuvat juutalaiset kävivät uskonnonharjoituksen vuoksi eteläisessa Juudeassa, Jerusalemin temppelissä. Matka kuljettiin Jordanin joen laaksoa pitkin, jotta temppeliin menijä ei saastunut Samarian halki kulkiessaan. Samarian kaupungeista Uusi testamentti mainitsee Sykarin, jossa Jeesus keskusteli naisen kanssa kaivolla.
JUUDEAJerusalemia ympäröivää Palestiinan eteläosaa kutsuttiin Juudeaksi. Nimitys tulee siitä, että Vanhan testamentin aikana Israelin heimoista Juuda asutti suurelta osin kyseistä aluetta. Pääkaupunki antoi Juudealle merkittävän erityisaseman, koska jumalanpalveluskultti keskittyi Jerusalemin temppeliin.
JordanJordan-joki on linnuntietä 150 km pitkä ja keskimäärin 3-4 m syvä (syvimmilläänkin vain 6 m). Se laskee ensin pieneen Hulejärveen, josta se virtaa Gennesaretin järveen ja päättyy lopuksi Kuolleeseen mereen. Gennesaretin järven ja Kuolleen meren välin Jordan virtaa maailman syvimmässä laaksossa. Linnuntietä matkaa on 105 km, mutta mutkittelun vuoksi joen pituus on ainakin kaksinkertainen.
Jordanin laakso oli matkareitti Galileasta Jerusalemiin ja takaisin. Johannes Kastaja toimi Jordanin ympäristössä, missä Jeesuskin kastettiin.
JerikoJeriko on maailman vanhin tunnettu kaupunki. Uuden testamentin aikana Jerikon ja Jerusalemin välinen reitti oli merkittävä liikenneväylä. Galileasta tulevat matkustajat alkoivat Jerikon kohdalta nousta Jordanin laaksosta kohti Jerusalemia. Jerikosta - maailman alimpana sijaitsevasta kaupungista - on korkeuseroa Jerusalemiin n. 1000 m.
BetaniaBetania oli pieni kylä tai kaupunki Jerusalemin lähettyvillä. Tavallaan se oli Jerusalemin esikaupunki, koska Jerusalemissa vieraileva matkalainen saattoi mennä yöpymään Betaniaan. Jeesus ainakin teki niin, koska Betaniassa asuivat hänen ystävänsä Martta, Maria ja Lasarus. Betania yhdistetään myös Jeesuksen taivaaseen astumiseen. Israelissa oli myös toinen Betania Jordanin itäpuolella. Sen läheisyydessä arvellaan Jeesuksen kasteen tapahtuneen.
BetfageBetfage oli Betanian kaltainen pieni kylä Jerusalemin vieressä, Öljymäen lähellä. Betfage sijaitsi Jerikon ja Jerusalemin välisen tien varrella, joten Galileasta saapuva matkustaja kulki Betfagen läpi. Sieltä Jeesus lainasi aasin varsan, kun hän ratsasti Jerusalemiin.
JerusalemJerusalem sijaitsee Juudean vuoristossa n. 800 m korkeudessa meren pinnasta. Matkaa Välimereen on 52 km ja Kuolleeseen mereen 22 km. Vanhan testamentin ajoista asti Jerusalem oli merkittävä uskonnollinen keskus temppelinsä takia. Hurskaat juutalaiset kävivät Jerusalemissa aina tärkeinä juhlapäivinä. Johannes kertoo Jeesuksen kolmesta Jerusalemin vierailusta julkisen toimintansa aikana. Muut evankelistat kertovat vain viimeisestä käynnistä, jolloin hänet ristiinnaulittiin kaupungin ulkopuolella olevalla Golgatan kukkulalla.
ÖljymäkiOliivipuiden ja palmujen peittämä vuori, jonka Gidronin laakso erotti Jerusalemista. Öljymäellä sijaitsi Getsemanen puutarha, jossa Jeesus rukoili yönä, jona hänet vangittiin.
BetlehemJeesus syntyi Betlehemissä, kun Joosefin ja Marian oli lähdettävä Nasaretista ja mentävä verotusta varten sukunsa syntysijoille kuningas Daavidin kotikaupunkiin. Betlehem sijaitsee 770 m korkeudessa Juudean vuoristossa, 8 km Jerusalemista. Profeetta (Miika 5:1) ennusti jo Vanhassa testamentissa Jeesuksen syntymäpaikan.