Moi Stranger!
Bo Giertz selittää kommentaarissaan: "Jeesus edellyttää tässä - samoin kuin vertauksessa köyhästä Lasaruksesta - että Aabraham elää nyt Jumalan luona." Vertaus Lasaruksesta on vertaus, jonka päätarkoitus ei ole selvittää sitä, missä vaiheessa kuka on minkäkinlaisessa olomuodossa - joten sen perusteella en uskaltaisi väittää mitään kovin vahvaa. Mutta juuri tämä kysymäsi kohta on ehkä vahvimpia kannanottoja siitä, mitä tapahtuu välittömästi kuoleman jälkeen.
Ajatus näissä Jeesuksen sanoissa on, että Abrahamille oli luvattu siemen, jossa tulevat siunatuiksi kaikki kansat maailmassa. Abraham varmasti ymmärsi tämän tarkoittavan sitä synnin voittajaa, joka jo paratiisissa oli luvattu nimellä "vaimon siemen", joka polkee rikki käärmeen pään. Sitä hän jäi eläessään odottamaan, ja nyt hän iloitsi, kun näki sen tapahtuvan.
Aiemmin esittämiäsi raamatunkohtia voidaan lukea aika monella tavalla. Mikään niistä ei mielestäni ehdottomasti vaadi jotain tiettyä näkemystä kuoleman ja Jeesuksen takaisin tulemisen välisestä ajasta. Mutta tämä jae kyllä tuntuisi rajaavan jotain vaihtoehtoja pois.
Toki aina voidaan selittää, että Abrahamilla oli joku erityisasema Jumalan edessä, koska Jeesus sanoi kerran opetuslapsilleen:
Totisesti: monet profeetat ja vanhurskaat ovat halunneet nähdä mitä te näette,
eivätkä ole nähneet, ja kuulla mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet. (Matt. 13:17)
Jos tämä kohta tarkoittaa sitä, että edes kuolemansa jälkeen nämä pyhät ihmiset eivät ole nähneet Jeesuksen päiviä, niin silloin Abraham sai jonkun erityisen armon nähdä ne. Tai sitten juutalaisten toteamus: "Et ole edes viidenkymmenen ja olet muka nähnyt Abrahamin!" osoittaa, että aikakysymykset täytyy ajatella toisinpäin. Olen näet itse tämän juutalaisten toteamuksen vuoksi aina ajatellut, että Jeesus ja Abraham tapasivat Abrahamin aikaan eikä Jeesuksen aikaan. Jeesus on ollut aina olemassa ja joissakin VT:n kohdissa näyttää esiintyvän sellaisia henkilöitä, jotka tuntuvat Jeesuksen ilmestymisiltä. Sellaisia pre-eksistenttisinä Jeesus-hahmoina on mielestäni pidetty mm. Abrahamin kohtaamaa Melkisedekiä (1. Moos. 14:17-20 / Hepr. 7) ja ehkä jopa Jumalan sanansaattajaa (1. Moos. 18).
No ... Kuten huomaat, jälleen on mahdollista pyöritellä asioita moneen suuntaan. Ja jälleen pidättäydyn vastaamasta mitään varmaa. Tämän esittämäsi kohdan valossa "tiedostamaton nukkuminen" kuoleman ja ylösnousemuksen välillä tuntuisi pois suljetulta. Edellyttäen siis, että sillä kohdalla tarkoitetaan, että Abraham näki Jeesuksen maanpäälliset ajat - eikä että Jeesus oli olemassa jo Abrahamin aikana, jolloin he tapasivat.