Enks oo käyny ahtaasta portista läpi jos mun elämä ei oo tuskaa kristittynä?
Moi Aani!
Ahdas portti ja tuska eivät automaattisesti kuulu yhteen. On ihmisiä, joille ahdas portti on ollut elämässä tuskallinen kokemus, mutta se ei tarkoita, että kaikille sen pitäisi olla sitä. Kun Raamattu puhuu ahtaasta portista, useille tulee ensimmäisenä mieleen, että se on niin kapea rakonen, että sisään menijän pitää ensin voidella itsensä öljyllä ja sittenkin hän vain hädin tuskin mahtuu portista sisään. Tai kun Raamattu puhuu kaidasta tiestä, ajatellaan, että se on niin kapea, että pitää olla nuorallatanssijan taidot, että pystyy kävelemään sitä pitkin. Tämä ei mielestäni ole kuitenkaan Jeesuksen opetuksen idea.
Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä,
mutta se vie kadotukseen. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie
elämään, ja vain harvat löytävät sen! (Matt. 7:13-14)Tässä kohdassa on hyvin selvästi ajatuksena se, että ahtaan portin ja kapean tien ongelma ei ole siinä, että ne olisivat mahdottomia suorituksina. Vaikeus on siinä, että kapeutensa takia ne on vaikea löytää. Itse näen tämän vertauksen tällä tavoin:
Silmät kiinni on vaikea löytää oikea ovi. Jos tietää, mistä ovesta pitää mennä ja on päättänyt mennä siitä ovesta, ei se ole mikään mahdoton suoritus. Ovi on yhdelle ihmiselle aivan riittävän suuri ja helppo mennä sisään, mutta se ei ole missä tahansa. Ihminen ei voi päättää: "minun pitää päästä tästä kohti seinää sisään". Jos siinä ei ole ovea, niin se ei onnistu. Avara portti on niin avara, että siihen osuu vaikka silmät kiinni. Ahdas portti on sellainen, että pitää tietää, missä se on, ja pitää päättää mennä juuri siitä kohden.
Samoin silmät kiinni on vaikea kulkea metsäpolkua. 8-kaistaista moottoritietä voi kulkea miten vain ja aina osuu tielle, mutta metsäpolulle ei osu vahingossa kuin muutaman askelen matkan. Silmät auki jalan satuttaminen polulle ei sitä vastoin ole kiinni mistään muusta kuin siitä, että haluaa kulkea sitä pitkin. En minä muista, että koskaan vaelluksellakaan polku olisi ollut niin kapea, että jalkani ei olisi osunut sille. Ajattelen, että Jeesuksen vertaus on vahvasti linkitetty siihen, mitä hän sanoo muualla tiestä taivaaseen.
Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän
luo muuten kuin minun kauttani." (Joh. 14:6)Kapea tie on tie, jossa ei ole muita kaistoja. On vain yksi vaihtoehto. Mutta se riittää:
Ja sinne syntyy tie, valtatie, sitä kutsutaan Pyhäksi tieksi. Epäpyhä ei saa sille astua:
Herran tien kulkijoille se kuuluu, heille yksin. Siellä ei tyhmäkään eksy. (Jes. 35:8 )
Joka sitä tietä kulkee, ei eksy -- eivät hullutkaan. (KR38)Ahtaasta portista kerrotaan myös Luukkaan evankeliumissa. Siinä vertauksessa käytetään hieman eri sanamuotoja:
Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi:
"Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät
mennä sisään mutta eivät siihen kykene. Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja
sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa
meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' Silloin te alatte selittää: 'Mehän
söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.' Mutta hän sanoo:
'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.'"
(Luuk. 13:23-27)Tässäkin koko vertauksen idea lähtee asetelmasta: monet-harvat. Kyseessä ei siis mielestäni ole vaikea-helppo -vastakkainasettelu. Jeesus sanoo, että toiset eivät kykene menemään ovesta sisään. Kokonaisuuden suhteen en kuitenkaan osaa nähdä, että kyseessä olisi suoritus, joka onnistuu vain joltain valikoiduilta sankareilta, jotka osaavat riittävästi uhrautua ja kärsiä vaivaa. Vertauksen loppupuoli näyttäisi yhdistävän kykenemisen siihen, tunteeko Jeesuksen. Ovesta pääsevät sisälle ne, jotka isäntä tuntee. Vertauksen sanoma on siis sama kuin Matteuksen evankeliumin: Sisälle pääsee vain Jeesuksen kautta. Taivasta verrataan joskus virheellisesti vuoreen. Ajatellaan, että taivas on vuoren huippu ja eri uskonnot ovat vain vuoren eri sivuja, joita kaikkia pitkin pääsee samaan taivaaseen. Jeesus on kuitenkin useissa kohdissa leikannut siivet tällaisilta puheilta. Hän on sanonut olevansa ainoa vaihtoehto. Monet yrittävät muita reittejä, mutta ne eivät vie perille.
No tässä tuli taas pitkästi tekstiä, joka toisaalta ei vastannut ollenkaan kysymykseesi. Toisaalta ajattelen, että tämän pohjalta on helpompi vastata yksinkertaisesti. Vaivan kärsiminen ei ole merkki siitä, että on mennyt sisälle oikeasta portista. Jos koet, että olet saanut elää kristittynä helppoja aikoja, niin ole iloinen siitä. Myös Jerusalemin kristityt saivat heti seurakunnan syntymisen jälkeen sellaisia aikoja kokea.
Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat
leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin. He ylistivät Jumalaa ja olivat koko
kansan suosiossa, ja päivä päivältä Herra liitti heidän joukkoonsa niitä jotka pelastuivat.
(Ap. t. 2:46-47)Toivottavasti Jumala ei ole varannut sinulle tai meille muillekaan Suomen kristityille mitään vainoja varallemme, mutta toisaalta historian ja Raamatun valossa näyttäisi mahdottomalta, että evankeliumi saisi aina levitä ilman vastustusta.