Kirjoittaja Aihe: Oman olemuksen kieltäminen?  (Luettu 3532 kertaa)

Joxuschka

• Täysjäsen
    • Profiili
Heipä hei!

Jos olemme uskottomia, hän pysyy silti uskollisena, sillä omaa olemustaan hän ei voi kieltää.
(2. Tim 2:13)

Mitä kaikkea tämä oman olemuksen kieltäminen siis tarkoittaa?

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili

Moro, Joxuschka!

Ilmauksella tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä, mitä joku ihminenkin voisi sanoa itsestään: "Minä olen tällainen. Minkäs minä sille voin." Esimerkiksi joku saattaa sanoa, että minä nyt vaan olen tällainen nakkisormi, enkä osaa soittaa pianoa. En voi sille mitään. Tai minä olen tällainen moottoriturpa, niin puhetta tulee silloinkin, kun ei pitäisi. Yritän olla välillä hiljaa, mutta minkäs sitä ihminen luonnolleen mahtaa.

Jumalan olemuksella tarkoitetaan sitä, millainen Jumala on. Raamatussa kerrotaan muun muassa, että Jumala on rakkaus ja kaikkitietävä. Hän ei siis voi toimia rakkaudettomasti, eikä hän voi väittää, että ei tiennyt jotain asiaa.

Jumala on myös uskollinen. Hän ei siksi voi ryhtyä pikkumaiseksi ja sanoa, että koska sinä ihminen rikoit liiton, joka meidän välillämme on, niin sitten minäkin voin olla epäluotettava. Jumala ei voi tehdä tätä, vaikka ihmiselle se olisi luonteva ratkaisu. Jumalan olemukseen kuuluu myös uskollisuus. Ja se tarkoittaa, että Jumala on aina ja kaikissa tilanteissa uskollinen. Hän ei voi teeskennellä olevansa jotain muuta kuin on.
Marko Sagulin