Moro Pyrski!
Apostoli tarkoittaa lähettilästä, jolla on valtuudet toimia lähettäjänsä nimissä ja lähettäjänsä arvovallalla, mutta samalla vastuullisena lähettäjälleen. Kyse ei siis ole mistään kristillisestä uutuudesta, kun Jeesus nimesi itselleen kaksitoista apostolia:
Samoihin aikoihin Jeesus meni vuorelle rukoilemaan ja vietti siellä koko yön rukoillen
Jumalaa. Päivän koittaessa hän kutsui luokseen opetuslapsensa ja valitsi heistä
kaksitoista, jotka nimesi apostoleiksi. Nämä olivat Simon, jolle hän antoi myös nimen
Pietari, tämän veli Andreas, Jaakob ja Johannes, Filippus, Bartolomeus, Matteus,
Tuomas ja Jaakob Alfeuksen poika, Simon, jota kutsuttiin Kiivailijaksi, Juudas Jaakobin
poika ja Juudas Iskariot, josta tuli kavaltaja. (Luuk. 6:12-16)Evankeliumeissa puhutaan näistä kahdestatoista apostoleina. Muista opetuslapsista ja Jeesuksen seuraajista tätä nimeä ei käytetä. 12 apostolin joukko ymmärrettiin heti alusta asti määrältään vertauskuvalliseksi ryhmäksi, johon täytyi heti Juudaksen itsemurhan jälkeen etsiä puuttuva jäsen:
Hän sanoi: "Veljet! Sen kirjoitusten sanan oli käytävä toteen, jonka Pyhä Henki
Daavidin suulla oli ennalta Juudaksesta lausunut - tuosta miehestä, joka ryhtyi
oppaaksi Jeesuksen vangitsijoille. Hän kuului meidän joukkoomme ja oli saanut
osalleen palvelutehtävän niin kuin mekin. ... Siispä on nyt valittava yksi niistä
miehistä, jotka ovat kulkeneet kanssamme koko sen ajan, jolloin Herra Jeesus
eli ja vaikutti meidän keskuudessamme, siitä alkaen, kun Johannes hänet kastoi,
aina siihen päivään, jona hänet otettiin luotamme taivaaseen. Yksi heistä olkoon
hänen ylösnousemuksensa todistajana yhdessä meidän kanssamme." ... Sen
jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin
ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon. (Ap. t. 1:16-17, 21-22, 26)Tässä Pietari määrittelee apostolin tehtävän: apostoli valitaan ylösnousemuksen todistajaksi niiden joukosta, jotka kulkivat Jeesuksen mukana koko sen ajan, jonka hän julkista toimintaansa suoritti. Tässä mielessä apostolin tehtävä on katoava luonnonvara. Jeesuksen kanssa kulkeneita ylösnousemuksen todistajia ei enää ole.
Toisaalta jos pistetään rajaksi se, että pitää olla maan päällä eläneen Jeesuksen seuraaja koko kolmen vuoden ajalta ja hänen henkilökohtaisesti kutsumansa, kaksi kaveria jäisi pois laskuista. Juudaksen tilalle tullut Mattias ei ollut Jeesuksen henkilökohtaisesti kutsuma. Paavalikaan ei saanut kutsua maanpäällä eläneeltä Jeesukselta vaan ylösnousseen Jeesuksen ilmestyessä hänelle. Eikä hän todellakaan ollut kulkenut Jeesuksen seurassa, vaikka todennäköisesti näkikin Jeesuksen kuoleman ja todisti ylösnousemuksen. Hänen siteensä maan päällä eläneeseen Jeesukseen olivat ohuemmat, ja ehkäpä tästä syystä häntä ei aivan samalla tavalla laskettu apostolien joukkoon kuuluvaksi. Raamatussa mainitaan toisinaan "Paavali ja apostolit".
Mutta kun apostolit, Barnabas ja Paavali, kuulivat tästä ... (Ap. t. 14:14a)
Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin
apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä.
(Ap. t. 15:2b)Paavali kuitenkin todistaa, että hän itse on saanut apostolin viran Jeesukselta:
Häneltä minä olen saanut armon ja apostolinviran, jotta hänen nimensä kunniaksi
johtaisin ihmisiä kaikista kansoista uskonkuuliaisuuteen. (Room. 1:5)
Minä Paavali, apostoli, joka en ole saanut virkaani ihmisiltä enkä kenenkään ihmisen
välityksellä vaan jonka ovat apostoliksi asettaneet Jeesus Kristus ja Isä Jumala,
joka herätti hänet kuolleista, (Gal. 1:1)Käytännössä jo alkuseurakunnassa näyttää tapahtuneen sitä, että apostolin viran pätevyydestä haluttiin olla varmoja. Kolme vuotta Jeesusta seuranneiden asemaa ei kiistetty, mutta Paavalia taidettiin kritisoida helpommin. Asiaa ei varmaan helpottanut se, että Paavali oli vainonnut kristittyjä ennen kääntymistään.
Enkö minä ole vapaa? Enkö ole apostoli? Enkö ole nähnyt Herraamme Jeesusta?
Ettekö te itse ole tulos minun työstäni Herran palveluksessa? Jos eivät muut pidäkään
minua apostolina, teidän apostolinne ainakin olen. Tehän olette sinetti, joka vahvistaa,
että olen Herran apostoli. (1. Kor. 9:1)
Olenhan apostoleista vähäisin enkä edes ansaitse apostolin nimeä, koska olen
vainonnut Jumalan seurakuntaa. (1. Kor. 15:9)
Olenhan teidän keskuudessanne todistanut olevani oikea apostoli, kun olen tehnyt
tunnustekoja, ihmeitä ja voimatöitä yhden toisensa jälkeen. (2. Kor. 12:12)Apostolin virkaan tuntuisi siis kuuluvan jonkinlainen selkeä asema, joka valtuuttaa henkilön toimimaan apostolina. On vaikea toimia jonkun arvovallalla, jos kuulijat eivät tunnusta, että apostolilla on lähettäjänsä tuki ja arvovalta takanaan. Siksi olen varovainen sanomaan, puhuuko Raamattu kenestäkään muusta kuin Paavalista ja niistä kahdestatoista apostoleina. Pari tulkinnanvaraista kohtaa kyllä löytyy:
Eikö meillä olisi oikeutta ottaa matkoillemme mukaan vaimoa, uskonsisarta, niin kuin
tekevät muut apostolit, Herran veljet ja Keefas? (1. Kor. 9:5)
Ketään muuta apostolia en tavannut, ainoastaan Herran veljen Jaakobin. (Gal. 1:19)Toisaalta voidaan väittää, että Herran veljet laskettiin apostolien joukkoon, toisaalta nuo sanamuodot voivat nimenomaan tehdä eron apostolien ja muiden Jeesuksen seuraajien välille. Yksi apostoli Paavalin ja niiden kahdentoista lisäksi mainitaan kuitenkin selvästi:
Tämän tähden, te pyhät veljet, te, jotka olette saaneet taivaasta kutsun, kiinnittäkää
katseenne Jeesukseen, joka on tunnustuksemme apostoli ja ylipappi. (Hepr. 3:1)Jeesus jos kuka oli apostoli sanan varsinaisessa merkityksessä. Hän oli Jumalan lähettämä ja puhui lähettäjänsä arvovallalla. Hänhän oli Jumala itsekin.
Niin, mutta pikkuhiljaa asiaan... Et kysynyt sitä, kuka on apostoli, vaan apostolin armolahjasta ja tehtävästä. Mutta halusin käydä nuo asiat läpi, jotta voin sanoa, miten asian näen.
Minkälainen on apostolin armolahja tai tehtävä? Kerro mitä Raamattu sanoo tai mitä kristityt opettaja yleensä ovat mieltä.
Minun mielestäni Raamattu vetää aika tiukkaa linjaa siinä, kuka on apostoli. Rohkenisin väittää, että Jeesuksen apostoleja on ollut vain 14 kappaletta, eli 12 alkuperäistä, 1 varamies ja Paavali. Kun Paavali luettelee armolahjojen joukossa apostolin armolahjan, se ei välttämättä tarkoita sitä, että apostoleja tulee olemaan maailman loppuun saakka. Apostoleja oli vielä kirjeiden kirjoittamisen aikoina, joten siksi heidät mainittiin. Mutta en minä pysty tästä asiasta päätäni pantiksi laittamaan. Vaikka varsinaisten alkuperäisten apostolien aika olisikin ohi, niin samoja tehtäviä varmaan voidaan hoitaa vieläkin. Yksi ratkaiseva tehtävä on kuitenkin tehty vain kerran:
Apostolit olivat erityisesti valtuutettuja lähettiläitä, joiden todistuksen varaan perustettiin kristillinen kirkko. Taivaallisen Jerusalemin kuvaus on ymmärrykseni mukaan vertauskuvaa kristillisestä seurakunnasta.
Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä,
Karitsan kahdentoista apostolin nimet. (Ilm. 21:14)Apostolit kulkivat Jeesuksen seurassa ja saivat kaikkein perusteellisimman opetuksen Jeesukselta. Tämän opetuksen varassa seurakunta elää:
Rakkaat ystävät! Tämä on jo toinen kirje, jonka teille kirjoitan. Molemmissa olen
herätellyt ja muistuttanut teitä, joiden ajatukset ovat vilpittömiä, pitämään
mielessänne pyhien profeettojen ennalta lausumat sanat sekä apostoleilta
saamanne Herran ja Vapahtajan käskyn. (2. Piet. 3:1-2)Uskonelämän tuolinjaloista yksi on nimenomaan apostolien opetus, joka nykyisellään on meillä Raamatussa luettavissa:
Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. (Ap. t. 2:42a)Apostolien ensisijainen tehtävä oli siis perustuksen luominen kristilliselle elämälle. Jeesus oli Jumalan apostoli, joka kutsui 12 apostolia (ja Paavalin) viemään koko maailmaan sitä viestiä, jonka hän oli Isältään saanut. Sanomaa viedään edelleen, mutta perustus luotiin vain kerran.
Apostolin tehtävä on ollut toimia uranuurtajana ja tienraivaajana. Erityisesti Paavali toimi näin, kun hän kulki uusilla alueilla ja perusti seurakuntia. Mutta sitä työtä tekivät muutkin, joita ei tarkemmin Raamatussa esitellä. Ei siis tiedetä, sanottiinko heitäkin apostoleiksi. Mielestäni nykyaikana eniten apostolin tehtävää muistuttaa uuden seurakunnan perustaminen, vaikka sekään ei ehkä aivan samanlaista ole kuin 12 apostolilla. Heidän luomansa perustus on pohjana kaikille niillekin seurakunnille, joita syntyy uusilla lähetysmailla. Nykypäivän "apostolitkaan" eivät rakenna aivan uutta perustusta. Se tehtiin jo 2000 vuotta sitten.
Apostolit varustettiin tätä tehtävää varten lahjalla tehdä suuria tunnustekoa. Niihin Paavalikin tuolla aiemmin viittasi, kun hän sanoi, että hän on osoittanut olevansa oikea apostoli. Jeesus lähetti apostolinsa matkaan tällaisilla sanoilla:
Jeesus kutsui kaksitoista opetuslastaan luokseen ja antoi heille vallan karkottaa
saastaisia henkiä ja parantaa kaikkia tauteja ja vaivoja. Nämä ovat niiden
kahdentoista apostolin nimet: ... Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan annettuaan
heille ohjeet: "Älkää menkö vierasheimoisten keskuuteen älkääkä mihinkään Samarian
kaupunkiin. Sen sijaan menkää Israelin kansan eksyneiden lampaiden luo ja julistakaa:
'Taivasten valtakunta on tullut lähelle.' Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita,
puhdistakaa spitaalisia ja ajakaa pois pahoja henkiä. Lahjaksi olette saaneet,
lahjaksi antakaa." (Matt. 10:1-2a, 5-8)