Morjens, hyvä erilainensamanlainen.kom!
Laitoit ikään kuin huolettoman kevyesti muutamia kyselyjäsi Vanhasta testamentista ja Vanhasta liitosta. Kysymykset olivat hyviä, mutta kevyitä ne eivät todellakaan ole. Kirjoittelin eilen jo yleispätevän pohjustuksen näille kysymyksillesi. Nyt yritän edes jollain tarkkuudella vastata itse kysymyksiin. Pahoittelen jo etukäteen sitä, että yksinkertaisesti aika ja virta eivät riitä kaikkien käsittelyyn niin perusteellisesti kuin ne ansaitsisivat. Mutta kysele lisää niistä kohdista, joihin et saa vastausta näillä yrityksillä. Leikkelin kysymyksesi pienempiin palasiin ja osittain järjestelin palasia niin, että pystyn vastaamaan useampaan yhtä aikaa. (Ja lisäksi tämä vastaus näköjään pitää jakaa kahteen osaan, koska yhdellä kertaa saa lähettää vain 20 000 merkkiä.
Mäpä länttään tän aiheen alle omia kysymyksiäni vanhansta liistosta ja Vanhasta Testamentista.. ku nää nyt liittyy jotenki toisiinsa. Eli, ylipäätään, mikä vanhassa liitossa on se juju? Miten ihmiset pelastu ennen Jeesusta?
Yksinkertainen iskulausemuotoinen vastaus kuuluu: Ihmiset ovat pelastuneet aina uskomalla Jeesukseen. Vanhan testamentin aikana uskottiin tulevaan Messiaaseen. Evankeliumien aikana uskottiin läsnäolevaan Messiaaseen. Nykyään uskotaan 2000 vuotta sitten eläneeseen, kuolleeseen ja ylösnousseeseen Messiaaseen. Ihmiset ovat aina pelastuneet luottamalla Jumalan tekemään liittoon. Vanhan ja Uuden testamentin aikoina liitot näyttäytyivät erilaisina. Vanha liitto oli esikuva uudesta. Uusi oli vanhan täyttymys. Koko ajan on kuitenkin kyse Jumalan tekemästä liitosta ja siihen turvautumisesta.
Ensimmäinen lupaus tulevasta Messiaasta sisältyi jo syntiinlankeemuskertomukseen, jossa ihminen joutui eroon Jumalasta. Jumala lupasi yhteyden palautuvan ”siemenen”, eli jälkeläisen kautta.
Herra Jumala sanoi käärmeelle: - Koska tämän teit, olet kirottu.
Toisin kuin muut eläimet, karja ja pedot, sinun on madeltava
vatsallasi ja syötävä maan tomua niin kauan kuin elät. Ja minä
panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa
välille: ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä
häntä kantapäähän. (1. Moos. 2:14-15)Vanha käännös on tässä tarkempi. 15. jae kuuluu siinä seuraavasti:
Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja
hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä
olet pistävä sitä kantapäähän. (1. Moos. 2:15 KR38)Adam ja Eeva todennäköisesti odottivat, että Kain olisi ollut tämä kadonneen paratiisin palauttaja, mutta pettymys oli suuri, kun esikoinen paljastui veljesmurhaajaksi. Pian lupaus kuitenkin täsmentyi. Abraham sai lupauksen Messiaasta useampaankin kertaan.
Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan
päällä, sen tähden että olit minun äänelleni kuuliainen."
(1. Moos. 22:18 KR38)
Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet
ja annan jälkeläisillesi kaikki nämä maat, ja sinun siemenessäsi tulevat
siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, (1. Moos. 26:4 KR38)
Ja sinun jälkeläistesi paljous on oleva kuin maan tomu, ja sinä leviät
länteen ja itään, pohjoiseen ja etelään, ja sinussa ja sinun siemenessäsi
tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä. (1. Moos. 28:14 KR38)Sivuhuomautus: Koska puhutaan kaikille kansoille tulevasta siunauksesta, kyse ei voi olla vain Abrahamista periytyvästä juutalaisesta kansasta, vaan siitä siemenestä, joka luvattiin jo paratiisissa. Siemen-sanan takia edellä olevat lainaukset ovat vanhasta käännöksestä, joka käyttää tätä kirjaimellisempaa suomennosta.
Abrahamin saama lupaus kulki juutalaisen kansan mukana. Yksi syy juutalaisten tarkkoihin kansaa koskeviin lakeihin, ohjeisiin ja puhtaussäännöksiin on siinä, että ne varjelivat lupausta kantavaa kansaa. Jos se olisi tuhoutunut tai sekoittunut vieraisiin kansoihin, olisi Abrahamin saama lupaus kuivunut kokoon. Kansan keskuuteen Jumala nosti aikojen saatossa profeettoja, jotka edelleen tarkensivat tätä lupausta lisää. Esimerkiksi pari kohtaa:
Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien
joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija.
Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana. (Miika 5:1)
Iloitse, tytär Siion! Riemuitse, tytär Jerusalem! Katso, kuninkaasi
tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa
aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa. (Sak. 9:9)Jeesuksessa koko vanhan liiton läpi kulkenut lupaus toteutui. Vanha liitto oli siis esikuvaa Jeesuksesta ja uuden liiton valmistelua. Mutta esikuvan luonteesta huolimatta se oli myös todellinen liitto, johon turvautumalla pelastui.
Vanhaan liittoon kuulu mun käsityksen mukaan uhraaminen (Jeesus uudessa liitossa täydellinen uhri) Miks täyty uhrata? Uhraamalla sovitettiin syntejä?
Raamatun mukaan synti on kuoleman vakava asia. Samoin kuin siemen luvattiin jo Raamatun ensilehdillä, ”luvattiin” myös synnin palkaksi kuolema:
Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö,
sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma. (1. Moos. 2:17)Ja sama ajatus löytyy esim. Roomalaiskirjeestä:
Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen
elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 6:23)Jumala asetti tämän säännön jo ennen kuin ihminen oli langennut syntiin. Ja sääntö oli pitävä, vaikka se teki hänen rakastamastaan ihmisestä kuolevaisen ja kadotuksen alaisen. Siksi anteeksiantokin oli mahdollista vain siten, että synti saa ansaitsemansa rangaistuksen.
Veressä on elävän olennon elämänvoima. Minä itse olen määrännyt,
että veri on tuotava alttarille teidän puolestanne tapahtuvaa sovitusta
varten, sillä veressä oleva elämänvoima tuottaa sovituksen. (3. Moos. 17:11) Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto
ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta. (Hepr. 9:22)Vanhan liiton uhrit olivat Jumalan määräämä anteeksiannon ehto. Joka luotti Jumalan säädökseen ja turvautui siihen, sai armosta anteeksi pahat tekonsa. Mutta silti uhrit eivät olleet koko pelastussuunnitelmaa ajatellen täydellisiä. Siksi uhri piti uusia yhä uudelleen. Samalla ne olivat esikuva tulevasta täydellisestä uhrista. Jeesuksen kuoltua ihmisten puolesta ei uusia uhreja enää tarvittu:
Hän ei ole tuonut uhrina pukkien eikä sonnien verta, hän on
uhrannut oman verensä. Näin hän on kertakaikkisesti täyttänyt
tehtävänsä, astunut sisään kaikkein pyhimpään ja hankkinut meille
ikiajoiksi lunastuksen. Jos jo pukkien ja härkien veri ja saastuneiden
päälle vihmottava hiehon tuhka puhdistaa ihmisen ulkonaisiin
menoihin kelvolliseksi, kuinka paljon paremmin puhdistaakaan
Kristuksen veri! Ikuisen henkensä voimalla hän on antanut itsensä
virheettömänä uhrina Jumalalle, ja hänen verensä puhdistaa meidän
omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää
Jumalaa. Sitä varten Kristus on tullut uuden liiton välittäjäksi, että
hänen kuolemansa vapauttaisi kaikki ensimmäisen liiton aikana
tapahtuneista rikkomuksista ja että kutsutut niin saisivat heille
luvatun iankaikkisen perinnön. (Hepr. 9:12-15)Tuo viimeinen lause on luettavissa myös niin, että ikään kuin vanhan liiton aikana uhratut uhrit ovat päteviä nyt, kun täydellinen uhri on uhrattu.
Valaiskaa mulle vähän vanhaa liittoo ja uutta liittoo. Miten asiat muuttu uuden liiton myötä?
Aika valtavan laaja kysymys. Tämä on ehkä epäreilun lyhyt vastaus, mutta laitan joitakin asioita tiivistetysti ja luettelomaisesti:
- Monien uhrien tilalle tuli yksi kertakaikkinen uhri.
- Liitonmerkki ei ollut enää ympärileikkaus vaan kaste
- Ennen kuka vain voi kääntyä juutalaiseksi ja kuulua vanhaan liittoon. Nykyään kuka vain voi kääntyä Jeesukseen uskovaksi ja kuulua uuteen liittoon.
- Huom! Juutalaisuus oli armouskonto. Se ei muuttunut. Syntien anteeksianto tapahtui, kun ihminen tuli syntiuhrikaritsan kanssa Jumalan eteen. Nykyään se tapahtuu samalla tavalla. Uhrikaritsana on vain Jeesus.
- Muutos on ehkä liian yksinkertaistava käsite uutta ja vanhaa liittoa vertaillessa. Toisaalta paljon muuttui, mutta toisaalta vanha liitto koko ajan tähtäsi uuteen, ja uusi ponnisti vanhan pohjalta. Ilman toista ei ole toista.
Mä oon tajunnu niin, että osa laista kumoutu, esim että uhrata ei enää tarvi, vai miten se menee? Huh Siis häh, mitä lakeja VTstä pitäs noudatta ja mitä ei?
Muutama asia on helppo sanoa yleisellä tasolla:
1. Kaikki ne asiat, jotka liittyivät erityisesti juutalaiseen kansaan maan päällisenä kansana ja heidän ”oikeuslaitokseensa” eivät tietenkään koske muita kansoja. VT:ssa on paljon ns. maallisia lakejakin, koska juutalaisuus oli alkujaan teokratia. (Hallitusmuoto, jossa presidentin tai kuninkaan sijasta päämiehenä on Jumala. Oikeuslaitosta pyörittivät puolestaan tuomarit.)
2. Lisäksi kaikki pelastumiseen liittyvät käskyt, jotka saivat täyttymyksensä Jeesuksessa, ovat jääneet vanhaksi. Tai tarkemmin ottaen ne muuttuivat esikuvasta siihen, mikä oli koko ajan suunnitelmissa. (Temppelipalvelus korvautui, koska liiton arkiksi tuli Jeesus. Lukaisepa Heprealaiskirje läpi. Siinä on todella hyvin kerrottu, miten uusi liitto täytti vanhan liiton lupaukset.)
3. Luomisen seurauksena tulleet ja ihmisen elämää ylipäätään koskevat käskyt ovat aina voimassa siellä, missä ihmisiä on.
Tämä kolmijako on ihan oma kehitelmäni, mutta käytän sitä kuitenkin. Joissakin tapauksissa on käytännössä vaikeuksia ymmärtää, mihin luokkaan joku VT:n käsky kuuluu. Suurin osa VT:n oheista on kuitenkin jotakin näistä kolmesta hyvin selvästi.
Jatkuu kohta ...